Kennen jullie die grap over de Nederlandse coureur die nooit meer Formule 1 zou rijden? Verrassing: hij stapt binnenkort in bij Manor F1.
Dat verhaal doet in ieder geval de ronde in de paddock, want officieel weten we nog van niets. Giedo van der Garde zou na de Grand Prix van Spanje het stoeltje overnemen van Roberto Merhi. De Spanjaard heeft namelijk geen cent te makken, terwijl Van der Garde & Co genoeg geld hebben om de Manor-bolide vol te plakken met McGregor-stickers. Met een beetje geluk zien we Van der Garde dus in Monaco weer zoals we hem het liefst zien: achter het stuur van een F1-auto.
Het management van Van der Garde ontkent ondertussen dat er een samenwerking met Manor op handen is, al laat manager Jan Paul ten Hoopen wel doorschemeren dat er contact is geweest met het team. “We weten dat Manor op zoek is naar een ervaren coureur, want ze hebben contact met ons gezocht. We werken hier verder echter niet aan”, liet hij weten aan GPUpdate.net. “We focussen ons helemaal op 2016 en hebben binnenkort afgesproken om eens bij de DTM te gaan kijken.”
Edge zegt
Dit klinkt toch wel als het scenario dat velen voorspelden: het geld van Sauber gebruiken om je bij Manor in te kopen
KEV9 zegt
@Edge: eeh welk geld van sauber?? geld van schone pa zul je bedoelen zit geen cent van sauber bij
arii zegt
@Soulmaster: volgensmij hebben ze wel meer geld teruggehad van sauber dan dat ze hadden betaald, toch?
Edge zegt
@arii: Yup. 8 miljoen betaald, 15 miljoen teruggekregen.
Dutchdriftking zegt
@Soulmaster: idd!
Edge zegt
@Soulmaster: Uiteraard. ‘Het geld dat hij terughaalde bij Sauber’ was misschien een betere verwoording geweest.
Hupke zegt
“We werken hier verder echter niet aan” & “We focussen ons helemaal op 2016 en hebben binnenkort afgesproken om eens bij de DTM te gaan kijken.”
Playing hard to get? Of hebben ze een beter plan?
sebasjuhh zegt
@Hupke: denk het tweede, hoop het eerste
clarkson zegt
Ze hebben vast een beter plan. Het is toch best een doorzetter die gvdg! Zal het een verloren zoon van victor muller zijn?
gtwillem zegt
@Hupke: Inderdaad. De zin klopt ook niet: ‘we hebben binnenkort agfesproken’ ??? Ze gaan dus binnenkort al iets gedaan hebben…
jrk68 zegt
Tja, als een manager het keihard gaat ontkennen dan weet je wat er aan de hand is….
Giedo mag in Monaco het veld voor zich uit jagen.
Ik zeg het eerlijk, je mag dan geen deuk in een pak boter tijden met die ouwe Marussia, toch ben ik stiekem best jaloers….
donvincenzo zegt
@jrk68: Waarom zou je in hemelsnaam voor Manor willen rijden? Het kost je een hoop geld en je weet al van tevoren dat je sowieso helemaal achteraan hobbelt. Feitelijk is aantonen dat je sneller bent dan je teamgenoot het enige dat je kunt bereiken. Nou fijn, dan ben je dus sneller dan iemand die er ook alleen maar rijdt omdat-ie geld heeft.
jrk68 zegt
@donvincenzo:
Om de doodsimpele rede dat het een van mijn jeugddromen is om een F1 door de straten van het prinsdom te rijden.
Gezien mijn kwaliteiten als F1 coureur zal het geen bal uitmaken of het een Mercedes of een Marussia is, beide gaan harder dan mijn beschermengel kan vliegen.
philipf zegt
Toch zielig dat ie dan keihard eruit gereden wordt door max.
berlinetta zegt
@philipf: Als Manor volgend jaar de beschikking krijgt over de nieuwe Ferrari-motor en Toro Rosso nog steeds met die astmatische koffiemolen van Renault rijdt dan weet ik niet of Max sneller is.
motoragent zegt
@berlinetta: Sterker nog, vanaf augustus dit jaar verwacht Manor met een nieuwe bolide + 2015 spec motor aan de start te staan. Misschien dat ze de 2e helft van dit jaar nog wat potten kunnen breken.
jaapiyo zegt
@motoragent: Precies dat heb ik ook gelezen…of het ook echt gaat gebeuren is natuurlijk nog een tweede, maar als je bijvoorbeeld kijkt waar Sauber vorig jaar stond en waar ze nu staan met zo’n beetje dezelfde auto alleen dan voorzien van de nieuwe Ferrari motor zou het best een verassing kunnen worden die nieuwe Manor.
Dutchdriftking zegt
@philipf: ach, we hebben iig 2 Hollanders in het startveld!
justins60 zegt
@philipf: totdat de renault “kracht”bron het begeeft
gtwillem zegt
Guido kan een goed betaalde kracht worden bij top DTM of LM teams. Voor Sauber rijden kan ik begrijpen, dat is een team dat over het algemeen redelijk in de middenmoot doet, behalve vorig jaar… Maar geld steken in Manor is dweilen met de kraan open. Ik zie die auto’s niet snel 2 seconden sneller worden om een beetje mee te kunnen doen.
Kijk naar Verstappen in 2000: goede motor, mindere auto. Op circuits met veel rechte stukken en in de regen kon hij (en De La Rosa nog verassen). In 2001 was iets beter in de bochten, maar iets minder snel. Resultaat: alleen in bepaalde omstandigheden kon hij en Bernoldi verassen.
2003: Minardi. Motor en auto beide niet competitief. Kon nergens iets uitrichten met die auto (misschien punten in Brazilië, waar alle auto’s van de baan gleden door een mega regenbui en gebrek aan afwatering).
Dus Guido: lekker goed presteren op een lager niveau dan kwakkelen op het hoogste niveau.
w0o0dy zegt
@gtwillem: eens… Tenzij er enorm veel ideeën in de pijplijn zitten waarvoor geen budget is om ze uit te werken is dat team dit jaar compleet kansloos. De McLarens van deze wereld hebben kalm aan gedaan om de problemen in kaart te brengen en gaan nu een tandje hoger qua prestaties dus ook die verdwijnen rap uit beeld..
Wellicht een optie om nu te rijden, de auto door te ontwikkelen en volgend jaar…? Maar dan is er meer nodig dan wat Boekhoorn en friends tot nu toe in F1 hebben gestoken.
gtwillem zegt
@w0o0dy: ik zie er vooralsnog weinig heil in dat dat gaat gebeuren. Er moet echt een serieuze sponsor/autofabrikant achter staan om dat te bereiken. Correct me if i’m wrong, maar volgens mij is het voor Manor al moeilijk genoeg de auto’s op de grid te krijgen en alle betalingsverplichtingen te voldoen. Het is sowieso altijd lastig gehad voor privateers, maar nu nog meer dan anders.
Zoals je zelf aangeeft, McLaren gaat echt niet lang zo matig presteren. Ik denk dat de McGregor euro’s niet toereikend zijn (kijk naar Spyker F1…).
jaapiyo zegt
@w0o0dy: Zoals motoragent hierboven al meldt; naar verluid komt er in de zomer een flinke update. Normaal niet zo boeiend want hoe vaak hebben we dat al eerder gehoord maar wat het wel relevant maakt is dat ze dan ook de nieuwe Ferrari power unit zouden krijgen terwijl ze nu nog rondrijden met de oude spec Ferrari motoren van vorig jaar.
Als je ziet wat voor prestatiewinst Ferrari maar vooral ook Sauber (die laatste met weinig aanpassingen aan de rest van de auto) geboekt heeft dit jaar kunnen ze daar wel een sprong mee maken (op zijn minst qua rondetijd en misschien hier en daar ook wel qua posities in de race).
pomoek zegt
@jaapiyo: Helemaal mee eens. Moet voor vdG behoorlijk frustrerend zijn om die Saubers zo te zien gaan. Hij had de best presterende NL-er in de F1 kunnen zijn geweest…
realhustler zegt
Voor het slechtste team rijden, tja, misschien kan je toch wat laten zien, en daardoor een stoeltje bij een beter team scoren. Misschien. Maar misschien is het beter om je talent in te zetten in een andere klasse waardoor je niet geld mee hoeft te nemen maar geld kan verdienen met je hobby racen Van je hobby je betaalde werk maken blijft het leukste.
clarkson zegt
Zou wel een stunt zijn! Zou leuk zijn als manor halverwege het veld kan mee doen!
E34M5Touring zegt
Ik zou het best begrijpen als ie toch voor een F1 zitje kiest. Hij is coureur en dan wil je toch in de koningsklasse rijden als daar de mogelijkheid toe is denk ik dan. Daar heb je toch je hele leven naar toe gewerkt.
En dan mag Manor geen topteam of ook maar middenmoot zijn. Je rijdt wel F1. En ik denk dat je dan makkelijker kans maakt op een beter zitje dan wanneer je dat vanuit de DTM zou moeten doen. Dan moet je echt weer terug naar een totaal andere klasse en auto etc.
Stel, die genoemde update komt er (wellicht met wat Pleuries van Boekhoorn en friends nog iets sneller). En je kunt jezelf toch een beetje in de kijker rijden. Dan kun je wellicht nog een keer doorschuiven naar een beter team. Ik denk dat dat een stuk moeilijker is vanuit een LeMans series of DTM oid.
gtwillem zegt
@E34M5Touring: dat is absoluut waar. Als je begint in een andere raceklasse, kom je er nooit meer in. Alleen Raikonen is dat gelukt volgens mij, maar dat is dan ook een talent van de buitencatogerie.
Maar was Caterham niet het moment voor hem om zich in de kijker te rijden? Giedo is nu al 29, niet veel te oud maar de meeste teams hebben de betalende rijders wat jonger (en vaak met nog meer euro’s). Als Nederlander hoop ik natuurlijk dat hij er alsnog in komt en nog wat kan laten zien, maar ik zie het somber in.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Ook onze eigen Jan Lammers maakte een comeback in de F1. Na jaren in de sportscars te hebben gereden keerde hij terug bij Leyton House March.
Als ik het goed heb bijgehouden nog steeds de comeback waar de meeste jaren tussen de laatste race en de comeback zitten.
gtwillem zegt
@jrk68: klopt. Volgens mij was er een hiatus van 10 jaar. Niet dat de comeback erg succesvol was, maar het was een comeback!
E34M5Touring zegt
@gtwillem: Wellicht, maar ook Caterham had genoeg problemen toen Giedo daar kwam. Het blijft lastig je te bewijzen als het materiaal niet mee wil. En de interesse door Sauber (deels gevoed door centen, dat begrijp ik) kan voor andere teams wel een signaal zijn dat er wel interesse was. Wellicht kan hij dat toch een beetje ombuigen tot een ander stoeltje.
Als hij nog een carriere in F1 ambieert zal hij toch moeten proberen bij Manor binnen te komen. Mocht die hierboven gemelde update er dan komen kan hij wellicht nog wat laten zien.
Button en Barrichello laten zien dat er op leeftijd nog prima geraced kan worden. Al schat ik die qua ervaring en talent wel iets hoger in dan Giedo (no offence G)
justins60 zegt
Achter het stuur van een “formule 1” auto als giedo nog zijn carriere een beetje eer wilt aandoen moet hij in sportscars stappen of indycar want grote f1 teams gaan hem denk ik geen stoel meer aanbieden en om nou je centen in de loze investering van manor te stoppen…
mrrallycross zegt
Dat is toch wel het laatste team waar ik geld in zou stoppen. Ga gewoon lekker dtm rijden ofZo.
MaartenD zegt
Waarom zou je in willen stappen in een team dat altijd achteraan eindigt