De Kia EV9 is er nu ook als GT en als we even eerlijk mogen zijn: hij valt wat tegen.
Voordat we de intro gaan uitleggen, moeten we even wat zaken in perspectief zetten. Anders gaan jullie ons betichten van overdrijven als we een 500+ pk sterke (spoiler alert) zevenzitter een ’tegenvaller’ noemen. Ja, mogen we nuance toevoegen? Mooi. Komt ‘ie.
Kia GT
In 2021 mochten we kennis maken met de Kia EV6 GT. De EV6 was toch een beetje Kia’s doorbraak in EV-land en de GT was daar de overtreffende trap van. En die auto doorbrak een soort psychologische grens. Als Kia een GTI-versie uit had gebracht van de Cerato in 2005, had je dat een soort schattige nep-Golf GTI gevonden. Anno 2021 was een performance-Kia echter een familie-crossover met 585 pk (even veel als een Mercedes-AMG GT R) en een sprinttijd van 0 naar 100 in 3,5 seconden, waarvoor je ook serieus dure sportauto’s moet kopen om dat sneller te kunnen. Een merk als Kia dat even orde op zaken stelt in de performance-wereld. Dat is tof.
Kia EV9 GT
Als je dan hoort dat Kia bij de EV9 ook GT op de bips wil plakken, zijn de verwachtingen dan hoog. Het mag dan een zevenzitter zijn, maar dat hield de Tesla Model X ook niet tegen. Prop er 650+ pk in en je moet wel naar 100 kunnen sprinten in 3,5 seconden, toch? Leuk man, laat maar komen die EV9 GT.
Nou, hier is ’tie dan. En eh, je moet je verwachtingen een beetje bijstellen. Want de Kia EV9 GT heeft geen 600 pk. Hij komt eigenlijk niet eens in EV6-territorium. De Kia EV9 GT heeft… 501 pk. Ja, ja, dat is veel pk, maar het is dus 84 pk minder dan de EV6 GT en 140 pk minder dan de EV6 GT na de facelift. Je zit op 60 mijlen per uur in 4,3 seconden.
Nogmaals, nee, het is niet vreselijk. Maar let wel dat de EV6 dus bijna dubbel zo krachtig en veel sneller is dan de niet-GT-versie. Bij de Kia EV9 GT is het gat tussen de reguliere AWD-versie en de GT veel kleiner. De sprint naar 100 is minder dan een seconde sneller. Een EV6 GT is meer dan twee seconden sneller naar de 100 dan een EV6. Dus eigenlijk betaal je bij de EV9 extra voor iets meer sportiviteit en veel meer aankleding. Het doet wat denken aan het GTX-label van Volkswagen, terwijl je met een EV6 GT gewoon echt Tesla’s kan pesten. Wel zegt Kia dat het hun snelste zevenzits SUV ooit is (en daarvoor waren het de Telluride die nooit sportief is geweest en de Carnival). Oh ja, en hij heeft elektronisch bedienbare vering, wat dan wel weer een first is voor een Kia SUV.
Groen
Los van dat alles is het wel duidelijk dat je met de Kia EV9 GT onderweg bent. Van buiten krijg je unieke velgen, groene remklauwen en anders getekende bumpers. Op detailniveau heeft Kia de pixelverlichting voorop van een bijzonder patroontje voorzien. Van binnen komt de groene kleur ook op detailniveau terug en krijg je hevig gebolsterde stoelen.
Goed, misschien hadden we de verwachtingen van de Kia EV9 GT iets te hoog ingezet. Maar met een auto als de Kia EV6 GT als benchmark, vind je dat gek? Kia heeft de EV9 GT onthuld voor de LA Autoshow die morgen begint, de Europese versie volgt snel.
pier zegt
Dus met een zeecontainer zit je in 4,5 seconden op 100km/u. Toch mooi hoe snel alles is veranderd qua prestaties. Ik durf te wedden dat als je plankgas wegtrekt bij het stoplicht je 6 van de 7 inzittenden er geen plezier mee doet.
maotje zegt
Klopt. 1 x met iemand meegereden die er 1 te leen had. Als passagier wordt je gewoon licht in je hoofd bij vol optrekken uit stilstand.
probono zegt
Dit is nu zo’n auto die ik zo ontzettend lelijk vind dat zelfs met 501 Pk er echt 0,0 aantrekkingskracht vanuit gaat.
Maar goed, een mooie zevenzitter is ook lastig te ontwerpen waarschijnlijk. Een snelle zee container is ‘t inderdaad, maar wat moet je ermee.
jaso013 zegt
Nou je samengesteld gezin met 5 kinderen comfortabel mee op vakantie nemen? Of naar de voetbal? Etc. Van alle zeecontainers vind ik dit toch wel de gaafste. Zet maar voor de deur!
melcon zegt
Dit is echt een gedrocht van een auto inderdaad, de opvolger van de mini van / kinder bus voor de huis papa die gedomineerd wordt door zijn vrouw en niet eens de auto mag uitzoeken. Voor dit soort auto’s zijn de termen rijdend slaap tablet en zee container verzonnen. Een 0-96 tijd van 4,3 seconden maakt het niet beter, zes van de zeven inzittenden zitten daar niet op te wachten. Grootste probleem is uiteraard dat je daarna die 2600 kg ledig gewicht weer moet afremmen anders kom je de bocht niet door. Een auto om heel erg verdrietig van te worden als je hem zou bezitten, gelukkig zie je ze zelden tot nooit rijden, dat is niet goed voor je netvlies ;-).
Boeman zegt
Is er nou nooit een journalist die zegt dat een auto veel te snel is? Een familie auto hoort niet in 3,5 of 4,3 seconden naar de 100 te gaan, punt. Dus niet “de EV9 is niet evht supersnel”, maar de EV9 gaat 3 seconden te snel naar de 100 km/u”.
De gemiddelde huisvader of -moeder heeft er de rijvaardigheid niet voor, de inzittenden worden binnen een miniut ziek en het overige verkeer verwacht geen ultrarappe leasebakken die overal doorheen flitsen. Een Ferrari of Lambo hoor en zie je tenminste nog aankomen en over het algemeen hebben de eigenaren genoeg discipline om zich in te houden waar het moet.
ty5500 zegt
Jeetje, Wat een partypooper ben jij. En wat een vooringenomenheid. Waarom mag een auto niet praktisch en snel zijn? Auto’s zoals de M5, RS6 en zovoort worden al decennia lang aanbeden hierdoor. Wie zegt dat iemand in een Ferrari of Lambo wel rij-ervaring heeft en geen snotaap van 18 jaar is met veel te rijke ouders die iets te veel risico’s neemt door zijn onervarenheid. En zelfs met rijervaring, waarom is dit dan minder ok dan de door jou genoemde Ferrari of Lambo waarvan de kont erg graag een stap opzij zet als het weer niet meewerkt.
Dan kan je evengoed sportauto’s verbieden en alles mooi begrenzen op de maximum toegestane snelheid met een maximum vastgelegegde acceleratie maar dat is toch niet echt een toekomst waar ik naar uitkijk.
mashell zegt
Hahaha. Wat is dat voor belachelijke houding, een gezinsauto mag niet vlot zijn? Is dat een vorm van autistisme dat alles in een hokje moet passen? Nou ik zal je de realiteit vertellen, je bent helemaal vrij om te dromen van een wereld waarin alles in de door jouw gedefinieerde hokjes past maar alle anderen zijn vrij om daar niet aan mee te doen en je kunt er dus op rekenen dat de anderen nooit in jouw hokjes gaan passen. Gooi dus maar weg die hokjes.
Ook het rare idee dat sportwagen bestuurders veel kundiger zijn kan in de prullenbak, van rijke ouders of een succesvolle onderneming hebben ga je niet beter rijden. Sterker nog, als je een sportwagen (of motorfiets) gaat rijden zodat je lekker kunt afreageren van je stress dan gaat het juist veel vaker mis.
vetnek zegt
De verwachtingen van een KIA-GT mogen ook hoog zijn omdat binnen hetzelfde concern Hyundai de klus wél klaart met een IONIQ 5 N en daarmee een goed rijdende EV met veel vermogen heeft neergezet.
xj220 zegt
Ik begrijp niets van die reacties over het design. Mijn opinie is juist dat dit een goed gestileerde auto is, eindelijk een keer wat minder anoniem en wat meer uitgesproken (design en kleurengamma), uiteraard gericht op de Amerikaanse markt maar met het grote pluspunt dat het hier “not done” is om met een Chevy Suburban of Escalade aan te komen rijden maar deze is meer dan uitstekend!
DeWitteCondor zegt
Jij vergelijkt de EV9 met een suburban/escalade? De EV9 wordt compleet opgeslokt door de suburban. Dat zijn geen concurrenten. Zelfs een Model X is langer en breder dan een EV9, ook al oogt dat niet zo (zegt ook veel over het ongelukkige design van de EV9). De EV9 is de Toyota Picnic van dit tijdperk.
ty5500 zegt
Een x schilt de volle 2,5 CM in lengte, heel vergelijkbaar dus. Kia heeft voor het ‘ongelukkige design’ gekozen zodat de auto wel comfortabel bruikbaar is voor 7 personen met een normale groote en bagage. Tesla heeft meer de nadruk gelegd op aerodynamica ten koste van het gebruiksgemak. Het is maar wat je belangrijk en mooi vindt.
DeWitteCondor zegt
Zinloos dit. Leuk voor de huisvader die op de straatbbq wil noemen hoeveel pk zn gezinsbusje heeft. Het is gewoon een Siena vermomd als een wannabe deugende defender? Ik kan hier echt geen chocola van maken. Ongelofelijk dat mensen dit kopen.
schuimbekje3 zegt
Op een ritje van Zweden naar brabant gisteren kwam ik erachter dat voor de gemiddelde KIA, of KN rijder zelfs 100pk teveel is.. man man man, wat een mafkezen in hun EV’s… in de file links, rechts, over de vluchtstrook, vol gas/stroom in een file wanneer er een gaatje van 30m is gevallen… In het noorden in de sneeuw echte sicko’s en ’s avonds op de A2 bij waardenburg had ik echt zoiets van ‘die gaat dood en neemt mee xxx auto’s’….
offtopic, wat me inde gladheid ook opviel is dat veel bestuurders OF helemaal niet aanpassen en gewoon 180 door.de sneeuwbui rijden of panish doen en bij elk remlicht meteen een noodstop maken wat dan weer een file veroorzaakt.
Jm zegt
Alles in deze categorie sneller dan 7s op de 0-100km/h sprint is echt onzin. Verder een prima caravantrekker en wintersportbeuker op papier, ook de minder snelle varianten. Bidirectioneel laden is ook een pre voor de toekomst waarbij salderen op de schop gaat en je een thuisaccu uit kunt sparen.