Hebben jullie de Suzuki Baleno ook zo ontzettend gemist in het Nederlandse straatbeeld? Hij komt nu kneiterhard terug!
Het is alweer dertien jaar geleden dat de laatste Baleno in Japan de fabriek uitrolde, maar daar komt nu verandering in! Over een paar weken zien we namelijk de geheel nieuwe Suzuki Baleno tijdens de IAA Autoshow in Frankfurt. Suzuki toont daar meteen de productieversie van de iK2 concept die dus als Baleno op de markt gaat komen.
We krijgen de Baleno in eerste instantie alleen in hatchback-smaak, waar eerder ook een sedan de Baleno-badge droeg. Het platform voor de Baleno wordt “ultra-stijf en lichtgewicht” genoemd. De aandrijving wordt verzorgd door een 1.0 BoosterJet motor met “direct ingespoten turbo”, en ook een 1.2 DualJet met SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) wordt leverbaar. De nieuwe Suzuki Baleno staat begin 2016 in de showroom. Gegarandeerd Volkswagen-vrij. Kunnen jullie ook niet wachten?
filip696 zegt
Had iemand de vergelijking met de concept in autoweek gezien? Hij had mooier kunnen zijn..
str8six zegt
@filip696: autoweek? Ga je mond eens heel gauw spoelen.
metalmike zegt
@str8six: Wel de bron voor dit soort saaie auto’s…
str8six zegt
@metalmike: touché
humpyourdog zegt
@str8six: Wener. Ja er zijn zaaddodende items te vinden op autoweek. Maar de barrelbrigade, klokje rond en op de rollenbank bijvoorbeeld zijn echt wel vermakelijk.
str8six zegt
@humpyourdog: ok dat zal wel. Ik vind het niet heel aanlokkelijk klinken in ieder geval.
humpyourdog zegt
@str8six: Nou ja, soms heb ik gewoon even genoeg van Wouter in die dikke bakken met zijn ‘woooow dit is toch echt wel dik hoor’, ‘kijk die pornojetsers’ en ‘mooooie materiaaalen’. Verandering van spijs doet eten.
str8six zegt
@humpyourdog: daar heb je gelijk in. Misschien moet je op YouTube Chris Harris even checken, is weliswaar in het Engels maar hij heeft altijd gave rijtesten met goed commentaar imo.
humpyourdog zegt
@str8six: Chris Harris en Drive ken ik al wel langer hoor, maar inderdaad een fijne vent met een passie voor auto’s en hij kan het allemaal nog smakelijk verwoorden ook :)
Vooral dat heerlijke stukje over zijn 2CV is me altijd bijgebleven :)
stationcar zegt
@str8six:
Spoel zelf je mond flapdrol, we mogen blij zijn dat er in dit land meerdere sites/tijdschriften over auto’s naast elkaar kunnen bestaan!
Daarnaast maken ze goede filmpjes met rij-impressies en dergelijke en hebben ze andere leuke items.
Een echte liefhebber volgt mijns inziens alle media :-)
str8six zegt
@stationcar: flapdrol? Je geeft inderdaad wel het niveau van de gemiddelde AW-bezoeker aan hiermee. Bedankt voor de bevestiging. Een liefhebber volgt de media die hem/haar aanspreekt, niet wat de kudde doet.
stationcar zegt
@str8six:
Toch vind ik je een behoorlijke flapdrol als je net doet of het dom is om AW te lezen, zoals aangegeven maken ze prima content. Als één van de weinigen in het Nederlandse taalgebied naast Autoblog. Daarom getuigt het van weinig niveau om iemand die zich breder informeert dan slechts Autoblog te vermanen zijn mond te spoelen…
str8six zegt
@stationcar: iemand uitmaken voor flapdrol dát getuigt van weinig niveau. “Ga jij eens gauw je mond spoelen.” – Ik insinueer niet eens dat het dom is om AW te lezen. Dat maak jij er zelf van, maar ja, dat is een aanname. Ik wil niet in dezelfde fout als jij maken, want dat zou namelijk, tja, dom zijn?
stationcar zegt
@str8six:
Maak dan niet van die domme opmerkingen, het is geen Ajax-Feyenoord situatie, dat we als fans van de één de ander belachelijk maken, komop zeg, kinderachtig gedoe.
Desalniettemin had ik wel mijn woordkeuze iets netter kunnen houden, waarvoor mijn welgemeende excuses.
str8six zegt
@stationcar: bedankt, zand erover. Nu weer terug naar auto’s.
gop1 zegt
@filip696: Bedoel je VAGweek?
raymster zegt
@gop1: hij maakt hem gewoon…. *zucht* En Autoblog is zeker ook VAGblog?
knipperlichtje zegt
@raymster: nee, LeaseplanFordGinaClassicsblog. Boeit me persoonlijk vrij weinig eigenlijk.
87sandyd zegt
@gop1: niet huilen…
potjak zegt
@filip696: dat is meestal het geval met conceptcars
Tonnie zegt
Het concept was een stuk spannender, wellicht té spannend voor de doelgroep..
str8six zegt
Fuck YES!
Mercbenz zegt
Om antwoord te geven op de eerste zin van het artikel… Nee.
jaapiyo zegt
@Mercbenz: ik heb ‘m ook niet gemist, er staat er namelijk een voor de deur bij mijn ouders.
eklasse zegt
Suzuki heeft toch wel een behoorlijke overlap in z’n modellen. Hoeveel kleine auto’s kun je in een segment proppen?
Esprit_de_Flandre zegt
@eklasse: Overlap? Vind je? Celerio, Swift (die op z’n einde loopt), nu de Baleno, en dat is het toch qua kleine modellen?
retsok zegt
Dan een 3 deurs graag. Vind 5 deurs hatchbacks over her algemeen toch een stuk minder mooi. Dan maar wat minder praktisch:)
barchettadriver zegt
Hij mist de X factor die een Cactus wel heeft. Maar goed, mensen kopen ook VW Polo’s, dus waarom zou dit ook niet z’n plekje op de markt vinden.
shootingbraker zegt
@barchettadriver: de x-factor om hem in de fik te steken of in een ravijn te rijden?
Ce zegt
@shootingbraker: de X van X-Terminate!!! :-)
vvti zegt
Als Suzuki de basis aanschafprijs onder de 15000 euro weet te houden dan gaat dit een goed verkopende auto worden.
dirkiii zegt
@vvti: nee hoor net als met de sx4 scross prima auto voor een prikkie als je kijkt naar de rest van dat segment en zie je hem veel nee maar wel regelmatig. Maar de baleno ziet er gewoon niet uit dan maar een paar rooien meer voor de vitara dat is een hele knappe auto voor niet heel veel geld.
vvti zegt
@dirkiii: Oneens ,de doelgroep van deze auto zijn mensen die niet in een rijdende statement willen rijden.Het zullen mensen zijn die een betrouwbare en praktische auto willen ,hoge instap /zit positie veel ruimte en dat alles voor een “normale”aanschafprijs.
dirkiii zegt
@vvti: dat waren de splash rijders maar suzuki heeft dat model heel raar geen echte opvolger gegeven de alto uit productie en de splash uit productie. De vervanger van al dat suprieurs is de celerio. Heb er een keer in gereden en die 3 cilinder trilt al je botten uit je lichaam. Ik denk dat de baleno te groot word de doelgroep van suzuki in nederland zit te wachten op een girmaat splash in een niet te oudbollig jasje. Want als je zo nodig een hatchback van suzuki wil neem een swift
vvti zegt
Als een drie cilinder al je botten uit je lijf laat trillen adviseer ik je contact met je huisarts op te nemen!
parker zegt
@vvti: fout: de doelgroep is bejaarden, derhalve de ‘fijne hoge zit’ en makkelijke instap van dit nieuwe Baleno-ding
potjak zegt
Gewoon een nette wagen. Niets meer, niets minder.
lekbak zegt
Volgens mij is de huidige Swift een beetje de opvolger van de baleno. Leuk niet te zwaar karretje met een allerte motor.
Als suzuki weer zoiets als de oude baleno kan maken ben ik er wel voor. Vooral als gti echt een vermakelijk wagentje.
850t5r zegt
Saul zal blij zijn met dit nieuws… :-)
baasbas zegt
pff.. had vroeger wel wat met Suzuki, maar die liefde gaat rap over zo
purepet9000 zegt
Leuk, maar dat ding rijdt waarschijnlijk als een bezem zonder haren.
thejerk zegt
@purepet9000:
Ik rij persoonlijk liever op bezems zonder haren, neem jij die Bevers dan maar.
Dutchdriftking zegt
Hij is net zo spannend als de vorige.
1audi1 zegt
De oude baleno reed echt fantastisch. Zeker de automaat, hele comfortabele reisauto, super betrouwbaar. Kost geen fuck. En ziet er ook nog eens prima uit ( de sedan en station)
Rob zegt
Ah, de Baleno. Goede herinneringen aan zo’n ding. Maat van mij had er.
1.8 stationwagon met 120 péékáá. Voorzien van allerlei handige en leuke dingetjes (automaat, elektrische ramen, mooie spaakwielen, schuifdak, achterspoiler, trekhaak en airco). En verrassend veel ruimte. Bovendien niet stuk te krijgen. Echt onmogelijk.
Tegenwoordig haal je ze op voor zo’n 1500 euro. Niks dus. Zeker als je bedenkt dat het wellicht de beste auto ooit is…..
g40freak zegt
@Rob: ik heb leuke herinneringen aan een 3 drs 1.8 gti.
Ding was lichtjes gekieteld, in japan bestelde verlagingskit, lekker harde onderstelrubbers eronder, dat ding stuurde heerlijk.
Dat ding was een heerlijke sleeper, geweldige auto
En met alle luxe erop en eraan, ding is 3 jaar geleden de sloop op gegaan met ruim 5 ton op de klok.
Ik zou er zo een kopen en er een projectje van maken :)
Carreza zegt
(Geeuw) Wat kijk ik uit naar het moment waarop Suzuki afscheid zal nemen van de Europese markt. Aan hun nieuwe modellen te zien zou dat er wel eens snel van kunnen komen.
gop1 zegt
Deze geweldige comment kwam voorbij op VAGweek:
Suzuki keek in de schappen van VAG en snapte waarom er maar 2 jaar garantie gegeven kan worden. Toen ze erom vroegen hoe VAG dat doet met haar klanten antwoordden ze: ”Het gaat niet om de klanten maar het gaat om de grootste worden.”
VAG en suzuki hebben twee compleet verschillende visies op kwaliteit. bij VAG snappen ze dat kwaliteit in de ogen van de consument gemeten wordt door wat je voelt en ziet: een doffe dreun van het portier, knuffelbaar kunststof en de duw in je rug van turbo-motoren. bij suzuki is kwaliteit 400.000 km probleemloos rijden en je klant voorop qua service en garantie. Geen gek verhaal dat ze dus maar even elders gingen shoppen voor motoren. De schaamteloze manier waarop VAG omgaat met haar klanten en het steevast ontkennen en zelfs juridisch aanklagen van klokkenluiders om je kwaliteitsprobleem maar onopgemerkt te houden is iets dat sterk tegen de Japanse mentaliteit ingaat. Zolang Europeanen nog steeds innig met hun dashboard knuffelen in hun leasebak is er geen probleem.
baasbas zegt
@gop1: Leuk verhaal, die werkt bij Suzuki? Ik ga Suzuki niet afzeiken of VAG verdedigen, maar bij suzuki is kwaliteit 400.000 km probleemloos rijden is dikke onzin. Roestproblemen, slechte homokineten, waardeloze versnellingsbakken/synchromeshes… Een Wagon R+ van nieuw naar tot op de draad versleten binnen 200.000 km.
Ja die motortjes blijven maar lopen, hoe hard je ze ook mishandelt… Maar toch. Iets meer nuance mag ook wel
toyotafortuner zegt
Best een leuk bakkie, maar zo’n simpel sedannetje zal daar in Nederland vast niet aan slaan. In Indonesië echter..
martingtv zegt
Iets klopt er niet aan het model. Als ze de uit gebouwde spatborden van de concept hadden gehouden had ie er een stuk stoerder er uit gezien.
Nu lijkt het een ouderen auto.
Esprit_de_Flandre zegt
@martingtv: Spatborden lijken me weinig veranderd hoor. Alleen zitten er nu kleinere wielen onder, dat maakt veel visueel verschil…
mercedesclk350 zegt
Ik vind hem saai. Die IK-2 concept was leuk, deze is veel te braaf. Ga maar lekker de oude Baleno achterna, die zie je bijna niet meer.
We missen hem niet in het straatbeeld, sterker nog, de paar die er nog in het straatbeeld zijn mogen weggaan imo.
clarkson zegt
Lancia delta?
redbeams zegt
De swift en vooral het vorige model is spannend te noemen maar hier heeft suzuki er toch echt een potje van gemaakt.