De kogel is door de kerk: In uitgelekte plannen van staatssecretaris Weekers (Financiën) staat dat de belastingvoordelen op muesli auto’s veel te kostbaar zijn geworden en daarom moeten verdwijnen.
Momenteel heeft de overheid alleen al door de BPM korting op nieuwe auto’s 700 miljoen euro misgelopen. In de plannen van de nieuwe regelgeving bedraagt de BPM 10 tot 15 procent. Alleen wanneer je besluit een elektrische (hybride) auto met een uitstoot van minder dan 50 gram Co2 per km te kopen betaal je straks geen BPM.
Naast BPM ga je straks ook weer wegenbelasting betalen voor je mueslimobiel. De overheid is natuurlijk wel zo goed om tegenover deze maatregelen GEEN verlaging van de brandstofprijzen in te voeren. Dat zou er namelijk voor kunnen zorgen dat we straks massaal in omringende landen gaan tanken.
Moraal van het verhaal: De hele subsidieregeling is een grote faal. Belastingen hebben maar één doel: bepaald gedrag van mensen destimuleren. Wanneer je belastingmaatregelen invoert om positief gedrag te bewerkstelligen kom je als wetgever vroeg of laat in de problemen. Het enige lange termijn effect is namelijk dat zulks positief gedrag ervoor zorgt dat je beleid niet meer te betalen is. Blijkt nu dus ook weer.
Of er een overgangsregeling komt is nog niet bekend, de plannen van Weekers worden volgende week woensdag officieel openbaar gemaakt. De staatssecretaris kan zo waarschijnlijk nog net voorkomen dat je een Porsche 918 (70 gram Co2 uitstoot) zonder BPM te betalen op Nederlands kenteken kunt zetten. Bummer. (Bron: RTL)
PS: in een recente poll op Autoblog gaf 50% van de bezoekers aan dat men vond dat het belastingvoordeel op kleine/schone auto’s moest stoppen.
Met dank aan Schelte voor de tip!
jzaero zegt
Hup, geen reden meer om diesel of hybride te rijden! Op naar de V8en en V12en
AlwinH zegt
@jzaero: Zo is dat. Ik ben er al klaar voor :-)
spykerboy zegt
@jzaero: helaas zullen de bpm bedragen voor zulke autos niet dalen ben ik bang :(
quattropower zegt
@jzaero: Amen!
Northwestern zegt
Je wordt gewoon keihard in je kont genaaid in dit land.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Northwestern: hoezo? was al een heeeeele tijd bekend dat het een tijdelijke maatregel is hoor! Staat ook bij iedere advertentie van muesli mobielen in de kleine lettertjes! Maarja, mensen horen wat ze willen horen…
Northwestern zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ik had het eigenlijk over het niet verlagen van de brandstofaccijnzen.
desjonnies zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Dat was het kwartje van Kok ook, een tijdelijke maatregel.
gschoots zegt
@Northwestern: Ik wacht op dit moment op de levering van een muesli diesel, en voor mij was al lang duidelijk dat de wegenbelasting eraf zou gaan. Je hebt de BPM hoe dan ook al in je zak, en de wegenbelasting gaat er af met ingang van 2014 dus dat is nog een gunstige meevaller (er werd gesproken over 2013).
Waar iedereen aan voorbijgaat is dat als je het goed hebt gedaan een auto hebt gekocht die structureel minder brandstof verbruikt, voor mij zou dat van 1:15 (benzine) naar 1:25 (diesel) moeten gaan(realistisch verbruik). Afhankelijk van de hoeveelheid kilometers die je rijdt kan je dat een hoop geld besparen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, was al bekend he…
Er staat wel 1 mega-fout in het artikel: BPM mag niet meer geheven worden van ‘Europa’. Zijn ze ook al langzaam aan het afbouwen. Die 10 a 15% komt er wel, maar gaat anders heten!
Fova zegt
-edit: gefixed, bedankt!-
DonEmilio zegt
Ben het er wel mee eens, maar wel lullig voor de personen die vanwege het voordeel een schone auto gekocht hebben. Nu blijkt weer eens dat die hypocriete overheid gewoon de kassa wil horen rinkelen en schijt heeft aan het milieu.
jzaero zegt
@DonEmilio: Precies, voor die mensen, die zitten nu met een muesliauto opgescheept die door de fabrikant ‘schoon’ is maar eigenlijk helemaal niet veel schoner is dan een andere auto. Ach, ik geloofde nooit in de Prius (en vergelijkbare) of belastingvrije diesels..
jack_abarth zegt
@DonEmilio:
Het is naief van die mensen om nu te gaan klagen. Er is ooit eens het internet uitgevonden. Daar kun je veel onzin vinden maar ook veel waarheden.
Hierop hadden ze zich alleen kunnen inlezen, en afvragen of het überhaubt wel verstandig is om aan zo’n wagen te gaan.
robbie zegt
*hangt de vlag uit*
Esprit_de_Flandre zegt
@robbie: Welke vlag? :P
the-budel-guy zegt
@Esprit_de_Flandre: de autoblog ik haat muesli auto’s vlag. denk ik
bobb zegt
Hier zal een boel weerstand op komen, mensen die ineens weer belasting moeten betalen en de restwaarde wordt ook onzeker.
BJ zegt
@bobb:
Ja, maar die restwaarde zal eerder omhoog dan naar beneden gaan; een nieuwe muesli auto wordt namelijk duurder, dus dat kan alleen maar positief zijn voor de tweedehandsjes. Behalve dat de markt straks overspoeld wordt met tweedehands ex-muesli lease gebakjes, maar dat ging sowieso al gebeuren met of zonder afschaffing van de belastingvoordelen.
deedrieen zegt
@BJ: Daarom juist, al die Diesel gebakjes schrijven enorm af, omdat mensen de hogere belasting niet meer wil betalen. Veel mensen die die dingen nu kopen, gebruiken het ipv van vroeger de goedkope benzine modellen. Deze hebben een veel lagere belasting tegenover de goedkope diesels van nu.
Ben heel benieuwd hoe het hele verhaal gaat lopen straks, zou zomaar kunnen dat handelaren die dingen allemaal niet kwijt kunnen, immers de markt wordt er over 3 jaar compleet mee overspoeld.
Tommy2 zegt
Bevorderend voor het straatbeeld, kan ik alleen maar toejuichen! :D
walter zegt
50gram zal binnen twee jaar ook een standaard zijn, als een VW Golf een plug in hybride wordt geintroduceerd en de accu hem 80km kan laten rijden zonder de verbrandingsmotor bij te schakelen, het is logisch dat hij dan ver onder de 50gram komt.
De nieuwe V60 Hybrid 2012 zit ook al onder de 50gram, die als de accu leeg is gewoon 1:13 rijd met zijn 215pk diesel motor.
Het geeft maar weer aan hoe krom de C02berekening is bij deze Hybride aangedreven auto’s.
bobb zegt
@walter: En dus ook bv de Opel Ampera? In die zin valt al weer te voorspellen waar heel NL over 3 jaar in rijdt.
Esprit_de_Flandre zegt
@walter: Dus over een jaar of 10 weer een aanpassing naar 0 CO2 voor BPM-vrijstelling. En nog eens 10 jaar later, als iedereen elektrisch rijdt is NL failliet :P.
Och, wat zeg ik nu? Dat zal al veel eerder gebeuren…
mrbones zegt
@Esprit_de_Flandre: reken maar dat er een belasting komt op stroom voor auto’s of iets dergelijks, of ze gooien de wegenbelasting gewoon omhoog
Sciurida zegt
Daaaag Toyota Priusrijdende hypocrietelingen, lekker voor jullie!
Of zal Geert er een stokkie voor steken?
the-budel-guy zegt
@Sciurida: alleen als ingrid een prius rijd en henk een 14% leaser voor de deur heeft staan
Esprit_de_Flandre zegt
@carbert: “De overheid is natuurlijk wel zo goed om tegenover deze maatregelen GEEN verlaging van de brandstofprijzen in te voeren. Dat zou er namelijk voor kunnen zorgen dat we straks massaal in omringende landen gaan tanken.”
Bedoel je niet eerder: GEEN verhoging…
Sciurida zegt
@Esprit_de_Flandre: Ja maar laten we eerlijk zijn, een verhoging van de brandstofprijzen zou eigenlijk hetzelfde effect hebben. Ik bedoel als benzine dadelijk 3.50 de liter kost zie je mij geen dikke V8 kopen, dan ben ik bang dat ik ook in zo’n muesli-ding ga rijden.
Ik zeg: Wegenbelasting, weg ermee: Accijnzen (licht) omhoog! Dan sla je 2 vliegen in 1 klap:
1) Het ‘bezit’ van een auto wordt niet meer ‘bestraft’
2) Mensen gaan vanzelf zuiniger rijden.
Nouja omdat ik toch bezig ben, meteen een derde vlieg erbij:
3) De olie raakt op mensen! Dus als de prijs omhoog gaat, daalt de vraag (hoop ik) en zullen de oliemaatschappijen om hun rijkgevulde boterham te blijven verdienen harder werken aan alternatieven, en voor de driehonderste keer, elektrisch rijden IS NIET DE OPLOSSING!
domdom zegt
@Sciurida: wegenbelasting afschaffen? jij wilt wegen in NL zoals in Belgie?
Benjamin1 zegt
@domdom: momenteel stromen iets van 10% van de opbrengsten uit autobelastingen( mrb, bpm en accijns) terug naar het wegennet etc. Halveer de opbrengsten, 20% investeren houd je zelfde over( berekening zal wel niet kloppen).
Maar nee, lekker Griekenland een paar miljard cadeau doen, miljoen subsidie voor een film waar 1200 man op af komen( zie GS).
Het wordt tijd dat alle opbrengsten terug vloeien in het wegennet, binnen een jaar 12 baans in heel Nederland en nooit meer een file.
Esprit_de_Flandre zegt
@Sciurida: Hoef je mij niet te zeggen hoor. De wegen- en andere CO2-belastingen verwerken in de brandstofprijs, daar ben ik al jaren voorstander van. Veel kilometers is meer belasting, slurpende auto’s is meer belasting. Zou idd eerlijker zijn, ook voor de Ferrari-bezitter die maar een paar duizend kilometer per jaar ermee doet.
Maar ja, ik zie het nog niet gebeuren. Daarvoor zou er al op Europese schaal moeten gewerkt worden, want anders gaat iedereen idd gewoon in het buitenland tanken…
Daveee zegt
@Esprit_de_Flandre: Precies, ik zag het ook. De argumentatie klopt niet. Geen verlaging (dus gelijk of verhoging) zou er voor zorgen dat we niet in het buitenland gaan tanken. Moet dus precies andersom zijn..
Svensson zegt
@Esprit_de_Flandre:
Inderdaad, makes no sense zoals het er nu staat.
the-budel-guy zegt
eindelijk nu gaan die tofu tokkies eindelijk weer mee betalen
RickB zegt
Leuk, voor de mensen die juist hiervoor een belasting vrije auto hebben gekocht… Als het negatief is voor de staatskas moeten eventuele regels maar aangepast worden. Echter wanneer het positief is voor de staatskas gaan ze er onwijs moeilijk overdoen… (Kwartje van ome Kok!)
mrbones zegt
haha wie wil die dingen nou nog hebben? Dat wordt lekker afschrijven jongens
thefav zegt
Het is wel behoorlijk lullig voor de mensen die nu ineens weer hogere maandlasten krijgen en die hun auto dus niet meer zullen kunnen betalen. Dan moeten die hun auto weer verkopen en dat natuurlijk met verlies. Het komt er op neer dat degenen die nu zo’n auto hebben, behoorlijk genaaid worden door onze geweldige overheid (sarcasme). Daarom zou er voor die mensen gewoon een overgangsregeling moeten komen. 4 jaar na aankoop pas gaan betalen ofzo?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@thefav: neeeeeeeeejjjjjjjj. nog 1 keer: het was al laaaaaaaaaang bekend dat het een tijdelijke maatregel is!!
thefav zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Alleen wel een beetje jammer dat dat eigenlijk niet gezegd wordt in alle reclames. Mensen zien alleen maar voordeel. Ik blijf er bij dat de overheid gewoon zijn burgers naait. Als ze het goed zouden doen, zouden ze van te voren zeggen hoe lang mensen voordeel hadden.
mbman zegt
Lijkt me logisch dat ze wegenbelasting gaan betalen.Vind het nogal oneerljk.
KeesB zegt
Autoweek kopte nog wel:
“Staatssecretaris Weekers bevestigt aan AutoWeek: ‘Belastingvoordeel groene auto’s blijft'”
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@KeesB: klopt ook vast wel, maar in een andere vorm. Meer van: muesli auto’s minder ‘bpm’ en onzuinige auto’s meer. Is net hoe je ’t zegt he! Politiek heet dat…
;)
wimbers zegt
Zo, inruil waarde van prius en consorten is ook meteen gehalveerd
Joerek zegt
@wimbers: Nou, ja en nee. Bestaande pruissen etc. zullen flink stijgen in inruilwaarde, omdat de nieuwe aanwas veel duurder wordt. Nieuwe Priussen en andere 0% bpm wagens zullen daarintegen extra onaantrekkelijk worden in aanschaf omdat de verwachte inruilwaarde een stuk lager is. Dat zal betekenen dat de leaseprijzen fors zullen toenemen (zeker als ook de wegenbelasting er boven op komt).
hape zegt
Nou als je dat zo leest…
Weekers zit er vast warmpjes bij.
norge zegt
Wat blijft is natuurlijk de hoge brandstof prijzen ,dit stimuleert goedkoop rijdende automatisch.
domdom zegt
Prius en die kleine (diesel)hokken zijn hoe dan ook relatief zuinig en schoon maar al die subsidie en bijtellingregels slaan nergens op. Ze verbruiken vaak toch meer dan ze zeggen en met het uitstoot zal het ook wel zo zijn
.
Hopelijk krijgen we vanaf 2013 dan ook weer fatsoenlijke reclames om auto’s aan te prijzen ipv “geen bpm, wegebelasting en 14/20% bijtelling”. Gaap. Hele top 10 van verkochte auto’s in flink veranderd door die regelingen
Sciurida zegt
@domdom: Klopt, 9 van de 10 keer wordt het start-stop systeem namelijk meegerkend in die berekeningen, en wat is het eerste wat je uit (laat) zet(ten): precies dat irritante start-stop systeem! (Tenzij je een Prius rijdt, maar dan ben je gewoon zielig, zeker als je meedoet aan stoplicht-sprintjes tegen mij in een Volvo xc60 V6 2.4)
dlejk zegt
nu die stinkende oude dieselhokken uit 1985, die dagelijks in ons land ingevoerd worden dubbel belasten, dan pas op de juiste weg
laurensje zegt
Eerst maar even zien wat het wordt, voordat de vlag in top kan. Stroom is trouwens ook CO2, iets van 400-500 gram/kWh.
gezondverstand zegt
Lekker de volle mep belasting voor je lelijke Fabiaatje betalen en hem aan de straatstenen niet meer kwijt kunnen.
I love it when a plan comes together. Hieperdepiep.
dawwg zegt
@gezondverstand: Die Fabiaatjes zijn nog lang niet zo erg als die lelijke hybride-muesli bakken met honderden kilo’s aan zware metalen en die C1/107 rugzakken die met 90 km/u naar de linkerbaan komen en zichzelf ook zo goed de moraalridder vinden !
jornboeijen zegt
geld dit alleen voor de autos die vanaf die datum nieuw worden aangeschaft, of gaat dit gelden voor alle consumenten die bij aanschaf van zon auto ”geprofiteerd” hebben? Oftewel, kunnen ze mensen die belastingvrij rijden ineens belasting laten betalen?
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jornboeijen: zucht, leest echt niemand de reacties hier?? JA DAT KAN, want het is al vanaf het begin duidelijk dat het een tijdelijke regeling is!! Staat ook in de kleine lettertjes op orders bij de dealer, en in advertenties…
amateur zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Wat een zucht, je stel dat de reageerders het allemaal weten; woensdag horen we de details. Misschien gaat de nieuwe regeling alleen in voor de nieuwe kopers.
Meestal gaat dit om de leasers, particulier ga je misschien een tientje per maand extra betalen, dat is niet zo schrikken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@amateur: nee, ik stel dat de reageerders slecht kunnen lezen… Dit was namelijk de 3e keer dat ik het post!
muis zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Sinds wanneer geloof je de regering als deze roept dat iets tijdelijk is?
Kwartje van kok was ook tijdelijk..
bobb zegt
@jornboeijen: Jahoor elke regeling die ingevoerd wordt daar weet je van dat ie ook ooit weer eens verandert. Als nu blijkt dat het wat te succesvol is, zou je ook positief kunnen stellen dat we het “groenste” wagenpark van de EU hebben. Bijtelling schijnt wel op kenteken gewoon hetzelfde tarief te blijven.
Daantje zegt
Ik denk dat de vraag naar de wegenbelasting & bpm vrije auto’s nu al in kakt na dit bericht! Zat er aan te komen..
En idd die vieze ouwe diesels (dieselhokken) drie dubbel belasten!! Dus heer Weekers haal daar maar wat extra belasting weg dan kunnen de brandstofprijzen weer omlaag!
En hoe zit dat eigenlijk met het kwartje van kok? mag er ook af!
Freewarefreak zegt
@Daantje: Wat is dat voor een onredelijke opmerking, daar zou je een hoop mensen mee benadelen. Mijn auto is ook een oude vieze diesel. Keurig BPM en BTW over betaald hoor. Bovendien voldoet mijn auto aan de emissie-eis zoals die gold toentertijd voor zijn bouwjaar. Het zou zwaar onredelijk van de regering zijn om oude auto’s nu ineens naar de huidige emissie-eisen te belasten. Dan kan iedereen zijn TDI van voor 2005 opruimen. Dan komt er geen één meer door de roetmeting e.d. Dat kan dus niet.
Daantje zegt
Zou Koos hier raad mee weten? ;)
nicktexel zegt
eindelijk weer een reden om een fuck the world auto te kopen hehe
TIMVR zegt
Terecht dat ze dit eindelijk gaan afschaffen! 1 op de 3 auto’s die nieuw verkocht wordt is tegenwoordig een mueslimobiel en al die auto’s rijden ook op de weg dus moeten gewoon meebetalen.
VeniVidiVici zegt
Tja, Griekenland is een mooi voorbeeld van waar de overheid zichzelf goed tegengekomen is door vrijwel nergens belasting op te innen en de burger lekker zijn gang te laten gaan. Al moet ik zeggen de Nederlandse overheid slaat soms een beetje door de irreeële kant op!:x
Lucb zegt
Dat de overheid eens de geldkraan naar nutteloze dingen stopt i.p.v. deze dingen. Ik rij zelf liever nooit een mueslimobiel, maar het bpm-vrij initiatief vind ik een goede stimulans voor de autoverkoop.
sebasjuhh zegt
@Sciurida 1
Mercman zegt
Als ik dan toch weer wegenbelasting moet betalen voor de 500 van mijn wederhelft, dan mogen ze dat start-stop systeem wel gelijk weer eraf knikkeren. Zonder wegenbelasting prima maar met wegenbelasting, oprotten daarmee!
Larrs zegt
Zal me niks verbazen dat ze zichzelf nu in de vingers gesneden hebben. Zo niet, dan hoop ik dat maar.
.
Diesel motoren zijn in mijn ogen echte vervuilers.
Benzine motoren zijn geen echte vervuilers en minder schadelijk, maar meer een tijdelijke belasting wat anders opgevangen moet worden.
.
Wordt er trouwens nog geïnvesteerd en ontwikkeld in de brandstof cell?
lemster zegt
@Larrs: Heb je ergens een bronvermelding voor je diesel verhaal? Volgens mij klopt dit namelijk al enige tijd niet meer.
The360box zegt
@Larrs: Diesel is de ‘schoonste’ brandstof, tenmisnte, schoner dan Benzine, kerosine en misschien zelf wel Elektro= kolencentrale.
desjonnies zegt
@Larrs:
Diesels zijn de vervuilers niet.
’t is de Diesel die vervuilt.
In Scandinavië tank je al jaren lang Zwavelarme Diesel.
Maar waarom zouden we hier eens een echte beslissing nemen?
NoX is namelijk echt een schadelijk goedje.
Maar kan er zo uit geraffineerd worden.
Daantje zegt
De kleine diesels van nu zijn schoner dan de kleine benzine motoren van nu ;) gek maar waar..
lemster zegt
Ik ben benieuwd. Eigenlijk hoop ik alleen dat dit niet met terugwerkende kracht is. Tenminste, ik mag verwachten dat het dat niet is.
Op nieuwe auto’s vind ik het prima om in te voeren.
realcar zegt
Hoezo mislukt? Volgens mij is het stimuleren van de Calimero auto’s gelukt en scherpen ze nu de regels aan zodat de Calimero’s nu Smurf auto’s gaan rijden.
F1Tim zegt
Men zegt hier dat die subsidieregeling een grote faal is. Daar ga ik mee akkoord, maar denk er ook aan dat men weinig andere keuze had dan dit in te voeren. De autosector stortte in, en landen over de hele EU verleenden overheidssteun bij autokoop. Om je concurentiepositie te vrijwaren, moet je uiteraard meedoen…
Kvgorp zegt
Haha, Ik zie het al helemaal voor me:
“Geachte Leasecontract houder,
Gezien de ontwikkelingen van de overheid wordt uw contract herzien en gaat uw leasebedrag met 250,- euro per maand omhoog. Ow ja, je kan ook ff 11 procent meer bijtelling gaan aftikken aan de staat.
Verder willen wij u een aantrekkelijke overnamen regeling aan bieden van die koffiemolen want er is geen hond die die auto strax van ons wil kopen,
m.v.g.
Uw leasemaatschapij”
nielsvanderweiden zegt
Als ik Den Haag was, zou ik het ijzer smeden nu het nog heet is. Dat zoveel burgers om afschaffing van belastingvoordelen schreeuwen, is ongekend. Zouden ze dat ook doen voor voordelen waar ze wel zelf gebruik van maken?
dotternetta zegt
En al die mensen moeten alsnog de BMP betalen?
Hubert zegt
@dotternetta:
Lijkt me niet.
Zou hetzelfde zijn als dat ze morgen besluiten dat je 90 op de snelweg mag rijden en iedereen die er afgelopen jaar harder heeft gereden alsnog een bekeuring geven.
Hubert zegt
Pfoei, nog net op tijd een Twingo Diesel besteld.
Moet er niet aan denken dat deze straks ca. 4000 euro duurder wordt.
En of ik nu wel of geen MRB betaal, de auto blijft even zuinig in gebruik.
En over de inruilprijs lig ik niet wakker. Ik wil er namelijk behoorlijk lang mee doen.
The360box zegt
Mislopen v ind ik een groot woord want elke euro die ze aan de autohandel verdienen is meegenomen, en dnek je nu echt dat het kabinet geeft om het milieu, ik denk het niet, alleen maar aan geld. En de auto-industrie is een prima melkkoe,
blo3to3t zegt
ik kan alleen niet uit het bericht opmaken of dat de 14% bijtelling hiermee ook verdwijnt / aangepast wordt.
mashell zegt
@blo3to3t: dat staat er niet in maar reken er maar wel op. Er schemerde al door dat in 2013 de CO2 grenzen voor de bijtelling herzien worden. Die zullen denk ik best wel streng worden.
desjonnies zegt
Dit is Nederland en er is geld nodig.
Geld voor leuke projectjes zoals Griekenland -dat overigens goed is voor wel 3% van het BNP van de EU.
Grieken, waarvan ambtenaren met hun 53e jaar met pensioen moeten gaan.
En geld voor andere leuke projectjes binnen of buiten de EU.
Wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen, immers banken die geld in Griekenland uit hebben staan hoeven daar namelijk zelf niet voor te bloeden.
Noch diegenen die in Griekse staatsobligaties hebben belegd.
Een ander leuk projectje is het in de lucht houden van een voetbalclub in het Zuiden des lands.
En daar vloeien de accijnzen die door de brandstofslang stromen dus naar toe.
Leuke projectjes.
Maar Oma van 86, die in een verzorgingstehuis zit, die kan maar 1x per week onder de douche. Omdat er geen geld is….
En stel je eens voor, dat je 1 : 27 rijdt met zo’n Fiat Punto Dieseltje en belastingvrij FOEI !!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@desjonnies: Zit natuurlijk wel wat in… Aan de andere kant zorgt de overheid er op deze manier voor dat we niet in zo’n situatie als in Griekenland terechtkomen!q
vale46 zegt
Nu gaan ze dus eindelijk een fatsoenlijk belastingsysteem uitdenken waarbij de overheid er nog een klein centje aan kan verdienen, wat de bedoeling is!
Geen verkeersbelasting voor muesli-auto’s was echt oneerlijk! ” ik ben proper dus ik beschadig het wegdek niet!” Right…
Ik weet niet precies hoe het in mijn landje zit, maar de Nederlandse autoliefhebber is door deze maatregel toch iets minder gefrustreerd op muesli-auto’s denk ik.
@ Autoblog: “…staat dat de belastingvoordelen op muesli auto’s veel te KOSTBAAR zijn …”
KOSTBAAR wil zeggen dat de belastingen een grotere waarde teruggeven dan dat je er in steekt, Ik denk dat KOSTELIJK beter zou zijn. Want ze kosten meer dan het beoogde resultaat waard is.
Dino2400 zegt
Wanneer je belastingmaatregelen invoert om positief gedrag te bewerkstelligen kom je als wetgever vroeg of laat in de problemen. Het enige lange termijn effect is namelijk dat zulks positief gedrag ervoor zorgt dat je beleid niet meer te betalen is
Op zich is een belastingvoordeel natuurlijk een uitstekend middel om positief gedrag te bewerkstelligen. Wat ze alleen vergeten waren is een exit of afbouwregeling in de wet op te nemen. Bijvoorbeeld een belastingvoordeel voor een aantal jaren of een regeling die geleidelijk afloopt, bijvoorbeeld in vijf jaar terug naar een normaal tarief. Of een grens (Co2) die elk jaar strenger wordt, zodat de stimulering alleen (tijdelijk) werkt voor de nieuwste en zuinigste auto’s.
De regering valt ook van het ene uiterste (100% opslag op diesels) in het andere uiterste (o% BPM en geen wegenbelasting) voor spaardiesels.
De grote vraag is natuurlijk wat er gaat gebeuren met de wegenbelasting voor spaardiesels zoals de Bluemotions en Fiat multijets. Als je zo’n auto hebt aangeschaft om er 10000 kilometer per jaar mee te rijden en je krijgt nu opeens een opslag van 100% voor je kiezen dan voel je je toch flink van achter genomen door de regering.
Wat in iedere geval blijft is het beeld van een besluiteloze, incompetente en onbetrouwbare overheid.
desjonnies zegt
@Dino2400:
” Wat in ieder geval blijft is het beeld van een besluitloze, incompetente en onbetrouwbare overheid ”
En dat is om te huilen, echt waar, om te huilen !
Het resultaat van jaren polderen, compromissen en geen beslissingen.
mashell zegt
@desjonnies: dat polderen is al lang voorbij. Dit is juist wat er na het polderen komt ipv een compromis regering hebben nu een zwalkende regering, dan meer links met aandacht voor de burger dan meer rechts met aandacht voor de financiën. Wat mij betreft mag er weer gewoom gepolderd worden, vlees nog vis maar wel voorspelbaar en stabiel.
lacasitos zegt
Ach, tegen 2013 is het leasecontract afgelopen ruil ik mijn Bluemotion lekker in voor een (wiel van een) Phaeton, maar dan zonder knagend stemmetje dat ik veel financieel voordeel misloop.
Johnnnyboy15nl zegt
Ik zie het al voor me.. BMW, Audi, Mercedes en andere merken gaan weer reclame maken met V6 en V8 motoren, super!
sanderm3 zegt
als ik zo’n belastingvrije auto had aangeschaft, en nu ineens te horen krijg dat ze die regel weer gaan terugdraaien. (dus nadat ik geinvesteerd heb ik zo’n nieuwe auto). dan zou ik bij de eerste automatische afschrijving van wegenbelasting die ik op m’n rekening, een paar ramen ingooien op dat geile binnenhof! KUDAMBTENAREN…. dat wordt dus een oldtimer vanaf nu!
Arnold-JR zegt
@sanderm3:
Die subsidie op kleine kut auto’s die het verkeerd hinderen had er nooit mogen zijn.
Dit heet een correctie :)
Ik vind het onzin omdat me buurman 20 gram minder uitstoot dat die overall belasting vrijstellen voor heeft. dat is pas achterlijk.
sanderm3 zegt
btw, gaan we dit als neder(ig)landers ook dit weer pikken en slikken? zoals met alles of gaat er een keer en lampje branden, en gaan we net als de fransen en grieken de boel daar eens kort en klein slaan om een standpunt te maken? er zijn GENOEG mensen en instanties in dit land die ONTERECHT subsidie krijgen, en dan koop je een NIEUWE (lees relatief dure) auto zodat je als BELOOFD geen bpm en wegenbelasting hoeft te betalen, en denken ze het zomaar ff terug te kunnen draaien zodat ze weer kunnen graaien, om een 1 of andere overbetaalde STROPDAS van een dik salaris te kunnen voorzien! komop mensen, gaan jullie pas wat doen als ze een pistool tegen je hoofd zetten?! of ben je ook klaar met onze “regering”? …
Cantago zegt
Hehe! Eindelijk weg met die ellende auto’s zoals de Prius! Want daar wordt het milieu niet beter van hoor! Het wordt tijd dat ze een effectieve regel in gaan voeren. Een regel die genoeg geld in het laatje brengt maar mensen niet tegen de schenen schopt. Een eerlijke wet!