De subsidie voor elektrische auto’s is een enorm succes.
Het zal je zeker niet ontgaan zijn. Het is sinds kort mogelijk om subsidie voor elektrische auto’s te krijgen. Het idee er achter is simpel en nobel: als jij zo’n milieuvriendelijke auto aanschaft, lapt moedertje staat mee.
Subsidie
Goed nieuws voor autobedrijven, want die wisten niet hoe snel ze het moesten verrekenen in de vraagprijzen. Voor hen is het wel lekker, want dankzij de subisidie voor elektrische auto’s is er veel meer animo en kunnen de vraagprijzen weer ietsje omhoog.
1 juli
Sinds gisteren (1 juli) is het mogelijk om de subsidie aan te vragen voor een elektrische auto. Op een nieuwe auto krijgt de consument 4.000 euro subsidie, op een gebruikte EV wordt 2.000 staatssteun gegeven. Maar is het een beetje een succes? Jazeker. Dat meldt de Nederlandse Omroep Stichting.
Duurzaam
Gisteren kwamen de eerste aanvragen binnen. Als deze aanvragen zijn uitgekeerd, dan is de helft van de gehele subsidiepot al op. Jazeker, u leest het goed. De Nederlandse consument is in principe heel erg duurzaam, mits dit financieel wordt gesteund. Goh.
Stientje van Veldhoven
Onze Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, Stientje van Veldhoven (D66) is er erg mee in haar nopjes. Met de subsidie hoopt zij dat meer mensen in een elektrische auto kunnen en gaan rijden. Volgens haar is de aanschafprijs het grootste struikelblok gebleken om over te stappen van de plofmotor naar de mobilieit van de toekomst. Die laatste zin betreft overigens niet haar woorden, maar onze interpretatie ervan om dit artikel tevergeefs iets smeuïger te maken.
17.200.000 euro
Voor dit jaar is er 17.200.000 euro beschikbaar. Dat lijkt veel, maar is nog niet eens de helft van wat wereldverbeteraar Lewis Hamilton op jaarlijkse basis wil verdienen, om even een willekeurige zijstraat te noemen. Met deze subsidie kunnen 2500 nieuwe en 3600 EV-occasions aantrekkelijker gemaakt worden voor particuliere consumenten.
27.900.000 euro
Als de verkoop van elektrische particuliere auto’s zo doorgaat, is de pot binnen een paar maanden leeg. Mocht je achter het net vissen, kun je het beste even wachten. In 2021 wordt het potje namelijk weer aangevuld. Volgend jaar is weer 27.900.000 euro beschikbaar om particulieren in een elektrische auto te krijgen.
melkkoe zegt
Maar wie gaat dit betalen??
De treinreiziger?, de busreiziger?, de fietser?, de wandelaar?
Of is het toch gewoon een dikke sigaar uit eigen doos
lekbak zegt
@melkkoe: zij die benzine betalen natuurlijk!
911targa zegt
@lekbak: zo is het maar net! Maar krijg je credits als je benzine rijdt? Natuurlijk niet!
florisje zegt
@911targa: Nee, dat is toch logisch? Je draagt bij aan uitstoot, waarom zou je daarvoor krediet moeten krijgen?
tge2 zegt
@florisje: Je hoeft me niet te bedanken, maar besef wel dat je als electromobilist een enorme parasiet bent.
aschja zegt
Poepoe. Ga ergens in een hoekje lopen janken.
maotje zegt
@tge2: parasiet? Waarom?
911targa zegt
@maotje: dat behoeft toch onderhands geen toelichting meer?
Google anders even op Algemene Rekenkamer en elektrische auto’s.
henkp1 zegt
Parasiet tegenover aanslagpleger op volksgezondheid?
tge2 zegt
@henkp1: De volksgezondheid is inderdaad werkelijk waar erbarmelijk in Nederland. :-) We vallen al jaren als vliegen voor onze 50ste.
goodvibrations zegt
@florisje: omdat je de staatskas helpt vullen ?
911targa zegt
Omdat de uitstoot in geen enkele verhouding staat, tot de belasting die je afdraagt. Volgende keer voorbeelden. Moet nu weer even werken.
flutterby zegt
@melkkoe: sigaar uit de gezamenlijke doos. Wie er gebruik van maakt krijgt er nog iets voor terug, maar anders gaat jou sigaar naar de buurman. Dit geld overigens net zo goed voor de miljarden aan staatsteun voor die arme piloten van KLM.
911targa zegt
@flutterby: dit geld overigens….Back to school.
kwakmare zegt
@911targa: acht…in deze context mag het!
911targa zegt
haha, duimpje en je hebt gelijk.
scrmeagle zegt
Belachelijke maatregelen de politiek is echt de weg kwijt.
Dit betalen we dus met zijn allen. De enige die er beter van worden zijn de leveranciers van dit soort flauwekul.
flutterby zegt
@scrmeagle: en iedereen die graag ademhaalt.
tge2 zegt
@flutterby: Lekkere moralist. Voor jou moeten net zo goed kindertjes en volwassenen grondstoffen delven onder belabberde omstandigheden om jouw geweten schoon te krijgen.
maotje zegt
@tge2: verdiep je eens in de geschiedenis van shell in nigeria. Dat alles vanwege aardolie.
tge2 zegt
@maotje: Verdiep jij je dan maar eens in de handel en wandel van de Chinezen waar alle electromobilisten zich afhankelijk van willen maken. Het ene volgt het ander op.
flutterby zegt
@tge2: verdiep jij eens over hoe brandstof in je tank komt. Ik maakte gewoon een grapje, maar jou morale kompas wordt gevoed door gebrek aan kennis.
De grootste afname voor kobalt is de olie industrie. De grootste vervuilers is zee transport (op open water gelden géén uitstoot eisen). Zonder die twee geen benzine in je tank.
tge2 zegt
@flutterby: En geen lithium of andere grondstof voor jouw accu.
tge2 zegt
@flutterby: Ik ben trouwens absoluut geen groene ecoridder. Ik word alleen gestoord van de fantastische jubelverhalen dat electromobielen de absolute wereldreddende oplossing gaan zijn. Dat is simpelweg niet waar. Dat kan iedereen beredeneren en zien, tenzij je verblindt bent door subsidie en overheden die koste wat kost deze meuk door je strot willen rammen.
flutterby zegt
@tge2: nee, de oplossing is het niet maar wel een stap in de juiste richting en een verbetering van de status quo.
Daarnaast heeft mijn voorkeur voor elektrisch rijden weinig met milieu of de portemonnee te maken. Het rijdt gewoon subliem. Die andere twee zijn mooi meegenomen.
Als ik mocht kiezen tussen een Audi, BMW, Mercedes of Tesla zou het altijd de Tesla zijn, al kan een weekendje in de Etron of EQC mij misschien wel overtuigen.
911targa zegt
@scrmeagle: eens, maar de zakelijke Tesla rijders zijn pas de echte subsidie harkers. Daar is dit kinderspel bij.
iphonistvongates zegt
De wegenbelasting zal waarschijnlijk verhoogd worden met 67% en er komt vast een pro-rato accijns voor gebruik van commerciële laadstations zoals de zgn. Transporttarief die TenneT ons allemaal berekend.
reactief zegt
Om te inventariseren of dit werkt zouden ze eigenlijk een prijzenonderzoek gedaan moeten hebben. Gaat dit voordeel echt naar de consument of harkt de dealer het grootste stukje binnen door zijn prijzen de verhogen. Aan de hand van dat bepalen of deze pot volgend jaar wel aangevuld moet worden.
Gevoelsmatig gaan (2e hands) dealers hun prijzen namelijk gewoon verhogen. Zij bepalen nu toch ook de prijzen navenhand de vraag en het budget van de groep die vraagt stijgt nu. Tegelijkertijd spreken de prijsdalingen van o.a. MG dat gevoel tegen, want die gooien er juist een extra korting bovenop.
flutterby zegt
@reactief: door de beperking van het budget is die schade beperkt. Renault en MG zetten juist extra korting in om de subsidie klanten binnen te halen.
Dit is gewoon het effect van kopers die 9 maanden lang aan het wachten waren op deze subsidie. Gezien Corona hebben vele ook het vakantiegeld(/budget) ingezet voor een voordelige nieuwe auto.
scrmeagle zegt
@flutterby: rustig ademhalen wees blij met de subsidie
flutterby zegt
@scrmeagle: huh? Ik krijg niets, hooguit de rekening.
goodvibrations zegt
@reactief: voor tweedehands denk ik dat dit zeker speelt!
fioravanti zegt
Heeft Ford jullie gesponsord? Waarom alleen maar Ford fotos. Is nog een saai geval ook.
Dutchdriftking zegt
Nee, men rijdt elektrisch voor een betere wereld….. Je eigen wereld ja.
tge2 zegt
Het is werkelijk van de gekke dat er geld wordt vrijgemaakt om lokaal de boel schoon te laten lijken terwijl verderop de boel verpaupert door winning van broodnodige grondstoffen. Subsidieer liever projecten waar de wereld beter van wordt zoals opruimen van de plasticzooi in zee.
stuko zegt
@tge2: waar staat dat het delven van deze stoffen slechter is dan olie uit de grond halen, verwerken en transporteren?
tge2 zegt
@stuko: Heb je boter op je hoofd of een plaat voor je kop….?
maotje zegt
@tge2: verdiep je eens in de rampen die zijn geweest met aardolie. Deephorizon, great barrierreef, ga zo maar door. Maar ach dat is op zee zie je niks van he.
tge2 zegt
@maotje: http://cooperatie-wow.nl/2019/07/15/de-echte-prijs-van-elektrische-autos/
tge2 zegt
@maotje: De milieuschade van electromobielen wordt een beetje (veel) verdoezeld omdat er, net als bij oliewinning, te veel belangen mee verstrengeld zijn. Als je een verhaal maar mooi verkoopt, krijg je de meute wel mee al verandert er verder aan milieuverontreiniging niks.
maotje zegt
@tge2: zo’n bewering valt en staat volledig bij de betekenis van het woord milieu. Leg eens uit wat het milieu is.
tge2 zegt
@maotje: http://cooperatie-wow.nl/2019/07/15/de-echte-prijs-van-elektrische-autos/ Andermaal. Ik ben absoluut geen milieugoeroe trouwens, ik krijg wel jeuk van misplaatste “groene” verhalen. Aan alle zaken zit een negatieve kant. Als er dan toch subsidie gegeven moet worden, geef dat dan aan projecten die iets opruimen ipv meer troep creeeren.
maotje zegt
@tge2: dat is geen antwoord op mijn vraag. De vraag was. Wat is het milieu? Geef daar gewoon een antwoord op.
tge2 zegt
@maotje: Dit is exact het antwoord op je vraag. Wat moet ik voor je verduidelijken?
tge2 zegt
@maotje: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Milieu Anders moet je dit maar eens doorlezen.
reactief zegt
Toch worden ook vraagtekens gesteld bij het effect van het opruimen van de plastic zooi in de zee en of dat niet meer schade aanricht dan de plastic zooi zelf ;)
tge2 zegt
@reactief: Het maakt inderdaad allemaal weinig uit. De boel is al zodanig verziekt, dat opruimen intussen onbegonnen werk is. Subsidieren van nog meer vervuiling en overconsumptie is dan ook te idioot voor woorden. Al die figuren die nu hun “oude” benzinewagen dumpen laten nu weer elders een andere fabriek draaien voor hun nieuwe automobiel. Allemaal prima, maar dat hele milieugeklets is natuurlijk een farce van gigantische omvang.
reactief zegt
Ja, er is nogal veel wat nu als milieuvriendelijk wordt gepresenteerd wat helemaal niet klopt.
Toch vind ik de algemene tendens dat er over gesproken wordt goed. En dat bijvoorbeeld jij daar weer vraagtekens bij zet ook.
Uiteindelijk moeten we wel naar een systeemverandering waarbij we minder vervuilen en minder uitputten. Dat gaat nu duidelijk gepaard met hikken en stoten.
utregcity zegt
Heb ‘t gister meteen aangevraagd. Zat vanaf 12 uur ‘s nachts klaar, maar loket ging pas na 9 uur ‘s ochtends open. Maar heb nog nooit zo snel 4000 euri verdiend. ?
volt zegt
“Als de verkoop van elektrische particuliere auto’s zo doorgaat, is de pot binnen een paar maanden leeg. Mocht je achter het net vissen, kun je het beste even wachten. In 2021 wordt het potje namelijk weer aangevuld.”
Het is niet nodig te wachten want de subsidie krijg je dan gewoon iets later.
“Dient u een aanvraag in nadat het jaarbudget op is? Dan wordt uw aanvraag doorgeschoven naar het volgende kalenderjaar. Dit heeft als gevolg dat u langer op uw subsidietoezegging of uitbetaling moet wachten. Dit geldt uiteraard alleen als er nog voldoende budget beschikbaar is in het volgende jaar. Aanvragen kunnen niet meer dan 1 kalenderjaar worden doorgeschoven.”
.
https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/sepp/veelgestelde-vragen
tttijn zegt
Ik vind ze met de.subsidie nog steeds erg duur.
jelmer zegt
Eurotje subsidie per Nederlander, een impuls voor minder vervuiling voor iedereen. Prima.