Deze supersportieve A1 Sportback maakt het mogelijk om navigatie te bestellen!
Grappig hoe soms de aandrijflijn een auto helemaal kan transformeren. De standaard Audi A1 (eerste generatie) was een prima kleine premium hatchback, maar niet zo sportief als zijn uiterlijk deed vermoeden. De Audi S1 maakte dat helemaal goed. Als één van de weinige B-segmenters kreeg je een dikke tweeliter turbomotor én vierwielaandrijving. Ten opzichte van de Audi A1 S-Line was er verder weinig veranderd, op de vier uitlaten na.
Bij het zien van deze Supersportieve A1 Sportback hoopten we eigenlijk weer op een S1 of S1 achtige. Sowieso is het een beetje vreemd, de VW Polo GTI is immers nét vernieuwd, terwijl de maximale motor bij de huidige A1 de ’35 TFSI’ is, met een 150 pk sterke 1.5 viercilinder. Maar helaas, een extra snelle A1 krijgen we (nog) niet. Check hier de rijtest met de Audi A1, om te zien wat we er destijds van vonden.
Sportief
De splinternieuwe Audi A1 Sportback S Edition die Audi net introduceert, klinkt heel erg sportief, zeker vanwege het standaard aanwezige S Line sportpakket, maar een S1 is het nog niet. Laten we het even positief bekijken, als je in de markt bent voor een lekker dikke A1 is dit het moment om toe te slaan, wellicht. Naast het S Line exterieurpakket heb je ook full-LED-koplampen met dynamische knipperlichten (ja, die bewegende lampjes), 17 inch wielen en een grotere dakspoiler.
Die sportiviteit zet zich voort in het interieur. Het S-Line interieur-pakket is voorzien van sportzetels, sportieve pedalen van ‘edelstaal’ en nog wat snuisterijen als het virtual cockpit en een ‘lichtpakket’. Voordat je denkt dat het allemaal hosanna is: neen! Je krijgt namelijk alleen de voorbereiding voor de MMI Navigatie Plus en smartphone interface. Dat mag op een auto van 31 ruggen tegenwoordig gewoon standaard zijn. Punt.
Prijs supersportieve Audi A1
Want ja, dat kost de Audi A1 Sportback S Edition: voor 30.995 euro staat de 25 TFSI-uitvoering klaar. Dan heb je een 1.0 TSI met slechts 95 pk. In principe moet je altijd gaan voor de 30 TFSI met 110 pk (31.644). Bij het sportieve uiterlijk past de 35 TFSI beter met de 150 pk 1.5 motor, die 36.703 euro kost. Veel geld om voor ‘voorbereiding voor een navigatiesysteem’, alhoewel je een S Tronic automaat dan standaard meekrijgt. Private leasen kan ook: vanaf 426 euro per maand rijd je weg in zo’n kek uitziende A1.
De Audi A1 Sportback S Edition is per direct leverbaar!
saxoke zegt
Ooit was er een DS3 racing die 32000euro kostte. 207pk, ongelooflijk snel etc … En wat werd daar weer over geroeptoetert…. Juist, belachelijk duur. In vergelijking met een 95pk A1’tje vind ik die racing opeens heel erg goedkooo
atrak zegt
@saxoke: Dat is 10 jaar terug. Er is zoveel veranderd dat kun je niet meer vergelijken. Hoewel ik het zeker met je eens bent dat dit karretje belachelijk duur is voor een 1.0.
saxoke zegt
@atrak: idd 10 jaar terug, maar geen 10000euro verder….
Ekrachess zegt
@saxoke: voor die tijd was dat ook best wel heel duur. De Fiesta ST was in 2013 maar €24k
saxoke zegt
@ekrachess: die fiesta ST is nu nog geen 10000 duurder geworden. Voor minder dan de prijs van die A1 met 90pk koop je nu die st nog….
Ward-ExigeV6 zegt
@saxoke: vanafprijs van een ST is 34k, dus wel degelijk 10k gestegen in een paar jaar tijd.
saxoke zegt
@ward1212: blijkbaar idd wel. Intussen ook 200pk. Blijft die A1 toch nog wat achter qua vermogen…..
maussieknip zegt
En dan zijn er genoeg gekken die dit nog gewoon kopen (private leasen) ook. Net als eerder bericht over de Audi q3 van 50k. Tik eens een kenteken in van verschillende die je ziet rijden van beide types en je zal zien dat de gemiddelde prijs van de A1 rond de 36k ligt en voor de q3 rond de 55k. Het is te bezopen voor woorden de prijzen voor vooral de premium merken.
ar156sw zegt
Moet toegeven: ik vind het een leuk ding om te zien. Als je echt niet groter nodig hebt/wil en je kan het goed betalen, snap ik de keuze wel. Maar als je kijkt wat je ook voor dat geld kan kopen (aangekleed met niet de sloomste motorisering 35 a 40K), wordt het toch een lastige te verantwoorden keuze denk ik…
ghost zegt
De 40 Tfsi zelf in Duitsland halen met alle opties loont dus !
tysson zegt
https://www.autoblog.nl/abt-vergrijpt-zich-aan-de-audi-a1-sportback
Doe mij de Abt maar!
HZW zegt
De huidige A1 is helemaal niets.
De vorige had nog de A1 quattro special edition en de S1.
De huidige A1 krijgt ook geen vervolg meer als zijn life cycle eindigt.
mc96 zegt
All show, no go..
niek1411 zegt
Er is een 40tfsi met 200pk, zelfde als de Polo GTI. In NL maar kort leverbaar geweest, ik geloof nog wel in DE verkrijgbaar