Aan deze superdikke CLA45S AMG hangt een stevig prijskaartje.
Alles segment zijn flink opgeschoven de afgelopen decennia. Dus wat nu een 5 Serie is, was qua luxe en afmetingen 20 jaar geleden een 7 Serie. De A6 koper van 2004 rijdt nu een A4. En wie wat vroeger de C32 AMG was, is nu de CLA45S AMG.
Het is een van de duurste C-segmentauto’s van het moment. De standaard CLA is al een prijzig Dickschiff, maar de AMG-versies doen er een flinke stap bovenop. Er is een ’35’ met 306 pk en voor wie dat (veel) te weinig is, is er de CLA45S. De auto die je op de afbeeldingen ziet, is daarop gebaseerd.
Want dit is namelijk de Mercedes-AMG CLA45 S Edition 1!! Het model is speciaal bedoeld om in de VS de faceliftversie van de CLA in het zonnetje te zetten. Helaas komt deze niet naar Nederland toe (het is een speciaaltje voor de Amerikanen) en normaal gesproken laten we die voor het is. Maar deze superdikke CLA45AS AMG is zó uitbundig, dat we ‘m even met je wilden delen.
Speciale Edition 1
Want kijk hoe dik!!! Standaard krijg je bijvoorbeeld het AMG Aerodynamicapakket, met de carbon splitter, kofferbakspoiler, diffuser en nog wat frutsels. Vervolgens is er ook het AMG Night Package Plus. Dan krijg je donker getinte ramen, zwarte grille, zwarte letters en nog wat zwarte afwerking. Dat is hip, tegenwoordig.
De kleur is niet eens zo opvallend, maar wel afwijkend. Het is namelijk Manufaktur Mountain Grey Magno. Matgrijs. Nou nou. Dat was vijftien jaar geleden nog hip op je Lamborghini Gallardo, maar in 2024 is het een beetje alsof een man op leeftijd kleding voor jongeren draagt. Zie een matte lak als de snor van Johan Derksen: ooit het symbool voor rebellie en jeugdige vernieuwing, maar nu een relikwie dat het object in kwestie er alleen maar ouder uit laat zien.
Wat Johan Derksen dan weer niet heeft, zijn levensgrote AMG-letters op zijn voorhoofd. De CLA45S AMG heeft echt enorme logo’s op de zijkant met daarachter een blokjespatroon. Dat blokjespatroon bestaat dan weer uit AMG-logo’s. Tja, je zal maar te weinig opvallen, natuurlijk. De kleur oranje zien we terug op de dik aangezette sideskirts én onder de diffusor.
Superdikke CLA45S AMG
In het interieur is ook duidelijk dat de dikste Mercedes-AMG CLA45 S Edition 1 de dikste CLA is. Zo is daar het AMG Performance Seat Package, waarbij je die superdikke schaalstoelen krijgt. Speciaal voor dit speciaaltje zijn er overal oranje stiksels en oranje logo’s. Mocht je vergeten zijn in wat voor auto je rijdt, kun je altijd naar de stoelen kijken.
Qua techniek is de Mercedes-AMG CLA45 S Edition 1 gelijk aan de gewone. Dus een 2.0 viercilinder met 421 pk en 500 Nm, gekoppeld aan een achttraps automaat met dubbele koppeling en 4Matic-vierwielaandrijving. Daardoor kun je in 4,1 seconden naar de 100 knallen en een topsnelheid van 270 km/u halen.
Dan tenslotte de prijs. Zelfs in de VS is dit ding dus duur, bijna 83 mille. Dat is aanzienlijk goedkoper dan de 118 mille die je bij ons in Nederland moet betalen, maar het verschil was nooit zo klein. Ter referentie, in het land van die die oranje gnoom en Sleepy Joe betaal je voor de standaardversie slechts 70 mille.
Bekijk hieronder de rijtest met de CLA45S (en ja, hij kan driften!)
cossiekiller zegt
Wel veel geld om je te outen met die stickers op de deur…
werf76 zegt
De auto is dik vanwege een beetje carbon tupperware?
William zegt
Zal erg lastig te verkopen worden in de USA. Een Acura TLX Type S (met 355 pk V6 turbo) begint daar bij 57.000 dollar.
Dan heb je een sedan met 4WD, 494 x 190 x 143 cm. En een merk met een betere reputatie qua betrouwbaarheid.
tortuga zegt
Oranje? Denk dat ik kleurling aan het worden ben. Dit is toch rood?