We konden er maar eentje vinden! Is zo’n superdikke Passat TDI sedan iets voor jou?
In de categorie ‘je was vergeten dat ze er waren’: de luxe potente diesel sedan zonder sportieve opsmuk. Elektrische auto’s zijn in trek, plug-in hybrides verkopen goed. Diesels daarentegen zijn niet te slijten, zowel nieuw als gebruikt niet. Dat is op zich ook niet gek: de motorrijtuigenbelasting is hoog en diesel is aan de pomp aanzienlijk duurder dan benzine.
Maar ja, je kunt in veel gevallen diesels nog nieuw kopen en er zijn zat puike occasions. Voor nu zochten we de sterkste Volkswagen Passat diesel in sedan-vorm. Zijn die er eigenlijk wel? We keken op Marktplaats en vonden er eentje! Het is een complete uitvoering uiteraard, sterker nog. Het is de meest luxe versie die je kon krijgen. Dus een Highline met Business R-pakket.
Superdikke Passat TDI sedan
Op papier is het niet heel erg bijzonder allemaal met deze Volkswagen. De Passat heeft een 2.0 viercilinder diesel. Dat klinkt niet bijster indrukwekkend. Onder de kap ligt wel de sterkste variant van die motor met niet één, maar twee turbo’s. Daardoor levert ‘ie alsnog een gezonde 240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. De motor is altijd gekoppeld aan DSG-transmissie en 4Motion-vierwielaandrijving.
Daardoor kun je in 6,1 seconden naar de 100 km/u sprinten en een topsnelheid halen van 240 km/u. Dat is niet extreem snel, maar wel bovengemiddeld vlot. De USP is natuurlijk het verbruik. Volgens Volkswagen is dat gemiddeld 1 op 17,5 (NEDC). Als we kijken op Spritmonitor kijken (waar je een goed beeld kunt krijgen van het verbrui) ligt het gemiddelde op 1 op 12,9. Niet verkeerd, alhoewel de diesel van ondergetekende 1 op 14 rijdt zonder problemen.
Prima uitrusting!
Qua uitrusting is zo ongeveer alles aanwezige op deze superdikke Passat TDI sedan. Er zullen vast een paar Volkswagen-kenners zijn die een paar opties missen, maar leren sportstoelen met massagefunctie, panoramadak, adaptieve cruise control, mooie wielen en ga zo maar door zitten er allemaal op.
Tja, en dan die prijs: 22.900 euro voor een auto die 175.000 km heeft gelopen. Dat is niet mis. Ondanks dat het een BOVAG-bedrijf is, is BOVAG-garantie níet inbegrepen. Daar moet je dan voor bijbetalen.
Dat is wel onvergeeflijk op een auto van meer dan 20 mille. Kortom, als je een superdikke Passat TDI sedan wenst, zul je met de knip moeten trekken. Interesse? Check dan hier de advertentie!
Meer lezen? Dit zijn 9 dikke en luxe Passats door de jaren heen!
monsieurleloure zegt
Is dit het befaamde blok die 1 liter op 500 km doet of ligt die biturbo alleen in de Transporter?
cazzo046 zegt
Geen idee, maar ik zou de garantie er zeker bij kopen/onderhandelen.
Wat een dramablokken zijn dat, Ask me how I know…
sirdrinksalotofpetrol zegt
How do you know???
cazzo046 zegt
joh, die zag ik niet aankomen ;)
Ot92 zegt
@monsieurleloure Nee, dit is een andere motor. Deze halen gerust 300dkm zonder problemen.
Dutchdriftking zegt
Fijne aandrijflijn, maar dan bij voorkeur wel in een Passat variant. Of nog beter, in een Arteon Shootingbrake. De website van de bekende tuner uit Lochem leert dat een stage 1 (basis chipje) voor 305pk en 630nm zorgt. Moet toch een dondersfijne daily zijn.
Ot92 zegt
@Dutchdriftking Ze gaan echt absurd hard vooruit, vooral na een stage 1.
Johanneke zegt
Een geïmporteerde auto die toe is aan de 4e eigenaar in 10 maanden tijd.
Ik ben skeptisch.
werf76 zegt
Idd, kennelijk niemand die echt tevreden is.
romeoj zegt
Wow wat een geld voor een diesel met 175k km aan ervaring.
Wat me wel gelijk opvalt is dat er geen digital / virtual cockpit aanwezig is, dat maakt het interieur gelijk oubollig in vergelijking met een auto die deze optie wél heeft.
Robert zegt
Ik haal ruim 1:17 met een benzine gestookte Mazda6 stationwagen, dus zo indrukwekkend vind ik die verbruikscijfers niet. Goed, dan praten we over de instapper, maar ook met de topversie (194 pk) is met wat goede wil nog wel de 1:15 te halen.
Overigens is een auto van > 20 mille aanbieden zónder Bovag garantie sowieso een reden op er met een wijde boog omheen te lopen.
sleuteltje13 zegt
Tegenwoordig heb je 1 jaar wettelijke garantie
https://www.knac.nl/wettelijke-garantie-op-gebruikte-autos-naar-12-maanden/
Dr.Dre zegt
@sleuteltje13. Zou ik niet verwarren met bijvoorbeeld 12 maanden BOVAG garantie, de non-conformiteit (ook op andere producten) was er altijd al alleen de termijn dat verkoper moet aantonen dat een defect wel of niet conform is in plaats van de koper, is van 6 naar 12 maanden gegaan. Kan uiteindelijk door de rechter beslist worden en afhankelijk van de leeftijd/ gereden kilometers hoeft daar zeker niet alles onder te vallen wat wel onder een garantielabel valt.
Ot92 zegt
@RRRobert Deze 2.0 BiTDI is geen zuinig ding. Ik ken een aantal die er 1 in bezit hebben. Als zij gemiddeld 1 op 15 halen zijn ze tevreden. Doorgaans is het zo’n 1 op 13.
tenaci zegt
Passat = lelijk
Diesel = ruk
Nee bedankt
Svenska II zegt
VAG, diesel, sedan EN 1 op 13??
Moet die prijs niet 2.290,- zijn???
rogerzz zegt
Leuk al die VAG kenners hier die nog nooit een VAG-product gereden hebben.
Dat verbruik snap ik alleen totaal niet. Hoe kun je nou met een 2.0 tdi 1:13 rijden? Wel een dikke bak, 6.1 seconden naar 100 is trouwens sneller dan 90% van het Nederlandse wagenpark lijkt mij, dus snel genoeg.
freewilly37 zegt
Een afschrijfkanon als koptitel was beter geweest ;-)
ronnys zegt
Nou als ze dit bedrag er echt voor krijgen valt het heel erg mee!
Dit is toch kansloos veel geld voor een auto met zoveel kilometers, bovendien is er volgens mij geen enkel Duits merk die goede biturbo diesels weet te leveren. Ook de biturbo Mercedes en BMW’s, staat veelvuldig te koop met een kapotte motor of reeds een revisie blok.
Voor dit geld kan je ook een hele dikke E-klasse rijden, met een fijne 6 cylinder. Die haalt de 1:13 ook makkelijk.