Met deze superdikke stationwagon kun je lekker op wintersport.
Het was voor Autoblog redacteur @Loek een gedenkwaardige nacht. Hij bleef namelijk speciaal op voor jullie lieve lezers! Zo konden we jullie vannacht al alle ins en outs van de Audi RS6 Avant GT geven.
De Audi RS6 is een zeer belangrijke auto voor de stationwagonliefhebbers. Normaliter is de ‘wagon een Noord-Europese aangelegenheid, maar de RS6 heeft de stationwagon weer cool gemaakt. Ook voor de influencers, YouTubers en socialites.
Superdikke stationwagon
Dat betekent dat nu ook merken die eerder geen stationwagons maakten, het toch gaan proberen. Het laatste wapenfeit is van Wuling. De Chinese autofabrikant (die veelal samenwerkt met General Motors) heeft een superdikke stationwagon gemaakt: de Wuling Starlight. Die auto is er al een paar maanden als sedan.
Nu is er dus een stationwagon-variant van. Ideaal voor als je een hele hoop kinderen hebt of met je rapgroep (die je dan wel de Wu-Ling Clan moet noemen) op tournee wil gaan. De afbeeldingen die je ziet zijn nog renders maar ze zijn zeer gedetailleerd en zijn afkomstig van de fabrikant. Tegenwoordig zijn persfoto’s dermate bewerkt dat het bijna renders lijken. De platen geven in elk geval een duidelijk beeld van hoe de auto eruit kan zien.
Wuling kondigt ook de productie aan, dus dit model gaat er gewoon komen! De basis is de Wuling Starlight sedan. Net zoals veel andere Chinese auto’s ziet de Wuling er niet verkeerd uit, maar komt het niet bijster origineel over. De achterzijde lijkt een ode aan de Kia EV6 te zijn, of in elk geval een imitatie ervan. Lelijk is het overigens niet, integendeel! Het is een knappe stationwagon geworden.
Qua techniek van deze superdikke stationwagon is het nog eventjes gissen. De Wuling Starlight is er als sedan met een PHEV-aandrijflijn of volledig elektrische variant. Een EV stationwagon klinkt ons als muziek in de oren, natuurlijk. En als ‘ie er zo uit ziet al helemaal!
MaartenD zegt
Kia meets Audi meets Mitsubishi
ra-smit zegt
Alsof je naar een resomod van een Mitsubishi
Galant zit te kijken met KIA EV6 achterlichten!
harrie zegt
Een beetje bij elkaar gejat design maar het geheel is best goed te pruimen.
Enkel die Rays-achtige JDM velgen passen er niet helemaal lekker bij.
Robert zegt
Och, de wijze waarop de wielkasten zo netjes zijn uitgevuld, mag best navolging krijgen. Al vermoed ik dat het uiteindelijke productiemodel wel iets meer gap in de wielkasten zal hebben.
Onder de streep is dit gewoon een knappe wagen, laat maar komen als EV. Er zal hier, mits attractief geprijsd, zeker een markt voor zijn. Geschat op basis van de foto’s dat is in het D-segment (of zelfs E-segment?) zal opereren, zal de MG5 zal niet direct een concurrent zijn, maar de prijs in de buurt van bijvoorbeeld de elektrische Peugeot e-308, Opel Astra-e kan worden gepositioneerd, dan heeft Stellantis wel een probleem.
stpmkngsnc zegt
Misschien moet ik nog even wakker worden maar een V8 bi-turbo vervangen door een EV is m.i. niet helemaal het zelfde. Laat deze van mij maar in China misschien vinden ze hem daar wel mooi.
kilum zegt
wordt dit leverbaar in NL?
RickB zegt
Wat kan je in die dakkoffer kwijt dan, een setje wieldoppen? Een Strijkplank?
V8Vantage zegt
Accu’s zodat je wat minder vaak hoedt aan te sluiten in de oplaadrij onderweg naar wintersport. (Want o.a. koud onderweg. Althans dat wat het vroeger)
tenaci zegt
Oef, dit is wel heeeeel fraai. Doorgaans geen fan van Chinees design, maar dit is de uitzondering die de regel bevestigt. Velgen staan er ook schitterend bij
DAT zegt
Waarom trekken ze de verlichting niet door over de gehele zijkant? Dit heeft elke Chinese kloon al.
rollingstoned zegt
https://www.autoblog.nl/files/2024/02/wuling-starlight-stationwagon-2024-1600-007-1280×1280.jpg
Vreemde neus, door dat aflopende voorspatbord met die afgezakte koplamp erin, en de wielkasten ogen ook raar.
jeroenm83 zegt
“….maakt de RS6 overbodig….”
Jullie zijn allemaal lang opgebleven daar bij Autoblog, lekker aan de paddo’s?
DeWitteCondor zegt
Ik zit vaak af te geven op Chinees design, maar hoewel een vrij hoog Kia/Cupra gehalte klopt deze wel. Sowieso een verademing om weer eens een stationwagen te zien. Ik zou voor andere velgen gaan en de wielkasten zijn veel te veel afgevlakt (dat is ronduit lelijk), maar verder oogt het wel clean en niet te veel opsmuk/vouwtjes/lijntjes. Dat smoelt over een aantal jaar vermoedelijk ook best nog aardig. Donkergroen met cognac interieur zou m goed staan, maar ach, dat geldt bijna voor elke auto.
heckblende zegt
grappig die wielkasten, elk merk aapt elkaar tegenwoord daar na met een smal vlak randje. leuk dat er eens iets anders wordt verzonnen.
potver7 zegt
De Audi RS6 was al overbodig toen die nog op de tekentafel lag. Maar dat terzijde…
En dit lijkt me zo op het oog meer een auto die gaat concurreren met een Skoda Octavia of Superb ofzo.
2scan zegt
Iemand een verklaring voor de verschillende velgen links en rechts?
ponnie zegt
wat een bij elkaar gejat ding, zelfs de velgen zijn gejat van bbs en rays.
Polo Fun zegt
Deze station wordt je door de strot geduwd, dat is dus 3x niks.