Meestal zijn vierzitters vrij krap. In dit geval is deze superluxe vierzitter lekker ruim. Dat is echte premium.
Toevallig zat ondergetekende laatst in een Mercedes-Benz CLA. Nu is dat een super-populaire auto, dus zou je zeggen: gefeliciteerd! Ik zat alleen op de achterbank. Nu zijn Duitse auto’s vaak verrassend krap, maar dit was wel heel knus. Mijn knieën waren constant de voorstoel aan het masseren en ik kon precies het aantal haren tellen tussen mijn kruin en de hemelbekleding. Dan vraag je je af: is dit nu wel premium?
Tsja, in sommige landen is ruimte enorm premium. Gek genoeg zijn dat de markten daar waar de mensen niet eens zo gek groot zijn. In dit geval doelen we China. Van bijna elke sedan, kun je daar een verlengde versie krijgen. Maar als een verlengde Jaguar XE of BMW 3 Serie niet lang genoeg is, kun je ook échte ruimte op zoeken.
Klassieke MPV
Dat kan middels deze Buick GL8 Avenir. Dat is een nog echt een klassieke MPV: lang, hoog en met enorme deuren. Het mooie is dat je hier nu ook super-luxe varianten van hebt. Dit is de vernieuwde Buick Avenir die wat wijzigingen heeft ondergaan. Denk aan nieuwe kleuren, nieuwe interieurkleuren (rood/wit!) en een nieuwe luxe-uivoering die is voorzien van 13 millimiter dik tapijt. Kijk, dat is lekker om met je sokjes in te zitten.
Qua indeling kun je kiezen tussen een uitvoering voor vruchtbare mensen (zeszitter), maar het mooiste is de vierzitter. Dan heb je namelijk achterin twee enorme fauteuils. Dan kun je niet meer kiezen voor de rood-wit-kleurencombinatie, maar krijg je een blauw-cremewit interieur. Ook heel chic. Uiteraard is alle luxe aanwezig die je je maar kunt wensen.
Motor superluxe vierzitter
In technisch opzicht is de oude 2.5 uitgefaseerd. Er is nu één motor beschikbaar, een 2.0 turbo met mild-hybrid aandrijving. Dus een 48v-generator die bij lage snelheden assisteert. De transmissie is een negentraps-automaat. Prestatiecijfers zijn niet bekend, maar ook niet echt relevant. De chauffeur kan ermee prima door het verkeer, meer is niet belangrijk.
Het is de beste auto om jezelf rond te laten cruisen in alle weelde. Toch iets meer premium dan een krappe ‘vierdeurs-coupé’. Prijzen beginnen bij zo’n 60 mille voor de instapper tot 70 mille voor de topversie.
por100 zegt
Die premium modellen houden ook wel erg vast aan die lange motorkap. Met die 4pittertjes is dat niet nodig, hoewel je natuurlijk wel wat ruimte nodig houdt voor de kreukelzone.
Ik heb destijds ook de opel corsa d geprefereerd boven de polo omdat je in de corsa wel gewoon met 1.85 achter jezelf kan zitten. Snap niet dat een cla met een meter langere auto en 30 cm langere wielbasis dat niet lukt.
OT, gaaf interieur ontwerp! Ik schatte het in eerste ogenblik in als het interieur van een premium auto (LR, MB)
O plaat zegt
Daar is de CLA niet voor gemaakt, Mercedes Benz maakt niches en die niches mogen niet in elkaars vaarwater komen. Een CLA is in basis een A klasse maar met een stoerdere koffer, een A klasse is voor 2 volwassenen en 2 kinderen. Wil je 4 volwassenen vervoeren heb je een C klasse nodig. Wil je 5 volwassenen vervoeren dan heb je een E klasse nodig. De tijden van de W124 liggen ver achter ons en op de E,G en S klasse na maakt Mercedes Benz geen Benzen meer maar Renaults met wat premium badges en leder er over getrokken.
por100 zegt
Toch kan je met visueel ontwerpen een kortere motorkap een langere indruk geven en daarmee meer interieur ruimte creëren. Als er een paar modellen met een lange motorkap rondrijden, tuurlijk geen punt. Maar premium merken hebben bijkans voor bijna al hun modellen een duidelijk langere motorkap. Zelfs de EV’s (e-tron, EQS, I4) hebben nog steeds die lange motorkap.
Dat kan gewoon anders en het zou een ontwerper sieren als hij die uitdaging aangaat.
Skoda lukt het redelijk, maar ik denk dat er nog wel een paar decimeter vanaf kan, zonder dat het meteen een progressief tesla ontwerp wordt, want dat vind ik weer te ver gaan imho.
jarnobakker zegt
Kijk dit is toch veel beter als zo’n krappe SUV
harrie zegt
Dedicated EV kopen zoals de Ioniq 5 of EV6, mega wielbasis waardoor je achterin vorstelijk zit.
jarnobakker zegt
@harrie: dat is niet voor iedereen een optie. Ten eerste de prijs . Ten 2e als je geen laadpaal in de buurt hebt , heb je al gauw een probleem. Ik ken meerdere mensen die een EV willen , maar die wonen in een flatgebouw , waar niet genoeg laadpunten in de buurt zijn.
harrie zegt
Goedkoper dan de 60 mille voor dit busje.
mustang750supersnake zegt
@jarnobakker: ten 3e: reparaties en vooral kosten onderdelen…..denk dat velen zich een bevuilde onderbroek schrikken als ze de prijs horen van bijv. een accupakkket of speciale startmotor…..
tenaci zegt
Wel grappig om te zien dat Buick nog altijd een beetje omgekatte Opels zijn ook nu Opel niet meer van GM is. Dit lijkt immers erg veel op een soort uber Zafira toen dat nog een GM model was.
Hupke zegt
Een zafira is wel een maatje of 2 kleiner, dit is ruim formaat van een Vito.
luckyluke zegt
Ziet er toch wel heel comfortabel uit
Charles Taycan 4S zegt
Haha! Bij @willeme is tegenwoordig alles Premium zelfs een Buick!😜
willeme zegt
Buick was vroeger een echte ‘Luxury Brand’, ware premium! Aangepaste Opels waren al voldoende om boven de Chevy’s gepositioneerd te worden. Cadillac is het ‘ware’ premium-merk van GM, met Buick daaronder.
Charles Taycan 4S zegt
Idd @willeme, een Caddy is je ware premium!👍
Instyle zegt
@Charles Taycan 4 S: Duits is alleen op foto’s, marketing en met grootheidswaanzin … ‘premiejum’😂Verademing keer andere fabrikanten, ander merk, dikke prima toch.
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, zie mijn bovenstaande reactie om 16.17 uur…😉
Instyle zegt
@Charles Taycan 4 S: klopt, maar die reactie kwam enkele minuten later. Nu wel gezien :-)
Charles Taycan 4S zegt
@instyle, aha! Tja, mijn antwoord wacht op moderatie….. vandaar dat hij later was… zo verschrikkelijk irritant dit, hoop dat ze daar bij Autoblog iets aan gaan doen…..Gewoon die moderatie op voorhand afschaffen en wellicht later modereren zoals ook op andere auto sites….We zullen eens aan een paar lijntjes gaan trekken, wellicht helpt dat…😉
tinnemans zegt
@willeme; Als je nou, net als ik doe, het idee loslaat dat een merk premium is, dan is die CLA gewoon een kleine auto met alle bijbehorende eigenschappen.
Groet vanuit midden Frankrijk. Buiten 5 minuten vertraging in Parijs nergens last van gehad. 950km in 10 uur met voldoende rust.
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, aha! Bienvenue en France! In welke auto?
tinnemans zegt
Merci bien.
Ik heb niet heel veel auto’s, om precies te zijn eentje; een E65 740i.
Voor veel mensen hier zal die niet sportief genoeg zijn, maar wat is het toch vreselijk fijne reisauto.
Charles Taycan 4S zegt
@tinnemans, een van de fijnste auto’s om mee naar Frankrijk te reizen, stil, snel en comfi! Fijne vakantie! Groeten uit de Lot!😉👍
ttr6 zegt
Ja, die Buick is fantastisch, wij hebben er 1 gekocht 4 jaar geleden en laten ons er zeer comfortabel in rondrijden. In China dus….Als ik in NL ook een auto met chauffeur zou hebben, zou ik ook zoiets nemen ipv een luxe sedan.
Hupke zegt
Anderhalfjaar zo’n ding (vorige model dan wel) gehad met driver in China. Stoel met tafeltje, frigo en WiFi en je had al quasi een uurtje mails gedaan voor je op kantoor kwam.
Die dingen zijn er enorm populair, quasi iedereen heeft zo’n ding en aan de beperkte snelheden die men er haalt is het niet minder comfortabel dan een s-klasse maar wel ruimer.