De bijzonder succesvolle Toyota RAV4 passeert een mijlpaal. Hiep Hiep, hoera!
In de autowereld hebben we het vaak over de eerste auto’s in hun segment. De eerste supercar, de eerste hot hatch of de eerste SUV. Er zit echter een verschil tussen de eerste in zijn soort en de eerste auto die het recept verfijnde, perfect uitvoerde én er een succes van maakte.
In het geval van de Toyota RAV4 is dat niet anders. Het was zeker niet de eerste. Auto’s als de Matra Rancho, Golf Country en AMC waren er eerder. Dat gezegd hebbende, de RAV4 heeft wel het succes ervan gemaakt dat het is. Het 10.000.000e exemplaar liep onlangs van de band. Reden voor een feestje. En een overzicht. We nemen even kort alle modellen met je door:
Het begin
De eerste generatie RAV4, de XA10, verschijnt namelijk al in 1994. De De auto wordt gebouwd in de Aicihi-fabriek. Deze locatie, die ook ‘Toyota City’ wordt genoemd, is namelijk ook de plaats waar de Carina en Corolla wordt gebouwd. Met die auto deelt de RAV4 dan ook veel techniek. Nu waren er wel compacte SUV’s als de Suzuki Vitara Villager en Daihatsu Rocky, maar dat waren echte werkpaarden met een ladderchassis, tussenbak en inschakelbare vierwielaandrijving. De RAV4 heeft een zelfdragende carrosserie, relatief zuinige viercilinder benzinemotoren en voorwielaandrijving.
Vierwielaandrijving en een automaat waren overigens wel leverbaar. Er is keuze uit een driedeurs hardtop, driedeurs soft-top en en vijfdeurs stationwagon. In Nederland komt de auto op de markt als ‘Funcruiser’. In 1997 lanceert Toyota de RAV4 EV, een belangrijke auto voor de zeer progressieve overheid in Californië. Net als de GM EV-1 sterft de veelbelovende auto een stille dood, dankzij conservatieve pestkoppen. In 1998 wordt de eerste facelift toegepast. Toyota is erg in zijn nopjes met het succes, want er wordt nauwelijks wat aangepast.
Het vervolg
De tweede generatie van de RAV4, de XA20, komt er in 2000. De auto heet nu in Nederland ook RAV4. Het uiterlijk is iets minder stoer, maar aanzienlijk gestroomlijnder. De cabriolet variant is komen te vervallen, er is nu alleen keuze uit een driedeurs met korte wielbasis, of een vijfdeurs met een lange wielbasis. Voor het eerste is de succesvolle RAV4 met een dieselmotor leverbaar, de D-4D uit de Toyota Avensis. Je kan de diesel herkennen aan de luchthapper in de motorkap. Ook is er eindelijk een bescheiden instapmotor, een 1.8 VVT-i op benzine. De 1.8 motoren hebben altijd voorwielaandrijving en een handbak, bij de 2.0 krijg je standaard vierwielaandrijving. Een automaat is optioneel mogelijk.
Dat blijft ook zo ná de facelift. Wederom was het een sutbiele ingreep. Logisch, want Toyota verkocht er een hoop van en het stoere uiterlijk was een belangrijke reden. Andere redenen om een RAV4 te kopen: hoge instap, een praktisch interieur, Japanse degelijkheid en relatief aanvaardbare prijs. Helaas voor Toyota was de RAV4 al een tijdje geen alleenheerser meer in dit segment. De Honda CR-V en Subaru Forester waren geduchte concurrenten. In de VS krijgt de RAV4 na de facelift een 160 pk sterke viercilinder. Destijds de sterkste RAV4 ooit gebouwd.
Derde generatie
De derde generatie van de succesvolle Toyota RAV4, de XA30, staat al in 2006 te trappelen om het stokje over te nemen. Wederom is er keuze uit een versie met korte en lange wielbasis, maar dan anders: een ‘korte’ met een wielbasis van 2,56 (die wij in NL kregen) en een ‘lange’ met een wielbasis van 2,66 meter (voor de Amerikaanse markt). De lange uitvoering was een alternatief op een MPV of stationwagon. Potentiële klanten voor een driedeurs prefereren vaak een ladderchassis a la Suzuki Jimny. De 1.8 komt te vervallen, de 2.0 met voorwielaandrijving is de nieuwe instapper. De krachtigste variant is in Nederland een 177 pk sterke 2.2 diesel. In Japan is zelfs een 3.5 V6 met 272 pk leverbaar.
De derde generatie RAV4 wordt in 2009 gefacelift. Het resultaat was een nog iets strakkere crossover met nieuwe koplampen, bumpers, grille, achterlichten en een opgefrist interieur. In 2011 wordt de RAV4 nogmaals iets opgefrist. De RAV4 EV keert weer terug. In samenwerking met Tesla wordt deze auto ontwikkeld. De RAV4 heeft een motor met dik 150 pk en 300 Nm, die wordt voorzien van energie dankzij een 41,8 kWh accu van Tesla. Het is mogelijk om 180 kilometer op een volle lading te rijden.
Nummer vier
In 2012 staat de vierde generatie (XA40) op de planken, deze zal in 2013 op de Nederlandse markt verschijnen. Bijzonder is dat de populaire combinatie ‘voorwielaandrijving en benzine’ is komen te vervallen. Alleen de instapdiesels hebben voorwielaandrijving, vierwielaandrijving is tegen betaling mogelijk. In Japan is de V6 komen er niet meer, alle RAV4’s hebben vanaf nu een vierpitter. Er zijn ook geen RAV4’s meer met de korte wielbasis.
In 2016 wordt de RAV4 gefacelift. Ditmaal is het een vrij serieuze ingreep. Het anonieme front wordt behoorlijk aangepast, waardoor de RAV4 ietwat macho de wereld inkijkt. Toyota’s paradepaardje, de hybride aandrijflijn, wordt in 2016 beschikbaar. Het is een 2.5 Atkinson Cycle viercilinder met elektromotor.
Anno nu
Tegenwoordig kun je nog steeds een Toyota RAV4 kopen in Nederland. Sterker nog, je kan ‘m zo ongeveer overal kopen. De auto is bijna overal te wereld in min of meer dezelfde vorm verkrijgbaar. Qua styling is de vijfde genratie RAV4 (XA50) nog meer uitgesproken. Ditmaal zijn er geen diesels meer mogelijk. Wel is er een enorm sterke plug-in hybride uitvoering met meer dan 300 pk. Op naar de volgende 10.000.000!
Esprit_de_Flandre zegt
Ook iemand de indruk dat het design met elke generatie achteruit gaat? Of word ik gewoon oud… ?
faalhaas zegt
@Esprit_de_Flandre: Het design gaat vooruit maar het spartaanse gaat ervan af. Het is bijna een generiek on-road handtasje geworden.
gilettelubbers zegt
@Esprit_de_Flandre: ik moet zeggen dat ik het eerste model ook het meest vind hebben
Design_Driven zegt
Ik vind de 2de generatie nog steeds best leuk ogen, alle anderen generaties en zeker de nieuwere vind ik maar helemaal niks. Druk maak ik me er niet om ik loop gewoon de showroom voorbij.
kevertje zegt
De RAV-4 is auto waar niets op te zeggen valt, en dat is precies het grootste probleem. Van een vrolijke spring in ’t veld tot een monster met van die typisch Japanse lijnen en smoelwerk – en een interieur van stralend plastiek, dit is geen auto waar je de volle 10 jaar wil in rondrijden – hooguit een paar zomers mee-surfen op de rest van het SUV-park op onze wegen. Daarna verdwijnt hij in een nietszeggende tweedehandsmarkt, gedateerd, ergens bij een boer op een erf omdat hij met z’n pseudo 4×4 competenties net iets meer kan doen met de paardenkar heen en weer van het veld. Ik heb nooit helemaal begrepen waarom het ‘grote’ Toyota niet iets universelers of zelfs stoerder kon neerzetten, of werd dat dan meteen teveel concurrentie voor Lexus? Tja voor de echte die-hards is er natuurlijk de Landcruiser & co. Maar ook dat zijn vreemde, toch een beetje aftandse creaturen die in de huidige golf van toenemende CO2-fiscaliteit annex beperkingen nauwelijks nog een plaats kunnen vinden.
emping zegt
@kevertje: Toyota levert wereldwijd en richt zich dus niet op Nederland en de bijbehorende CO2-fiscaliteit.
oochiewally zegt
Snap je verhaal maar er is ook nog zoiets als ‘de rest van de wereld’ (noem VS bijv.) en het verkoopt dus erg goed…..
(Gaat gelijk even lekker autotrack afstruinen..)
Rick-dos zegt
Is je bijna niet meer voor te stellen maar de RAV4 was best wel een baanbrekende auto voor Toyota. Begin jaren ’90 kun je toch wel een kantelpunt noemen voor de Japanse auto industrie. Voor die tijd werden Japanse auto’s gezien zoals de Chinese auto’s een tijd geleden ook werd gezien; kopieën van Europese auto’s. Op elke autoshow stonden er altijd een legertje Japanners met hun fotocamera’s (zeg maar de voorloper van je mobiele telefoon) alle details te fotograferen. In tegenstelling tot wat mensen je nu willen laten geloven waren Japanse auto’s gewoon niet populair in Europa. Begin jaren ’90 kwam daar verandering in. Japanse merken kwamen toen ineens met aparte auto’s op de markt denk bijvoorbeeld aan de Suzuki Cappuccino, de derde generatie CRX met z’n aparte dakconstructie, ook de de 4e generatie Prelude was een kantelpunt en laten we niet de nu legendarische 4e generatie Supra vergeten. En zo hadden verschillende Japanse fabrikanten verschillende modellen die de aandacht trokken. Zo was deze RAV4 er ook één van. Toyota introduceerde z’n logo zoals we die nu kennen begin jaren ’90 en dat was eigenlijk de start voor Toyota om een hele andere koers te gaan varen.
De jaren ’90 waren de jaren dat Japanse auto’s definitief doorbraken en het beeld dat ze Europese auto’s kopieerden definitief achter zich lieten.
schuimbekje3 zegt
toch wel vreemd dat mensen die je de landcruiser geven waar je 10.000.000 km in kan rijden zonder moe te worden, je ook de RAV4 geven. een auto met de iritante energie-zuinige maar ook energie-zuigende motor van de prius. auto wil gewoon geen snelheid houden. wat wel prettig is aan de RAV4 is dat ie groter is dan de landcruiser. ik pas net in de RAV4 maar niet in de landcruiser, zonder mijn nek dubbel te vouwen.
schedel1 zegt
-edit: kijkt u eens: het staat inmiddels online ;-) –
vonklausenburg zegt
De XA20/30 zijn wat mij betreft de leukste. Ze zijn oerdegelijk, een tikkeltje saai maar toch ergens ook begeerlijk. Of het is mijn middelbare leeftijd-hart dat zulks zegt.
ty5500 zegt
De gran vitara bestaat niet. Er is wel een grand vitara geweest maar die bestond pas sinds 98. De auto hiervoor was een gewone vitara. Wel een top artikel verder. Vind de tweede en derde generatie van de RAV4 het leukste om te zien.
enjoypunani zegt
@ty5500: de Gran(ny) Move hondenhok op wielen bestaat daarentegen wel. Ot: ze hebben mij nooit kunnen bekoren.
harrie zegt
‘Qua styling is de vijfde genratie RAV4 (XA50) nog meer uitgesproken.’
.
Uitgesproken doorsnee?
willeme zegt
@harrie: het is niet echt een anoniem ontwerp, toch?
tenaci zegt
Die XA40 met hybride aandrijflijn mag over een paar jaartjes m’n Auris TS vervangen.
fanboy zegt
De 4wd van de RAV4 is trouwens altijd uitgevoerd met een visco koppeling in het midden, al zal het laatste model vast anders vergaan vanwege hybride aandrijflijn.
Het is daarmee absoluut geen Landcruiser. Maar het leuke is dat een oude RAV4 ook goedkoop is, wel betrouwbaar, en ook in die verre orden nog rijdt. En natuurlijk wel iets kan op wat licht offroad werk. Daarmee wel leuke auto voor degene met een beperkt budget en toch een leuke autoreis wil maken.
mauwerd zegt
Collega van me heeft er één gehad, maar vanwege grotere caravan ingeruild op een Tiguan – die hem veel beter bevalt. Bij de RAV4 heb je snel een plasticlucht als de zon een beetje schijnt. Mooi vind ik ze allebei niet echt.
Variomatic zegt
En dit verpestte het feestje weer meteen:
https://auto55.be/nieuws/33226-toyota-rav4-verknoeit-elandtest-op-spectaculaire-wijze