De actieradius significant verlengen door een slimme snelweg aan te leggen. Stellantis test het met succes met een Fiat 500.
Autofabrikanten moeten wat verzinnen om de actieradius te verlengen van een elektrische auto. Een steeds grotere batterij in een auto plaatsen heeft de nodige nadelen. Het is onder andere kostbaar, waardoor de aanschafprijs hoger komt te liggen. Ook voegt het enorm veel gewicht toe.
Snelweg laden
Hoe handig zou het zijn als je de elektrische auto kunt opladen tijdens het rijden? Met een slimme weg is dit mogelijk. Het principe kennen we al een tijdje. Bij Stellantis testen ze deze technologie op het eigen Arena del Futuro circuit in Italië. De weg is als het ware één grote inductieplaat.
In simpele mensentaal creëert de auto energie door over de weg te rijden. Die energie kan de weg draadloos teruggeven aan de auto via Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT). Het is niet krachtig genoeg om een auto echt flink bij te laden tijdens het rijden, maar het verlengt de actieradius wel.
Stellantis test de technologie van het snelweg laden in samenwerking met het bedrijf A35 Brebemi. Het zou natuurlijk mooi zijn als de techniek er straks echt klaar voor is om op grote schaal uitgerold te worden. Helaas is niet bekendgemaakt in hoeverre de actieradius van de Fiat 500 is toegenomen ten opzichte van het rijden op een gewone snelweg.
autodrome zegt
Denk niet dat dit heel erg opschiet, tenzij je een heeeeeeeeeel lang stuk snelweg voorziet van inductie, tegen knap wat vermogen. Je verliest het nodige door de techniek, dus je zal er flink watt tegen aan moeten gooien. Dan is er nog de vraag van gezondheid, de overheid onteigent niet voor niks land onder hoogspanningskabels, wat weliswaar veel hogere voltages betekent, maar toch …. Rijden over een inductieve plaat creëert een flink magneetveld.
Rick-dos zegt
Het feit dat het onderzocht, ontwikkelt en resultaat boekt is hoopgevend genoeg. Dat dit nog verder ontwikkelt moet worden is ook evident. De vraag is of de vraag hiervoor op gang komt. Zo ja, dan zal dit systeem ook steeds verder verbeterd worden.
Robert zegt
@rick-dos: in Turkije hebben ze een mooie oplossing getest waarbij de wind én het langsrazende verkeer zorg dragen voor de opwekking van schone elektrische energie:
https://www.instagram.com/p/CJ6MxZYlBjn/?utm_source=ig_embed&ig_rid=75b0299a-175b-49b9-b919-88641a6c23a7
Eén en één is twee, lijkt me.
erce zegt
BMW had destijds een soort inductieplaat beschikbaar voor de hybride 5 serie die je op de vloer van je garage kon leggen. Het laden ging daarmee zo tergend langzaam dat ze er rap van afgestapt zijn.
fanboy zegt
@erce: Mwah, dat is 3.2kW en dat is veel gevallen (voor dagelijkse ritten enzo) voldoende.
Sterker nog, ik heb een volledig elektrische auto die 400km kan, en door een nieuw huis en verbouwingen doe ik echt al mega lang met de stekker van 2kW en zelfs dat gaat goed. Het zou alleen niet werken als je iedere dag meer dan 200km rijdt.
erik64 zegt
Dit is natuurlijk heel prachtig maar ik vrees dat Rijkswaterstaat de eerste 20 jaar nog echt niet alle wegen gaat aanpassen.
fanboy zegt
@erik64: Hoeft nog niet eens zo intensief te zijn. Alleen rechterbaan en dan iets erop te plakken, bekabeling infrezen?
Alleen op lange rechte stukken van de belangrijkste snelwegen.
Alternatief wordt ook aan gewerkt voor de vrachtwagens, dat is zo’n trolley gebeuren van 4 meter hoog boven de rechterbaan. Ik weet niet wat intensiever is.
karhengst zegt
Diezelfde rechterbaan die in de regel het snelste kapot wordt gereden door vrachtverkeer?
Aan de andere kant wel een mooi incentive voor het volk om eindelijk eens fatsoenlijk rechts te rijden. Krijg je straks waarschijnlijk nog verkeersruzies ook omdat iemand er niet tussen “mocht” om bij te laden…
Robert zegt
@fanboy: ik woon in Nederlands enige trolleystad en ik kan je vertellen dat zo’n trolleynetwerk boven de snelwegen al snel onbetaalbaar wordt in het onderhoud.
In Arnhem is het nu al zo dat op plaatsen waar geen trolley rijdt (bijv. omdat de bus ook doorrijdt naar locaties waar geen trolleynet aanwezig is), men de kabels (tijdelijk) afkoppelt en verwijdert om zo te besparen op de onderhoudskosten. Diezelfde onderhoudskosten die men in het verleden al meermaals (vergeefs) als argument heeft aangevoerd om het trolleynet maar helemaal te ontmantelen.
fanboy zegt
Een Fiat 500e zal wel, bij 100km/u wel iets van 100Wh per kilometer doen, laten we zeggen 120Wh per km.
Dat is dus 12kW realtime. Wellicht technisch niet onmogelijk maar al wel een aardig vermogen, hij zal inderdaad wel wat minder doen. Het is toch een kosten afweging.
Maar het zou wel mooi zijn als hij iets van 10 tot 15kW kan doen, dan kunnen echt heel veel auto’s oneindig blijven rijden.
dedokter zegt
Mooi idee om dit gewoon onder elke parkeerplaats/garage te plaatsen.
Geen last van laadpaalklevers/tekorten.
Nee het laad niet snel op maar daarvoor heb je al andere plekken
Dutchdriftking zegt
Het idee is geniaal, de uitvoering betaalbaar, werkend, en onderhoudsarm krijgen zal een enorme uitdaging zijn. Maar als je op deze manier straks 100km range extra hebt op een volle batterij op een lange trip van Amsterdam naar Berlijn dan kan dit het verschil maken tussen wachten bij de laadpaal op een plekje, of meteen inpluggen. Zo vind ik het dak met zonnecellen van het Nederlandse Lighthyear ook geniaal. Allemaal kleine stapjes die bij elkaar opgeteld echt wel een wezenlijk verschil kunnen maken.
fanboy zegt
@dutchdriftking: Ik vind 100km extra van Amsterdam naar Berlijn (650km) te gering om dit soort projecten te doen. Dit kosten bakken met geld en kan kapot gereden.
Het moet wel iets sterker zijn. Dat je bijvoorbeeld een Fiat kan maken met 150km range (of zelfs minder) om het betaalbaar te houden, en dat je dan een wat grotere afstand deze baan pakt en er veel verder mee komt. Hoeft niet oneindig, maar wel fors langer, bijvoorbeeld ineens 300km. Als een soort tolbaan. Scheelt veel accu productie.
Maar eigenlijk is de bovenleiding voor vrachtwagens belangrijker wat dat betreft.
Anyway, mooi als het allemaal geprobeerd wordt en we een paar van dit soort dingen overhouden.
Zonnepanelen op je auto zijn ook leuk, maar het is eigenlijk belangrijker dat we betaalbare EVs voor de massa hebben. Dat Jan Modaal een goedkope EV kan kopen die goedkoop rijdt, en verder nog wat zonnepanelen op het dak kan leggen.
Wat dat betreft, als tegenhanger van de Lightyear, vind ik de Amerikaanse Aptera EV interessanter. Weliswaar een stuk minder auto natuurlijk. Maar relevanter voor de gemiddelde forens.
Hubert zegt
Dan zou ik gaan voor slipstreamen achter vrachtwagens. Desnoods computer controlled. Dat scheelt pas echt.
flatsix010 zegt
Leuk idee maar de ‘conventionele’ batterij en laad techniek versnelt zo dat dit niet nodig gaat zijn in de toekomst. 500+ km effectieveactieradius en van 10% tot 80% laden in <15min is voor niemand storend.
Gulli zegt
“De auto creëert energie door over de weg te rijden.” (geen kritiek op jou @rubenpriest, dit is geen Natuurkundeblog)
Energie creëren doe je door arbeid te leveren, de arbeid die een normale elektrische auto levert wordt omgezet in voorwaartse energie en een restwarmte (en wat losse componenten). Ik ben heel benieuwd welk deel van deze energie dan wordt opgevangen en teruggestuurd aan de auto. Het klinkt namelijk alsof je twee inductiespoelen (één in de auto, en die serie spoelen in het wegdek) hard langs elkaar laat bewegen en daarmee stroom opwekt, maar dat kan alleen als de spoelen elkaar afstoten, wat ervoor zorgt dat de auto meer energie moet leveren om dezelfde snelheid te blijven rijden dan wanneer er geen spoelen onder hingen.
Zoals gezegd, ik ben heel benieuwd wat hier dan precies teruggeleverd wordt.