Een supercar van €150.000 is al interessant, maar zo’n bloedsnelle al helemaal!
De Chinese automerken zetten flink vaart achter de lanceringen van nieuwe modellen. Nog niet zo lang geleden konden ze auto’s bouwen die net goed genoeg waren voor de thuismarkt, nu kijken ze al over de grenzen. De eerste merken krijgen al voet aan de grond in Europa en reken maar dat binnen een paar er veel meer Chinese auto’s zullen zijn. Merken als Nio, Xpeng, Lynk & Co, BYD en Hongqchi hebben de vaart er goed inzitten.
Voor nu hebben het eventjes over BYD, dat staat voor Build Your Dream. Nog niet zo lang geleden was hun logo een geïmiteerd op dat van BMW en was hun sportauto een Megane cabriolet met Mercedes-Benz CLK neus. En nee, dat verzinnen wij niet. Kijk, dit is de BYD F8 uit 2006:
BYD YangWang U9
Maar BYD pakte de draad snel op en nu is het tijd voor hun eigen supercar! De auto heet de BYD YangWang U9. Omdat wij geen enkel gevoel hebben bij chinese supercars, maar wel bij Rockstar-games, moeten wij direct denken aan creatie uit GTA 5. Elke lijn komt vertrouwd over, maar zo bij elkaar is het toch weer nieuw.
Of het mooi is, laten we graag aan jullie over. We gaan je niet opzadelen met onze mening. Oh wacht, dat doen we wel: de kleur lijkt verkeerd gekozen. Een donkerrode met bronzen wielen zou misschien beter staan. Echt lelijk is ‘ie niet, wellicht dat je de BYD YangWang U9 in het echt moet zien om hem te waarderen.
Dan de aandrijving. Uiteraard is het een elektrische supercar en uiteraard heeft deze vierwielaandrijving. De elektromotor is goed voor zo’n 295 tot 322 pk. Elk wiel heeft een motor, waardoor het systeemvermogen uitkomt op 1.115 pk! Daarmee moet het mogelijk zijn om in minder dan 2 seconden naar de 100 km/u te kunnen accelereren.
Supercar van €150.000
De motoren kunnen afzonderlijk van elkaar bestuurd worden door de centrale computer. Het helpt dus niet alleen als je maximaal wil accelereren, maar ook met manouvreren. Zo kan de auto zich zijwaarts als een krab bewegen. Ook helpt de vierwielbesturing voor een optimale handling.
Nu denk je waarschijnlijk: heel erg leuk dit soort concepts, maar wat heb je eraan. Ze tekenen een gele supercar die sneller is dan alles en vervolgens bouwen ze generieke EV-crossovers. Maar nee, dat is nu niet het geval. De BYD YangWang U9 komt namelijk op de markt! Wat je ziet is een productiemodel dat de fabrikant gewoon gaat bouwen!
Sterker nog, ze hebben er ook al een prijs aan gehangen: 1.000.000 Yuan, ongeveer anderhalve ton. Wat dat betreft een uitstekende prijs-prestatie-verhouding als je het ons vraagt.
Meer lezen? Dit zijn 12 bizarre hypercars op een rij!
Polo Fun zegt
Een mengelmoes van invloeden. Ik zie hier bijvoorbeeld een neus die lijkt op de megane R.S. en achterkant van iets wat moet doorgaan als audi R e-tron. Ik durf daar geen 150.000 voor te betalen. Mijn gevoel zegt nee,
musclecar85 zegt
Ik zie er juist heel veel in van de laatste generatie nsx.. vooral de achterkant.
gregorius zegt
Ik vind m erg vet. Precies wat een supercar moet zijn.
Beetje gek, echt iets anders. En dat er hints zitten naar andere modellen: dat is toch juist supercar like.
Ik wil er best een zien rondrijden.
En als ze het rijdgevoel goed doen en geen goedkoop plastic gebruiken van binnen, is het in principe een goede auto voor veel mensen die wat geld over hebben!
Stefje zegt
Zie er ook McLaren in in de zijkant. Vin van de Bugatti Pure Sport of Huracan STO.
Maar in de praktijk komt dit alsnog niet in Europa op de weg. Auto is niet voor hier gebouwd. En als je anderhalf ton kan stukslaan op een sportauto, dan doe je dat uiteindelijk toch liever op iets waarvan je denkt of hoopt dat de waarde overeind blijft, zoals een 458 of R8, en waarmee je hier overal terecht kan als er iets stuk gaat.
PunicaOase zegt
Best gaaf, toch zou ik eerder voor een mooie jonge occasion 911 of Aston gaan voor dit bedrag of die M3 Touring..
cossiekiller zegt
Umagkiezen
kniesoor zegt
Een berg vermogen is één ding, hoe het op straat gebracht wordt is vers twee. Zoiets hard rechtuit laten gaan zal vast wel lukken, maar is het ook nog een capabel apparaat als ie de bocht om moet.
Heeft BYD Lotus o.i.d. het onderstel scherp laten stellen, bijvoorbeeld ? 👀
Edge zegt
Lotus zit tegenwoordig onder de plak bij Geely, dus die zullen zich eerder een keer bemoeien met een hete Polestar of Volvo.
kniesoor zegt
Ay, ongoed. Dan maar hopen, dat ze een andere capabele onderstel-fluisteraar in de arm hebben genomen.
drdre1 zegt
Sommige mensen moeten en overal over gezeur ook!
petroldrinker zegt
Cool, en hebberig makend, tot ik de aandrijving las, meteen geen enkele interesse meer in het hok, zonde
Svenska II zegt
Als ik zo de reacties lees mag de aloude autoblog term vergelijkingsmongolen (copyright Lincoln) zijn intrede wel weer doen… Of kan dat anno 2023 niet meer?
flyerbunch zegt
Samenraapsel van verschillende designs zo lijkt het. Nog een beetje het gevoel dat ze toch nog wat meer eigen identiteit moeten vinden in China, maar het ziet er niet zo slecht uit. Prijs/kw verhouding lijkt het een Tesla Roadster killer te zijn. Nu dat Tesla hun auto’s in China afprijst zal die Roadster nog wel ff op zich laten wachten.
autogeak zegt
Goedkoop Chinees spul wat ongelofelijk hard kan. Dit kan alleen maar goed gaan.
goodvibrations zegt
Elektrificatie heeft wel een beetje de magie van “supercars” aangetast als je het mij vraagt…
Waar je voorheen van goede huize moest komen om meer PK’s te realiseren middels turbo’s extra koeling, hoogwaardige materialen etc.. Is het nu toch meer kwestie van een sterkere elektromotor en grotere (hoog voltage) accu.. en een set goede remmen… Ok, en goede software.. :-).
Het bijzondere van een V8, of V10 met allerlei ingewikkelde technieken om er “betrouwbaar” veel PK’s uit te kunnen halen (plus goede sound) maakte deze super cars enorm bijzonder t.o.v. een standaard auto.. Kreeg onlangs nog kippenvel van een Alfa 8C die de straat door reed en bij buren verderop parkeerde… ging er zelfs even mijn huis voor uit..
Dat is en blijft iets bijzonders.. En nee ik ben absoluut niet tegen BEV’s. Maar vind een stoomtrein ook meer emotie hebben dan een sprinter ;-).
Richmond zegt
Dat klopt, mooi gezegd. Het vakmanschap gaat weg en het wordt soort van laboratorium wetenschap dat de auto’s gaat ontwikkelen.