Met de supersnelle Taycan moet je eindelijk die Amerikanen kunnen bijhouden met je superieure Porsche.
Hebben jullie dat ook altijd? Dat je in een Porsche Taycan Turbo S stapt en dat je denkt: wow, dit is traaaaaag. Met slechts 751 pk ben je echt het lachertje in de cappuccinocorner of aan het worstenloket op kantoor. Jouw collega’s in een Model S Plaid of een Lucid Air Dream Edition hebben veel meer vermogen en zijn veel sneller.
Dat is natuurlijk allemaal hypothetisch geneuzel, want de Plaid is pas net in Nederland, de eerste pre-productie-exemplaren van de Lucid rijden nu pas rond hier en de Taycan Turbo S is al bizar snel. Maar ja, op papier en op YouTube legt de Taycan Turbo S het af. En papieren specificaties en dragraces doen ertoe tegenwoordig.
Meer dan 1.000 pk
Dus komt er een Taycan boven de Turbo S die de absolute rangetopper moet worden van de Taycan-familie. Dat niet alleen, de auto moet afrekenen met de Model S Plaid en de Air Sapphire. Volgens het doorgaans uitstekend ingelichte Carscoops krijgt de hyper-Taycan drie motoren die gezamenlijk goed zijn voor meer dan 1.000 pk. Dat is niet zoveel als de concurrentie, maar de Porsche is iets kleiner en lichter.
Maar waar Lucid en Tesla ‘dom’ meer vermogen erbij gooien, doet Porsche het op zijn eigen manier. Dat betekent heel veel upgrades. Denk aan een aerodynamicapakket met splitters, skirts en spoilers. Ook het onderstel en de remmen zullen op het hogere vermogen berekend zijn.
Introductie supersnelle Taycan
De introductiedatum van de über-Taycan is nog niet bekend, maar men gokt op een onthulling ergens in de tweede helft van dit jaar. Welke naam de auto gaat krijgen, is ook nog niet bekend. Onze gok voor vandaag: Turbo GT. Morgen denken we vast weer iets anders.
Dan als laatste een kleine hersenspinsel van onze kant uit. In principe is het natuurlijk geweldig dat auto’s zoveel sneller worden. Maar we zijn nu juist aanbeland op een punt dat de acceleratie de enige USP is. In veel gevallen zijn supersnelle elektrische auto’s niet zo leuk om te rijden als hun acceleratiecijfers doen vermoeden. Dat is vanwege het enorme gewicht van de accu’s. Ja, leuk dat de acceleratie bizar is, maar je schrikt je kapot als je afremt voor een bocht.
De techniek moet zich nog een beetje ontwikkelen en er zijn al wat uitzonderingen, waaronder de Porsche Taycan. Dus wij hopen naast een extra snelle Taycan ook op een soort ‘GT4’-model, dat juist lichter en wendbaarder is. Als ze dat voor elkaar krijgen, kun je zelfs de meest verstokte petrolhead mee krijgen.
Meer lezen? Deze 11 EV’s kunnen het snelste laden!
none1234 zegt
He he. Het enige waarvoor Tesla goed is, is dat anderen geforceerd worden om pk’s te leveren. Die markt manipulatie waarbij je elke keer 30 pk er bij hebt tov de vorige versie, is eindelijk aan het uitsterven. Bij dat EV spul was dat helemaal zichtbaar, dat je niet de volle performance kreeg die aanwezig was.
Flutterbear zegt
1000 pk uit een batterij halen vraagt enorm veel van de batterij. Het is makkelijk om een grotere motor in te gooien maar die moet wel gevoed kunnen worden. Niet voor niets is de Plaid volledig overengineerd op koeling, al mist de stap naar 800 (of 1000) volt die de Semi wel heeft (gebruikt dezelfde motoren, 3 stuks met name voor regeneratie). Het is ook pas sinds de Model 3 performance dat Tesla langdurig voldoende vermogen kan bieden om ermee het circuit op te gaan.
Wolflow zegt
Wat doet een turbo in een elektrisch hok?
alpina007 zegt
Het hok extra snel maken 😁
JamesBond007 zegt
Puur de naam, toen de “Taycan Turbo” bekend werd vroeg iedereen hetzelfde.
Aon zegt
Ik denk eerder: Porsche Taycan Air-Cross
Edge zegt
Maar… Er is dus al een Turbo en een Turbo S. Hoe gaan ze dit dan noemen? Een GT4/3/2 badge is misplaatst als het niet gepaard gaat met flinke gewichtsreducties. Dat geldt ook voor badges als Clubsport, CS, en RS. Zijn er nog leuke historische labels die wel toegepast kunnen worden?
alpina007 zegt
Turbo GT wellicht? In lijn met de Cayenne
CYBRTRK zegt
Inderdaad sinds november 2022 staan er al model s/x plaid op nederlands kenteken
arta zegt
Laat Porsche aub vooral op het rijgedrag richten. Daar werd de Taycan al om geroemd.
1000pk is leuk, maar ik zie liever dat ze 300kg besparen om de rijbeleving nog verder te verbeteren.
Tesla Plaid zou je eigenlijk na afleveren meteen moeten voorzien van een set goede remmen. Verder is het aanbod geweldig! Beter laadnetwerk, grote actieradius en de helft van het geld….
CYBRTRK zegt
Die remmen zullen binnenkort beschikbaar zijn
https://shop.tesla.com/product/model-s-plaid-carbon-ceramic-brake-kit?web=true
mc96 zegt
Ik vind een auto met 1000 pk of meer voor op de openbare wel inbeciel. Er is op de openbare weg bijna geen situatie te bedenken waarin je het bijbehorende acceleratiepotentieel verantwoord kunt benutten. Beter zou het inderdaad zijn als fabrikanten electrische auto’s zouden gaan ontwikkelen die lichter zijn en leuker om te rijden. Maar dat wordt niet echt aangemoedigd door de nadruk die in de (schrijvende en filmende) pers wordt gelegd op supersnelle accelaratiecijfers of enorme range bij elektrische auto’s. Beide heb je, zeker in NL, niet nodig voor een fijn rijdende en bruikbare elektrische auto.
HzR zegt
Dit is te veel logica in één commentaar.
rogerzz zegt
Als we het afronden naar een A naar B rijden-verhaal, dat lukt ook in een Dacia, Golfje of Skoda.
Maar ergens heb je een punt, als je een kind van 18 jaar in een 1000+ pk EV zet dan is dat eigenlijk totaal onverantwoord. Dan is 300pk de eerste 5 jaar voldoende als limiet met een speciale sleutel/code of wat dan ook. Probleem is ook dat er vast iemand is die 204pk in een ID3 al belachelijk veel vindt en zo’n maximumsnelheid van 100km/u met 100pk ook te doen is, dus dat het een soort glijdende schaal is naar beneden, en daar zit ik niet op te wachten.
Gelukkig zijn ze (te) duur en koopt ongeveer iedereen de instappers en blijft het meer marketing-technisch leuk dan dat de 1000pk bolides als warme broodjes worden verkocht, dat scheelt weer ;)
dondeboer zegt
Mijn eerste auto had 34 pk en dat was maar goed ook. Mn tweede had er 75, en ook dat was meer dan genoeg (lees veiliger voor de wereld). Nou zijn moderne auto’s een stuk zwaarder, dus heb je wat meer vermogen nodig, maar alles wat in minder dan 10sec naar de 100 gaat is wat mij betreft te snel voor de meeste 16 tot 20-jarigen.
Flutterbear zegt
Daarom zijn dit ook geen modellen voor massa productie. Het zijn meer hobby auto’s gezien die vraag er ook is. Sportief in het weekend, maar verantwoord doordeweeks op een heel ander niveau dan een M5, RS6 of AMG.
V8Vantage zegt
Zeg Teslabeschermheilige, dat staat er toch niet? Er staat “is pas NET in Nederland”…
TheMaster zegt
Ongetwijfeld na een edit, want nu staat er ook ineens “Nedelrnad” IPV “Nederland”. Eerst stond er dat Plaid nog NIET in Nederland zou zijn.
V8Vantage zegt
Tja, tikken onder tijdsdruk is ook super lastig, laat staan voor een redacteur ;-)
audirs3 zegt
Het verschil tussen een Taycan en Panamera (met hetzelfde onderstel) is minder dan 200kg. Dat is op een auto van ruim 2 ton echt niet ‘extreem’. Daarnaast is het gewicht gunstig gelegen, laag en in het midden, beter dan een verbrandingsmotor.