In 2025 veranderen de belastingregels en moet je BPM betalen op busjes. Maar dus ook op SUV’s met grijs kenteken.
Nieuw kabinet in aantocht of niet, vanaf 1 januari 2025 veranderen de belastingregels. Vanaf dat moment betaal je BPM over de aanschaf van een bedrijfswagen. Dat betekent nu al een enorme run op bestelbusjes, maar dat betekent ook dat je die dikke SUV’s straks niet meer op grijs kenteken kunt bestellen.
Een mooi moment om eens in een paar mogelijkheden te duiken die dit jaar nog interessant zijn om aan te schaffen. Niet persé allemaal even goedkoop, maar vanaf volgend jaar wel een stuk duurder.
Subaru Forester Van
NEE, nu niet allemaal meteen wegklikken! Het wordt leuker. We moeten alleen even met deze beginnen omdat deze auto de aanleiding is voor het artikel. Op de digitale deurmat plofte er namelijk een persbericht over de Subaru Forester Van.
Met de bij het persbericht geleverde fotoserie kunnen we makkelijk het idee laten zien van een SUV op grijs kenteken. De auto’s worden omgebouwd naar grijs kenteken voor de Nederlandse markt. Een hele sector die volgend jaar niets meer te doen heeft? In ieder geval gaat de achterbank eruit, de ramen moeten geblindeerd en het “fiscale blok” moet er in passen. Dan krijg je dit:
Nou gaan we niet van al onze voorbeelden hier de prijsverhoging per 1 januari 2025 doorberekenen, maar we laten het aan de hand van het Forester voorbeeld even zien. De Subaru Forester Van is er vanaf 34.537 euro excl. BPM en exl. BTW. Volgend jaar wordt de auto 12.378 euro duurder. Dat is dan 46.915 euro, exclusief BTW! Maar die is ook in 2025 terug te vorderen door de zakelijke koper.
Defender
Nu wordt het leuker. Boven het artikel hebben we hem al groot afgebeeld, de Defender Commercial. Je moet even goed zoeken, want op de website vind je hem niet, maar na wat diep spitten vind je toch de Nederlandse prijslijst.
Hij is er van de Defender 90, 110 en 130. Allemaal geschikt voor grijs kenteken en in principe net zo divers te configureren als de gewone uitvoeringen. Reken vanaf volgend jaar op zo’n 32 duizend euro BPM…
Toyota Land Cruiser Van
Toyota pakt het in met de Land Cruiser helemaal voortvarend aan. We schreven al over de forse prijs eerder deze week. In Nederland is de auto standaard een grijs kenteken exemplaar. Je kunt hem wel krijgen in personenuitvoering, maar dan heeft ie een meerprijs. Slimme jongens daar bij Toyota Nederland.
De Toyota Land Cruiser Van kost namelijk 71.400 euro. Dit is de prijs zonder BPM en BTW. Koop je hem nog in 2024 dan krijg je die versie zonder achterbank en dichte ramen voor dat geld. Voor het nieuwe jaar maakt dat niet meer uit. Met BPM kom je dan op 113.585 euro voor de basisversie. En dat is dus die tweezitter. Nog dit jaar kopen dus.
Toyota had ook een grijs kenteken versie van de RAV4, de RAV4 Van. Maar die is al verdwenen van de Nederlandse markt.
RAM 1500
Dan zijn er natuurlijk nog de pick-ups op grijs kenteken die de luxe geven van een SUV, ook gewoon met een achterbank, maar wel de voordelen van grijs kenteken. Zoals de RAM 1500 die je toch wel regelmatig ziet rijden.
Populair bij veel ZZP-ers en marktkooplui. Je hele gezin kan erin, maar je viskraam erachter is ook geen probleem. De vraag is wel of deze auto vanaf volgend jaar nog bestaansrecht heeft in Nederland. Enkel door de gratie van de grijs kentekenregeling is deze auto te rijden in ons land. Al hoor je ook wel eens dat je hem kunt laten omkeuren tot BE-trekker. Daar betaal je sowieso geen BPM over.
Dodge Durango
Nog als laatste een exoot omdat het kan. De Dodge Durango. Dit soort auto’s komen waarschijnlijk vanaf volgend jaar nog sporadischer naar ons land dan nu. Op grijs kenteken en LPG is een 3.000 kilogram wegende SUV met een 5,7 liter V8 nog wel te doen, maar dat lijkt ons na 1 januari wel verleden tijd.
We missen er vast een heleboel, maar vergeet niet dat er ook een hoop ombouwers in ons land actief zijn waar je een auto kunt laten ombouwen tot een grijs kenteken variant. Op die manier kun je bijna alle dikke SUV’s laten ombouwen tot een busje.
Dus als je dit jaar bij Mercedes-Benz geen G-klasse of bij BMW geen X5 meer op grijs kenteken kunt bestellen, kun je nog een “gewone” om laten bouwen. Maar wel in 2024, anders gaat de vlieger niet op.
kilum zegt
Goeie ontwikkeling wat mij betreft.
Marco Pachen zegt
Hoezo dat?
Ik heb een defender op grijs kenteken en gebruik hem daar ook voor. Het ding ligt constant vol met van alles en nog wat dat ik zakelijk nodig heb.
Waarom moet ik er dan, volgens jou, bpm over betalen alsof hij ingezet wordt als luxe auto of gezinswagen?
Al mijn collega aannemers die met busjes, SUV of andere bedrijfswagen (moeten) rondrijden zodat jij thuis je nieuwe keuken, badkamer, oprit of wat dan ook kan krijgen zullen hier niet goed door slapen.
Als gezinswagen heb ik een Velar en voor de dochter een geweldige Kangoo.
monsieurleloure zegt
Precies dit.
Heb ook een SUV op grijs kenteken
Een Mercedes GL450 op lpg. Amsterdam wil geen diesels meer maar dit blijkbaar wel
En het is nog een youngtimer ook dus de kosten kan ik lekker afboeken want dat wil de belastingdienst blijkbaar ook.
Ze bekijken het allemaal maar lekker.
7 tientjes houderschapbelasting per maand hoe gaaf is dat?
bmw1cabrio zegt
Waarom zou je geen BPM betalen als je hem zakelijk gebruikt? Mijn auto gebruik ik ook alleen zakelijk, maar moest ook BPM afdragen.
Dan ga je een goedkopere bus rijden voor hetzelfde geld ipv een Defender.
Het bestaansrecht van deze regeling is mij altijd ontgaan.
AudiRS zegt
@bmw1cabrio. Waarom zou je uberhaupt BPM moeten betalen? 1 europa maar NL automobilisten betalen zich lam.
mashell zegt
En toch rijden er bijna 9 miljoen wagens voor 18 miljoen mensen rond op een heel klein grondgebied. Het laatste wat moet gebeuren is nog meer voertuigen en dat doet de regering door autorijden niet al te goedkoop te maken. Lijkt me logisch.
coupedriver zegt
Die rijden heus niet allemaal tegelijk hoor…
Marco Pachen zegt
Wellicht is het niet iedereen duidelijk waar BPM voor staat: Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen. Met andere woorden betreft het dus auto’s voor personen vervoer.
Dat jij er voor kiest om zakelijk te rijden in een “personenauto” (ook al gebruik je hem daar niet voor) moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar ook jij kan er voor kiezen om zakelijk in een bestelbusje te gaan rijden. Ik durf te veronderstellen dat je dat niet doet omdat je liever in “iets leuks” rijdt?
Zakelijk gebruik van een personenauto of een bestelbusje (of Dedender) op de zaak en ook daadwerkelijk zo gebruiken zijn dus 2 verschillende dingen.
Je opmerking over “goedkopere bus ipv Defender” doet helemaal niet ter zake. Het blijft een bedrijfswagen en ik kan je verzekeren dat mijn Defender in de basis zelfs goedkoper is dan heel veel “goedkopere bussen”.
Als er al BPM voordeel afgeschaft zou moeten worden zou dat, in mijn ogen, moeten zijn op EV personenauto’s. Dat voordeel slaat helemaal nergens op.
mashell zegt
De vraag is weer waarom moeten ondernemers minder betalen dan burgers? Die ongelijkheid wordt nu verwijderd.
Marco Pachen zegt
Ik durf te stellen dat ondernemers op veel andere vlakken juist meer betalen dan “burgers”.
Waarom moet een ondernemer bijvoorbeeld ook bijtelling betalen op een (zelf aangeschafte) bedrijfswagen als hij/zij er voor kiest die ook privé te gebruiken? Je betaald de wagen dan dus 2x (1x als ondernemer en vervolgens nog een keer als burger).
Dat is o.a. de reden dat veel ondernemers zakelijk ook echt een “bedrijfs auto” kopen en dan privé een personenauto.
coupedriver zegt
Zoveel jaloerse mensen hier. Echt sneu.
sportevo zegt
Ik zou niet alleen kopen dit jaar maar ook zorgen dat hij dit jaar geleverd wordt en op kenteken wordt gezet. Alles wat na 31 december op kenteken wordt gezet, valt gewoon onder de nieuwe BPM regels, of je hem nu al een jaar in bestelling had staan of pas een week.
Ultimora zegt
Ik denk dat volgend jaar er minder grijs kenteken auto’s verkocht gaan worden, maar dat trekt wel weer aan. Er blijven mensen auto’s nodig hebben die een goede kar moeten kunnen trekken, en elke auto die dat kan stoot redelijk wat uit. De gebruikte markt (welke nu wat overspannen lijkt te worden door het hoge aanbod) gaat straks ook een correctie omhoog krijgen in waarde waardoor de verschillen toch kleiner worden. Zo’n landrover gaat volgend jaar trouwens zo’n 15000 duurder worden voor een diesel. Natuurlijk is dat een hele bak met geld, maar aan die nieuwe prijzen raakt de markt vanzelf wel gewend.
William zegt
Dodge Durango 5.7 Hemi AWD weegt volgens Stellantis 5370 lbs, wat omgerekend 2438 kilo is.
https://www.stellantisfleet.com/content/dam/fca-fleet/na/fleet/en_us/shopping-tools/brochures-literature/docs/buyers-guide/2024/MY24_Durango.pdf
Stevige SUV, maar geen 3000 kg. Tenzij helemaal volgeladen, dan krijg je het gross weight gewicht, wat dus het gewicht van de truck is plus het maximum aan alle passagiers / lading.
William zegt
Die nieuwe grijze regels gaan voor sommige merken echt problematisch worden. Vermoedelijk zal Ssangyong verdwijnen. LandRover doet veel grijs, dat gaat honderden verkopen per jaar schelen?
Ik denk dat de regels te snel worden aangepast. Elektrisch en zware aanhangers trekken is nu nog steeds een hopeloze combinatie. Pas met solid state accus zal dat echt praktisch haalbaar worden voor bedrijven / ondernemers die 2 en 3 assige aanhangers moeten gebruiken.
neal zegt
dat jullie (mondige) Nederlanders dit soort dingen blijven pikken, gaat er bij mij niet in (Belg)
Marco Pachen zegt
Wacht maar, binnenkort, en ook afhankelijk van de komende verkiezingen, zullen ze bij “ons” ook de lichte vracht regels gaan aanpassen!
Beetje terecht is het wel want ik ken er die een Maseratti Quattroporte en een Audi RS6 op lichte vracht hebben, niet helemaal de bedoeling van deze “gunst” van de overheid lijkt mij.
Richmond zegt
En wat moet het volk doen? Voor alles waar ze niet mee eens zijn met hooivorken naar het Malieveld gaan? Dan kan iedereen daar in de rij gaan staan en gebeurt er nooit wat.
shellplc zegt
Mis de G 63 AMG op grijs kenteken zie je toch wel eens langskomen, geen idee of je hem zo bij Mercedes kan bestellen.
scrmeagle zegt
Prima ontwikkeling. Al die Amerikaanse sloepen met 6 zitplaatsen, die op geen parkeerplaats passen. Volgens mij gaat de MRB ook aangepast worden.
sizedoesmatter zegt
Als ik het goed snap, gaar het ‘alleen maar’ om de belasting bij aanschaf, toch?
De maandelijkse belasting blijft nog wel laag voor grijs kenteken?
scrmeagle zegt
Begrijp dat deze laag blijft stijgt Met netto 10%
arta zegt
Terecht. Waarom zou een ondernemer met een 6.2 liter V8 rijden zonder kosten en zou een particulier moeten betalen per gram CO2?
Een aannemer kan, net als een particulier, kiezen voor een zuiniger model om kosten te drukken.
coupedriver zegt
Je kan het ook anders bekijken, waar zou je een tienvoud of meer aan belastingen moeten betalen voor een auto die nog niet het dubbele van een middenklasser verbruikt/weegt? Compleet uit verhouding en hopelijk snel tegengedraaid deze beslissing.
bmw1cabrio zegt
Dat komt ervan als teveel mensen onterecht van een regeling gebruik gaan maken, dan wordt het aangepakt. Al die amerikaanse pickups met dubbelcabines valt gewoon verkeerd. Iedereen weet dat er een grote groep tussenzit die helemaal geen grijs kenteken nodig heeft. Jullie hebben zelf de regeling kapot gemaakt.
bmw1cabrio zegt
Kan overigens ook geen bedrijfseconomische reden verzinnen waarom je een X5, GL of Defender grijs gaat rijden ipv een bus. Deze zijn duurder in alle opzichten. Doe je puur omdat je het mooi vind.
mashell zegt
Misschien zijn die wagens meer geschikt voor het trekken van enorme aanhangers zoals marktkramen dan busjes.
Overigens is klinkt “puur omdat je mooi vindt” als afgunst, maar het is wel iemands vrijheid zelf zijn auto te kiezen. Als er teveel van iets komt dat de maatschappij verstoord (zoals hier belasting ontwijking) dan wordt het duurder gemaakt.
Hoflander zegt
Geldt dit alleen voor nieuwe auto’s of ook voor tweedehands die je overschrijft naar een ander?