De verrassing is niet dat ‘ie snel is, maar hoe snel.
Als er één automodel is dat in (te) veel smaakjes leverbaar is, dan is het wel de Porsche 911. Het is bij lange na niet de best verkopende Porsche (dat zijn de Macan en Cayenne), maar het model definieert het merk als geen ander. Er is een 911 voor puristen (911 Carrera met handbak), aspirant-coureurs (911 GT3), poseurs (911 Carrera 4 Cabriolet met PDK) en mensen met haast (911 Turbo). Zo nu en dan komt Porsche dan eindelijk met een 911 voor mensen met een overschot aan schone onderbroeken: de GT2.
Sinds de vorige generatie (997) krijgt de GT2 meteen de ‘RS’-behandeling. Een hardcore sportmonster met een acceleratievermogen waar Daphne Schippers jaloers op zou zijn. De opgaven voor de sprint naar de 100 km/u (2,8 seconden) en 200 km/u (8,3 seconden) zijn indrukwekkend, evenals de topsnelheid (340 km/u). Het is een onderstatement om te zeggen dat de 911 GT2 RS snel in een rechte lijn is. Waarvan akte. Indrukwekkend ook om te aanschouwen, zoals @Wouter laat zien in deze video.
Maar zoals wij allen weten: in een rechte lijn is één discipline. Gaat zo’n GT2 RS nog een beetje de bocht om? Jazeker. Onze Britse vrienden van Bridge To Gantry waren (zoals zo vaak) aanwezig op Nordschleife van de Nürburgring. Geheel toevallig was Porsche net wat tests aan het doen met een boterbloemgele GT2 RS.
Verscholen in bocht 13 (eigenlijk de eerste bocht na de oorspronkelijke start/finishlijn) werd met behulp van een stopwatch gemeten hoe snel de gele bliksemschicht voorbij zou komen. De omstandigheden waren gunstig: roog en relatief koel. De tijd was zo’n 6 minuten en 56 seconden. Dat is langzamer dan de Lamborghini Huracan Performante. Echter, de officiële tijd is niet van start tot finish, maar iets ervoor (scheelt een paar seconden). Ook kon de fotograaf horen dat de GT2 RS nog niet overal volgas gaf. Mark Webber voorspelde het al en ook wij durven hem wel aan: de 911 GT2 RS is binnenkort de snelste auto op de Nordschleife. En altijd goed voor een paar vuile onderbroeken.
UPDATE: het is officieel, meer info HIER!
porschepdk zegt
Wat een droom, geweldige auto, veel te veel maar toch fijn om te weten dat het geen aftermarket GT3 is.
str8six zegt
Je verwacht het niet…
cazzo046 zegt
Manmanman wat een bruut apparaat, toch knap hoe Porsche de grenzen weer verlegd heeft.
Zou zelf overigens voor een handgeschakelde GT3 met vleugels gaan, meer dan snel zat…
viezefreddyw zegt
Vind het wel een indrukwekkende machine. Dit is een auto die getest moet worden door de kale @casperh. Een prettige gast achter het stuur van een Porsche. Duidelijk liefde voor het merk maar kritisch wanneer het moet. Kan niet wachten tot de rijtest hiervan komt. Even jullie vrienden van Porsche Centrum Gelderland lief aankijken jullie!
cazzo046 zegt
@viezefreddyw: Prettige gast, maar of hij de capaciteiten heeft om een GT2 serieus aan de tand te voelen?
FF wachten op de video van Chris Harris…
dondeboer zegt
@cazzo046: worden twee interessante filmpjes. Twee kritische liefhebbers, waarvan er één echt goed kan sturen. Ben benieuwd of ze op hetzelfde oordeel uitkomen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@dondeboer: nou, Chris Harris kan ook wel aardig sturen hoor…
CasperH zegt
@svenska_aeroplan_ab: lol :’)
viezefreddyw zegt
@cazzo046: Tja, weet ik niet. Doet er ook niet veel toe vind ik. Ik kijk graag AB. Wouter omdat hij lekker decadent kan zijn en banden oprookt om het leven en Casper vanwege de technische ins and outs.
Chris Harris is inderdaad van een andere orde maar heeft wel een hele organisatie achter zich waardoor hij alles kan doen wat hij doet. Vooral nu met TopGear natuurlijk.
napo zegt
@viezefreddyw: Chris is niet zo begonnen hè… zijn videos Chris harris on cars was zonder mega productie team en minimaal net zo vet om te kijken!
Chris is een fokking baas! Met kennis, talent en skills! #respect
CasperH zegt
@cazzo046: meneer Harris krijgt af en toe geld van Porsche om in hun auto’s te racen, dat moeten we niet vergeten in dit geval.
In het kader van de objectiviteit lijkt het me daarom beter als ik de sleutels krijg ;)
piquet1986 zegt
@viezefreddyw: goed dat je er bij vermeld dat casper kaal is. Wist niet wie casper was.
w0o0dy zegt
Laatst ergens gelezen dat de Performante niet harder MOCHT ivm de tijd van de 918. Verder valt me op dat deze flink langzamer is 0-200 dan de McLaren 720s en dat is nog lang niet de topuitvoering.
berlinetta zegt
@w0o0dy: De 0-200 tijd is inderdaad langzamer dan die van de 720s of 675lt en even snel als de 488. Neemt niet weg dat het bloedjesnel is natuurlijk.
mickkok zegt
@w0o0dy: zou goed kunnen! Vorig jaar September wist iemand mij al te vertellen dat ‘ie die tijd zou rijden voordat de auto ünerhaupt de baan op was geweest voor een officiële poging. Bron is een zeer goede klant van de VAG-groep.
fmgarcia zegt
@mickkok: Fijn dan hebben we toch nog iets aan de Nederlandse politie!
kennone zegt
Doe er mij dan toch maar eentje van de vorige generatie. Niet alleeb vanwegen het missen van een handbak, maar ook het missen van een geslaagd uiterlijk..
rufctr01 zegt
@kennone: dat heb ik ook een beetje. Ik denk dat ik de vorige generatie RS-en mooier vindt.
Ik ben niet zo gek van de voorschermen en voorbumper.
hotze zegt
@rufctr01: voorbumper en schermen zijn vast wel te vervangen door iets anders.
Gulli zegt
@kennone: bwoaahh, zet eens een 997 GT2 RS naast deze 991, wat een heerlijke cleane lijnen heeft die 997 toch, heerlijk ubderstated (voor zover dat kan met een GT2 RS)
w0o0dy zegt
Even opgezocht. De 720s doet 0-200 in 7,6.. dat is toch best een verschil.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Zeker een verschil. Vooral als je nagaat dat de GT2 RS de hardcoreversie van de hardcoreversies is en de 720S ‘gewoon’ een supercar is van McLaren en geen speciaaltje.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: in 8,3 zit de 720s al op 210 km/u en de 0-100 tijd is iets langzamer.. dus dat ding gaat dan bij hogere snelheden echt steeds verder weglopen.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Alleen de GT2 RS zal op het circuit weer een stuk sneller zijn dan de 720S denk ik. Dus ja, is het dan erg dat de McLaren sneller is dan de Porsche in rechte lijn? Denk ik niet eigenlijk.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: nee want ik denk dat de 720s veel meer bruikbaar is dus eigenlijk heb je dan meer lol van je Supercar.
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Met de 720S zou ik wel telkens het gevoel hebben dat de koplampen gejat zijn.
w0o0dy zegt
@viezefreddyw: is dat beter of slechter dan een auto die eruit ziet alsof je door een tuningshop wordt gesponsord? Die koplampen dienen de koeling dus functioneel.. al dat spoilerwerk van de GT2 RS werkt pas als je rijbewijs al serieus gevaar loopt..
viezefreddyw zegt
@w0o0dy: Ik weet het, maar toch. Van de 720S kan ik het maar niet mooi vinden, absoluut niet. De GT2 RS ook niet hoor, maar dat is een hardcoreversie van een hardcoreversie, snap je?
boomhauwer zegt
@w0o0dy: gelukkig kopen mensen nog auto’s waar ze zich niet baseren op tiendes van een seconde. Mij doe je meer een plezier met een 599 GTO dan een F12TDF.
roland78 zegt
@boomhauwer: Een f12tdf is toch de mooiste Ferrari ever ooit?
911targa zegt
Als je iets snel rechtuit wil, neem je een Tesla. Ergo: snel rechtdoor maakt geen sportauto. Als je beetje wil boenderen met deze auto op de openbare weg, ben je binnen een weg je rijbewijs voor jaren kwijt. Geen leuke auto dus!
Jantje_555 zegt
@911targa: ik denk niet dat een Tesla in 8 seconden van 0 naar 200 gaat hoor!
911targa zegt
Binnen een Weg = binnen een week
berlinetta zegt
@911targa: Binnen een weg is ook nog goed mogelijk ;)
jorden zegt
@911targa: was een prima zin hor! ;)
elemento zegt
911 targa….. na 3x run is tesla leeg. Ben benieuwd hoe hij tegen tesla.moet afleggen (misschien extra kittelen)
911targa zegt
@elemento: bedoel: acceleratie is niet alles. Dat denk je zeker als je accuut moet remmen of de bocht toch scherper is dan verwacht. Dan denk je ongetwijfeld: waarom vond ik dat snel optrekken zo belangrijk ?
w0o0dy zegt
@elemento: onzin.. een Tesla kan dat rustig 20x doen.. je niet alleen wel af en toe ff koelen.
w0o0dy zegt
Moet IPV niet
Jantje_555 zegt
en de 0 naar 300 tijd?
Onehp zegt
Veel downforce op deze wagen. Porsche doet al jaren succesvol rondjes daar met de 911 in diverse races. Alleen heeft deze nog turbos erbovenop, een normaal interieur en moet ie betrouwbaar zijn ook op straat.
bmwfreak038 zegt
Het is en blijft een bom en dat record gaat mee naar Stuttgart.
elemento zegt
Ik heb het kunnen uitproberen in Tesla Woody.. en geloof me als 0 tot 150 7x trapt kan de auto aan de lader
frederik zegt
Hier wordt al gesproken over 6:49:
http://www.thedrive.com/news/14546/rumor-claims-2018-porsche-911-gt2-rs-lapped-the-nurburgring-in-649
tarquesh zegt
Gave 911. numero1.
w0o0dy zegt
UPDATE: Hoe snel? 6:47.30 snel.. dat is best vlot. Overigens hebben ze maar liefst 5 rondes onder de 6:50 gereden met twee verschillende auto’s met verschillende coureurs.