De nieuwe Tesla Model S Plaid kan niet alleen zelf rijden, maar dus ook zelf ontvlammen.
Een nieuwe morgen, een nieuw Tesla-verhaal. Het houdt niet op, niet vanzelf. Tesla maakt enorme stappen als autofabrikant. Het betekent dat ze geregeld tegen wat kinderziektes aanlopen.
Nu geldt dat overigens voor veel fabrikanten bij het introduceren van een nieuw model. De combinatie van een zelfverzekerde CEO en een rabiate fanbase wekken niet altijd de meeste sympathie op bij de traditionele petrolhead. Dus weten dit soort berichten altijd snel naar boven te komen.
Ontvlammen
Deze zelf ontvlammende Tesla zorgt namelijk weer voor een apart verhaal. Nu is het blussen van een elektrische auto extra lastig. Dat moet net even wat grondiger gebeuren, omdat na het blussen de auto tóch weer vlam kan vatten. Het vreemde in dit geval is dat de auto f in de fik zette. En nee, daarmee bedoelen we niet dat Model S in kwestie een litertje benzine haalde en zichzelf onderdompelde.
In Pennsylvvania (Haverford om precies te zijn), is een splinternieuwe Model S Plaid namelijk in de fik gevlogen. De bestuurder kon niet direct uit de auto stappen, maar was ingesloten in de vlammenzee. Hij kon gelukkig op tijd weg naar buiten vinden.
Supersnelle Tesla Model S Plaid
De auto in kwestie is de nieuwste Model S Plaid, waar er nog maar een paar stuks zijn uitgeleverd. Volgens de advocaat van de bestuurder 250 stuks. Ze hebben geprobeerd Tesla te benaderen vanwege het voorval, maar ze worden tot nu toe genegeerd door de elektrische autobouwer uit Fremont.
Er gingen geruchten dat de auto zelf zou rijden en tijdens die rit zelf ontvlamde. Dat bleek achteraf niet correct. Het maakt het eigenlijk alleen maar enger, helemaal omdat de bestuurder niet op de normale manier uit de auto kon komen (de deuren bleken niet te functioneren). De Summon Mode werkt niet op wegen (alleen op parkeerplaatsen e.d.). Enfin, je bent weer geïnformeerd.
Via: Jalopnik.
porker zegt
Dus de meneer kon de backup ontgrendeling niet vinden toen stroom eraf was (want fik)? Niet goed gekeken voordat hij wegreed. Iedere auto die met een knopje (elektrisch) de deur laat ontgrendelen heeft ergens in portier ook een normale (nood)handgreep. Dat u het maar weet.
wimof zegt
Dat krijg je met “gemeenschappelijke” afleveringen zonder een woord uitleg. Ok ik weet het “read de fucking manual” doch tijdens mijn aktief autodealerleven gaf ik die mee samen met de inschrijvingsformulier,mee, zo had ik ondervonden dat ie dan opengedaan werd. En bij de aflevering legde ik de wagen kompleet uit, ook het technische gedeelte.
mvdbosch zegt
@porker: yep toen ik dat las dacht ik meteen “ah weer zon verhaal wat compleet bullshit is en alleen maar gemaakt word om een rechtzaak bij te steunen”
Iedereen zegt
Alles in dit hele artikel is onzin, je ziet duidelijk op de foto dat er een brandend goedje over de auto heen is gegooid en daarom lijkt het alsof het glazen dak spontaan aan het ontbranden is evenals een paar tegels naast de auto.
mattr zegt
Summon mode?
willeme zegt
@mattr:
https://www.theverge.com/2019/9/30/20891343/tesla-smart-summon-feature-videos-parking-accidents
Pascal zegt
Man man man… als je die Summon filmpjes ziet zou je toch willen dat Musk de software eerst op z’n eigen parkeerterrein nog ff goed doortest alvorens het naar iedereen te verspreiden.
quincy zegt
Ook het automatisch inparkeren heeft het al. Had het nog nooit gebruikt, maar laatste 2 weken weleens voor de grap. Toen wilde ik de auto in een haaks parkeervak naast die van mijn vader zetten. Als ik niet had ingegrepen hadden mijn vader en ik nu een deuk gehad. Sommige dingen aan de auto zijn geniaal, maar zoveel ook gewoon nog niet.
mrgg zegt
Dit soort nieuws gaat erin als warme broodjes bij alle Tesla haters. Zetten we de nieuwe S Plaid nu niet te snel weg als “zelfzontvlambaar”?
Sorry, te vaak meegemaakt dat bij dit soort “fouten” achteraf de oorzaak toch ergens anders blijkt te liggen. Tesla heeft een beweging in gang gezet die we 10 jaar geleden voor onmogelijk hielden.
pramm zegt
Wat op z’n minst frappant is, is dat de bestuurder, een van de bestuurders van een groot beleggingsfonds is, welke een aanzienlijk aantal put opties Tesla heeft staan en dus belang heeft bij een koersdaling:
Susquehanna International Group owns 64.6 million put options
SpiderIV zegt
@pramm: maar dat mag toch?? Mister Tesla zelf is meester in beurskoers manipuleren. Dat hij gekopieerd wordt is dan toch alleen maar een compliment.
evdw zegt
@pramm: Wie is de bestuurder van de auto dan?
Volgens mij is de bestuurder van de auto niet bekend gemaakt.
pramm zegt
Even googlen…
https://cleantechnica.com/2021/07/04/more-details-about-tesla-model-s-plaid-fire-lead-to-more-questions/
sportabgasanlage zegt
Wat een vreemde reactie. Er wordt hier verslag gedaan van een feitelijke gebeurtenis. Een nieuw model auto vliegt (ogenschijnlijk) spontaan in brand. Als ’t ’n Porsche of Audi was geweest, was ’t ook nieuws geweest.
Ik wordt ’n beetje moe van die Tesla fanboys die dit soort berichtgeving met een Pavlovachtige “ja-maar-reactie” aangrijpen om het merk of hun Messias op te hemelen. Er is werkelijk niemand die ontkent dat Musk met Tesla een prestatie van formaat neerzet. Hij heeft inderdaad een revolutie in autoland ontketend. Tegelijkertijd kan niemand ontkennen dat dit gepaard gaat met opstartproblemen. Op ’t gebied van zowel kwaliteit, betrouwbaarheid en service heeft Tesla een discutabel verleden. Is dat vreemd? Nee, alle begin is moeilijk. Mag je er dan niet over schrijven? Onzin!
Pascal zegt
Wat een heftige reactie… ik zie hier 0 mensen die het feit dat een auto zomaar in de fik vliegt lopen goed te praten. Iedereen lijkt ‘t er wel over eens dat dit ff uitgezocht en opgelost moet worden. Laten we ‘t wel in perspectief blijven zien, dit gebeurt ook nog steeds bij ICE’s en alles is nu eenmaal groter nieuws wanneer ‘t om Tesla gaat.
cloverleaf zegt
@mrgg: zeker geen Tesla hater hier maar er is een reden dat er in de luchtvaart allerlei limitaties bestaan voor het vervoeren van lithium ion batterijen. Het laatste dat je wilt is een thermal runaway. (Google ff op UPS Flight 6 Dubai). Een brandje in een auto is minder dramatisch. Echter dat er steeds meer BEV’s gaan komen zorgt er ook voor dat er steeds meer BEV’s geparkeerd staan in parkeergarages of inwendige garages thuis. Dat zo’n brand in feite onblusbaar is met gangbare blus procedures is echt wel iets om rekening mee te houden.
Charlie Mr Jingle zegt
@mrgg: kan de beste overkomen. Las in het FD artikel over een terugroepactie van dat merk uit Stuttgart…. :)
blogie zegt
@Charlie Mr Jingle:
Dat is toch totaal niet te vergelijken. Terugroepacties of een auto die zelf in de fik vliegt. Ben absoluut geen tesla hater of fanboy maar het is wel opmerkelijk hoeveel van dit soort ( of autopilot) filmpjes er zijn. Iets met waar rook is……
Charlie Mr Jingle zegt
@blogie: Zekers. Maar uitvallen van power op de snelweg omdat de auto in noodlot schiet is ook wat onhandig als er net een vrachtwagen komt aantuffen.
Overigens, I couldn’t care less welk merk de headline hier haalt voor een brandje. Sommige merken doen het alleen wat beter dan anderen qua reacties.
Pascal zegt
Het gros van die stoere autopilot-verhalen is inmiddels allang debunked omdat de bestuurder achteraf toch gewoon zelf zat te kloten of het niet eens ingeschakeld had. Ik heb in m’n leven ook al genoeg ICE’s uitgebrand langs de vluchtstrook zien staan. Mag allemaal niet, praat niets goed en moet onderzocht en opgelost worden. Maar: Tesla is óók gewoon een gevalletje ‘Hoge bomen vangen veel wind’.
metalmike zegt
Zo’n oranje hamertje blijkt ook in een auto van $130.000 een goed idee
sportabgasanlage zegt
Of gewoon weten dat je Tesla ook met een verborgen mechanische hendel in de deur geopend kan worden. Stupid Americans.
Pascal zegt
Er is altijd een backup ontgrendeling voor als er geen stroom is, heeft de Model 3 ook
tjorque zegt
Dat krijg je met supercar ambities er gratisch bij…
lekkerlinksrijden zegt
Het blussen duurde 2 uur, best lang
sportabgasanlage zegt
Brandende accu’s blussen is geen sinecure.
https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/5211076/elektrische-auto-brandgevaar-brandweer-brand-blussen
Us1980 zegt
In de jaren zestig / zeventig kreeg je half afgemaakte en geteste producten van wege kostenbesparingen waar ze aan veiligheid schijt hadden..nu krijg je van een paar computernerds half afgemaakte gadget auto’s die alles wat ze beloven net niet kunnen.. met nieuwe “updates” lossen ze het wel op..
Fokkin auto is geen telefoon.. ding weegt 2 ton+ en is een gevaarlijk machine ongecontroleerd.
Maar ja ach.. laat maar fikken.. laat maar crashen.. eigen verantwoordelijkheid nemen wordt doorgeschoven met techniek..
sportabgasanlage zegt
Zelden zo’n ongenuanceerde reactie gelezen. Geloof je zelf echt dat fabrikanten, overheden en consumenten dat acceptabel zouden vinden? Ik ben geen Tesla fanboy, maar wat Tesla voor elkaar heeft gekregen is gewoon indrukwekkend. Dat het niet vlekkeloos gaat, spreekt voor zich. Maar dat is geen reden om alles wat de fabriek uitrolt bij voorbaat af te schilderen als onveilige rommel. Je moet dit soort gebeurtenissen aangrijpen om te begrijpen wat er mis ging, er van leren en het vervolgens te verbeteren. Zo werkt kwaliteitsverbetering.
Charlie Mr Jingle zegt
@us1980 Ik zou ze spontaan mijden op de snelweg kerel. Stel je voor dat dr eentje ontploft naast jouw daily commute torretje..!
Us1980 zegt
@Charlie Mr Jingle: je begrijpt wat ik bedoel.. al die gadgets op die auto’s of het Tesla of Kia is maakt niet uit.. is allemaal halfbakken..
DaveB zegt
@us1980: 1 kam.
Charlie Mr Jingle zegt
@us1980 Mwoah elk merk ontkomt niet aan recalls, software updates. Is ook imo niet zo erg. Waar het aan ligt weet ik niet, misschien waren we vroeger meer tevreden met wat minpunten.
Of zijn autofabrikanten meer bang voor gedoe en wordt voor elke scheet een update of recall gedaan.
Wie zal het zeggen? In ieder geval fijn dat het wordt opgelost.
Us1980 zegt
@Charlie Mr Jingle: Probleem zijn die updates of recalls ook niet.. dat is als consument te waarderen..
Ik rij al sinds 2005 met auto’s die ACC etc hebben maar tot Tesla was er geen enkel merk die zei dat ze opeens zelfstandig konden tijden.. Tesla WIST dat ze niet perse betere systemen hadden, ze durfden alleen wat verder te pushen.
Andere dingen zijn elektrische portieren.. waarom niet de mechanische verbinding behouden ipv verstopt noodontgrendeling?
Voor de functie maakt het echt niet uit..
Bij een simpel probleem is de kans groter dat er meer systemen uitvallen.. helemaal in paniek en ongeluk situaties..
Charlie Mr Jingle zegt
@us1980 Daar ben ik het volledig mee eens. Ik snap zelf überhaupt niet de enorme push voor autonoom rijden, ongeacht de fabrikant.
Pascal zegt
Die noodgreep zit niet bepaald verstopt, kan je goed zien en zo beetpakken.
Charlie Mr Jingle zegt
@pascal irritant want iedereen die de 1e keer met mij meerijdt ontgrendelt altijd het portier met de noodgreep….
Pascal zegt
Had ik eerst ook, heb toen deze stickertjes geplaatst, sindsdien snapt iedereen het wel :) https://www.bol.com/nl/p/tesla-model-3-deurknoppen-stickers-vinyl-labels-auto-accessoires-interieur-deurknop-wit-8-stuks/9200000126191936
Bernadette zegt
Ontsnappen via een panelgap moet toch gewoon kunnen? 😂
Us1980 zegt
@drdre2: 😂😂😂
DaveB zegt
@drdre2: netjes
vaakbenjetebang zegt
Dat is wel echt een nachtmerrie-scenario, in een fel brandende auto vastzitten. Uiteraard is iedereen hier altijd uitermate kalm en scherp in zo’n situatie, maar ik kan me persoonlijk heel goed voorstellen dat je eventjes nodig hebt om uit die auto te komen. Mechanische noodontgrendeling of niet.
Iedereen zegt
Waarschijnlijk zat hij sowieso niet in de auto toen iemand dat brandende goedje er overheen heeft gegooid, het is allemaal een beetje broodje aap verhaal.
iphonistvongates zegt
Fisker zou vast zeggen ‘this must be karma’ (pun intended) 😉
Iedereen zegt
Dit is alles behalve karma, waarom ziet de huidige media niet van een kilometer afstand dat dit een broodje aap verhaal is? Een glazen raam ontbrand niet spontaan, hier is duidelijk een brandbaar goedje overheen gegooid. Er klopt helemaal niets van dit verhaal en iedere jodokus kan dat bedenken.
frank2b zegt
Hot hatch Tesla-style.
roadster zegt
Toch wel een risiko, die Tesla deurgrepen.
https://abcnews.go.com/Business/man-burned-alive-fiery-tesla-crash-door-open/story?id=66498159
Mijn vader’s auto werd ooit afgekeurd, omdat een deurgreep was afgebroken (was nog gewoon te openen). Dat zou gevaarlijk zijn in geval van een ongeluk, omdat omstanders dan lastiger de deur konden openen. Maar voor Tesla’ s gelden blijkbaar andere normen. Of het leven van Tesla rijders is gewoon niet zo belangrijk. Mij om het even, ik heb er geen.
Us1980 zegt
@topless: Precies wat ik bedoel.. het is wel sleek en naissss.. maar is geen iPad ofzo dat je iets minder praktisch kan zijn..
Ook gevestigde merken kopieren dit design.. jammer
mikee368 zegt
Wel bijzonder dat er niet vermeld word dat de auto met ruim 100 km/uur tegen de boom is aan gebotst (sommige ooggetuigen claimde zelfs ridchting de 130-150 maar dat betwijfel ik). Een botsing waarbij veel auto’s zo het frame wordt verwrongen dat de deuren vaak al niet meer open gaan. Ook bijzonder dat de agent niet de ramen kapot heeft gemaakt om de inzittenden te helpen.
Vraag me ook af waarom er niet in staat dat de man al buiten bewustzijn was waardoor de agent ook niet kon inschatten hoe de toestand van de man was.
Zo veel punten die twijfelachtig zijn in dit artikel en niet de volledige waarheid vertellen…
Iedereen zegt
Iedere idioot krijgt de deur open, zelfs de man die een brandend goedje over deze auto heeft gegooid.
Charles Taycan 4S zegt
Ik ga hier gewoon niet op reageren…😉
Pascal zegt
Mag gerust hoor, reageer hier dan ook gelijk ff op ;)
https://interestingengineering.com/porsche-taycan-catches-fire-and-burns-to-a-crisp-in-owners-garage
https://www.abajournal.com/news/article/dc_law_firms_hot_porsche_spontaneously_caught_fire_lawsuit_claims
https://www.wmcactionnews5.com/story/36808982/automaker-settles-with-memphis-owner-as-another-porsche-bursts-into-flames/
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, haha! Nee, ik zei Niet Reageren!😜 ps, waar zijn de bitterballen?😉
Redrum zegt
Hey Charles, heb jij de jouwe al bij de dealer binnengedaan trouwens?
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/porsche-recalls-flagship-electric-model-taycan-over-software-issue-2021-07-02/
;)
Charles Taycan 4S zegt
@redrum, nee, nog niets over gehoord. Weet niet of hij bij die produktiedatum hoort. We horen het wel, tot nu toe 0- problemen gelukkig!👍
Pascal zegt
Ach zo’n “over the usb-cable” update is wel weer een mooie kans om in een fantastische ambiance van je latte macchiato te genieten in het peperdure glazen dealerpaleis terwijl je even bijpraat met je favoriete gladde verkopert :) Dat serviceniveau mis je dan weer bij Tesla, daar druk je alleen maar op “update” en dat was het weer.
Pascal zegt
@Charles haha! We spreken snel wat af! 🥖🍷
Charles Taycan 4S zegt
@pascal, is goed!👍😉🍷
Iedereen zegt
Serieus? Jullie denken écht dat een glazen dak spontaan ontbrand? Kom op man, iedere idioot ziet toch zo dat er een ontbrandbaar goedje overheen gegooid is?