
Met deze suffe crossover rijd je iedereen naar huis. Althans, een variant ervan.
Onlangs verscheen de eerste review van Doug de Muro van de Tesla Model S Plaid op het internet. Het is natuurlijk zwaar teleurstellend dat Tesla blijft inzetten op extreem knakige bouwkwaliteit en acceleratie. Er is eigenlijk geen enkele Tesla die traag genoemg kan worden.
De Tesla Model S Plaid is sneller dan wat dan ook op de weg. Van 0-100 km/u doet ‘ie in 2 seconden, alhoewel die gebruikte methode net zo omstreden is als de matige afwerking van de auto. Maar ondanks dat he interieur zo sfeervol is als een slowaakse tandarts-wachtkamer, maakt het niet uit. Die extreme acceleratie maakt alles goed. Zie de Tesla Model S Plaid als een soort moderne Impreza GT Turbo: er is alleen geïnvesteerd in de aandrijflijn.
Suffe crossover
Maar het kan dus veel knakiger. Althans, daar kwam het Chinese Auto Home achter. Dit is namelijk een project van WM Motor. Dat is een Chinese startup die ook de status quo een schop gaat geven met coole elektrische auto’s. Net als bij Tesla begrijpen ze dat acceleratie kennelijk van wereldbelang is. Het is een extreme versie van hun W6, een middenklasse EV-crossover dinges-geval.

In dit geval is alleen het koetswerk nog een beetje herkenbaar. De aandrijflijn werd vervangen door twee extreem krachtige elektromotoren die gezamenlijk 817 pk leveren. Ook de accu is niet meer origineel, die heeft nu een bijna komische capaciteit van 140 kWh!!

Extreem snel
Het apparaat is flink verlaagd en voorzien van de meest buitenissige spoilerset. De banden zijn niet extreem groot en/of plat. Waarschijnlijk zijn het speciale dragrace bandjes, want de acceleratie is immens: van 0-100 km/u duurt slechts 1,8 seconden! 1,8!!! Dus in 2 seconden heb je de eerste boete al te pakken en een paar seconden later ben je je rijbewijs al weer kwijt.
Een groot verschil is wel dat Tesla de Model S gewoon bouwt en verkoop aan iedereen met 130.000 euro. Dit hersenspinsel van WM Motor (Welt Meister, ja, echt) zal waarschijnlijk een (rijdende) concept blijven.
Via: Carscoops.
Die speciale dragrace band spoiler raket concept heeft toch totaal niks te maken met die andere crossover auto in de plaatjes? Behalve dan de merknaam.
Nou, ze hebben ook allebei vier wielen, een stuurwiel, deuren, ramen etc.
Waar denken ze dan binnen 2.0
Seconden te kunnen rijden? Lijkt me wel een sensatie.
Is marketing, vrij nutteloze marketing.
Waar ga je in de bebouwde kom genoeg vrije baan hebben om dit te doen? Want op de snelweg ga je uiteraard niet vanuit stilstand rijden.
Betwijfel ook dat het goed is voor de accu om dit vaak te doen.
@dees Lekker calvinistisch weer. Waar ga je 300 km/u topsnelheid rijden? Nergens. Toch lekker dat zo’n Ferrari Roma daar naar toe blaft.
@Sempiternal: 300 km/h haal
Ik in Duitsland regelmatig. Geen probleem.
@640grancoupe Zal ook moeiteloos gaan met een Alpina B6
. Of heb je hem inmiddels niet meer?
@Sempiternal: Die B6 gaat niet meer weg. Heb er inmiddels ook een Alpina Roadster S bij, maar die haalt de 300 km/h niet.
@640grancoupe oh wat gaaf zeg. Hoop zelf ooit ook een Alpina te bezitten. Enjoy !
@dees: de oprit van de A44 bij Wassenaar in de richting van Leiden. Kan je helemaal legaal een 0-100 sprint doen.
Het zou pas indrukwekkend zijn als ze een vergelijkbare Tesla wisten te verslaan in praktijktest waarin het actuele bereik op één acculading werd beproefd.
Off-topic: ’tandards’, is dat de voltooid verleden tijd van tandarts?
Dan liever een rimac nevera als het per se zo hard elektrisch moet accelereren
Nog even off-topic (of on-topic, omdat de schrijvert een half a4tje spendeert aan een ander merk dan het onderwerp).
Ah ja die doorhandle die bleef hangen. Knullig.. en materiaalkeuze minder dan Mercedes..
Gelukkig vond Doug de rest top en gaf die m een 73/100 met de tekst ‘best all-round car’. Maarja, das natuurlijk niet interessant
.
Taycan ‘21 cross turismo was overigens ook uitstekend. Wel een 72/100, 1 puntje – verschil moet er zijn hè @charles
@Sempiternal: Daag hem nou niet uit, straks staat er weer een;
‘-edit: nu weten we het wel’
comment.
@verplicht Haha, Jaap is nu moderator he. Die is (selectief) liberaler.
@sempiternal, haha! Ja, zou zo maar kunnen! Maar wie is hier dan de moderator? Jaapiyo of Willeme?
Geen idee. Heb zelf gehoord dat die @jaapiyo altijd alles maar gewoon doorlaat…
@jaapiyo, prima! Laat maar door, modereren kan ook achteraf. Nu gaat het bij mij vooraf , wat soms erg lang duurt en dus vervelend is… voor verbetering vatbaar zeg maar bij AB.
@charles nogal inderdaad.
@Sempiternal:
Die DougScore slaat wat dat betreft nergens op. Het is de enige sedan die een 10/10 haalt vanwege de acceleratie, maar handling en dergelijken is een mening.
De Plaid is spotgoedkoop voor wat het is omdat het interieur van mindere kwaliteit is en je na 2 maanden eigenaarschap al overal paintchips hebt en verf die kwalitatief ruk is. Dan kan het nog zo lachen zijn dat je pijlsnel accelereert maar daar ben je volgens mij ook goed klaar mee naar een aantal keer. Ik zou liever dat iets downtunen in ruil voor betere verf. Gaat hier wel om een auto van 130.000 euro met verfkwaliteit wat niet afweegt tegen een Audi A4 van 40k.
Tesla is goedkoop omdat ze goedkoop gebouwd worden en het enige wat de review van Doug mij heeft geleerd is dat dit nog steeds een concessie is die je maakt. Dan kan je nog wel zulke leuke gizmo’s en acceleratiecijfers hebben, maar dat zou voor mij al een reden zijn om met een grote boog om een auto heen te lopen. Helemaal bij een topmodel van 130k.
@Loek, precies! Voor mij een reden om daar prive geen €130K op stuk te slaan…
@charles dr staat voor jou gewoon een verkeerd logo op
.
Kom je nog eens terug op autoweek trouwens? Al is Het niveau er niet veel beter geworden. Veel klimaat-probleem-ontkennen-gekkies.
@sempiternal, nee hoor geen verkeerd logo, het merk Tesla voldoet gewoon niet aan mijn eisen en wensen die ik stel aan een auto prive…
Nee, kom niet meer terug op Autoweek, los van de klimaatgekkies zitten daar ook enkele vreemde moderators zonder gevoel voor humor…. jammer maar helaas. Vriend van mij idem dito…
@loek: Je hebt helemaal gelijk hoor, die paintjob ziet er niet uit. Zou ik mee teruggaan of door een pro opnieuw laten doen en proberen terug te claimen bij Tesla.
Maar…. Een likje verf boven pure performance en uitrustingsniveau. Ja nee meid dat klinkt enorm logisch..? Haha..
…Zo logisch dat Doug dus blijkbaar m toch zó hoog reviewed. En dan kan je selectief verontwaardigd zijn over de ‘meetmethode’, maar als aspirant koper luister ik toch liever naar Doug dan naar ene Loek.
Volgens mij vinden we hier allemaal die Doug een rare vogel maar wel sterk in z’n reviews… in iedergeval sterk genoeg om door de schrijvert van dit artikel het als (flinke) aanloop te nemen voor een artikel.
@Sempiternal: het gaat niet om dat kleine stukje verf. Het gaat om het feit dat dat door de beugel kan. Als een merk dit soort kwaliteit issues toelaat, heb ik weinig vertrouwen in de rest, laat staan op de lange termijn. Want het blijft niet bij gebrekkige verf.
En nogmaals, je betaalt 130.000 euro voor een Model S Plaid. Even veel geld als een basis model Porsche 911 Carrera. En dan heb je paint issues die Volkswagen al niet toelaat op een Golf van 25 ruggen, laat staan een Audi A4 van 40. Als je zo belachelijk veel geld betaalt voor een auto, dan mag je een mate van kwaliteit verwachten die je dus niet krijgt.
Big deal denk je misschien, maar als dit de kwaliteit is die 130k je biedt bij Tesla, dan sla ik over. Dan liever een e-tron GT. Zo veel kan 2 seconden naar de 100 me nou ook weer niet schelen als het betekent dat ik kwalitatief een betere auto krijg.
@Loek, exact! Alleen dan geen Audi GT e-tron maar het betere orgineel en storingsongevoeliger…
-edit: je bent inderdaad geweldig.-
Nu is het gewoon afwachten welke fabrikant op z’n EV skateboard onderstel een stoel, een stuur en een vooruit plakt om van 0-100 in 1,5 sec te catapulteren!
Engineering Explained had recentelijk nog die Model S Plaid ge-debunked. De acceleratie van een auto kan nooit sneller zijn dan de vertraging van een auto op basis van de eigenschappen van de banden. Als de auto niet binnen 2 seconden stil kan staan van 100-0, dan kan dat andersom ook niet. Leuk kijkvoer! https://youtu.be/i7yigpPSu_o
En toch kán ie <2s: https://www.motortrend.com/reviews/2022-tesla-model-s-plaid-first-test-review/
Of dat telt, is een tweede. Ze zouden er eigenlijk een semi-slicks optie voor moeten bieden, dan telt het als unmodified, toch?
Nog ff verder erin gedoken: zonder extra plakkend asfalt is het dus 2.07s – niet ver er vanaf