En da’s niet het begin van een flauwe mop.
Ondanks verwoede pogingen lijkt Infiniti er niet echt in te slagen om in Europa vaste voet aan de grond te krijgen. Het luxemerk van Nissan is iets teveel gericht op de Amerikaanse markt en dus zijn de modellen (bijvoorbeeld) in Nederland niet echt interessant voor de zakelijke rijder. En juist daar zal een merk als Infiniti het van moeten hebben.
Toch wilden we je deze niet onthouden! De Japanners plagen namelijk met een EV die is geïnspireerd op oldskool Formule 1-auto’s uit, zeg, de jaren ’50 of misschien nog wel daarvoor. We laten de vice president van Infiniti even aan het woord:
“It started as a simple thought: What if we found a car, down at the southern tip of Japan, buried deep in the bush, hidden from all eyes for 70 years? What if in this car we found the seed of passion planted during our first Japanese Grand Prix and the power and artistry of Infiniti today? What would this discovery look like?”
De Japanners gaan dus aan de slag met heritage. Normaal denken we bij dat begrip aan Britse merken die al een eeuw(igheid) bestaan en niet per se aan een luxemerk dat pas in 1989 uit de grond werd gestampt, maar dat zal aan ons liggen. Onder de kap van dit bijzondere apparaat komt een moderne elektrische aandrijflijn te liggen en het design wordt een mix van retro en Infiniti’s huisstijl. Op het aankomende Concours d’Elegance van Pebble Beach wordt ‘ie onthuld.
UPDATE (11-08): inmiddels heeft Infiniti meer plaatjes en specs vrijgegeven, check ze HIER.
firebird zegt
Infiniti is niet suf! Het is zeker geen merk voor de Nederlandse/Europese markt, maar ze maken hele mooie, luxe, stille auto’s. Jammer genoeg voor ons zijn ze niet het toonbeeld van duurzaamheid en dus nogal aan de prijs.
JamesBond007 zegt
Kijk dit vind ik prachtig! Veel leuker om te zien dan die futuristische onzin concepts die toch nooit in productie komen. Ben benieuwd naar het eindresultaat!
JanJansen zegt
@JamesBond007: mag van mij wel een raceklasse worden.
Als Inifinity toch geen geschiedenis heeft kunnen we ook best een historic Formule-E organiseren. Maar dan met auto’s die lekker dwars gaan, af en toe in de fik vliegen en nauwelijks remmen hebben. Ik zeg succes verzekerd.
basvspr zegt
@JamesBond007: u denkt serieus dat dit in productie gaat? Ik help het je hopen maar ik schat de kans ergens rond de 0%
futse zegt
@basvspr: hij weet ook wel dat dit niet in productie gaat. Laar gezien de weinige foto’s voorlopig, en onthulling van de echte auto binnenkort, is hij benieuwd naar dié wagen. Net zoals ik.
moveyourmind zegt
Suf merk?
Vind de meeste modellen van Infiniti alles behalve suf. Lekkere dikke Japanse bakken met een Amerikaans sfeertje er om heen. Ik hou ervan!
Dit is trouwens ook wel een enorm mooie concept:
http://2.bp.blogspot.com/_7LQxj656qB0/TDdRNpuaB0I/AAAAAAAAH0E/xAFJHqWuzsQ/s1600/2009+Infiniti+Essence+Concept.jpg
ghost zegt
@moveyourmind: suf in de zin van dat de meeste modellen idd wel mooi zijn maar te onzuinig, te kostbaar etc in dagelijks gebruik en voor een leaserijder niet interessant.
erwh zegt
@ghost: onzuinig, kostbaar en niet interessant voor de leaserijder, dat moet echt een moddervette bak zijn!
fanboy zegt
@ghost: Vreemde definitie van suf hebben jullie dan.
davelepeef zegt
@fanboy: inderdaad. Dat sloeg helemaal nergens op.
Loek zegt
@moveyourmind: de beste concept van Infiniti blijft de Eau Rouge. Een Q50 met GTR motor. Een die hard Giulia killer.
lekkaah zegt
Ben altijd benieuwd wat zo’n prestigeproject nou onder ad streep kost
pomoek zegt
Ziet er prima uit. Dat marketing gebrabbel haalt het hele concept naar beneden. Niet doen aub Nissan. Keep it clean.
4wheels zegt
Een kat in het nauw….
Michiel1 zegt
suf?? ooit nog een g37s cabrio gehad. Waren er een handjevol van in NL en man, wat was dst een dikke wagen!
toyotafortuner zegt
Suf kan ik Infiniti allerminst noemen. Ze maken ook helemaal geen lelijke wagens. Alhoewel ik bijv. een QX80 veel knapper vind dan een Q30. Ook deze concept vind ik ook niet lelijk.
Maar als met suf, hun onsuccesvolle pogingen om ietwat succes te hebben in Europa bedoeld word: totaal eens.
ibssr zegt
Van de drie Duitse concurrenten Mercedes, BMW en Audi heeft Mercedes de mooiste heritage. Is Mercedes niet de uitvinder van de Auto? Van de overige Europese high-end merken Alfa Romeo, Jaguar en Volvo heeft Alfa Romeo de grootste heritage. Is niet de meest gezochte (en dus duurste) pre-war klassieker niet een Alfa Romeo?
Wat is er verder nog te koop in dit segment? Cadillac! Prachtige Amerikaanse heritage, toch? Lexus is hetzelfde verhaal als Infiniti: géén heritage!
Is het tegenwoordig nog relevant wie eigenaar is van een Brand?
In de oude wereld was dat simpel. Duitse drie = in Duitse handen. Alfa Romeo maakt onderdeel uit van FCA en is een Nederlandse holding net als Ferrari. Bij merken als Jaguar en Volvo weet ik het niet? Ik zeg TATA en China?
Worden auto’s nog gemaakt in de landen van het merk? Bij merken als Maseratii en Alfa Romeo is dat ALTIJD made in Italy. Bij Porsche is dat MEESTAL het geval geweest. Echter een Mercedes, BMW, Audi? Of een Jaguar en Volvo? Een BMW X1 is tijdelijk ook gebouwd in ons mooie Nederland (om aan de vraag te kunnen voldoen). Wat vinden we eigenlijk dat steeds meer premium merken gebruik maken van gemeenschappelijke techniek. Rijden er géén infinitief rond met Mercedes diesel motoren? Is een Mercedes A klasse niet gebaseerd op Renault Megane Techniek? Is de nieuwe BMW straks niet gebaseerd op MINI techniek, zoals nu als de X1? Wat doet dit met je heritage? Ik weet dat mijn nieuwe Giulia in ieder geval in Italië wordt gecreëerd. En dat het een volledig nieuwe auto is met minder dan 1% onderdelen van FCA. Onder aansturing van twee Ferrari managers is in twee en half jaar de Giulia (Giorgio platform) en drie nieuwe motoren (2.0 turbo, 2.2 turbodiesel en 2.9 V6) ontwikkeld. Kosten? Ongeveer vijf miljard! Hier wordt in het mooie Italië geschiedenis geschreven! En niet zoals Infiniti dat bij elkaar fantaseert. Waarschijnlijk zal de pers het fantastisch vinden… en de kopers ook. Straks bestaat het beeld dat Infiniti de eerste Japanse F1 race heeft gewonnen?
Breinstein zegt
@ibssr: Ik kan een heel eind meekomen in je verhaal, waarbij je mbt de Duitse 3 Mercedes toch als de moeder van alle merken kan zien (Ferdinand Porsche is ooit begonnen bij Mercedes en zie wat er van is gekomen). Ook Audi heeft een wispelturig verleden, met meerdere eigenaren en meerdere merkstrategieën. In 1965 heeft Volkswagen Audi van Mercedes overgenomen, nadat het bij hen een budgetmerk was. Wat dat betreft is Audi net zo goed een ‘marketingverhaal’ als concurrenten als Infiniti en Lexus, met het grote verschil dat ze wel een (race)geschiedenis van voor de oorlog hebben.
Persoonlijk vind ik Infiniti op dit moment mooie auto’s maken. De Q30 smoelt goed en de Q60 coupe is een ware schoonheid. Helaas zie je ze veel te weinig op de wegen.
4wheels zegt
Er wordt gesproken over trage auto’s…? Kom op! elke gemiddelde (lease) wagen heeft tegenwoordig 115 pk en kan prima meekomen met het verkeer… zeker in combi met een automaat… waar steeds meer voor gekozen wordt.
HZW zegt
Audi is nu een veredelt budget merk voor de massa.