Suzuki kijkt af bij de besten en doet gewoon Porsche na met de Vitara update.
Suzuki heeft de Vitara voorzien van een enorme update! Dat meldt niemand minder dan Suzuki Nederland, dus is het waar. En op een dag als vandaag zijn we extra voorzichtig met persberichten van importeurs en fabrikanten: we hebben al vele grappen voorbij zien komen, de ene nog geslaagder dan de andere.
In dit geval doet Suzuki Porsche na, want ze blijven hun crossover die ze zelf SUV noemen voorzien van updates. De huidige generatie Vitara kwam in 2015 op de markt. Dat is alweer negen jaar geleden. In 2019 kreeg de Vitara een facelift.
Normaal gesproken is het dan na een paar jaar tijd voor een nieuwe generatie, maar die komt er dus niet. In plaats daarvan geeft Suzuki de Vitara nóg een update.
Rigoureuze update Suzuki Vitara
En met update bedoelen we ook een rigoreuze update. Het is echt niet alleen een nieuw kleurtje met een andere wieldop. Het exterieur is namelijk stragetrokken. Zo zijn de bumper, grille, zijschermen en wielen helemaal nieuw!
Tevens zijn er twee nieuwe kleuren: Titan Dark Grey Pearl en Sphere Blue Pearl. Net als bij Porsche is rood een standaardkleur en misschien wel de tofste tint.
Verder is de vernieuwde Vitara er met een hele riks aan nieuwe veiligheidssystemen. De remassistent werkt nu beter, bijvoorbeeld. Ook zit er een systeem in dat de bestuurder in de gaten houdt of deze niet slaapt.
Net als bij onze Cupra Born duurtester heeft de nieuwe Vitara een speed limiter, maar de Vitara heeft dan wél cruise control. Wat heet: de Vitara heeft zelfs adaptieve cruise control! Man, man: 15 jaar geleden was je een hele bink als je dit op je Mercedes-Benz S-Klasse had, tegenwoordig levert Suzuki het op de vernieuwde Vitara.
Interieur
Ook het interieur is strakgetrokken. Dat is nu voorzien van een compleet nieuw 9 inch infotainmentscherm. Je kan ‘m eenvoudig koppelen aan je smartphone voor Android Auto of Apple CarPlay. Middels een app kun je ook voertuiginformatie uitwisselen. Natuurlijk, we kennen deze opties allemaal van dikke Duitsers, maar nu heb je het ook op een modale Japanner.
Dan de aandrijflijnen. Suzuki rept in de aanheft over een nieuwe 1.2 mild hybrid-motor, maar komt daar verder in het persbericht niet op terug. De 1.4 BoosterJet (smart hybrid, 129 pk) kon je in de oude krijgen en ook in de nieuwe. De 1.5 hybrid kenden we al en keert terug. Bijzonder: zowel de 1.4 BoosterJet als de 1.5 Hybrid kun je krijgen met Allgrip-vierwielaandrijving. Bij veel concurrenten is dat niet eens mogelijk.
Fenomeen
Qua verkoopcijfers is de Suzuki Vitara een bijzonder fenomeen. Normaal gesproken wordt het eerste volle jaar het meeste verkocht en dan zakt het daarna af. Maar met de Vitara heeft Suzuki Nederland een auto die elk jaar in trek is. Het eerste volle jaar werden er bijna 2.500 van verkocht, het tweede jaar bijna 1.700. het derde jaar daalde het naar dik 1.100 stuks. En nu komt het bijzondere: sindsdien zitten de verkoopcijfers jaarlijks tussen de 1.200 en 1.400. Een uitschieter was er afgelopen jaar, toen er 2.000 van verkocht werden.
Een directe verklaring hebben we er niet voor. De Vitara is niet een auto waarop belastingvoordelen zijn te behalen. Wel zijn dit soort auto’s over het algemeen populair bij de particuliere koper. We zijn benieuwd hoe de vernieuwde Vitara het gaat doen!
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.