Briljant in eenvoud en een gedurfde kleurencombinatie: dit moet wel Italiaans zijn. Toch?
De rallysport had een grote impact op de autowereld in de jaren ’80 en ’90. Je was als middenklasse merk ineens goed bezig als je meedeed aan de rallysport. Zo schitterden een paar onverwachte auto’s op de onverharde paden. Wie had verwacht dat een auto als de Peugeot 205 gehomologeerd werd voor rally? Uiteraard wel in licht gewijzigde vorm. Brede wielkasten, grote spoilers en een motor die opgevoerd werd én verplaatst naar achter de stoelen. Het resultaat voor de beruchte Groep B was een zeer heftige versie van een modale hatchback.
Maar om nou te zeggen dat Peugeot met dat trucje op de proppen kwam, dat is niet helemaal juist. Direct dan wel indirect was het een reactie op eenzelfde project van Renault: de Renault 5 kreeg dezelfde behandeling. Dat was in zijn tijd het equivalent van de Renault Clio en was ook toen een reguliere, doorsnee hatchback. De Renault 5 Turbo, de rallyvariant van de hatchback, was niet doorsnee. Het recept was gelijk aan de Peugeot 205 T16 (de rallyvariant van de 205) en het is dus een zeer brede Renault 5 met de motor in het midden. Een praktisch ding is het daarom niet perse.
Een ruige sportauto is het daardoor wel. Handbak, weinig elektronische hulpmiddelen, vooral bedoeld om lekker hard te knallen over stoffige paden. Weinig luxe, maar toch ziet het interieur er hoogwaardig uit. De kleurencombinatie helpt ook. En natuurlijk het bekende L-vormige stuurwiel is een leuke touch. En voor de rest is het vooral functioneel. Vijfpuntsgordels, duidelijke tellers, drie pedalen, zelfs een asbak! Al was dat natuurlijk een paneeltje wat rechtstreeks uit de gewone 5 kwam.
Klinkt dat nou leuk? Je kan hem kopen! Het gaat om de Turbo 1, de eerste versie. De Turbo 2 is de minder zeldzame maar bekendere. Van de Turbo 1 werden maar 1.690 gebouwd tussen 1980 en 1982. Dit is nummer 581 uit 1981, lekker in het midden dus. De witte carrosserie is lekker subtiel, het rood met blauwe interieur is dat absoluut niet.
Hij kan voor jou zijn voor 139.995 euro. Een flinke smak geld voor een ‘vergeten’ zeldzame auto. Maar het is een gaaf ding. Koop dan!!1!
vaakbenjetebang zegt
Fantastisch gaaf apparaat!
Ondanks de genoemde jaartallen leest het stuk overigens alsof de 205 T16 de blauwdruk was en de 5 Turbo de kopie, maar het is natuurlijk andersom.
Loek zegt
@vaakbenjetebang: je hebt natuurlijk helemaal gelijk, ik heb het even anders geformuleerd! ;)
SvenskaAeroplanAB zegt
De bijnaam van deze auto was ‘de doodskist’… Zegt genoeg denk ik!
creaminator zegt
@svenskaaeroplanab: heengaan met een glimlach dan wel; veel beter dan dit wordt het niet.
flashevan zegt
Was ik maar rijk en niet zo knap, dan kocht ik een nieuw hoofd en een R5 Turbo
hanse1one zegt
-edit: check!-
jpsienen zegt
@hanse1one: effe lekker paffen in de ootoo
ouwedibbes83 zegt
140K wordt ervoor gevraagd, serieus geld. Zou de helft vd toch behoorlijk gelimiteerde productie nog rijden, of heeft t leeuwendeel zijn naam waargemaakt en zijn ze samen met de berijder gesneuveld?
dondeboer zegt
@ouwedibbes83: ik denk dat van de nogal exclusieve Turbo1 het gros z’n leven leidt in een verwarmde garage van verzamelaars. Dus niet gecrashed, maar ook niet echt rijdend meer. De Turbo2 en andere, minder exclusieve modellen zullen wel aardig wat boompjes en slootjes van dichtbij hebben gezien.
ghost zegt
Deze ooit nog eens naast mijn oude Polo’tje WRC naast mij geparkeerd gehad op een automeeting in 2014. Eigenaar en eigenaresse leken rechtstreeks ontsnapt uit de jungle. Niet onaardig of zo, maar gewoon wat vreemde verschijning en een tikkeltje artistiek. Nooit geweten dat dat ding 140k moet beuren, vind ik hem totaal niet waard, maar ja, de bubbel is nog steeds niet gebarsten hè..
ghost zegt
@ghost: hier nog de foto van destijds:
https://imgur.com/2KLjrbk
Uit de oude doos.
drdre1 zegt
@ghost: wat een pixelige foto? ? Ik zie iemand op ’n mobiele telefoon bezig en iemand rechts die een varken aan ’t aaien is, klopt da?
zrijder zegt
@ghost: tja dat zijn die audi en polo tje ineens wel heel erg saai en doorsnee.
zrijder zegt
Deze is idd laatst door stipt aangepakt.
serialchiller zegt
Dat is interieur is wel super man!
serialchiller zegt
@serialchiller: #waarblijftdieeditknop
Dizono zegt
Turbo 1 is het homologatiemodel met veel alu plaatwerk en dit briljante door Bertone ontworpen interieur. De turbo 2 heeft plaatstalen deuren en motorkap en het standaard r5 interieur en dus ook niet deze briljante sportstoelen.
Dizono zegt
@dizono: Wel jammer van de meegespoten bumpers en spoiler trouwens. Vraag me sowieso af of dit wit origineel is.
eelco106gti zegt
Ik heb met dit specifieke exemplaar eens mogen meerijden: geweldige ervaring ?. Heb eigenaar daarna het boek “hors kmh…” kado gedaan die je op de rechterkant van de eerste boeken foto ziet staan.
tjorque zegt
Oldtimers zijn niet aan mij besteedt, maar voor deze R5 en voor een a110 maak ik graag een uitzondering…
Ben wel benieuwd naar de specs.
SimonMc zegt
@tjorque: Besteedt?!
willy01 zegt
Deze r5 turbo’s staan in men top 3 .
Lekker een hoekje af wat hem zo leuk maakt.
jupke zegt
Een originele niet gerestaureerde staat te koop voor ongeveer € 90.000. Kijk maar eens op mobile.de. Deze auto is niet zoals hij nieuw uit de fabriek kwam en veeeeel te duur !
mpgc zegt
Mooi apparaat!
rufctr01 zegt
Geinige auto, maar 140k heb ik er niet voor over.
Deze is in juli dit jaar door Stipt Polish Point onder handen genomen.
thomasthomas zegt
Wel eens gereden in zo’n 5 turbo maar tis wel oud hoor voortaan en snel ook niet echt meer. Had beter kunnen blijven kijken en niet rijden.
zrijder zegt
@thomasthomas: naar moderne maatstaven is het idd niet echt heel snel meer, maar dat is ook niet waar het om gaat, vooral de hele beleving, dit is zoveel leuker dan die moderne doorsnee meuk van tegenwoordig met die nepscheetjes en 8 uitlaten.
Dutchdriftking zegt
Stond deze laatst niet bij Stipt?
zrijder zegt
@dutchdriftking: yup
stefanham zegt
Ooit hoop ik er nog 1 te bezitten, als ooit ooit nog ooit wordt.