De Suzuki Across was in eerste instantie veel te duur, maar de prijs begint nu langzaam ergens op te lijken.
Rebadgen: het is begrijpelijk dat fabrikanten het doen, maar het voelt soms wel een beetje aan als pronken met andermans veren. Want reken er maar niet op dat het origineel wordt vermeldt in het persbericht. Dat zou eigenlijk wel zo netjes zijn.
Suzuki toonde een knap staaltje rebadgen met de Across, die verdacht veel leek op een Toyota RAV4. Suzuki deed het vervolgens nog eens dunnetjes over met de Swace, die op zijn beurt heel veel overeenkomsten vertoonde met de Corolla.
Je zou denken: Suzuki heeft een hoop ontwikkelingskosten bespaart, dus ze kunnen de auto een aantrekkelijk prijskaartje geven. Dat bleek echter tegen te vallen. Sterker nog: de Across was in eerste instantie schrikbarend duur, met een vanafprijs van €65.000.
Gelukkig zagen ze dat bij Suzuki ook al snel in, want een maand later werd de Across flink in prijs verlaagd. De vanafprijs was toen opeens €55.900. Omdat dit nogal zuur was voor degenen die er al eentje aangeschaft hadden, werd er destijds met hen een regeling getroffen.
Er is nu een nieuwe modeljaarupdate voor de Across en daarmee heeft Suzuki er nog eens duizend piek vanaf gedaan. De prijs van de Suzuki Across begint nu bij €54.900. Daarmee is de Across dus €10.100 goedkoper geworden sinds de introductie in 2020.
Er is nog meer goed nieuws: de Suzuki Across – die er alleen als 2.5 PHEV is – laadt ook sneller. De 3,3 kW-boordlader is overboord gegooid en vervangen door een dubbel zo krachtige boordlader. Daarmee is het 18,1 kWh-accupakket dus een stuk sneller vol.
Motorisch verandert er verder niks. Het systeemvermogen is nog steeds 306 pk. De stevige elektrische actieradius van 75 kilometer blijft ook ongewijzigd. Wel zijn er wat upgrades op detailniveau, zoals extra geluidsisolatie en LED-mistlampen voor.
De Suzuki Across is anno 2022 trouwens nog steeds duurder dan het origineel, ondanks de nieuwe prijsverlaging. De Toyota RAV4 2.5 PHEV is er namelijk al vanaf €52.495. De Across is wel net iets dikker aangekleed, met bijvoorbeeld 19 inch velgen in plaats van 18 inch velgen.
Ekrachess zegt
En laten we niet vergeten dat op de Suzuki geen navigatie leverbaar is. Ik vind het ernstig triest dat je voor bijna €60k op Apple CarPlay moet vertrouwen voor je routebegeleiding
techniekmeneer zegt
@ekrachess: Navigatie die je regelmatig moet updaten is ouderwets.
Ekrachess zegt
@techniekmeneer: ze hebben de licentie niet gekregen van Suzuki dus ik vind het vooral gewoon triest
Ekrachess zegt
@techniekmeneer: Toyota*
jeroen82 zegt
Dan hoop ik niet dat ze net als bij de Mazda mx30 een zelfde 1 fase 6.6 kwh (28,7A) lader gebruiken, dan ben je bijna verplicht een 3x35A (in plaats van 1 fase 35A of 3 fase 25A) aansluiting aan te vragen, wat je dus een kleine 700 euro per jaar extra kost aan vastrecht…
techniekmeneer zegt
@jeroen82: Nee, is niet het geval.
rutgerg zegt
@jeroen82: m’n vrouw heeft een mx30 en wij hebben een 1 fase 7,4kwh laadpaal met loadbalancing laten plaatsen. Dan laadt mijn auto ook vol in een nacht en dat ging prima met de 1x40A aansluiting die we hadden.
Het kan dus wel ;-)
koeberg zegt
€65.000 en dan een 3,3 kW-lader aan boord? Is dit een grap of zo??
mark997gt3 zegt
Wat een ongelofelijke kuuuuuuuuuuuut app is het toch!!!!!
Variomatic zegt
Te zwaar en werkelijk hondslelijk.. het ding ziet er net als de Rav4 ongeveer net zo schreeuwerig uit als een RS6 en wat zie je er in rijden? Louter 65 plussers 😂
Variomatic zegt
Oh ja: en de wegligging is ook zwaar ruk:
https://www.auto55.be/nieuws/33226-toyota-rav4-verknoeit-elandtest-op-spectaculaire-wijze