De subsidiepot voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is voor 2022 helemaal leeg. Het volledige bedrag van 71 miljoen euro is er doorheen.
Voor de aanschaf van een volledig nieuwe elektrische auto tot 45.000 euro lag er voor elke particuliere koper een subsidie van 3.350 euro klaar. Er was in totaal 71 miljoen euro beschikbaar dus dat betekent dat er op dit moment 21.194 kopers aanspraak hebben gemaakt op de subsidie.
Overtekend
Minimaal dan, want de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland meldt dat het budget na vijf maanden op weg in het jaar inmiddels is overtekend. Dat betekent dat er op dit moment er al meer geld uit de subsidiepot elektrische auto is aangevraagd dan er beschikbaar is. Als je net je aanvraag hebt ingediend is het dus spannend of je nog op tijd was of niet. De aanvragen worden op volgorde van binnenkomst behandeld, dus duimen maar. Ben je een rasoptimist kun je ook gewoon nu nog een aanvraag indienen. Mochten er genoeg subsidieaanvragen worden afgekeurd omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen kun je natuurlijk mazzel hebben.
Tweedehandsje
Is er dan helemaal geen euro subsidie meer te krijgen? Jawel, maar dan moet je op zoek naar een gebruikte elektrische auto. Daar zit nog zo’n 3,66 miljoen euro (stand 30 mei 2022) in de pot voor 2022. Per gebruikte EV is er 2.000 euro beschikbaar. Ook hier moet je niet te lang wachten, want hier is de bodem van de pot met subsidie dus ook in zicht.
Volgend jaar wordt de subsidiepot elektrische auto weer gevuld, maar dan kun je geen 3.350 euro per nieuwe elektrische auto opstrijken, maar 2.950 euro. In 2024 is er dan 2.550 euro per auto beschikbaar. Na 2024 stopt de subsidieregeling vooralsnog. Voor gebruikte elektrische auto’s blijft het bedrag 2.000 euro.
faalhaas zegt
Mijn portemonnee was al leeg, dus daar hoef ik mij geen zorgen over te maken.
dree16v zegt
Lijkt me zinvoller om dit geld aan minims/gezinnen te geven die door stijgende energieprijzen niet fatsoenlijk kunnen rondkomen. Koperspubliek voor een EV koopt hen zonder subsidie ook wel. Kulsubsidie als je het mij vraagt.
bernoulli zegt
Er gaat al veel geld naar minima. Het hoeft niet altijd of/of te zijn.
71 miljoen is veel geld, maar op de rijksbegroting is het een stofje op papier.
fanboy zegt
@dree16v: Allebei gebeurt.
Maar je moet ook realiseren dat het 2 verschillende vormen van subsidie/ondersteuning zijn. De een is om een bepaald uitgave patroon te ondersteunen (van minima), de ander (EV subsidie) helpt in het minder afnemen van benzine en diesel. Dus minder dure tankbeurten, en leidt uiteindelijk ook tot een lagere diesel/benzine prijs voor de minima.
Dutchdriftking zegt
Nu het prijsvoordeel weg is, en het bijtellingsvoordeel er ook af is, gaan we nu weer meer auto’s op benzine zien?
Jagris zegt
Ik gok van niet. Het kost nu wel een paar duizend euro extra, maar je betaald de komende jaren nog geen wegenbelasting met een elektrische auto, en de benzinekosten zijn momenteel torenhoog. Dan is op stroom rijden alsnog het overwegen waard (mits je een gevulde portemonnee hebt).
redbeams zegt
Je vergeet de restwaarde van een ev…nog voordat het 2025 is gaat die enorm kelderen.Als leasr natuurlijk geen probleem maar de particuliere koper komt dan mooi bedrogen uit doordat ze haast niks meer waard zijn.
Jagris zegt
Voor particuliere kopers is het misschien minder interessant, maar de batterijtechniek staat natuurlijk nog in de kinderschoenen. Toch zou hetzelfde met benzine auto’s kunnen gebeuren als met diesel, die zijn ook gekelderd in restwaarde. Maar zeker weten doe je natuurlijk nooit.
redbeams zegt
Wegenbelasting per 2025 voor de ev gaat niet mals zijn.Zie het gewicht maar eens en daar ga je dik voor betalen.En daar heeft de particulier niet zo’n trek in en dat ga je terug zien in restwaarde die gaat kelderen.
Jagris zegt
Zijn die gewichtscategorieën nog wel van deze tijd eigenlijk? Ik probeer het niet goed te praten dat ev’s zo zwaar zijn, maar elke auto is zwaarder geworden ivm veiligheid etc. En evs zijn nu eenmaal groener dan normale auto’s dus ik neem aan dat ze de wegenbelasting daar ook wel op aanpassen?
redbeams zegt
Ik heb nog geen idee wat het exacte tarief gaat worden.In 2025 krijg je nog wel 25% korting maar ik vermoed dat het eerder tegen of over het dieseltarief wordt.En wat te denken als je compleet zelfvoorzienend ben thuis door zonnepanelen/accu’s…wat kunnen ze dan nog aan jou verdienen door “belasting” door te berekenen?
Pascal zegt
Je weet helemaal niet of de wegenbelasting ‘niet mals’ gaat zijn voor EV’s, er is namelijk nog niet bekend hoe hoog die gaat worden. 1 ding weten we wel: de overheid zal EV’s blijven stimuleren. Gaan ze de wegenbelasting dan extra hoog maken? Het lijkt me van niet.
CYBRTRK zegt
En waarom zou die restwaarde van een EV zo ernorm dalen volgens jou?
redbeams zegt
Denk eens goed na…sleutelwoord is 2025 😉
Pascal zegt
Net zoals de MRB voor diesels bewust hoger gehouden wordt dan van benzine, zal die voor EV’s lager gehouden worden dan beide, want men wil die wel blijven stimuleren. Maak je dus maar geen illusies over ineens kelderen van restwaarde bij EV’s.
bernoulli zegt
Als de subsidiepot voor gebruikte EV’s leeg is, dan kunnen de handelaren de vraagprijs weer allemaal met 2K verlagen naar de echte prijzen.
pomoek zegt
Blijft een bizarre regeling. Als je in augustus een EV wil kopen betaal je dus meer als je buurman die een EV in mei heeft gekocht. Waarom niet gewoon 2k subsidie per EV?
redbeams zegt
Waarom überhaupt subsidie op een ev?
cloverleaf zegt
Echt een domme regeling dit. Als eerste slaat het nergens op dat maar een paar kopers kunnen profiteren omdat het potje snel op is.
Ik ben alles behalve links maar dit is subsidie voor mensen die dit kleine beetje extra niet nodig hebben. Vrijwel besluit hierdoor om Elektrisch te gaan rijden.
Romano zegt
Dan doet die subsidie dus exact wat ie moet doen. Mensen die het anders niet zouden doen toch over de streep trekken ;)