Bij een hypercar bouwen horen bepaalde normen.
Het is een beetje stil rondom de Mercedes-AMG Project One. De hypercar uit Affalterbach is in principe af, maar zoals bij elke auto moet je dan nog even wachten totdat ze daadwerkelijk in garages op de weg te zien zijn. AMG neemt de tijd met het ‘afmaken’ van de auto in alle stilte en tot die tijd druppelt er hier en daar wat info over de auto naar buiten. De 275 eigenaren die de auto krijgen moeten nog eventjes geduld hebben, hun auto zal voor 2019 niet klaar zijn.
Nog voor dat de klanten hun auto krijgen stelt AMG een paar regeltjes op die de eigenaren moeten volgen. Over hoe het werkt als je de auto weer wilt verkopen, et cetera. Kijkend naar andere gelimiteerde hypercars wil de vraagprijs nog wel eens verdrievoudigen nadat de eerste eigenaar, vaak na te weinig kilometers, er weer klaar mee is. Van de Project One komen er dus nog minder en het is realistisch gezien één van de snelste auto’s ter wereld. Die gaat flink geld kosten, zo’n 2.3 miljoen euro, maar waarschijnlijk vrij snel ook weer veel opleveren. Vergezocht? Welnu, ze zijn al bezig.
Daarom moeten Project One-eigenaren net zoals bij andere supercarfabrikanten zoals Ford (die overigens ook voor het eerst in deze situatie kwamen met de GT) een krabbel zetten onder een formulier waar niet duidelijk genoeg vermeld kan staan dat de auto niet ‘geflipt’ mag worden. De exacte vereisten zullen nog wel bekend worden, maar Mercedes wil niet dat eigenaren de auto kopen voor een snelle winst. Ze willen dat de gelukkige 275 personen van de auto genieten.
Wat dat betreft heeft AMG goed opgelet tijdens de les “hoe verkoop ik een hypercar”. Echter, dit soort regeltjes zijn er om aan je laars te lappen voor sommige van die autogekken. Tot in hoeverre dat niet gewoon geldwolven zijn… (via Auto Motor und Sport)
mrrallycross zegt
Augustus 2020: mercedes spant rechtzaak aan tegen … Wegens verkoop Mercedes project one voor drievoudige.
fmgarcia zegt
Was toch al van plan om m op te gaan rijden.
krankjorem zegt
HALLO AUTOBLOG
Wanneer komt er een bericht over de belachelijke prijs stijging op auto’s dankzij de nieuwe uitstoot meting?
Een auto van €20k met een 100pk 1.0 motor die €3.500,- duurder is geworden!
Ik ben boos mensen.
406_v6 zegt
@krankjorem: volgens mij is de definitieve prijsstelling nog niet zeker; de overheid heeft gezegd dat de nieuwe uitstootnormen de auto voor de consument niet duurder mag maken. Dus andere bpm tarieven…of zoiets.
krankjorem zegt
@406_v6: de kia dealer in gorichem heeft net een email gekregen met de nieuwe prijzen.
Rio gt-line van €20.425 naar €23.995.
fejjie zegt
@406_v6: Als de overheid het zegt zal het wel waar zijn.
gerwin420 zegt
@406_v6: kan verschillende voorbeelden noemen van auto’s die >10k duurder zijn geworden na WLTP… Puur door een hogere BPM.
momo zegt
@krankjorem: volgens mij is dat behandeld op AB. Of was dat toch aut0w33k? ?
ghost zegt
@krankjorem: eind augustus/begin september vermoed ik.
bespottelijk zegt
@krankjorem: 20K, 100pk, €3500,-, hahaha, de pietluttigheid. Zwabberwagens voor de onderklasse, betalen zult ge totdat ge waarde toevoegt. Salueer en treed aan, dekzwabber!
BaRa zegt
@krankjorem: de belachelijke prijsstijging komt door het falen van de fabrikanten, die de origineel geclaimde uitstoot gewoonweg niet waar kunnen maken. En dan is de nieuwe meting nog conservatief. Kun je nagaan wat voor een leugens autofabrikanten je op dat vlak op de mouw spelden…
gregorius zegt
@bara: nee, de oude test was een slechtere afspiegeling van de waarheid. Je kan de makers van auto’s niet beschuldigen van het feit dat ze hun motoren, in ideale omstandigheden, zuinig laten lopen.
isn1981 zegt
Misschien moeten ze maar eens een constructie gaan bedenken dat de auto niet 2.3 miljoen maar 10 miljoen en dat bedrag betaal je 2 miljoen per jaar 5 jaar lang daarna is hij van jou en mag je ermee doen wat je wilt. En als je het als fabrikant niet zo wilt doen moet je gewoon je bek houden een absurd bedrag vragen voor je product en lekker laten gaan verder.
vetnek zegt
@isn1981: iemand verplichten tot een huurkoop? Ben benieuwd wat de AFM daar van vindt :-P
b088y zegt
@vetnek: Is vast een legale constructie voor te vinden. Bijvoorbeeld de auto 7,8 miljoen te verkopen en een optie de auto elk jaar naar de dealer te laten komen voor uitlezen van de boordcomputer/check met een research vergoeding van een miljoen , dit aanbod geld natuurlijk alleen voor de eerste eigenaar :-)
ukbob zegt
@b088y: lekkere constructie inderdaad!
En je kunt opscheppen bij je supercar vriendjes dat je elk jaar even een miljoentje gaat ‘pinnen’ bij Mercedes.
Goed Dieter, lees je mee?
momo zegt
@isn1981: Gewoon net als Ferrari te werk gaan.
Jij koopt de auto.
De auto blijft bij ons.
Wij nodigen je uit wanneer je mag rijden(op een circuit).
larsyboy1997 zegt
@momo: Dat is niet waar. Je koopt de auto en betaalt Ferrari een bedrag om 3 jaar lang verschillende door Ferrari georganiseerde trackdays te doen met de auto. Hiervoor zorgt Ferrari voor transport en een persoonlijk raceteam. Als jij op eigen houtje op andere circuits wil gaan rijden, kan dat gewoon. De auto is dus gewoon van jou.
lotuselises2 zegt
@larsyboy1997: heb je een bron?
peug206 zegt
@lotuselises2: klopt gewoon hoor. Alleen verstuurd ferrari hen niet met dhl maar komt de volledige reutemeteut dan ook mee. En daar mag je voor betalen.
larsyboy1997 zegt
@lotuselises2: Ik was bij de onthulling van de 488 Challenge in Noorwegen met presentatie over het Ferrari Challenge programma en XX Programma
moveyourmind zegt
De vraag is in hoeverre het ze lukt om doorverkoop tegen te houden. Bepalingen in het koopcontract die doorverkoop beperken zijn volgens het geldend recht al snel onredelijk bezwarend zijn voor de koper, die niet voor niets het eigendom heeft gekregen.
deora zegt
@moveyourmind: in Nederland wel idd, weet niet of dit ook het geval is in bijvoorbeeld de VS.
lekkerlinksrijden zegt
Grote onzin. Ik koop bij jou een auto, ik betaal m, nu is hij van mij, ik bepaal wat ik doe met MIJN auto. Als AMG dat niet wil, moeten ze dat ding niet bouwen
autodidact zegt
@lekkerlinksrijden: of zoveel duurder maken dat flippen geen optie is
vroaaar zegt
@autodidact: AMG moet ze gewoon zelf veilen en meteen de “marktprijs” opstrijken…
mikje90 zegt
@lekkerlinksrijden: precies als het ding op jou naam staat, dan is hij van jou.
9000cse zegt
@lekkerlinksrijden:
Precies wat je zegt: Grote onzin!!! Als producent van zulke exotische auto’s bepaal je sowieso al ’n prijs, waarin ’n waanzinnige winst wordt ingecalculeerd. Anders zullen ze er niet eens aan beginnen! En daar zullen ze dan vrede mee moeten hebben! Anders moeten ze maar het productieaantal vergroten. Er zijn immers van die immens rijke idioten, die voor een gebruikt exemplaar bereid zijn méér dan de nieuwprijs te betalen. Speel daar dan op in, maar laat zoiets als een verkoopclausule/ -verbod gewoon achterwege! Ik vind, dat je je daarmee als producent gewoon belachelijk maakt! En het is ook gewoon kinderachtig! Iets van “ik mocht er dik aan verdienen, maar jij als koper mag dat niet!”. Als ik iets koop en betaal, dan is het van mij en dan gaat ’t niemand meer iets aan als er een idioot komt, die bereid is meer te betalen. Ik denk trouwens, dat zo’n clausule ook indruist tegen het eigendomsrecht, omdat de verkoper na betaling niet wil erkennen dat je rechtmatig eigenaar bent geworden. Een eenmaal rechtmatig verworven eigendomsrecht mag immers niet door de verkoper beperkt worden. Anders bestaat dat eigendomsrecht niet.
justsomebody zegt
@9000cse: het is zeker niet waar dat de grote bedrijven altijd een superwinst incalculeren, voor hun is het zeker meer een prestige signaal de markt om de rijken aan te trekken , voorbeeld de eerste Bugatti Veyrons leverden ongeveer 4,6 miljoen verlies op……per auto.
9000cse zegt
@justsomebody: Voor wat de Bugatti betreft, heb je gelijk. Maar daar F. Piëch achter en zijn wil was zowat wet. Kijk in dat verband ook maar eens naar de VW Phaeton. VAG dus. Maar bij Mercedes zijn ze echt ’n graadje slimmer. Die maken echt niets om er geld mee te verliezen.
BaRa zegt
@lekkerlinksrijden: nonsens. Een verkoop is een contract, en de voorwaarden van dat contract kunnen variëren. Zolang de voorwaarden niet tegen de wet zijn, is er niets aan de hand. Niet vergeten: niemand verplicht je om je handtekening onder een contract te zetten. Als je niet akkoord bent: walk away.
autodidact zegt
He jammer, wat moet ik nu met die andere twee?
ukbob zegt
@autodidact: nou ja, verkopen mag niet. Maar verhuren, uitlenen, en al die andere ongein kan vast wel.. even creatief doen!
Of je besteld ze fijn in zwart rood en geel en maakt een leuke Duitse vlag in je garage ;)
autodidact zegt
@ukbob: denk dat ik er 4 bijbestel. Een voor elke dag van de week.
karhengst zegt
@ukbob: Die is aardig in waarde gedaald na afgelopen zomer.
ikleesookoverautos zegt
En nu nog een clausule: er moet minimaal xxxx km per jaar mee worden gereden. Het liefst naar de plekken waar spotters graag in de weekenden staan…..
rolov zegt
@ikleesookoverautos: pc Hooftstraat?
406_v6 zegt
@rolov: daar staan ze stil, bovendien wil je met je Hypercar niet over het plaveisel in 020; je peperdure onderkant zou kunnen beschadigen. Nee, verplicht ze dan om 1x per jaar de groene hel te rijden, alle wannabee’s, ringtaxi’s en ander spul die dag ff opzouten.
fmgarcia zegt
Vind het overigens wel terecht. Deze en de Valkyrie worden zulke buitenaards unieke auto’s. Besef dat Ronnie flex en lil kleine door de stad rijden met zo’n auto.
pomoek zegt
He’ll flip ya!
https://youtu.be/Rntm3yDAQuM
2wheeler zegt
Nou ben benieuwd hoor, of onze maestro flipper Jeroen van den Berg er één te pakken gaat krijgen. Net als de Ford die niet verkocht mag worden.
gregorius zegt
@2wheeler: *nog niet verkocht mag worden. Ook op het moment dat hij wel verkocht mag worden, zal ie in waarde stijgen.
mgmgb zegt
De vraag is hoe je dit moet interpreteren. Is dit een, buitengewoon redelijke, eis dat de eigenaar zonder zwaarwegende omstandigheden (overlijden, economisch zwaar weer, etc) de auto niet binnen x jaar mag verkopen, of wordt het bijna een proleterige private-lease constructie waarbij de koper niet daadwerkelijk eigenaar van de auto is? Het zal niet de eerste keer zijn dat een redelijke wens leidt tot een belachelijke constructie.
grrrrommmmm zegt
deze krijg je erbij als hem krijgt….
https://shop.spreadshirt.com/inspirationz/funny+mustache+smiley+face+cartoon-A11296932
JanJansen zegt
Er moet ook in staan dat ze er jaarlijks minimaal 50.000km mee rijden.
Dus elk jaar terug voor een revisieblok. Dan nog eens kijken hoeveel mensen hem willen hebben.
unknown234 zegt
En als 90% van de kopers besluit om deze auto te stallen voor 2 jaar, dan lijkt mij dat de kans best groot is dat een volgende koper alsnog meer dan de aankoopprijs betaalt?
Als al in het verleden blijkt dat de gemiddelde veyron koper 20 (not sure if right) auto’s in bezit heeft, moet je nagaan hoe dat hier zal zijn. Niet veel anders lijkt mij.
Maarja als als..
svdv zegt
Gewoon net zoals de f40 onbeperkt verkopen
marinepower zegt
Als je hem gelijk na de aanschaf in de fik steekt, heb je dan ook een proces aan de broek? Of vinden ze dat stiekem wel fijn, wordt de rest can de serie weer zeldzamer.
iphonistvongates zegt
Dus er is een getekende koopovereenkomst waarin niets vermeld staat over een protocol voor de verkoop door de oorspronkelijke client en daarna komt er nog een papiertje (buitenom de koopovereenkomst) die de client zou moeten tekenen? Heeft iemand AMG al verteld dat kopers die hun wagen kunnen betalen vaak ook zeer duurbetaalde advocaten in dienst hebben?
Wanneer in de koopovereenkomst ergens een paragraaf is opgenomen dat de fabrikant het recht heeft om via telemetrie de motorsoftware op slot te zetten bij overtreding van bepaalde voorwaarden dan zou ik me als 2de koper enz. zorgen gaan maken. Die motor krijg je dan niet meer gestart.
raym zegt
Blijf dit toch altijd een vreemde regel vinden. Ook al maken ze dat contract ze zijn als jij betaalt hebt voor de auto geen eigenaar meer. Auto staat op jouw naam en betaalt. Dus blijf het vreemd vinden dit kan.
gregorius zegt
Ik vind het een stap in de goede richting.
Het zou nog beter zijn als MB de klanten uitkiest uit een groep die kan aantonen dat ze met hun mooie auto’s rijden. In dat geval deal je met liefhebbers en in mindere mate met speculanten.
Wat MB ook kan doen is iets in die auto bouwen, voor de veiligheid, dat je maar 400pk hebt oid. Dat kan dan met een vingerafdruk opgeheven worden (een soort van startonderbreker). Alleen de eigenaar kan x mensen toevoegen (en dan MB natuurlijk checken of dit vrienden zijn of de nieuwe eigenaar). Zoiets kan prima werken voor een jaar of 5.
dakarbemo zegt
Hier eens een idee, zorg gewoon dat je die winst die flippers pakken zelf pakt. Verkoop dat ding dus lekker voor 3.500.000 per stuk et voilla je zit aan de max dat de markt er voor geeft. Zo prijst elk bedrijf zijn/haar product, doodgewone optimalisatie van je prijsstelling. Op enkele uitzonderingen daargelaten, gekkies met bizar voor $ houd je altijd.