Het subsidiepotje voor elektrische occasions is helemaal leeg voor dit jaar.
De elektrische auto is helemaal ‘heet’! De populaireit is enorm. Niet alleen nieuw, maar ook gebruikt. Dat meldt de Rijksoverheid en die kunnen het weten. Zij zijn namelijk de instantie die er mede verantwoordelijk voor zijn. Middels aantrekkelijke subsidies lukt het ze heel aardig om ook particulieren in een elektrische occasion te krijgen.
In dat opzicht is de opzet van het subsidiepotje voor elektrische occasions van het ministerie helemaal geslaagd. In vergelijking met vorig jaar hebben 2 keer zoveel mensen een elektrische occasion aangeschaft. Het geld van vorig jaar ging niet helemaal op. Vooral vanwege covid-19 en de bijbehorende lockdowns en maatregelen (plus grote onzekerheid), werd er niet maximaal aanspraak gemaakt op het beschikbare geld.
Subsidiepotje voor elektrische occasions
Daar is dit jaar wel sprake van. Net zoals mijn vriendin zei VLAK voordat ze het uitmaakte: “Het geld is op”. Jazeker, geld voor emissieloze okazies is er helemaal doorheen. Dit jaar gaat men het potje níet meer aanvullen. De minister laat het volgende over het Subsidiepotje voor elektrische occasions weten:
Veel mensen kijken bij de keuze voor een andere auto eerst naar de tweedehands markt. Die markt komt echt op gang, en dat is belangrijk.
Steven van Weyenberg, Staatsecretaris Infrastructuur en Waterstaat
Natuurlijk zou ik ook willen dat ook de rest van dit jaar meer mensen in aanmerking komen om met subsidie een elektrische auto aan te kunnen schaffen. Maar ik vind het vooral mooi nieuws dat al zoveel mensen met dit steuntje in de rug kiezen voor elektrisch rijden. De komende jaren willen we dat dat voor nog veel meer mensen aantrekkelijk wordt.
Per 1 januari aangevuld
De staatssecretaris ziet het glas halfvol betreft en aangezien het eind augustus is, is dat zijn goed recht. Maar we komen nu op een punt dat niemand meer een elektrische occasion gaat kopen. Het potje is immers leeg en wordt per 1 januari weer aangevuld. Dan zal de verkoop van elektrische occasions ook weer aantrekken.
Dan nog even de getallen over het subsidiepotje voor elektrische occasions. In 2020 werden er 3.000 occasions gekocht met de subsidie. In 2021 staat de teller op 6.750 occasions. Dit jaar werd er 13.500.000 vrijgemaakt. Volgend jaar is er weer een subsidie en stijgt dat naar 18.300.000 euro. De regeling zal doorlopen tot 2025.
Meer lezen? Dit zijn zeven gebruikte elektrische subsidieknallers!
tinnemans zegt
Dus de verkooprijzen van EV’s werden kunstmatig hoog gehouden? Grote kans dat vooral de autobedrijven baat bij die subsidie hebben gehad.
flutterby zegt
@tinnemans: van gebruikte EVs ja. Zie je ze liever naar het buitenland verdwijnen?
tinnemans zegt
@flutterby; Ik ben in principe tegen subsidies omdat die zelden het effect hebben wat ze beogen te halen.
Wat de wereldwijde CO2 uitstoot betreft maakt het geen lor uit of die auto’s nou in Nederland rondrijden of ergens anders, en de lokale uitstoot zorgt lokaal voor meer groen, dus als ik heel eerlijk ben, laat ze maar kilometers maken in Polen of waar ze ook terecht komen.
Voor mensen die een auto kopen enkel en alleen omdat ze gratis geld krijgen heb ik weinig compassie.
flutterby zegt
@tinnemans: uit de uitlaat komt niet alleen co2 he..
tinnemans zegt
@flutterby: Klopt, maar EV’s hebben meer bandenslijtage en ik woon sowieso in een dunner bevolkt gebied, dus 😁
metalmike zegt
@tinnemans: Mijn EV reed na 85.000 km nog steeds op 2 van de 4 originele banden. Afgezien van de vraag of dat veilig is vind ik dat een aardige prestatie.
metalmike zegt
@metalmike: Edit: 85.000 km en 8 jaar
petroldrinker zegt
@flutterby: ja natuurlijk
alassad zegt
Voor mij is de grootste nieuwswaarde van dit bericht dat het uit is tussen willeme en zn vriendin 😱😱😱 Hoe nu verder met de BMW 325d?
Bella Macchina zegt
Voorlopig geen nieuwe extra attributen of velgen meer.
tinnemans zegt
@alassad; Ik denk dat ze die ook kwijt is. Maar wel zorgzaam dat je daaraan dacht. ;)
Dutchdriftking zegt
@alassad: inderdaad, we wachten nog op een mooie interieur update, kunnen we natuurlijk naar fluiten… aan de andere kant, voorlopig refereert hij niet naar z’n zus maar naar z’n ex, ook wat waard😎
bassrt zegt
Ben benieuwd over een 3-5 jaar wat er dan allemaal op de markt is en tegen welke prijzen.
Ik zou het zelf rijden in een EV niet zo erg vinden, want uit ervaring rijd het heerlijk. Maar om mijn hobby auto en normale auto weg te doen om een ‘anonieme’ EV te kopen en te rijden vind ik nu nog een te grote opoffering.
pomoek zegt
Altijd zo’n onzin gevonden dat “potje is op” verhaal. Hypotheekrenteaftrek is in feite ook “een potje” met geld dat de overheid incalculeert als kosten, of opbrengsten voor motorrijtuigenbelasting. De overheid zegt ook niet in september: Ah, we hebben de ingecalculeerde opbrengsten voor motorrijtuigenbelasting bereikt, de rest van het jaar rijdt iedereen gratis!
De regeling is dus simpel gesproken een succes. En wat doet de NL overheid met iets dat succesvol is? Precies, de nek omdraaien.
Gewoon de regeling doorzetten, en niet doen alsof je burgers een stel domme kippen is die alle in Jip en Janneke taal opgehouden l#l verhaaltjes wel zullen slikken. Zo fok je dus die k#t virus wappies.
flutterby zegt
@pomoek: er zijn potjes die op kunnen en potjes die niet op kunnen. Met de misgelopen inkomsten aan bijtelling voor Outlanders en Tesla was dit er zonder maximaal bedrag nooit doorheen gekomen.
pomoek zegt
@flutterby: het punt is dat deze potjespraat een vorm van nogal kinderlijke beeldspraak is. Letterlijk kunnen potjes altijd leeg raken. Het potje dat zichzelf oneindig vaak vult bestaat niet. Het punt is dat, binnen de coalitie, afspraken worden gemaakt over hoeveel er aan vergroening wordt besteed, en worden er maximale bedragen aan gekoppeld. Dit wekt echter rechtsongelijkheid in de hand. De persoon die nu pas behoefte heeft aan een tweedehands elektrische auto vist naast het net. Iemand die gisteren een 2e hands auto heeft gekocht heeft 2000 euro voordeel. Nogal een verschil. hoewel de handel hier natuurlijk ook rekening mee houdt, dat dan weer wel.
Hoe dan ook: Gelijke monniken, gelijke kappen. Is een redelijke eis in deze. En dat gebeurt dus niet. En dat is niet goed.
MarcoM zegt
Ach ja, ze geven het geld liever ergens anders aan uit dan dit te stimuleren.
Geen.smaak zegt
Gewoon zelf importeren 😉
Leuk z’n Volvo V60 hybride, vanaf 2025 bijna 200 euro per maand aan wegenbelasting.
flutterby zegt
@Geen.smaak: dat zie je daarom nu ook al terug in de aanschafprijs. De Passat GTE is bijvoorbeeld veel duurder.