Werkelijk bizar hoe dicht deze twee wagens op elkaar zitten. Je zou haast denken dat Ferrari bij de ontwikkeling naar de Engelse concurrentie heeft gekeken. (..)
Gisteren was het zo ver, Ferrari vuurde de (ingrijpende) facelift van de 458 Italia op het publiek af, die traditiegetrouw keurig netjes binnenskamers bleef tot het moment van onthulling. Dat moet je de heren uit in Maranello toch meegeven, ze timmeren de boel keer-op-keer uitstekend dicht.
488 GTB
De naam is altijd een verrassing (en de laatste jaren meermaals een deceptie), zo ook nu. Het model heet niet 458M, maar 488 GTB (de inhoud van 1 cilinder is 488 cc). We moeten zeggen dat turboheupen niet alleen op de 911 goed staan, maar ook bij een Ferrari goed tot hun recht komen. Aan de omvang ervan kan je afleiden dat de ontwerpers de opdracht hebben gekregen wat ruimere marges aan te houden ivm de brandveiligheid gokken we zo, maar dat terzijde. Er komt in elk geval flink wat lucht naar binnen.
Afmetingen en gewicht
De 488 GTB werd marginaal langer en breder, maar bleef exact even hoog als de 458. Droog – en mits je alle lichtgewicht opties aanvinkt – weegt hij 1.370 kg, 10 kilootjes minder dan zijn voorganger. Het gewicht werd een flink stuk naar voren geplaatst, maar heeft nog steeds (licht) de nadruk op de achterzijde. Kijken we naar de overige specs, dan ligt de auto akelig op 1 lijn met de McLaren 650S Coupe, maar is hij in bijna alles fractioneel beter.
Niet dat ze in Italië ooit zullen toegeven zich bedreigd te voelen door de sportwagenbouwer uit Woking (die deze week bekend maakte 5.000 Super Series (12C, 625/650S) te hebben gemaakt) maar soit: je kunt het als Ferrari ook niet aan je klanten verkopen dat jouw raspaardje – in een rechte lijn althans – compleet wordt zoekgereden door een Britse carbon-badkuip.. Momenteel is Ferrari weer helemaal bij, dat is het goede nieuws. Het slechte nieuws is dat we over een maandje gaan kennismaken met de McLaren 675LT, die naar verwachting sneller en lichter is dan de 650S.
Hoe dan ook, papieren vergelijkingen zijn voor bloggende sloebers die toch geen supercar kunnen betalen, een potentiële klant zal een Ferrari niet laten staan omdat een andere auto een tiende sneller op 200 km/u zit. Dat gezegd hebbende gooit deze bloggende plebejer er toch een vergelijking in, want statistieken zijn leuk.
We hebben de belangrijkste specs op een rijtje gezet, met als bonus nog even de 458 (Speciale) er bij. Hier zijn niet alle velden ingevoerd, maar de belangrijkste wel:
Ferrari 488 GTB | McLaren 650S | Ferrari 458 | Ferrari 458 Speciale | |
---|---|---|---|---|
Motorinhoud | 3.902 cc | 3.799 cc | 4.497 cc | 4.497 cc |
Max. Vermogen | 670 pk | 650 pk | 570 pk | 605 pk |
Specifiek vermogen | 172 pk/l | 171 pk/l | 127 pk/l | |
Max. Koppel | 760 Nm | 678 Nm | 540 Nm | |
0-100 km/u | 3,0 s | 3,0 s | 3,4 s | 3,0 s |
0-200 km/u | 8,3 s | 8,4 s | 10,4 s | 9,1 s |
Max toerental | n.n.b. | 8.500 rpm | 9.000 tpm | 9.000 tpm |
Lengte | 4568 mm | 4509 mm | 4527 mm | |
Breedte | 1952 mm | 1908 mm | 1937 mm | |
Hoogte | 1213 mm | 1199 mm | 1213 mm | |
Wielbasis | n.n.b. | 2670 mm | 2650 mm | 2650 mm |
Drooggewicht | 1370 kg | 1.301 kg | 1380 kg | 1.290 kg |
Kg per pk | 2,04 kg/pk | 2,00 kg/pk | 2,42 kg/pk | 2,13 kg/pk |
Gewichtsverdeling voor/achter | 46.5%/53,5% | 42,5%/57,5% | 42%/58% | |
Topsnelheid | >330 km/h | 333 km/u | >325 km/h | |
Verbruik | 11,3l/100 km | 11,7 l/100 km | 13.3l/100 km | |
Uitstoot | 260 g /km | 275 g /km | 307 g /km | |
Rondje Fiorano | 1 min 23 s | 1 min 25 s | 1 min 23,5 s |
marussia zegt
De Ferrari!!
arii zegt
Ferrari, die koplampen van McLaren vind ik lelijk.
berlinetta zegt
Voor mij ook de Ferrari. Ik vind hem veel mooier dan de Mac. Gisteren had ik nog een beetje mijn twijfels over die luchtinlaten, maar ik vind ze toch erg mooi staan. De hele auto is een verbetering t.o.v. de 458. Ook het interieur vind het ik het mooiste van Ferrari sinds jaren. Het interieur van de Mac vind ik niet om aan te zien, hoe lelijk. De 650S zal wel de snellere auto zijn, maar ik verwacht niet dat hij het pure rijgenot van de Ferrari kan leveren.
Ohja en Smoke, je bedoelt Super Series, niet Sport Series.
berlinetta zegt
@berlinetta: Daar wil ik wel aan toevoegen dat ik het knap vind dat de 650S bijna 70 kg lichter is dan de Ferrari. Daar mogen ze in Maranello toch wel eens even over nadenken.
sergio72 zegt
@berlinetta: wat knap is 70 kilo zwaarder en net zo snel!
berlinetta zegt
@sergio72: Daar zal de hoeveelheid extra koppel ook wel aan bijdragen, hoewel het koppel in de eerste versnellingen weer gelimiteerd wordt. Dus wellicht heb je een punt. Ik vraag me vooral af wat het doet met de wegligging.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Dat is zeker knap aangezien de 488 ook echt een lichte auto is. Maar de Mclaren mag dan 70kg lichter zijn, hij is ook 70x lelijker!
bluebluered zegt
@berlinetta: Mja, als je het interieur alleen al bekijkt lijkt de Ferrari toch iets aangekleder. Doe mij maar mooi alles in leder en net wat luxueuzer afgewerkt. Die 70kg pak ik er dan wel bij. Snel genoeg, en zal ongetwijfeld een speelser karakter hebben dan de McLaren.
berlinetta zegt
@bluebluered: Ja uiteraard, het interieur van de 650S vind ik niet om aan te zien. Ik zou ook blind voor de 488 kiezen. De 650S doet me helemaal niks.
gregorius zegt
@bluebluered: Gelukkig zijn er nog mensen met een andere mening, anders is het ook zo saai.
Het interieur van de 650s is misschien saai, maar het zijn wel strakke lijnen; functioneel en hopelijk minder tijds-gevonden.
Het interieur van de 488 lijkt op die Acer-ferarri uitvoeringen. Een hoop raar gebogen plastic. Meer uitgesproken; ja. Meer uitgesproken lelijk: zeker :). Leuk voor een schuurproject uit Ita/Eng, maar niet voor een merk wat een historie heeft in prachtig gelijnde oplossingen.
berlinetta zegt
@gregorius: Tja, ieder zijn ding. Het interieur van de 650S vind ik erg goedkoop uit zien. Hoort niet in een auto van die prijsklasse.
sir_smokalot zegt
True. Hoewel McLaren er een sport van maakt elke week weer met een nieuwe term/naam te komen. Aangepast
Ram-G-maN zegt
@sir_smokalot: Hey Smoke, moet niet achter Ferrari 458, Italia staan?
roppp zegt
@berlinetta: die kinderwagen vind ik nog steeds niet mooi. De nieuwe Ferrari is even wennen, maar nu al mooier in mijn ogen. Kwa presentaties en gewicht zal het mij een worst zijn. Je kunt het potentieel toch nergens gebruiken en de kans dat je, als je in je Ferrari rijdt, een kinderwagen tegenkomt zodat je in werkelijkheid de boel kunt vergelijken op de weg acht ik ongeveer nihil.
Wel jammer dat er weer geen Pininfarina logo op staat…….
mrrallycross zegt
Doe mij dan toch die ferrari maar
MAB zegt
Ferrari.. Maar liever een Ferrari zonder turbo..
thierryvth zegt
@MAB: en ik wilde je nog mijn F40 kadoo doen maar dat gaat nu niet door q :
E34M5Touring zegt
Voor mij de Ferrari. Vind het ‘nieuwe’ uiterlijk erg fraai en de specs zijn bizar. Ben benieuwd of een bedrijf als Novitec die koppelbegrenzer er uit weet te krijgen. Volgens mij fluit je dan de big boys voorbij. Ik denk ook dat, zodra alle modellen turbo motoren hebben, ze wel stoppen met dat koppel begrenzen in lagere gears. Nu komen ze anders teveel in elkaars vaarwater qua tussenacceleratie. In top gear levert de 488GTB 760Nm, de F12 levert max 690Nm. Zouden ze die begrenzing niet doen, blaast die 488GTB er op tussenacceleratie gewoon elke keer langs.
Dutchdriftking zegt
Sowieso de 488, echter hebben ze beiden een afschuwelijk interieur, Dat hebben overigens wel meer auto`s in dit segment. De Huracan is ook niet mooi van binnen. De 911 en de AM wel, maar die lopen een eindje achter wat specs betreft.
sebasjuhh zegt
@dutchdriftking: Kan best achterlopen qua specs maar is nog altijd 0,4 sec sneller naar de 100.
paulaner zegt
De McLaren. Wat futuristischer en de 488 is imo meer een facelift. Geen fan.
knipperlichtje zegt
@paulaner: de 488 is inderdaad een grondige facelift, maar dat is de 650S eigenlijk ook (MP4-12C).
jaapiyo zegt
@paulaner: De Fewwawi. Ik vind deze facelift ook niet erg geslaagd maar de Macca is een F430 kloon met een aziatisch neusje. Tevens is de McLaren na de GT-R nummer 2 als het gaat om computer op wielen status waarin je niet zelf de touwtjes in handen hebt maar de computer alles voor je regelt en je verbiedt om eens flink te driften (https://www.youtube.com/watch?v=oTPdfZ8nqc4, https://www.youtube.com/watch?v=OMB4TS6sCYo vanaf @10:50). Maw je rijdt rond in de geest van Ron Dennis, controlfreak extraordinaire. Ik wed dat als je met een ouderwetse Lambo snor in deze auto gaat rijden Ron op een gegeven moment voor je deur staat om die eraf te halen.
Enige pluspunten van de 650S: rijdt waarschijnlijk comfortabeler (who cares), naar boven openende deuren (sweet) en de carbon tub waardoor ‘ie 70 Kg lichter is (nice).
paulaner zegt
@jaapiyo: Mij spreekt dat wel aan. Het is imo of de McLaren of dan helemaal bonkers gaan met een Zr1 ;) Ieder zijn afweging. Ben het eens dat het net een computer is.
jeroen13 zegt
Sowieso mclaren, stuk zeldzamer en ook mooier (vind ik)
En die deuren! :)
knipperlichtje zegt
Een 488, want ik vind ‘m mooier dan de 650. Daarbij: als ik zo veel geld aan een sportwagen uit moet geven, dan wil ik een stijgerend paard op het stuur hebben.
berlinetta zegt
@knipperlichtje: Een paard stijgert niet, een paard steigert.
knipperlichtje zegt
@berlinetta: dom van me, vertrouw nooit op je autocorrect ;)
sir_smokalot zegt
@berlinetta: Tenzij het een kluspaard is dat je huis komt verfen.
nord zegt
@sir_smokalot: en wat is verfen dan??
sir_smokalot zegt
@nord: *hap* :) Verfen is dat wat Wilma Verfer met verfe doet. En dat is niet fotograveren .-)
jaapiyo zegt
@berlinetta: Een tijgert steigert soms ook.
kapiteinaudi zegt
De Huracan is weer niet uitgenodigd op het feestje zeker? Beetje jammer…
Overigens vind ik zowel de 488 als de 650S erg mooi, maar ik ga toch voor de Ferrari. Vind de uitlaten wel niet mooi, liever die drie uitlaten in het midden.
nord zegt
@kapiteinaudi: de hura can is typisch het ‘beste getest’ auto uit de Autokampioen, totdat de nieuwe Audi R8 uitkomt, maar hier bij de high end rubriek gewoon niet relevant.
trustmeiamanengineer zegt
Voor mij zonder twijfel de Ferrari. De McLaren is ongetwijfeld een top auto, maar doet me gewoon erg weinig. Terwijl de Ferrari (eigenlijk alle) een enorm gevoel van begeerlijkheid oproept.
sydney zegt
De McLaren is mij te koud,te steriel.Net als alles wat er uit Woking komt,ik heb liever een Ferrari.Hier en daar wat misschien wat foutjes en ze liggen niet allemaal even lekker op het netvlies.Maar who cares? Liever een tempramentvolle Italiaanse schone, dan een Britse stiff upper lip..
gerjan zegt
Ik weet niet welke ik het meest lelijk vind.
nord zegt
De McLaren is outdated qua design. Het overstijgt als geheel niet het sportwagengilde. Op detailniveau is hij bijzonder, de koplampen die vloeien in de vorm van de luchtinlaat en de verborgen achterlichten/hoge uitlaat combo zijn mooi. Maar de gehele lijnvoering inclusief de “aangeplakte” luchtinlaat aan de zijkant is gewoon niet zo spannend, te praktisch gedacht ala Lotus evora/exige of Porsche cayman.
Qua sportiviteit bieden ze ferrari de handschoen maar qua design lopen ze nog mijlen ver achter.
maseratizzzzzzzz zegt
Kan nog geen keuze maken, heb de 488 nog niet gehoord..
centho zegt
De Ferrari, schitterende lijnen en de mooiste kont van alle supercars.
Maar het interieur is minder exeptioneel, het had afgezien van het stuur en het leer ook een Ford Focus kunnen zijn.
badboys zegt
Ik kies voor de Ferrari 488 GTB zonder twijfel, de McLaren is ook een leuke auto maar de Ferrari vind ik mooier, bruter en agressiever en is denk ik ook de betere auto.
Als ik zou shoppen in deze klasse wordt het de Ferrari 488.
badboys zegt
@badboys: Nu twijfel ik weer qua design liggen de McLaren 650s en de 488 GTB heel dicht bij elkaar. De P1 is mijn lievelings supercar en zorgt ervoor dat ik de 650s met de dag mooier ben gaan vinden.
Ik zeg beiden.
meepinz zegt
Ik vind ze allebij niet mooi.
Rob zegt
Tsja. Het neusje van de McLaren vind ik niks en de Ferrari vind ik in zijn geheel niks.
Doe mij deze maar:
http://images.conceptcarz.com/imgxra/McLaren/Mclaren-12C_Spider-Image-2012-04-1280.jpg
Dat ding is gewoon perfect, niks meer aan doen. En het boeit me echt niet dat ie wat “langzamer” is. Dat is alleen relevant voor mensen die aan wedstrijdjes verpissen doen…..
jrmpower24 zegt
@Rob: hoe kan je die mooier vinden dan deze 650S: http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/08/04/mclaren-650s-spider-c270304082014083219_3.jpg
De 12C ziet er in vergelijking gedateerd en totaal niet strak uit.
Rob zegt
@jrmpower24:
Ik vind het ouwe neusje meer in harmonie met het gehele ontwerp. Het klopt gewoon. Helemaal als cabrio, die maakt het net allemaal wat spannender. Die auto had geen bombastische uitspatting nodig.
En al helemaal niet in de vorm van het neusje van die afgrijselijk lelijke P1…
reactief zegt
@Rob: Helemaal mee eens! De 12C is veel puurder vormgegeven dan de 650S.
Mogelijk zou je nog een technische update willen naar 650S specs, want als je de filmpjes op Youtube ziet van Shmee150, is de 650S er op heel veel vlakken iets beter op geworden…
motoragent zegt
Ik zou voor een Huracan gaan, want zoals een wijs man ooit zei: “A raging bull always wins from a panicking horse”
De McLaren is voor cijferfetisjisten, daar ben ik niet zo van.
nord zegt
@motoragent: a raging bull is tired after a few rounds while a prancing horse can run for hours.
jaapiyo zegt
“De naam is altijd een verrassing (en de laatste jaren meermaals een deceptie), zo ook nu. Het model heet niet 458M, maar 488 GTB”
Deceptie? Nee joh. De naam is misschien wel het beste aspect van deze facelift. De turbo’s ben ik niet kapot van en of de styling beter is dan bij de 458…meh, maar de naam is juist top. Ik was bang dat ze voor iets nietszeggends als 458 T of 458M zouden gaan omdat 398 een lager getal is en dus marketingtechnisch -triest maar kennelijk waar- niet handig. Maar de oplossing om terug te grijpen op deze oude traditie (250, 365 et cetera) is een mooie vondst van iemand met historisch besef en een tikje nerd talent. En GTB mag er ook achter, roept ook alleen maar mooie associaties op. Dat is helemaal goed dus.
En nu die stofzuigers er weer afschroeven.
str8six zegt
De McLaren, de Ferrari’s van tegenwoordig kunnen me niet echt meer bekoren.
clarkson zegt
Wat een super lekker kontje zeg
ericc zegt
De Ferrari. MaC en Hura zullen wel een goede en snelle wagens zijn maar
een Ferrari heeft toch dat tikkeltje meer….
Nu de motor <4L is zal er wel veel afzet zijn in China. Macaroni zal content zijn met de jaarcijfers van 2015 in december.
jrmpower24 zegt
De 650S. Ik vind ‘m absoluut mooier maar dan wel in een mooie uitvoering zoals deze: http://ag-spots-2014.o.auroraobjects.eu/2014/08/04/mclaren-650s-spider-c270304082014083219_3.jpg
Ook ben ik erg fan van de motor. Heel erg krachtig turboblok dat toch hoogtoerig is met een prachtige diepe brul. Ik vrees voor het geluid van de 488. De California T klinkt telleurstellend dus ben benieuwd..
dennisjuh95 zegt
650S!
ej20g zegt
De Mclaren voor mij! Zo’n Ferrari, tja, het is het gewoon nét niet.
macready zegt
488, de 650 is een gedrocht met vreemde verhoudingen.
Overigens, de 458 Speziale kon zich in rechte lijn al meten met de 650 S Spider, dus de 488 moet dat met marge kunnen winnen.
http://www.zeperfs.com/en/duel4652-5260.htm
macready zegt
@macready:
Speciale…*
gtwillem zegt
Een MP4-12C met de 650S upgrades, graag.
henkhupelschoten zegt
waarom nog een F12 berlinetta kopen? de 488 gtb (da’s effe wenne) heeft er al 670, nu koop je de f12 echt alleen voor de inhoud,cilinders en de looks. kwa specs niet verwacht ik.
kapiteinaudi zegt
@henkhupelschoten: Een F12 koop/kocht je omdat het het beste van het beste is/was onder de supercars.De 458 Italia was in vergelijking een beetje een ‘mietjes-Ferrari’. Zoals je zegt is de 488 een hele upgrade tegenover de 458. De 488 is even snel als de F12 op Fiorano, wat toch wel wat wilt zeggen. Nog steeds zou ik die laatste liever hebben, gewoon voor de V12, het geluid en al zeker de looks.
gtwillem zegt
@kapiteinaudi: 458 een mietjes ferrari?????
Alleen als je een Cerbera 4.5, Viper ACR of Vantage V600 hebt mag je dat zeggen…
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Een mietjes-Ferrari? Dat snap ik even niet. Door velen enkele jaren geprezen als een van de beste supercars, maar jij vindt het maar een ding voor mietjes.
kapiteinaudi zegt
@berlinetta @gtwillem: Natuurlijk is die niet voor mietjes, ik bedoel maar in vergelijking. Ik heb het geluk gehad om met beide te rijden en dat was gewoon mijn ervaring. Totaal verschillende auto’s, maar die F12 is wel echt een monster.
berlinetta zegt
@kapiteinaudi: Ja oke, de F12 zal heel wat angstaanjagender zijn dan de 458. Hoewel ik die ervaring niet met je kan delen, geloof ik je op je woord. Maar 570 pk op de achterwielen is toch niet voor mietjes.
gtwillem zegt
@kapiteinaudi: ik heb alleen met een 458 gereden. Fantastisch complete sportwagen die ik nog niet op 30% van zijn kunnen heb gereden, maar desalniettin zeer onder de indruk.
De F12 is nét even te veel van het goede (en niet zo mooi gebouwd als een Lexus LF-A ;-))
philipf zegt
Sowieso Ferrari!
azuli zegt
De Ferrari! Die Mclaren heeft de techniek maar niet zijn looks mee:)
Carreza zegt
Aan bovenstaande reacties te zien is de Ferrari 488 GTB al uitverkocht, dus doe mij maar de McLaren.
siemi zegt
Een kennis van mij heeft een videoreview van deze McLaren gemaakt. Erg mooi ding.
wing zegt
Gewicht zegt niet veel, Nissan GTR’tje Nismo weegt 400/500 kg meer en is net zo snel of misschien wel sneller.
berlinetta zegt
@wing: Dan zegt het nog veel, want de GT-R is een rijdende computer die allerlei hulpmiddeltjes aan boord heeft om dat hoge gewicht te verbergen. Geef mij dan maar een sportwagen met een laag gewicht zonder al die middeltjes.
thomcarspotter zegt
Vind de voorkant niet geslaagd van de Mac, dus ik denk dat ik voor de Italiaan zou kiezen, maar als het tussen een 12C ging en de Ferrari, dan ging ik wel voor de Mac!
thierryvth zegt
Ik denk dat ze sowieso niet echt wakker liggen bij Ferrari nu er een aantal vergelijkende tests zijn geweest tussen de P1 en de Laferrari en waarin duidelijk word dat de p1 het af legt op alle vlakken en dat is waar het om te doen was. Het segment er onder is altijd stuivertje wisselen.