Het supercar rijbewijs is bedoeld om ernstige ongelukken tegen te gaan.
Op één of andere manier in economische zware tijden ziet de jeugd zijn kans schoon om hele dure supercars te kunnen kopen. We zijn geen communisten en gunnen hen dat van harte. Als je op tijd een YouTube-kanaal bent begonnen waarop je de hele dag aan het spelen bent op de PlayStation of al je emotionele diarree op het scherm kunt draperen, heb je het gewoon goed gedaan.
Maar al die jonge en onervaren mensen achter het stuur van een supercar, dat vinden ze niet overal een goed idee. In Australië hebben ze daar wat op gevonden.
Wellicht had je er eerder van gehoord, want we hebben er al eens eerder geschreven over de mogelijkheid van de invoering van het zogenaamde supercarrijbewijs. Welnu, in Zuid-Australië is het inmiddels ingevoerd!
U License
Het heet geen supercar rijbewijs, maar ‘U Licencse’, waarbij de U staat voor Ultra High Power Vehicles). Dan is het natuurlijk de vraag: wat verstaan ze in dat gebied dan onder een supercar? Nou, dit is best een slimme waaruit blijkt dat ze erover nagedacht hebben. Als een auto meer dan 375 pk per 1.000 kg heeft (bhp per tonne), dan is het supercar rijbewijs verplicht. Alles boven de 4.500 kg, bussen en motoren vallen hier niet onder.
Voor het supercar rijbewijs dien je een extra cursus te volgen naast je gewone rijopleiding. Daar wordt je attent gemaakt op de gevaren die het rijden van een supercar met zich meebrengt. Bijzonder: je bent verplicht om alle hulpsystemen zoals de traction control, stabiliteitscontrole en ABS aan te laten. Zet je deze toch uit, dan riskeer je een boete van 5 mille. Dat is in Australische dollars, dus omgerekend ongeveer 2.500 euro.
Invoering supercar rijbewijs
Dan even over die 375 pk per 1.000 kg. Mocht je een auto hebben die deze ratio van vermogen en gewicht heeft, dan heb je een serieus snelle auto. Een Porsche 911 GT3 RS komt er bijvoorbeeld niet aan, dan heb je echt een 911 GT2 RS voor nodig. Dus met een M3 of C63 AMG is het niet nodig, maar voor een écht snelle auto wel.
Let ook eventjes op lichte auto’s, want die komen sneller aan dergelijke waarden. Gelukkig heeft Caterham de types vernoemd naar hun bhp per tonne waarden. Dus met een Caterham Super 7 360 zit je safe, maar voor een Seven 420 of 620 moet je dus het speciale supercar rijbewijs halen.
De regeling gaat in vanaf 1 december 2024.
Via: Drive.com.au
eMbe zegt
In Nederland mogen ze het wel invoeren vanaf 250pk per ton.
Robert zegt
Nou, voor een beginnende bestuurder zou een bovengrens van max. 60 of 70 pk per 1000 kg massa rijklaar helemaal niet zo gek zijn.
Instapmodellen in het C-segment hadden 30 jaar geleden zelden meer dan 70, 75 pk. Als een instapper tegenwoordig minder dan 120 pk heeft, wordt dat gezien als ‘zwak gemotoriseerd’. Goed, ze zijn dan ook wel flink in omvang en massa gegroeid, maar toch.
casparh zegt
Mijn Daihatsu Cuore uit 2004 zit hier al boven en daarvan wordt de 0-100 tijd gemeten met een kalender.
Laten we de getallen nog eens onder de loep nemen!
Simayy zegt
Haha, dan mag je als beginner dus niet met een Starlet rijden. Sterker nog, denk dat onze oude Ford Ka zelfs meer pk had per 1000kg. Wat blijft dan nog over?
Jasp3r zegt
Wat een boomer mentaliteit weer. Je zou maar dingen gunnen aan de generaties na je?
ericc zegt
Hoe? Geeft AB geen lijstje met voorbeelden? Best handig voor wie naar ginder op vakantie gaat. Reisadvies van AB!
anthwan zegt
Dus met mijn M8 cabrio competition is dat ook nodig, Bedankt.
rollingstoned zegt
Nee, want die heeft standaard ‘maar’ 327 pk per 1.000 kg ;-)
werf76 zegt
Wat een sloeber zeg hahaha
willeme zegt
@anthwan: Volgens mij zit die op iets boven de 300-310, dus dan zit je nog safe in Australië ;-)
waterisnat zegt
Het gerucht gaat echter dat BMW standaard een stuk minder PKs opgeeft dan de werkelijkheid. Dit soort communisme van de australiers (een overheid die als een babyzitter zich overal tegen aan bemoeit om werk te creeren voor zichzelf) vraagt wel om een extra sjoemelen met officiele cijfers. Ik zie een idiote dieselgate juridisch geloel verhaal in de toekomst rond de officiele opgaves…
willeme zegt
@waterisnat: Ze hanteren een ratio tussen vermogen en gewicht. Die BMW mag dan nog zoveel paarden hebben, het is het gewicht waardoor die niet in de buurt komt van de 375 bhp per tonne.
Ik heb het eventjes snel uitgerekend. Het EU-gewicht van de BMW M8 Competition Cabriolet is 2.100 kg. Je hebt dan 788 pk nodig om boven de 375 pk per ton uit te komen. Ook al levert het blok 100 pk meer dan opgegeven, dan nog komt ‘ie niet inde buurt ;-).
Overigens is deze maatregel niet communistisch. Communisme is een ideologie voor een klasseloze samenleving. Het is een veiligheidsmaatregel omdat er een stijging was qua doden die door supercars werden aangereden. Extreem specifiek, daarom staat het op AB ;-). Maar communisme is denk ik wat anders!
waterisnat zegt
Ik doelde niet specifiek op deze M8 danwel of hij over de pk/ton grens ging. Dit soort grenzen gaan altijd binnen no time schuiven en dan wordt het straks 200pk/ton, etc. Dus valt er mee te spelen.
MBT communisme, je mag het ook collectivisme noemen (waar socialisme/communisme/bureaucratisme) allen onder vallen, en allen hebben het fantastische fundamentele idee dat een buraucraat het geld van de ander beter kan uitgeven, zonder consequenties te voelen bij fout uitgeven, dan iemand die er voor gewerkt heeft. Om dit waanidee telkens uit te breiden zijn meer, en meer, en meer regels nodig om werk te creeren. Dat is hier absoluut de grondslag van de regel.
willeme zegt
@waterisnat:
Dat staat er helemaal los van. Ze hebben een probleem in Australië dat zichzelf niet zomaar oplost. Integendeel. Vandaar de maatregelen.
Maar eventjes he: zo erg is het toch eigenlijk niet? Een extra cursusje voor als je in een extreem snelle auto wil rijden. In relatief rap tempo zijn extreem snelle auto’s zeer bereikbaar.
Het creëert ook niet echt extra veel werk, lijkt mij. Sterker nog, met het geld dat je normaal kwijt bent om verkeersdoden op te ruimen, kun je makkelijk deze maatregel bekostigen ;-)
pechweg zegt
Grappig dat een Porsche 991.1 GT3 RS er bijvoorbeeld niet onder valt, maar de Lamborghini Huracan wél. Terwijl die laatste minder listig is om (hard) mee te rijden. Alle vloggers laten hun Lamborghini nu staan en stappen over op Porsche?
kappenou zegt
Hoezo is een gt3 rs listig?
Op een stukje rechte weg haal je met een huracan hogere snelheden terwijl de rem afstand langer is en vervolgens het ondersturende karakter samen met het gewicht ervoor zorgt dat je een over het hoofd geziene bocht zeker niet haalt.
Met die gt3 rs kom je langzamer op die bocht af, rem je vervolgens harden en kan je met een hogere snelheid die bocht nog halen.
mashell zegt
Volgens die logica ben je met een smart fortwo nog beter af. Je gaat minder hard, hebt daardoor ook minder kans een bocht over het hoofd te zien en je hebt geen onderstuur en haalt de bocht gewoon.
pechweg zegt
Ervaring met beiden, en dan niet enkel op de rechte weg ;-)
De Huracan is erg makkelijk te besturen en voelt vertrouwd in bochten, de Porsche breekt met zijn RWD wat makkelijker uit wanneer je net te veel / te vroeg op het gas gaat. De Huracan vergeeft je dat wat meer.
Uiteraard kan je het in iedere auto zo veilig / gevaarlijk mogelijk maken als je zelf wilt, maar ik vind het opvallend dat je voor een serieuze circuitwagen voor op de openbare weg geen speciaal rijbewijs nodig hebt.
Richmond zegt
Dar is altijd het probleem met arbitraire regels
wimof zegt
In 1976 waren grote en kleine kinderen blij met een Golf GTI: 110pk voor +- 800 kg.
kniesoor zegt
Was dan ook een geweldig otootje en naar toenmalige maatstaven behoorlijk snel.
Luuk zegt
Vadertje staat, bescherm me alsjeblieft!
mashell zegt
Vadertje staat doet haar uiterste best je te beschermen tegen youtubers die hun auto niet onder controle hebben.
rollingstoned zegt
Nou, het zou toch wel fijn zijn als niet iedere klapjosti met een roze papiertje zomaar in een wagen met een miljoenmiljard pk’s mag rijden. Want wagenbeheersing is iets dat je NIET leert bij het halen van rijbewijs B, terwijl dit met dergelijke vermogens toch wel erg wenselijk is.
jeroenm83 zegt
Die klapjosti’s die nu stoer lopen te doen vanuit een Skoda komend en hun Model 3 bijvoorbeeld afkorten (hier) tot M3? Het ding heeft veel PK en koppel immers. Die bedoel je toch?
werf76 zegt
Moet je het echt bevestiging hebben of snap je het zelf?
Roel zegt
Een Model 3 is toch wel even iets anders dan een Lambo. Ja de Model 3 is bloedsnel in een rechte lijn, maar het is een stuk makkelijker onder controle te houden dan een supercar.
O plaat zegt
Ik denk dat mijn 66er Mustang met 275pk listiger is dan de gemiddelde supercar. Nuja ik beslis die debiele regeltjes die louter dienen om regeltjes te hebben niet.
volvov7025t zegt
Prima. mag wat mij betreft hier ook en best wat strenger. Iedereen met zo’n auto een dagje op cursus moet geen probleem zijn. Ik mag hopen dat iedereen met (bijvoorbeeld) een gt2 al wel een racelicentie heeft en/of een aantal rijvaardigheidstrainingen heeft gedaan. Het voorkomt (deels?) dat “ongekwalificeerden” met huur/leenauto’s capriolen uithalen.
rollingstoned zegt
Inderdaad, is wellicht ook een leuke vraag voor een Autoblog poll?
Wie hebben er aanvullende rijtrainingen gedaan, of hebben zelfs hun race- of rallylicentie gehaald?
smeck zegt
Snap sowieso niet waarom je voor een motorrijbewijs wel een rijvaardigheids examen en verkeersdeelname examen moet doen, en onder de 24 of zonder 2 jaar ervaring mag je geen motor rijden met meer dan ±45pk.
Maar je mag wel op je 18e een rondje door de file rijden rond het CBR in een polo en vervolgens zonder problemen een gehuurde lamborghini met 500+ pk om een lantaarnpaal vouwen. Gewoon een verplichte slipcursus onderdeel maken van het rij examen.
Maar vooral gewoon meer controle én optreden door politie, want het percentage “automobilisten” op de weg die hun rijbewijs op de achterkant van een velletje wc papier hebben gevonden is bijna angstaanjagend tegenwoordig.
mashell zegt
Alleen idioten zetten tractie controle, ESP en ABS uit op de openbare weg.
jeroenm83 zegt
Hoe zet jij ABS uit? Voor de rest heb ik wel een knopje met standen, maar ABS is dacht ik altijd verplicht aan.
mashell zegt
ABS heeft een zekering. Heb ik ooit wel eens gedaan (op het werk voor een test).
Pieterkonijn zegt
Vroegah kon je zekering eruit trekken
Homer55 zegt
Meneer heeft weer gepraat.
karhengst zegt
Het zou de redactie sieren proefballonnetjes of wetgeving uit het buitenland ook daadwerkelijk als dusdanig te kenmerken. De correcte titel in dit geval zou zijn “Australië voert rijbewijs voor supercar in, traction control verplicht”.
Het is niet alsof de content verder niet interessant genoeg is.
Joost zegt
Valt zeker iets voor te zeggen, het is in ieder geval beter doordacht dan het A-rijbewijs-met-beperking in Nederland, wat puur uitgaat van een vermogen (en een beetje leeftijd). Dat laatste is natuurlijk een wassen neus.
Extra training om met die auto’s te rijden, zeker als je nog weinig ervaring hebt, is helemaal geen overbodige luxe. Helaas gebeurt het te vaak dat het (bijna) fout afloopt.
schuimbekje3 zegt
ik vind het ergens wel vreemd dat je voor een motor 3 of 4 rijbewijzen hebt, maar een youtuber met 17 in een hypercar kan stappen en een heel winkelcentrum kan carmageddonnen..
205zonderdak zegt
Tja…alles is alweer gezegd.