Dit zag niemand aankomen. Het Subsidiepotje EV’s voor particulieren gaat niet hard.
We zijn bij Autoblog van de keiharde uitspraken. Boude statements en gewaagde stellingen. We hebben er namelijk eentje voor je: dat subsidiepotje EV’s voor particulieren gaat het niet redden tot het einde van het jaar. Zo, dat is een binnenkomer!
Die bijzondere uitspraak kunnen we doen na de publicatie van cijfers van de RVO. De RVO is de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en zij beheren de centjes die bedoeld zijn om particulieren in een elektrische auto te helpen.
Aangevuld
Het idee is simpel. Elk jaar is er een pot met geld waar particulieren aanspraak op kunnen maken als ze een EV kopen of leasen. Is de pot leeg, dan is de pot leeg. Deze wordt dan de eerstvolgende 1 januari dan weer aangevuld.
Het is nu 4 februari en de pot is nog niet eens op de helft. Er is namelijk voor 30,3 miljoen euro aan aanvragen gedaan. Er is 71 miljoen beschikbaar voor het aanschaffen van een nieuwe EV. Voor de okazies is er voor 6,9 aan aanvragen gedaan. Dat potje was in totaal 20,4 miljoen. Dus wat dat betreft hebben de zelfverklaarde EV-experts géén gelijk gekregen. Hun voorspelling was dat het potje weer binnen enkele dagen leeg zou zijn. Desalniettemin zijn we verbaasd als dit potje de lente gaat halen.
Subsidiepotje EV’s voor particulieren
Als je een nieuwe EV koopt, krijg je 3.350 van de overheid. Bij een tweedehands auto is dat alsnog 2.000 euro. Ook middels leaseconstructies kun je aanspraak maken op de subsidie, dan krijg je het maandelijks uitgekeerd. Op zich gaat het dit jaar veel beter dan vorig jaar.
Toen was de pot namelijk na iets meer dan een week helemaal op. Er zijn wel een paar kaders om in aanmerking te komen voor de subsidie. De nieuwprijs van de auto mag niet lager zijn dan 12.000 euro of hoger dan 45.000 euro.
Via: NU.nl
Meer lezen? Check hier alles wat je moet weten over het EV-subsidiepotje!
pomoek zegt
Tja, de reden dat het niet hard gaat ligt ‘m denk ik in de laatste zin. € 12.000 is best een flink bedrag voor een particulier. En in dat segment is er weinig leuks te krijgen als het om elektrische aandrijving gaat.
willeme zegt
@pomoek:
Ik zocht voor mijn vriendin een handige auto voor kortere stukken (en af en toe een iets langer stuk). Het is stiekem bedroevend om te zien wat je voor 15 mille hebt. Een Nissan Leaf met 29 kWh-batterij. Of een i3 met een range uitgedrukt in twee cijfers. Binnenkort, als er meer e-Niro’s en Ampera-e’s (met 250-300 actieradius) op de markt komen, is het in elk geval interessanter. Nog steeds niet ‘leuk’, maar dan kun je er in elk geval iets mee.
Dutchdriftking zegt
@willeme: wellicht een rare optie, maar heb je de Dacia Spring al bekeken? Het is in alles het tegenovergestelde van een 159/325d/A6, maar wellicht daarom zo geschikt voor als auto naast de kilometervreter.
lekkerlinksrijden zegt
@dutchdriftking: tot je een ongeluk krijgt
fanboy zegt
@willeme: Hier een Ampera-E eigenaar. Zeer tevreden mee. Als ik aan de andere kant van het land moet zijn is dat ook gewoon prima. Laatst deed ik 360km op een dag, in de zomer is dat makkelijk, in de winter niet zo, nog even bij de snellader voor het laatste stukje. En dat is dan omdat het winter is. Maar goed, wil toch even lunchen. Verder zie ik snellader nauwlijks.
Ik zou er zelfs mee in de zomer op vakantie gaan ondanks dat hij niet zo snel laad. In de winter vakantie verder weg, liever niet.
Er zit een terugroepactie op, waardoor er straks (gratis) een 66kWh accu onder zit ipv 60kWh. Dan kan je in de zomer, rijdend als oma, gewoon 500km halen.
De range is eigenlijk iets te goed om te gebruiken voor korte stukjes.
Ik zou ook kijken naar de eerste Hyundai Ioniq. Dat is 1 van de beste EVs en ook meteen de efficientste. Dus dan kom je met 28kWh (1e gen) alsnog relatief ver ook als je 120 rijdt. En hij laadt sneller dan de Ampera-E.
Ik denk dat de 28kWh Ioniq voor een hele lange tijd de beste EV zal blijven en het goedkoopst om te rijden.
Wij hebben de Ampera-E gekozen omdat we veel willekeurige en langere ritten hebben en zo zelden over het laden hoeven na te denken. En hij is leuker en sneller.
rutgerg zegt
@willeme: mijn vrouw rijdt sinds kort in een Mazda MX-30. Super leuke auto die binnen de range vd subsidie valt. Als eerste auto wellicht een wat kleine accu en range. Maar voor wat zij ermee rijdt is hij prima, rijk uitgerust, ziet er leuk uit en rijdt ook lekker.
mashell zegt
Begin januari ik in de e-tron op weg naar Domburg, moest snelladen bij Goes. Net voor Goes een MX-30 voor ons, ik tegen mijn bijrijder, we moeten die Mazda voorbij want die heeft een heel kleine batterij, we willen niet dat het laatste vrije plekje bij de snellader in neemt.
Bij de snellader aangekomen, was er verder niemand en de Mazda reed er gewoon voorbij… Misschien is het toch niet zo erg met die MX-30.
rutgerg zegt
@mashell: met de rijstijl van mijn vrouw haalt ze de 200km… meestal komt ze niet verder dan de stad, kinderopvang, school of werk (8km). Dus die rijdt er ongeveer een week mee ;-). Gewoon een super leuke auto!
Hubert zegt
Ik zou gaan voor een Zoe.
En dan een nieuwe accu via een lease constructie erbij doen.
Dan ben je verzekerd van een verse accu met bijbehorende actieradius.
metalmike zegt
Je krijgt geen verse accu bij die leaseconstructie. Je krijgt de accu die in de auto zit.
Heeft die accu last van degradatie dan zegt Renault ‘we doen een update aan het BMS’ en dan heb je weer voldoende range volgens de auto, voor een paar weken. Maar in de praktijk is er niets gewijzigd.
Renault vervangt niet zomaar accu’s en ze doen er alles aan om te voorkomen dat dat moet, ook bij flinke degradatie bij oudere Zoe’s.
flutterby zegt
@pomoek: het gaat om de nieuwprijs. Een gebruikte Zoë van 8k komt ook in aanmerking. Er zijn onder de 12k natuurlijk ook geen nieuwe brandstofauto’s te koop.
faalhaas zegt
Het is ook een hoop geld voor weinig, met veel gedoe als doorsnee particulier.
dawwg zegt
Ja, dat dus. Heel weinig nieuwe auto voor heel veel geld … en dan doel ik op elektrisch en zelfs niet elektrisch; een 3 jaar oude, ex-1ste eigenaar dikke bak is vaak een veel aantrekkelijker alternatief.
lucasspeedo zegt
Ik heb elektrisch overwogen nu mijn diesel financieel total-loss is. Maar ik heb gekozen voor een benzine yountimer (zzp’er). Elektra is erg duur, niet meer heel interessant qua bijtelling en veel gedoe met opladen omdat ik nooit voor mijn eigen deur kan parkeren en er hier in de buurt niet heel veel laadpalen zijn. Ik wacht nog even af wat er de komende jaren met elektra vs waterstof gaat gebeuren.
flutterby zegt
@lucasspeedo: benzine is ook duur he..
lucasspeedo zegt
@flutterby: Zeker weten. En wordt alleen maar duurder. Daarom wacht ik even tot ie over 2 maanden youngtimer is, dan taxeren voor de bijtelling en vervolgens LPG laten inbouwen 😉
Niels zegt
@lucasspeedo: Precies het hele probleem.. zelfs ik (verfent ’tegenstander’ van elektrisch rijden) zou een EV overwegen ware het niet dat er gewoon nog te veel problemen zijn… en dan heb ik het niet eens over het feit dat een beetje ‘leuke’ elektrische auto klauwen met geld kost..
fanboy zegt
@Niels: Wat zijn dan al die problemen? Je kan niet voor je deur laden?
Niels zegt
@fanboy: Kan persoonlijk prima op mijn eigen oprit parkeren, maar kan me voorstellen ja dat dat een van de problemen is.. kosten-batenplaatje in zijn totaal. Ik ga als autoliefhebber ook niet in een Renault Zoe rijden…
fanboy zegt
@Niels: Dus er zijn eigenlijk helemaal geen problemen? :D
Ik heb zelf heb de gele knoepert uit de foto ( maar dan in het blauw ) en ik wordt er als autoliefhebber wel blij van. Maarja, ik heb nog 4×4 campers ernaast en nog een oud sportwagentje in een schuur staan, allemaal op brandstof. Daar rij ik echter zeer weinig mee, het meeste is gewoon lekker elektrisch weg zoeven.
Veel goedkoper en comfortabeler. Op brandstof en schakelen associeer ik met langzaam en ouderwets.
Niels zegt
@fanboy: Haha nou dat is dus precies het probleem… ik vind zo’n elektrisch koekblik er niet uit zien.. wil ik daadwerkelijk een mooie auto naar mijn smaak dan kost het mij dus klauwen met geld.. Ik rij voor de dagelijkse kilometers een Focus ST Line uit 2020, redelijk zuinig, voor mijn smaak ook een mooie auto en veel goedkoper dan de eerste ‘mooie’ elektrische auto. Komt bij dat ik zoals veel meer mensen geen zonnepanelen hebben dus de kwestie opladen is ook al minder goedkoop. In zulke situaties, waar velen onder vallen, is het dus helemaal NOG geen voordeel om elektrisch te gaan rijden… mijn volgende auto zou dan een zelfladende hybride variant kunnen zijn, mits die er uit ziet naar mijn smaak. Wat ik probeer te zeggen is dat het allemaal nog geen rozengeur en maneschijn is dat electrisch rijden en ik goed kan begrijpen dat mensen wachten.
fanboy zegt
@Niels: Een Focus is natuurlijk een helemaal prima wagen, maar is voor mij ook maar een gemiddelde auto qua schoonheid. Ik dacht je hebt het over 3 series ofzo.
Veel EVs zijn inderdaad expres op bepaalde manier vormgegeven, soms erg leuk soms juist minder.
Ik vind het fijn dat ik dan altijd 200pk tot mijn beschikking heb en het heerlijk soepel rijdt. Echt een groot pluspunt, vooral als ik dan weer eens in een brandstofauto rij.
Een Focus heeft betere wegligging dan onze Ampera-e maar gezien de Ampera-e wel lekker kort is kan je er alsnog wel lol mee beleven.
Ik geef altijd geld uit aan hobby auto’s en juist ongemotiveerd om geld uit te geven aan een gemiddelde dagelijkse auto. Nu met elektrisch rijden kan ik blij worden van zo’n burgerbak, en ook wat meer lol in het rijden.
Al zou ik mijn oude sportwagentje denk ik niet elektrisch willen.
Niels zegt
@fanboy: We zijn uiteindelijk wel redelijk eens ook haha… ik heb nog een Corvette in de garage staan met 400 pk, ook voor de hobby… uiteindelijk heeft elke auto liefhebber zn eigen liefdes én voorkeuren haha.
fanboy zegt
@Niels: Haha dat is mooi. De Ampera-e is trouwens ook gewoon Chevrolet.
Mijn oude middenmotor sportwagentje heeft niet eens zoveel vermogen, maar de beleving van 8000rpm is leuk genoeg.
Voor het 4x4en mag het van mij inmiddels ook wel elektrisch, wellicht over een paar jaar een Rivian. Dat is toch superieur aan alles.
Maar voor jouw nieuwe bak zou ik ten alle tijden minstens een plugin hybrid aanraden. Energie in gas olie en elektraprijzen gaan nog een hoop dingen doen en dan kan je altijd wat kiezen waar je op gaat rijden. Als benzine op 4 euro staat ben je blij dat je nog een beetje elektrisch kan bijvoorbeeld.
Niels zegt
@fanboy: We gaan het allemaal zien!
koeberg zegt
Tja. Wie koopt er nu een nieuwe auto? De afschrijving het eerste jaar is zo hoog dat je beter een jonge occasion kunt kopen.
(tenminste, dit was altijd zo. Misschien is deze wijsheid met de huidige beschikbaarheid van auto’s niet meer zo)
flutterby zegt
@koeberg: dat is een fabeltje wanneer je rekent vanaf de cataloguswaarde. De waarde die de auto verliest bij het verlaten van het terrein van de dealer is ~80% de (bruto) marge van de dealer. Anders zouden één jarige auto’s wel populairder zijn en daardoor de prijs weer stijgt.
kevertje zegt
Dit soort van nonsens heeft 0% invloed op het klimaat. Nog minder op ecologie, want de nieuwe grondstoffen die voor dit verhaal nodig zijn, zijn schaars, landschapverminkend en een toxische ramp. Zonder kerncentrales beschikken we niet over de energie om deze plannen waar te maken en de nodige structurele werken rond netverdeling, laadpalen enz. zullen zeer CO2-intensief en kostbaar zijn. Het grootste gedeelte van de wereldburgers is bovendien ook niet bezig met deze problematiek, wél met dagdagelijks te overleven, het is een kleine groep lobbyisten en roepers die overal de macht tracht te grijpen. Ergens beseft de man in de straat dit hier in Europa ook. We hadden een zeer gunstig overgangstraject kunnen hebben met synthetische brandstoffen en op lange termijn noemt de enige oplossing voor transport op grote schaal ‘waterstof’. Wanneer de EV-illusie over 2-5 jaar vastgelopen is op alle structurele beperkingen en toeleverings-problemen, zal de vergissing plots door dezelfde klasse simplisten beseft worden en zullen ze gauw even de ‘waterstof-oplossing’ ontdekken en gaan stimuleren. Ondertussen zijn er vele miljarden verdampt…
fanboy zegt
@kevertje: Ik hoor je vaak zeuren, maar gelukkig draag je nu eens wat aan. Waterstof.
Ik ben ook wel eens met waterstof bezig hoor. Maar zoals een Nederlands waterstof bedrijf al zei, we hebben in Nederland sowieso al niet genoeg opbrengst van groene energie over om waterstof erbij te produceren. Dus het moet dan in Afrika of Zuid-Europa gemaakt worden.
De synthetische brandstoffen zie ik een beetje als het blauwe waterstof. Ziet er leuk uit maar we komen er niet mee vooruit. Blauwe waterstof, dat is pas een leugen waar we echt geen meter verder mee komen. Zie ook de Shell plant in Canada.
Enige goede waterstof is groene waterstof, of op een reststroom gaan zitten zoals mogelijk is met de mierenzuur variant en waarschijnlijk nog wel meer.
Maar als iedereen dan waterstof wil gaan rijden, dan is er pas een supply probleem.
Nu al kun je met dit subsidie potje een gebruikte Ioniq of wat dan ook kopen, zonnepanelen op het dak, en je rijdt de helft van het jaar al op je eigen stroom. Daarnaast pak je maar 100Wh per kilometer. Dus de gemiddelde Nederland heeft dat minder dan 10 kWh per dag nodig aan energie om naar zijn werk te komen.
1 liter brandstof is al 10kWh aan energie, en als je dat synthetisch moet gaan maken kost dat natuurlijk nog een stuk meer energie.
lucasspeedo zegt
@fanboy: “…zonnepanelen op het dak, en je rijdt de helft van het jaar al op je eigen stroom…”
Dat kan toch alleen als je auto overdag thuis aan je eigen lader hangt of als je een thuisaccu hebt die de opbrengst van overdag opslaat en daarmee ‘s avonds/ ‘s nachts je auto oplaadt? Anders lever je op het moment van de meeste opbrengst tegen een ongunstig tarief aan het stroomnet.
fanboy zegt
@lucasspeedo: Ja het is of salderen (wat langzaam weggaat), of rechtstreeks laden middels slimme laadpaal, of een accu om je dagelijkse benodigde stroom te gebruiken. Wat best kan als je bijvoorbeeld 60km (nl gemiddelde) rijdt op een dag en dat snachts er weer in laadt. Wordt alleen duur en lastig als je iedere dag 3 a 400km hebt, dan heb je een grote thuisaccu nodig.
Onze auto kan 400+ km in de zonnige helft van het jaar en hij staat vaak genoeg een dag thuis, dus gaat dat gewoon goed.
kevertje zegt
Ik kom als ‘senior’ zelf uit het industriële landschap hoor en weet héél goed wat ik zeg. Maar helaas wordt mijn generatie weggezet als te kritisch omdat we niet zomaar meelopen in de wilde yuppie-dromen rond ‘alles electrisch’. De hamvraag voor mij blijft: onze industrie is voor zeer gespecialiseerde basisstoffen voor 99% afhankelijk van raffinage (eigenlijk zijn het zelfs bijna ‘gratis’ bijproducten). Ik ben nog altijd benieuwd om te horen hoe we 100000’en alternatieve processen gaan zoeken en behoefte aan deze stoffen gaan dekken op een manier dat dit voor de grote massa betaalbaar blijft. We zien nu een knikje in de crude en gasprijzen en het gevolg is dat een grote massa mensen de rekening niet meer kan betalen. Dat op zich is een veel groter probleem dan voldoende electriciteit bij mekaar schrapen of waterstof-oplossingen te zoeken.
fanboy zegt
@kevertje: Ja met dat laatste ben het eens. We zijn veel te afhankelijk. Van het midden-oosten en van Rusland.
Voor mij des te meer redenen om zoveel mogelijk proberen zelfvoorzienend te zijn.
Maar verder wordt je weinig concreet. Ja we zullen olie nog nodig hebben in toekomst. Maar er zijn inmiddels steeds meer alternatieven voor veel producten. Ook al zijn die alternatieven er niet, het gaat om ons gebruik. Dat we allemaal die olie gebruiken om op te rijden helpt op allerlei vlakken absoluut niet.
En je vervalt steeds in dit soort gedoe. Als je nou eens concreet wordt, dan kan ik je misschien nog volgen.
Wat boeit het voor de discussie EV versus brandstof versus waterstof nou dat er nog heel veel bedrijfsprocessen olie nodig is? Ja dat zal nog even blijven, maar dat doet niks af aan de efficientie van EV. En die efficientie is bij synthetische brandstoffen en waterstof ver te zoeken, wat het ook meteen duur maakt in gebruik.
Waarom zou ik geen EV kiezen en zoveel mogelijk op mijn eigen zonnestroom proberen te rijden?
Dat heb ik al, en ik vind het aanbod van een waterstofauto alleen maar erg onaantrekkelijk. Want het wordt er duurder van en ingewikkelder.
kevertje zegt
En met batterijen van de Taliban…? https://www.knack.be/nieuws/wereld/de-taliban-controleren-nu-de-grootste-voorraad-van-lithium-het-witte-goud-van-afghanistan/article-longread-1770173.html
ty5500 zegt
Afghanistan heeft een gigantische voorraad maar lijkt er quasi niets mee te doen. Ze komen niet eens voor in de top 7 van lithium producenten. Lithium is hiernaast ruim aanwezig in de wereld, dat komt wel goed van afhankelijkheid. Maar is wel goed voor een stemmingsmakend artikel, Lithium en taliban in 1 titel.
https://www.statista.com/statistics/268789/countries-with-the-largest-production-output-of-lithium/
fanboy zegt
@kevertje: Er is meer dan alleen Talibanistan, er is meer lithium. Cobalt kan je ook elders halen dan Afrika.
En je kan ook zelf accu’s gaan maken, in Europa op basis van deze grondstoffen. Daar zijn we helaas pas veel te laat mee begonnen.
Want het echt belangrijke is, de afhankelijkheid van China. Daarom hadden we allang begonnen moeten zijn, en moeten we er nog steeds hard aan werken.
Maar goed, die afhankelijkheid van China kun je dus in rijtje plaatsen van Rusland (gas) en midden-oosten (olie)
mashell zegt
Als we dat lithium nodig hebben dan marcheren we als Navo daar gewoon weer binnen, als je het doet onder het motto democratie brengen en de taliban opruimen is iedereen blij. We moeten alleen zien te voorkomen dat elke Nederlandse militair daar opnieuw een eigen staf neemt met 11 tolken, 6 chauffeurs en 3 kappers.
maotje zegt
@kevertje: wat een onzin. Ecologie is plaatselijk. Grondstoffen worden niet in ons land gedolven. Dus ecologie is voor ons geen enkel punt van aandacht. Ecologie is bij de oliebron ook
Niet je van het.
Syntethische brandstoffen. 1 vraagje hierover. Wat kost dat per liter?
Waterstof. Hoe gaan we om met het explosiegevaar bij brand? Wie wil er zo’n bommetje in zn atraat hebben?
berlinetta zegt
Auto’s zijn gewoon te duur. Het gros van de mensen kan het niet betalen, zelfs niet met subsidie. En als je een EV hebt, moet je ook nog kunnen laden. Dat is alleen fijn als je een eigen laadpaal hebt, anders is het niet echt aan te raden.
maotje zegt
@berlinetta: wat versta je onder te duur?
Bij deze uitspraak moet je kijken wat het prijsverschil is tussen een de ev en exact hetzelfde model op benzine.
Over hoeveel % prijsverschil praat je dan volgens jou met “te duur”?
berlinetta zegt
Het prijsverschil is niet interessant. De aanschafprijs is alsnog te hoog. Of dat nu voor een EV of brandstofauto is. Heel veel mensen kunnen zo’n bedrag gewoonweg niet ophoesten.
redbeams zegt
Ev blijft grotendeels toch voor de bijtellingliefhebbers en de moraalridders…de particulier mot het ding gewoon niet.
fanboy zegt
@redbeams: Zeker wel en dat begint steeds meer te komen.
De gemiddelde particulier laat zich wat tegen houden door de hoge prijzen. Maar dat was altijd al zo, nieuwe auto’s werden nauwlijks particulier gekocht.
redbeams zegt
@fanboy: Dan klopt het toch helemaal met wat ik zeg…de particulier mot het niet.Ev is nu grotendeels weggelegd voor de moraalridders en bijtellingsliefhebbers en dan geef je aan dat nieuwe auto’s nauwelijks particulier verkocht worden 😂
fanboy zegt
@redbeams: Ik merk toch om me heen dat de particulier echt wel graag elektrisch WIL maar nog te duur. Dat is wat anders dan “mot het niet”
Ik denk vooral dat de grens bij 10K ligt voor een bruikbare 2e hands. Dat is niet zo ver weg meer.
Er zijn er in ieder geval genoeg die al particulier een EV kopen, zelfs Teslas. En die gele knoepert hierboven is in zijn laatste jaar waarschijnlijk meer aan particulieren verkocht dan zakelijk geleased.
En er worden ook veel EVs geprivate leased waarin die subsidie dan verwerkt is (40 euro per maand korting)
redbeams zegt
@fanboy: Te duur = mot ik niet en anders neemt men ‘m wel dat is nu een maal een feit!
mashell zegt
Het is goedkoper per kilometer, dat zou de particulier toch moeten overtuigen. Aan de andere kant, Albert Heijn is nog altijd de grootste supermarkt keten maar verre van de goedkoopste.
maotje zegt
@redbeams: uiteindelijk zal ook de particulier wel moeten. Over 25 jr koop je ook tweedehands nog maar weinig auto’s met verbrandingsmotor.
redbeams zegt
@maotje: Mark my words…over 25 jaar is het al afgelopen met de ev.De infrastructuur heeft nog een hele lange weg te gaan en het zijn niet alleen de snellaadpalen op bepaalde locaties die er toen doen.
maotje zegt
@redbeams: dan is er dus nog werk te verrichten in de vorm van uitbreiding elektranet en laadpalen.
Dat moet toch geen enkel probleem zijn om dat binnen 20 jr te realiseren.
Oplossing gericht denken ipv overal beren op de weg zien.
Toen de benzine auto’s opkomst waren, waren tankstations ook nog dun bezaaid.
redbeams zegt
@maotje: Brandstof is lokaal op te slaan en vormde een minder groot probleem dan nu overal dikke kabels aanleggen.Denk je dat iedere klinker of stoeptegel in welk land dan ook eruit gehaald wordt om kabels aan te leggen…alleen omdat men eve wilt rijden???
maotje zegt
@redbeams: niet iedere tegel hoeft eruit hoor voor een kabel te leggen. Welkom in een van de onderdelen van mijn vakgebied. 2, 3tegels eruit sleufie graven, kabel dr in tegels terug aftrillen. Daarnaast is het mooie gelegenheid als de gemeente toch al onderhoud uitvoert aan de straat of wegreconstructie of rioolwerkzaamheden uitvoert deze te combineren.
Nogmaal je ziet beren op de weg.
We kunnen een mens naar de maan sturen…. een paar kabels en transformators plaatsen is dan een piece of cake.
redbeams zegt
@maotje: Welkom in mijn wereld…op directieniveau contact met een netbeheerder hebben heeft zo zijn voordelen.Dat van die 3 tegels en sleufje is leuk als je een stuurstroomkabeltje wilt aanleggen…niet om een mof of aftakking te maken voor een kabel waar 2
redbeams zegt
@maotje: dat van die 3 tegels is leuk om een stuurstroomkabeltje aan te leggen…niet voor een zware dikke kabel uit een trafohuis.Vraag het in jouw vakgebied dan ook aan een IV’er (installatieverantwoordelijke)
maotje zegt
@redbeams: jij wilt gelijk 10 kv leggen in een woonwijk? 😂😂
redbeams zegt
@maotje: Jammer maar helaas heb je de boot gemist…voor amperage heb je dikkere kabels nodig…voltage is van een minder groot belang 😉
s2kdriver zegt
De grootste reden is dat er echt achterlijke voorwaarden aan zitten verbonden. Hoezo mag de auto niet meer dan €45.000 nieuw gekost hebben? Een E-golf met een beetje opties gaat daar overheen. geen leer, voldoet hij wel, wil je sportstoelen dan heeft hij gelijk leer en is de nieuwprijs iets 45.300 en heb je geen recht op subsidie. Wil je bijvoorbeeld een BMW I3 krijg je ook geen recht op subsidie en zo zijn er nog veel meer elektrische auto’s die buiten die regel vallen.
aschja zegt
Er is ook geen hond die 2 autos wil hebben. De ene is voorbij gestreefd door de iD3 en de andere is geen EV toch?
s2kdriver zegt
@aschja: een 2e hands e-golf kost round de€18.000. als je voor dat geld en id3 in de aanbieding hebt moet je het even zeggen. En een i3 is wel volledig elektrisch.
zeilboot zegt
Wat ik ook zie is dat als je een auto onder de 45k catalogusprijs hebt gevonden, bijvoorbeeld een ID3, dat deze maar 775 euro goedkoper geworden is in 1 jaar tijd en met 13.000 km op de klok. Het autobedrijf verrekend alvast de korting die je als particulier krijgt van de overheid.
Dit voorbeeld gaat over een ID3 met kenteken K-133-HH en een catalogusprijs a € 43675 die nu te koop staat voor € 42.900
In de meeste gevallen werkt een subsidie regeling slecht. De dure tesla’s zijn zowat gratis verkocht en als dat wordt aangepast pakt de industrie het voordeel.
flutterby zegt
@zeilboot: als je hem niet koopt heb je hogere bijtelling en een langere levertijd, daar betaal je voor.
flutterby zegt
@flutterby: nieuw koopt..
flutterby zegt
@s2kdriver: die auto’s zullen om die reden goedkoper zijn omdat alternatieven met subsidie aantrekkelijker zijn. Precies om die reden had ik zelf in gedachte om zakelijke een i3 te rijden van net boven de 45k.
aschja zegt
Sensatieartikel dit. Iedereen wist dat de subsidiepot niet meteen leeg zou zijn. Er is ook veel meer subsidie voor veel meer autos. Vorig jaar werden subsidies van het jaar daarvoor uitgekeerd.
Deze regeling is bij uitstek geschikt voor Private Lease. In ons geval is een E-C4 goedkoper in gebruik in totale kosten dan en Auris Hybrid station. Nobrainer.
redbeams zegt
@aschja: Nu met het belastingvoordeel wel ja…maar je vergelijkt dan ook een auto die nieuw te koop is met een auto die niet meer nieuw verkrijgbaar is.
HyperTeHK zegt
Wederom een behoorlijk slecht artikel van ons duo Jaapyo rn Willeme.
De pot is halfleeg na 1 maand en de tweedehands pot 1/3 leeg maar het gaat niet hard?
Het gaat heel hard en is dus een groot succes alleen minder hard als vlak na de jaarwisseling maar dat kon iedereen bedenken.
Adem nog wat diesel of benzine in jongens helpt voor jullie verstand. Dat gaat het nog beter met anti EV onzin verzinnen. Misschien nog eeb leuk waterstof voor de particuliersprookje?
Uitlaatpijp roken is natuurlijk ook helemaal de bom.