Dat zijn de leuke eisen: een heel erg grote én zuinige auto. Dat klinkt tegenstrijdig en dat is het ook, toch?
Groot en zuinig: kan dat? In principe zou je denken dat hoe groter de auto, hoe groter de weerstand en hoe hoger het verbruik. En toch zie je geregeld verbruiksscijfers voorbij komen waarvan je denkt: da’s zuinig! Nu is er niets lastiger dan een realistisch vebruikscijfer noemen, want het verbruik van een auto is variabel. Het is echter wel iets waar Ravi mee zit.
Hij is op zoek naar een gezinsauto. En we weten dat we bij Autoblog vaak dan een M5 ofzo aanraden, maar ditmaal moeten we ons hoofd erbij houden en rekenen. Want Ravi wil graag een auto die groter en zuiniger is dan de huidige Ford Focus. Ravi maakt jaarlijks behoorlijk wat kilometers, dus het moet echt een zuinige auto zijn, 1 op 20 als het even kan. Ondanks dat de Focus bevalt, is de auto nét te krap. Het mag wel een maatje groter.
De wensen en eisen voor een superzuinige familieauto kun je hieronder bekijken:
Huidige / vorige auto’s: | Ford Focus |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Tot 15.000 |
Jaarkilometrage: | 25.000 |
Brandstofvoorkeur: | Hybride of zuinige benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Rijden nu diesel, willen er graag vanaf. Focus net iets te klein |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen 2 pubers |
Voorkeursmerken / modellen: | Voorkeur voor een ruime station. Als het moet mag het een cross-over of suv zijn |
No-go merken / modellen: | Niets frans! |
Waar halen we de cijfers vandaan:
- Brandstof: United Consumers € 2,107
- MRB: Belastingdienst
- Verzekering: WA+, 5 jaar schadevrij, woonachtig in Utrecht
Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Innovation (K)
€ 13.940
2019
60.000 km
Wat is het?
De nieuwste auto in dit overzicht. We moesten onszelf eventjes achter de oren krabben. Heb je deze auto al voor dít geld? We gaan niet zeggen dat het een nieuwe auto is, maar het scheelt niet veel. De Opel Astra Sports Tourer is voor zijn klasse auto een erg ruime auto, alhoewel het verschil met de Focus niet heel erg groot is. Dus wellicht eventjes uitproberen of het voldoende is. En ja, een Insignia kan ook en is ruimer, maar ook minder zuinig.
Hoe rijdt het?
Een stuk beter dan zijn voorganger. Die reed niet slecht, maar had last van wat overgewicht en was daardoor niet dynamisch of zuinig. Dat is deze wel. Zeker met deze 1.0 driecilinder turbomotor hoef je niet vaak te tanken. Het is een prima motortje in het gebruik, maar voor een Astra eigenlijk iets te licht. Als je heel rustig rijdt en alleen aanspraak maakt op het koppel, kun je er erg zuinig mee halen, maar die 1 op 20 gaat niet lukken. Maak je niet druk, dat red je in bijna geen een andere auto.
Kosten Opel
- Verbruik: 1 op 16,61
- Brandstofkosten: € 265
- Gewicht: 1.178 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 52
- Verzekering: € 45
- Totale kosten per maand: € 362
Onderhoudsprognose
Nieuwe auto’s hebben stiekem best wat onderhoud nodig en met deze Opel is dat niet anders. Onder de kap van dit exemplaar ligt niet de 1.2 PureTech, maar de 1.0 van GM. Er zijn uiteraard aandachtspunten, @Michel heeft ze hier allemaal op een rijtje gezet voor je, maar het is te overzien. Let er vooral op of de motor mooi rond loopt. Dat is lastiger, want het is een driecilinder, maar meestal is het dan de stekker in de drukregelaar van de brandstofpomp.
Check hier alle aandachtspunten:
Afschrijvingsprognose
Dit schrijft nog wel eventjes af. Niet in extreme mate ofzo, maar deze auto zit nu halverwege zijn afschrijvingscurve. Verwacht dat je de komende drie jaar nog eens de helft afschrijft. Nu moeten we erbij aantekenen dat het dan dus al een verschil maakt of je de auto inruilt of particulier verkoopt. Dat gezegd hebbende, de 1.0T is niet de motor die men zoekt, de 1.4 en 1.6 (beide met turbo) zijn iets minder zuinig, maar fijner in de omgang en ook beter geschikt voor een caravan, bijvoorbeeld. Dus je hebt wel de zuinigste Astra, maar niet de meest gewilde. Dat gezegd hebbende, de aanschafprijs is al erg interessant natuurlijk, dus je hebt er zelf ook voordeel aan gehad.
Toyota Auris Touring Sports Hybrid Dynamic (E180)
€ 14.950 (merkdealer)
2014
155.000 km
Wat is het?
De Toyota Auris is meest verstandige aankoop die je maar kunt doen. Het is in principe een Toyota Prius, maar dan met een sportief-dynamische-athletische stationwagon-koets erop. Nee, dat is niet overdreven want het is een ‘Touring Sports’ en dan ook nog eens in de Dynamic-uitvoering. Het is de auto die tegenwoordig weer Corolla heet. Dus een hele betrouwbare, degelijke en prettige metgezel.
Hoe rijdt het?
Als een Toyota. Het is in geen enkel opzicht een gedenkwaardig moment om er in te sturen. Het gaat allemaal afstandelijk. Aan de andere kant, als je gewoon in Nederland met het verkeer mee rijdt, dan is het allemaal meer dan prima. Er is voldoende power aanwezig, zeker als de elektromotor eventjes mee stuwt. Het is alleen niet een auto die je pakt om een dijkweggetje mee te pakken.
Kosten Toyota
- Verbruik: 1 op 18,38
- Brandstofkosten: € 239
- Gewicht: 1.310 kg
- Motorrijtuigenbelasting: 60 p.m.
- Verzekering: € 45
- Totale kosten per maand: € 344
Onderhoudsprognose
Al die saaiheid en degelijkheid pakken hier goed uit. Dit zijn namelijk bijna onverwoestbare auto’s. De komende tien jaar kun je hier nog prima mee rijden. Als je het onderhoud gewoon bijhoudt, is er niet heel erg veel aan de hand.
Afschrijvingsprognose
Uiteraard ga je nog wel afschrijven. In vergelijking met de Astra zal het enigszins meevallen. De bodem bij Toyota’s is ietsje hoger dan bij die van veel Europese merken.
Volkswagen Passat GTE Variant Highline
€ 14.950 (vakgarage)
2015
205.000 km
Wat is het?
Een Volkswagen Passat met plug-in hybride-aandrijflijn. Een 1.4 viercilinder werkt samen met een elektromotor om jouw en je inzittenden in alle comfort voort te bewegen. Genieten! Zonder gekheid, het is de aandrijflijn van de Golf GTE, maar dan in een Passat. Voordeel: het is een D-segment auto, dus aanzienlijk groter dan de Focus. Het zijn ook echt heel erg keurige auto’s. Ja, een tikkeltje saai, maar het model oogt nog altijd vers en het interieur iet er verzorgd en fraai uit.
Hoe rijdt het?
Ondanks de GT in GTE, heeft dit met sportiviteit niets te maken. Dat wil niet zeggen dat het een langzame auto is, integendeel. Ze zijn behoorlijk vlot. Tuners als Van Vught Tuning halen er 300 pk uit, dan zijn het ook nog eens heel erg snelle wagens! Waar het om gaat is het verbruik, als je normaal doet, dan kun echt bizarre verbruikscijfers halen. Uiteraard is het wel de bedoeling dat je de accu op de juiste wijze inzet. Maar ook als je niet constant kan bijladen, zijn het zuinige auto’s. Zeker als je de eerste 10-15 stadskilometers elektrisch kan doen. Wel moeten we aantekenen dat het verbruik enorm variabel kan zijn. Als je een zware voet hebt en nooit kan laden, is het verbruik pittig.
Kosten
- Verbruik: 1 op 27,03
- Brandstofkosten: € 163
- Gewicht: 1.635 kg
- Motorrijtuigenbelasting: €42
- Verzekering: € 95
- Totale kosten per maand: € 300
Onderhoudsprognose
Deze Volkswagen is een grotere auto met vrij complexe techniek. Daar past wat meer onderhoud bij. Nu is het ook weer niet zó eng. De 1.4 TSI zijn niet meer de olieboten die het waren, bijvoorbeeld. En op zich werkt de bi-motor techniek prima. Het enige dat een beetje als een zwaard van Damocles boven het hoofd hangt is de de accu. Voor nog een paar jaar rijden, is het prima. Maar wil je nog tien jaar blijven rijden, dan merk je de consequenties van de degradaties. Een nieuwe accu plaatsen is erg prijzig, maar het verbruik zal stijgen. Dus ergens moet je een keuze maken.
Afschrijvingsprognose
Voorlopig hoef je je geen zorgen te maken. De combinatie van veel luxe, prima prestaties en een potentieel laag verbruik is voor veel mensen interessant. Daarom zijn ze nu ook nog vrij prijzig.
YOLO: Mercedes-Benz E200d Estate Ambition (S212)
€ 14.900
2014
190.000 km
Wat is het?
We moesten het eventjes doen. Maar als je écht een grote gezinsauto zoekt, ben je met deze generatie uitstekend bediend. De Mercedes-Benz E-Klasse is namelijk bijzonder ruim. Ook als de kinderen heel erg groot worden, kunnen ze gewoon mee.
Hoe rijdt het?
Echt als een Mercedes-Benz. Dit zijn geweldige lange-afstandscruisers. Heel erg snel ‘ie de auto niet, maar dat maakt je niet uit. Je zit op geweldige stoelen, kijkt over een hele lange motorkap uit met aan de voorzijde een ster. Dat is het echte autorijden.
Kosten Mercedes-Benz
- Verbruik: 1 op 16,38
- Brandstofkosten: € 243
- Gewicht: 1.745 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 176
- Verzekering: € 80
- Totale kosten per maand: € 499
Onderhoudsprognose
Bij Mercedes-Benz geldt het adagium: houdt het simpel, dan valt het heel erg mee. Een bijna standaard E200 is een perfect voorbeeld daarvan. Het onderhoud is niet spotgoedkoop, maar het valt eigenlijk best mee. Het is allemaal behoorlijk uitontwikkelde techniek en wordt ook veel gebruikt voor taxi’s. Ga niet voor een E350d 4Matic met alle opties en veel kilometers op de klok, die zijn wat gevoeliger. Maar als je zo’n E200d gewoon netjes bijhoudt kun je er nog een paar tond bij rijden.
Afschrijvingsprognose
De meeste afschrijving is al achter de rug. Dit soort auto’s begint in rap tempo te verdwijnen. Iedereen is bang voor diesel en grote diesels in het bijzonder. Maak je geen zorgen, een diesel is nog altijd prima te verkopen. Is het niet in Nederland, dan wel via de export. Ook met hoge kilometerstanden is de handel in E-Klasse met dieselmotor nog levendig. Grote kans dat de auto nog twee autolevens meegaat. Eentje als taxi in Tirana en daarna nog in Sierra Leone.
Conclusie:
Het moet uit de lengte of uit de breedte komen, een grote auto voortbewegen kost nu eenmaal brandstof. Als je groter dan een Ford Focus wil gaan rijden, dan gaat dat gewoon niet op benzine. Met een hybride kom je dichterbij en met een plug-in hybride kom je nóg dichterbij. Het probleem met die laatste is dat het verbruik variabel is afhankelijk van je gebruik en laadgewoontes. De Passat GTE sluit verreweg het beste aan bij de wensen eisen: groter en zuiniger.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
por100 zegt
Bizar wat een gte in de verzekering kost. Anders zou het helemaal een winnaar zijn.
Met veel schadevrije jaren gaat dat volgens mij wel een stuk beter.
sjoppie zegt
met 8 schadevrije jaren 35 euro per maand. Dus dat valt wel mee.
Flutterbear zegt
Als er iets met de accu is ben je het haasje.. Hoogspanning dus twee monteurs erop.
por100 zegt
Denk vooral dat het verzekeringsbedrag zo hoog is omdat het een vw betreft.
Had laatst even tijdelijk een polo 1.9 sdi (iets van 70pk) uit 2002 in bezit en kreeg niet meteen de schadevrije jaren van de andere auto overgeheveld dus werd er even gerekend met 0 schadevrije jaren: enkel WA verzekering kwam uit op €95,-. Voor een gebakje uit 2002.
Later kreeg ik er mijn 9 jaar toch op en werd het €28,-.
Alsnog duurder dan een 1950kg zware mpv met 3.6 v6.
Wilde dit even uitleggen dat de verzekeringspremie straks meer gaat meespelen bij het kiezen van je toekomstige auto.
pa045 zegt
Wanneer het om de centjes gaat (en dan telt niet alleen het verbruik), dan gaan voor de Toyota. Of doorrijden in de Focus. Hoe vaak heb je meer ruimte nodig?
VW en Mercedes gaat gewoon veel in onderhoud kosten. Bij de Benz ook nog een hoop wegenbelasting. En het halftarief belasting voor hybrides is over 13 maanden ook voorbij, dus die €42,- belasting is dan ineens minimaal €85,-.
De Opel met een 1.0 3 cilinder turbo in 4 jaar naar 160.000 km rijden vind ik een risico.
vaakbenjetebang zegt
De laatste keer dat ik in zo’n Auris zat kreeg ik niet bepaald het gevoel dat-ie ruimer is dan een Focus. Waarom niet op zoek gaan naar een Mondeo Wagon en je er bij neerleggen dat 1op 20 niet gaat gebeuren.
pitapita zegt
Auris is echt zuinig, wat je van kleine turbo’s en PHEV’s niet altijd kan zeggen. Maar zeker niet ruimer dan een Focus. 4e generatie Focus trouwens wel een stuk ruimer achterin dan de derde.
dafmaf zegt
Ik rijd tevreden in mijn Prius en mijn zonen (2,0 en 1,86 meter) zitten heerlijk achterin. Als je een Prius+ neemt heb je ook nog een flinke bagageruimte. Rijdt 1 op 19 (mijn vrouw) of 1 op 21,5 (ik).
faalhaas zegt
Inderdaad, als je een grote betrouwbare zuinige lobbes zoekt is de Prius+ een stap boven de Auris. In dynamic uitvoering ook nog een dubbele panorama, JBL audio, adaptive cruise en bi-led koplampen. De 3e zitrij is met 4 boutjes los en je hebt nog meer ruimte.
arnie zegt
Neem een Octavia, groter dan de Focus en maandkosten zullen niet veel verschillen. En als je echt ruimte wil, doe je een Superb tegen kosten van de Passat.
Johanneke zegt
Verbruik moet je je niet blind op staren. Okay je rijdt die 25k per jaar. Als je 1 op 20 rijdt is dat 25k/20*1.9= 2375 euro aan benzine. Doe je 1 op 15 dan is het 25k/15*1.9= 3166 euro. Verschil is 790 euro, oftewel 66 euro per maand. Is niet niks natuurlijk, maar je hebt ook onderhoud en afschrijving, mrb, verzekering. Je moet echt naar het totaalplaatje kijken. Total cost of ownership. Verbruik is daar een deel van.
Zelf zou ik wat ouder kijken. Zolang je maar multilink, cruise control, camera, dat soort zooi hebt. Kan je altijd nog een modern infotainment in laten bouwen. Scheelt je enorm op afschrijving. Compenseer je het verbruik weer.
faalhaas zegt
Mee rekening houden scheelt wel, ik rij nu voor €5,39/100km aan brandstof. Bij ~35K per jaar begint dat wel aan te tikken.
Johanneke zegt
Op gas denk ik dan?
faalhaas zegt
Yep, gas en hybride.
alfaqv zegt
Een vrijwel onmogelijke opgave. Ruimer dan een Focus, dus idd formaat Passat, 1 op 20 en dat allemaal voor onder de 15k. Dan kom je vrijwel automatisch uit op eerste generatie hybrides of hoge kilometerstanden (met bijbehorende onderhoud voor kleine motortje die veel kilo’s moeten sleuren). Ik zou zeggen doorrijden in die focus en proberen je budget ruimer te maken of die zuinigheid eis laten varen, anders ben je ultimo een dief van je eigen portemonnee. Zijn het niet de onderhoudskosten voor de complexe aandrijflijnen van de hybrides die je geld gaan kosten, dan wordt het wel de afschrijf kosten van de auto’s met ultra kleine motoren.
Robert zegt
Ik kies mijn auto’s met precies dezelfde criteria: 22.000 km/jaar met een gezinsauto groot genoeg voor twee volwassenen en twee vrijwel volwassen pubers.
Daarom kan ik je mijn huidige auto van harte aanraden: Mazda 6 Wagon met de 2.0 SkyActiv motor. Qua afmetingen een volwaardige D-segmenter, met het verbruik van een B/C-segmenter. Ik heb zelf de (lichtste)145 pk versie, en daarmee voel ik me zeker niet slecht bedeeld. En het verbruik ligt rond de 1:17, op E10. En zelfs met het huidige koude weer en de drukte van de avondspits haal ik nog 1:15,5 met het woon-werkverkeer. De auto is bovendien betaalbaar in de belasting, de verzekering en in het onderhoud, èn je hoeft niet zo bang te zijn dat de sjeu er na 250.000 km helemaal uit is, zoals met die vele gedownsizede turbotorretjes.
JelmerS zegt
Die Mazda is zeker geen slecht idee, en oogt ook niet direct verouderd.
V8Vantage zegt
Verbruik is zoals het artikel al aangeeft heel erg afhankelijk van omstandigheden en vooral je rijstijl. Ik kan met gemak 1 op 22 rijden en met hetzelfde gemak 1 op 14.
Dutchdriftking zegt
Zo’n e begint serieus goedkoop te worden. Lijkt mij wel wat.
Oopelkadet zegt
Die 1 liter 3cyl torretjes gaan heel veel zuipen en lawaai maken boven de 110kmh. Die Toyota ook want hele gekke automaat. Loeit enorm in de toeren elke keer als je gaat optrekken en zuipt dus ook heel veel. Een VAG met 210k kms en complexe techniek: doe het niet.
Eigenlijk is autorijden in NL alleen te doen voor 2x modaal inkomen, preferably een leasebak. Alles daaronder is vakkundig door VVD/PvdA/CDA de afgelopen 25 jaar kapot gemaakt.
Mijn advies zou zijn:
1. verhuis naar een land dat autogebruikers zonder hoog inkomen normaal behandelt.
2. Of stem op een partij die tegen een staatsgreep aanhikt, om dan met normale autoregels te komen, of
3. koop die diesel. De benzineprijzen zijn veel meer volatiel dan Diesel. Voor dit budget ga je op autos uitkomen die rond de 2 ton zijn en dan heb je meer aan een betrouwbare diesel. EV en PHEV zijn niet te betalen en techniek gaat zo snel dat afschrijving een ding is.
Advies 4 is wat anderen ook al zeiden: rij nog door met je huidige auto. Ik verwacht dat er pas rond 2028 EVs komen met gen2 accus, lichter, veel betaalbaarder en hopelijk ook een Nederlandse regering die autorijden normaal maakt.
Robert zegt
Hou toch op man.. De afgelopen 25 jaar is er grotendeels een centrum-rechts beleid gevoerd.We hebben in de afgelopen acht(!) Kabinetten Balkenende en Rutte maar twee keer PvdA en drie keer D66 in een kabinetsdeelname gehad.
De macht ligt ook al 25 jaar niet meer bij de (centrum-rechtse) politiek alleen, maar vooral bij de lobbyisten van de BOVAG en de RAI, die de verkoop en doorvoer van zoveel mogelijk nieuwe auto’s als enige doel hebben, en daarvoor afhankelijk zijn van voornamelijk de zakelijke markt. Subsidies op ‘schoon’ rijden, het bevriezen van reiskostenvergoeding (tussen 2006 en 2023!) en tussentijdse initiatieven als het milieuzones en slooppremies tegen veroudering van het wagenpark hebben ons belastingbetalers miljarden gekost, die het milieu maar weinig hebben gebracht maar de bovenmodale leaserijders, de importeurs, dealers en leasemaatschappijen des te meer.
Oopelkadet zegt
Nouja, kwartje van Kok? NL is al enorm zware belastingdruk en dat is ten faveure van de middenstand, de rijkere mensen gegaan. We hebben de laagste vennootschapbelasting van heel EU geloof ik. Bovenstaande gebakjes kosten meer dan 100 euro per maand puur om te bezitten. EV moet je niet alleen 40k voor een g8ddamn peugeot 208 e betalen, maar ook 10 k investeren in zonnepanelen. Die binnenkort ook belast gaan worden en vanwege nul controle over de energiemaffia, hebben we nu tarieven die per uur veranderen. Autorijden is gewoon niet te doen in NL zonder 2x modaal of een Gom van Strien constructie KvK inschrijving. We moeten het land uit, of er moet een radicaal andere bewind komen.
seatleon zegt
Ik mis de Seat Leon en de Skoda Octavia. Beiden zijn ruimschoots beschikbaar voor die prijs. Bij de Octavia “moet” je dan kiezen voor een 1.0 en bij de Leon krijg je ook de 1.4 TSI voor minder dan €15k. Beide auto’s zijn vrij ruim, waarbij voor de Skoda geldt dat je bijna niet meer ruimte krijgt per Euro. De Seat rijdt daarentegen (veel) beter, zeker als FR. Qua betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken. In elk geval kan je er zo 1 tot 2 ton bij rijden. Ook is het verbruik acceptabel, zeker op de kleinere wielen. Een diesel rij je naar mijn mening niet snel goedkoper, tenzij je een hele goedkope weet te vinden en lang gaat doorrijden. Bijvoorbeeld een 308 HDI, maar dat raad je ook niemand aan.
dree16v zegt
Hier ook een Leon st FR in bezit. Fantastische gezinsauto die ook nog leuk is om te rijden. Nog geen 1200 kg en met 1.4 zonder moeite op op 16/17. Als je je best doet nog wel zuiniger. Door lage gewicht en bescheiden nieuwprijs voordelig in vaste lasten en veel ruimte, zeker meer dan de Focus. Mag ook relatief veel trekken 1500kg. En in de juiste uitvoering alles erop en er aan van ACC tot aut. Led-verlichting etc. Olieverbruik is niet meer aan de orde en inmiddels met riemaandrijving ook geen last van kettingproblemen. Nog nooit zo weinig onderhoud nodig gehad. Aanrader dus :-)
De hier genoemde optie Mazda 6 of CX5 zijn ook goede opties denk ik. Hiervoor geldt ook relatief licht en zuinig en ruim. Succes met je keuze!
V8Vantage zegt
Ik weet er nog een. Een van de meest probleemloze auto en meest heerlijke rijswagen die ik gehad heb. Kan mij huidige auto ook niet aan tippen qua comfort en dat is een 5 G31. Zwaar onderschat ook maar wel Frans.
Een Citroen C5 tourer Phase III.
Die koop je voor een appel en een ei. Zijn geleverd tot en met 2017.
Richmond zegt
Op de passat en e-klasse na zijn ze niet ruimer dan de focus. Ze zitten in dezelfde klasse.
Flutterbear zegt
Focus is concurrentie van de Golf. Passat zit in het segment van de Mondeo.
net10 zegt
Een hele grote auto en een laag verbruik is een hele moeilijke combinatie.
Een complexe en al vrij oude VW plug in hybride lijkt mij geen goede combi voor lage totale kosten. Dan kun je beter kijken naar een Skoda Octavia 1.0 benzine, of diesel.
De Ford Focus met een Frans diesel hart ( De motor is ontwikkeld met Peugeot ) is een goede auto om veel kilometers af te leggen. Het nieuwe model is ruimer, en een goede keus.
Of kijk anders naar een Ford Mondeo diesel of hybride.
(Er staat geen Frans,als je kijkt naar de betrouwbaarheid dan zijn verschillende modellen juist erg goed, en zijn ruim, zuinig, comfortabel, en betaalbaar)
vpowert zegt
Een Focus station te klein, waarom? Qua binnenruimte of qua bagageruimte?
Je kunt ook nog een klein beetje sparen en dan een Toyota Corolla Hybrid Touring Sports kopen. Die zijn zó veel fijner dan de wel heel erg droevige Auris en ook een stukje ruimer. Bovendien zuinig en onverwoestbaar. Voor 15.900 heb je er eentje met Apple Carplay en een voor Toyota bescheiden kilometerstand van 199k.
https://www.autowereld.nl/toyota/corolla-touring-sports/1-8-hybrid-dynamic-trekhaak-navi-apple-android-clima-ad-cruise-nl-auto-38896962/details.html die heeft ook een trekhaak waar je een bagagebak of klein karretje achter kunt hangen.
Of je zoekt een Octavia en laat het zuinige even wat minder meetellen.
DeWitteCondor zegt
Ik lees deze adviezen altijd met veel plezier, maar het lijkt wel alsof bijna iedereen op zoek is naar een witte raaf met een budget voor een halve zwarte raaf. Hoewel ik de wensen begrijp, zijn dit te veel eisen voor het budget.
Als je kosten wil besparen: rijd dan door in wat je hebt totdat hij op is of er een grote reparatie aan komt. Spaar in de tussentijd voor een hoger budget. Met 15k gaat dit niet lukken zonder risico te nemen mbt km standen en reparaties. Die VW en MB moet je links laten liggen als je dit te besteden hebt. Als je nu meer ruimte nodig hebt: koop een Mondeo diesel. Afgezien van de VW/MB biedt de rest nauwelijks meer ruimte.
vaakbenjetebang zegt
@DeWitteCondor: Inderdaad. De zoekopdrachten lezen vaak alsof de aanvrager eigenlijk al donders goed weet wat hij wil en/of nodig heeft, en ook wat dat kost, maar zich daar eigenlijk maximaal 80% van kan of wil veroorloven.
juels zegt
5 jaar Passat GTE Highline gereden. Wat een heerlijke auto! Rijdt fantastisch! Best wel ruim van binnen, ook achterin zit je als volwassene meer dan prima. Qua bagage kun je er ook echt een hoop in kwijt.
De grote auto merk je wel op de parkeerplaats; je moet een paar keer steken. De techniek qua laden is zeker niet van deze tijd; 6 uur laden (op straat) om in theorie 50km te kunnen rijden. Niet kunnen snelladen. In de praktijk 30km kunnen rijden, betekend zo ongeveer ieder ritje stekkeren.
Heeft Android Auto, maar het multi media systeem heeft regelmatig ruzie.
En toch rijdt ik liever deze Passat dan de Enyaq die we nu rijden.
cloverleaf zegt
Ravi, je wilt een grote zuinige en betrouwbare hybride of benzine auto voor 15k. Dat is een schier onmogelijke combi. Verhoog of je budget, od koop een diesel!
Met 25k per jaar haal je dat er wel uit en je hoeft geen 1600+ kg met een klein torretje mee te slepen.
Met een diesel heb je echt veel meer keuze:
Insignia, Mondeo, Mazda, Passat, C5, Superb, Octavia en nog veel meer. En ook de 159 Sportwagen 1.9jtd!
b088y zegt
Mijn lease Audi A4 avant uit 2020 (35), haalt ook 1 op 20. Die zijn er vanaf 25k dus boven budget, maar deze motor hangt vast in meer auto’s.
Ik heb de 150pk versie, maar volgens mij is de 190pk versie nog iets zuiniger.
tjorque zegt
Hier staat een Octavia (break) van 2018 op de oprit met de 1.4 tsi van 150pk op de oprit.
Sinds dat er gloednieuwe (Volvo spec.) Michelin primacy 4 banden onder liggen en een nieuwe wiellager rechtsvoor (na 43k helaas samen met de voordempers al stuk gegaan) is de auto echt super zuinig geworden.
Laatste grote rit van uit de Ardennen naar Antwerpen met een gemiddelde van 100km/h op ~200km had ik een verbruik van 5,3l/100km.
Als je trager rijdt (lees niet rapper dan 120) dan lukt die 1/20 volgens mij wel gemakkelijk.
En het is echt een ruime auto.
shicomm zegt
De opel valt denk ik al meteen af ; die zal hard moeten werken en dan moet je billen knijpen om uberhaupt het opgegeven verbruik te halen.
De passat lijkt de keuze hier maar voor dit budget krijg je een exemplaar met wel erg veel ervaring.
Ook de verplichting om bijna non-stop te laden lijkt me een hele lastige ; dan heb je de ruimte maar een dorstige auto..
De auris is misschien de ruimste niet maar als je het een beetje rustig aan doet is 1:20 goed haalbaar.
Feit dat ie z’n waarde goed kan houden is een mooie bonus ( zeker gezien het budget )
V8Vantage zegt
Ik ben na deze (goed geschreven) artikelen altijd wel benieuwd wat de uiteindelijke keuze is geworden en waarom. @willeme, misschien zijn dat wel leuke aanvullingen?
Hans zegt
Om met de deur in huis te vallen.
Als ie ruim genoeg is en je wilt geen diesel kom je met de gevraagde 1:20 haast vanzelf uit bij een Toyota Auris hybrid.
Het beschikbare budget icm het gewenste type schotelt je een aanbod voor dat al snel naar de ± 10 jaar gaat.
In dat geval zou ik zeker voor Toyota kiezen. De betrouwbaarheid is spreekwoordelijk [zie opmerking Wegenwacht /ANWB occassiontests]: zelf Mazda B2200, Landcruiser B75, Yaris 1.3 2009, Honda Insight 2010, nu sinds 3 jaar een basis Auris 1.3 2013 met 175K op de klok [rij nog max 10k pj.]. Allemaal storings-/reparatievrij, dito ouders 45 jaar Accords en Civics zonder ook maar één oplichtend lampje oid.
Olieverbruik, slechte distributie, versnellingsbaklagers of electrische storingen etc gaan aan je portier voorbij.
Ok, Toyota’s onderstellen missen het sportkarakter van de Focus, maar comfort is ook wat [gezin?], en een Auris is nou niet bepaald een Buick uit 1950, want ze zijn vrij hard geveerd. Mijn ervaring als ‘bochtverslaafde’ met 205/55-17 Bridgestone AW’ is dat ie zich strak en hard door een bocht laat sleuren.
De wetenschap dat je met een goed onderhouden kandidaat max een keer per jaar bij je dealer komt voor een beurt met vast tarief, geen ergernissen hebt en dus geld op zak houdt is toch ook wat waard. Mij iig wel.
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/detail/toyota/auris/occasiontest/d8973543-e73b-45d5-ad2d-2d52a687653d?/merk=toyota/model=auris/bouwjaar-vanaf=2014
Toyota is de absolute lijstaanvoerder bij de hybrides. Zowel in aantallen en betrouwbaarheid.
Vergelijk dat met EU merken.
degrotemuis zegt
Waar komt Ravi ruimte tekort? Het verschil tussen de Focus en Astra is niet heel groot staat in de tekst, het verschil tussen Focus en Auris is qua ruimte voor de achterpassagiers helemaal niet bestaand. Ja, meer kofferbak, dat wel, maar echt meer ruimte voor benen en hoofd niet echt. Zonder uit te wijken naar een mpv achtige zoals een (Grand) Cmax kom je toch al snel in een Octavia of D-segmenters als je echt meer binnenruimte wil. En dan zou ik me iets minder focussen op verbruik, meer op tco. Als je al een Passat 1.4 tsi GTE waarbij je verplicht moet stekkeren om zuiniger te zijn op je lijstje zet, waarom dan niet een gewone 1.4 tsi act? Minder complexe techniek dus minder kans op duur onderhoud & reparaties en als je niet te wild rijdt lukt 1 op 16 ook prima. Een Mazda 6 2.0 skyactive schijnt ook rond de 1 op 15 uit te komen, zonder downsizeblokje en een Mondeo Wagon EcoBoost ook zoiets…
marcomanta zegt
Leuk die hybrides, maar wat gaan die aan belasting betalen over 2 jaar?