Met een compleet ingestorte automarkt kan subsidie op nieuwe auto’s misschien wat zaken op orde stellen.
Om het even simpel te zeggen: van alles wat nu aan je kop zit, is ‘moet ik een nieuwe auto kopen’ waarschijnlijk geen topprioriteit. En terecht, trouwens.
Geen keus
Maar in ieder geval heb je de optie. Wij zitten namelijk in een intelligente lockdown. Landen als het VK en Italië zitten potdicht en je mag alleen de straat op voor ‘essentiële zaken of een luchtje scheppen’. Vele winkels zitten dicht en dat geldt ook voor de autodealers. Bovendien mag je de deur niet uit voor een non-essentieel dealerbezoek of het kopen van een auto.
Verkopen storten in
De cijfers van april, gedeeld door NOS, liegen er niet om. Vergelijk je de cijfers van 2020 en 2019, dan zien we extreme dalingen. Neem het VK: in april 2020 werden daar in het hele land 4.000 auto’s verkocht: 97 procent(!) minder dan 2019. In Italië is het met 98 procent bepaald niet beter. In Frankrijk gaat het om 89 procent, Duitsland weet het iets beter te doen met 61 procent en in Nederland lijkt het vergeleken met de andere landen mee te vallen met 53 procent. Er kan gestimuleerd worden: bijvoorbeeld met subsidies op nieuwe auto’s.
Subsidie
Geen nieuwe auto’s in de showrooms betekent dat de vraag voor productie veel lager is. En zo kun je de hele autoverkoop-cyclus volgen tot je een ons weegt: kort gezegd kan en gaat het waarschijnlijk grote gevolgen hebben. “Het herstarten van de auto-industrie zal als een motor van algeheel economisch herstel functioneren”, aldus Sigrid de Vries, de Nederlandse secretaris-generaal van Europese toeleveranciers. Een manier om dit weer op gang te krijgen is een subsidie op nieuwe auto’s.
Het herstarten van de industrie is goed voor alles in de EU. Zo’n 14 miljoen mensen in de EU werken in de auto-industrie. Een aanschafsubsidie zou betekenen dat een nieuwe auto kopen aantrekkelijker is dan ooit, wat de industrie weer op gang helpt. Er is nog niks concreets. Het gaat vooral om de Duitse regering die gesprekken heeft gehad met grote Duitse autofabrikanten als BMW, Mercedes en Volkswagen. Nu wordt er een 25-puntenplan opgesteld door vier overkoepelende auto-organisaties en de aanschafsubsidie zou daarin voor kunnen komen.
Nodig?
Klinkt als een plan, maar er is ook tegenstand. Vanuit D66 bijvoorbeeld, waar oud-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy zegt dat de nadruk niet moet liggen op de auto-industrie, maar bijvoorbeeld op de horeca. “Wie weet stellen mensen het kopen van een nieuwe auto even uit en worden binnenkort alsnog weer auto’s verkocht, terwijl de horeca niet-herstelbare verliezen lijdt.”
Komt er een subsidie op nieuwe auto’s? Dat is nog niet zeker. Maar het idee is in ieder geval genoemd.
Foto: een nieuwe Golf bij de dealer, gespot door @persian1 op Autojunk.
Rudy zegt
Wat is het effect in werkelijkheid van zo’n subsidie?. Meeste mensen hebben het geld helemaal niet om een andere auto te kopen en willen nu zeker het risico niet lopen van een dergelijke uitgave.
Uiteindelijk zal het vooral een verschuiving zijn ook denk ik, je verkoop misschien wat extra auto’s an mensen die hem anders een jaar later gekocht hebben (waar daar weer een gat ontstaat).
gregorius zegt
Het is een beetje het ‘Kip-of-het-ei’ verhaal. In principe klopt het dat als men de vraag stimuleert, dat het makkelijker is om de boel weer op te starten.
Op het moment je de vraag niet stimuleert; ga je als auto-chain-ondernemer toch 2 keer nadenken wat het beste is voor je zaak. Ga je bijv weer uitzendkrachten inzetten om extra producten te maken die misschien niet worden afgenomen? Nope.
Aan de andere kant is het ook een WC-Eend verhaal. Voor hetzelfde geld zegt de Landelijke Horeca Vereniging dat er subsidie moet komen voor restaurants en barretjes; ook dat zal goed zijn voor die sector en de economie.
JanJansen zegt
Dat moet dan wel subsidie zijn op in Europa gebouwde auto’s.
En laten we het milieu maar meteen een handje helpen, elektrische in Europa gebouwde auto’s.
En de volgende groep zijn de ondernemers; zakelijke elektrische in Europa gebouwde auto’s.
Vrouwen zijn ook zwaar ondervertegenwoordigd; een vrouwelijke zakelijke elektrisch rijder in een in Europa gebouwde auto.
En kappers zijn nu ook zielig, een Europese vrouwelijke zakelijke elektrische kapster in een gebouwde auto(?)
Ik zou zeggen verzin er nog maar een paar bij, welkom in NL
SummerSky zegt
Tijd om de hel-en-verdoemenis-BPM naar de Eeuwige Coronavelden te jagen.
jaso013 zegt
Met een subsidie van 20k koop ik wel een nieuwe auto. Goed geregeld!
taarmen zegt
Waarom willen we zo graag nieuwe autos verkopen?
Idee 1 nieuwe auto’s zijn beter voor het milieu dan doorrijden met een oude (moet je wel elektrisch of een kleine benzine kopen, geen 760Li of een SUV).
Idee twee goed voor de economie, goed voor bpm en btw, 2%marge voor de dealer en de rest 60-75% stroomt naar het buitenland.
Ze kunnen overheidsgeld beter aan kleine vatbare ondernemingen uitlenen zoals goed lopende kappers, kroegen, schoonmaakster ect. En particulieren 20 of 30k uitlaten geven aan verbouwen/verduurzaming van hun woning waar veel NL arbeidsuren in gaat zitten.
ghost zegt
@taarmen: elektrisch is niet beter voor milieu. Dat is nu door diverse landen bevestigd door lockdown en niemand reed. Geen verschil.
jelmer zegt
Geen verschil? Waar heb jij het over?
mashell zegt
@jelmer: tijdens de lockdown waarin iedereen huisarrest had bleken de stilstaande verbrandingsmotoren net zo weinig uit te stoten als stilstaande elektromotoren…
In Stuttgart reden veel minder diesels en toch werd de lucht niet schoner. Het lijkt er op dat de meetmethode niet correct is.
ghost zegt
@mashell: dus dit dankje!
widodh zegt
N=1
Sla niet zulke onzin uit joh. We weten allemaal (ook jij) dat een EV voor de luchtkwaliteit een heel stuk beter is dan een ICE. Dat je het niet wil toegeven is wat anders, maar stop met die totale nonsens.
mashell zegt
Waar heb je het over? Ik loop hier hele dagen elektrische auto’s te propageren, nog 549 dagen en ik krijg een Kia eNiro gratis…
Maar de eerste alinea is een waarheid als een koe, een stilstaande verbrandingsmotor stoot net zo weinig uit als een elektromotor. En het 2e is ook waar, 40% minder diesels in Stuttgart, industrie veel minder actief en de lucht werd toch niet schoner. Men verdenkt onder andere de meetmethode.
fanboy zegt
@ghost: Kan je nog grotere onzin verkondigen?
De lucht boven Chinese steden is nog nooit zo schoon geweest.
Hetzelfde geldt voor Noord-Italie. Ja dat komt ook door fabrieken, maar ook door auto’s en vrachtwagens.
ghost zegt
@fanboy: zie hierboven reactie van Mashell
jelmer zegt
“De maatregelen om het coronavirus te bestrijden, hebben als neveneffect dat er minder vervuilende stoffen worden uitgestoten. Uit een analyse van satellietmetingen uit 2019 en 2020 wordt geschat dat de maatregelen hebben geleid tot een afname van tussen de 20 en 60 procent van de concentraties boven Nederland.”
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/afname-luchtvervuiling-boven-nederland
Het is daarnaast ook gewoon te zien: de Pier van Scheveningen bijvoorbeeld was in decennia – ook bij helder weer – niet van zo ver te zien.
Trouwens. Natuurlijk stoten stilstaande elektrische auto’s en diesels evenveel uit Mashell: er is bij beide geen verbranding. Alleen blijft dat bij de elektrische auto zo als’ie rijdt..
flutterby zegt
@taarmen: gebruikte auto’s hebben dan weer meer onderhoud en dus blijven die kosten 100% in het land! Daarnaast is niets zo duurzaam als hergebruik. Een nieuwe auto is niet duurzaam als de oude naar de sloop gaat.
Richmond zegt
Nieuwe (re) auto’s zijn schoner (vooral de diesels) en veiliger. Links om of rechts om moeten we als land en EU voldoen aan de Klimaatdoelstelling. En er kunnen hele bomen en discussies gehouden worden of het waar is en nodig is, maar we ontkomen er niet aan. En steden zullen steeds méér mileuzones aanleggen waardoor het steeds moeilijker wordt om de stad in te komen met een oudere auto.
flutterby zegt
@benja01: Dat is hetzelfde als je vloer schoonmaken met het water uit de wc. Echt schoon is het niet..
ghost zegt
@benja01: ik las ergens bomen, helemaal goed, die moeten we massaal gaan planten. Meer bomen/planten is meer reductie van CO2.
flutterby zegt
@ghost: bomen zijn opslag van co2, geen reductie. Zeker als je het bos vervolgens weer in de biocentrale gooit.
gregorius zegt
Ander puntje.
Een dealer maakt maar 2% marge? 400 euro op een auto van 20k (die door BPM en BTW voor 30k wordt verkocht). Is dat echt niet een stukje meer?
ghost zegt
BPM afschaffen voor eens en altijd. Beste boost voor de industrie altijd!
supertjeduc zegt
@ghost: En hoe ga je dan de salarissen van verpleegkundigen, leraren, politie agenten , defensie enz betalen
Het is niet zo dat Rutte en co van die centen op vakantie gaat , bpm weg dan andere belasting
Wie heeft er last van ?Mossel en nog een paar andere grote dealers , nou en
ghost zegt
@supertjeduc: betalen naar gebruik. Meer kilometers, meer betalen. Hogere belastingen op korte vluchten. Alles wat met de auto te doen is, kan je een vlucht voor besparen. Wordt zelfs al over gepraat om korte vluchten af te schaffen. Overigens ook niet zo dat salarissen worden betaald van de bpm, dan zou nu iedereen bij de overheid zonder salaris zitten?
flutterby zegt
@ghost: koop gewoon elektrische, dan heb je daar geen last van.
peke zegt
Om vervolgens de gehele occasionmarkt om zeep te helpen?
Wat een achterlijk plan.
550maranello zegt
Subsidie op auto’s kost altijd bakken met geld en verstoord de markt alleen maar meer. Ik zou zeggen, laat maar even zijn gang gaan. Wie wil er nou met mondkapjes voor met het openbaar vervoer? Precies, hollen naar de dealer, oude barrel inruilen en allemaal weer in de auto!
raoufff zegt
Mooiere auto’s bouwen en niet van die suffe crossovers tuthola hokken zou misschien voor vernieuwing kunnen zorgen in de autobranche.
karhengst zegt
Nieuwe auto’s worden toch grotendeels geleased? Die termijnen lopen gewoon af, dus de bestellingen zullen toch wel komen of staan sowieso nog in de wacht totdat de fabrieken weer gaan draaien, zoals de mijne.
Die voordeeltjes zullen direct in de zakken van de industrie verdwijnen. Een welkome bonus maar de echte noodzaak is twijfelachtig. Wanneer de economie weer opbloeit wakkert de vraag naar mobiliteit weer aan, mogelijk met een sterkere focus op individueel verkeert ivm het vermijden van OV.
mashell zegt
@karhengst: ik denk dat je gelijk hebt. De autokoop is niet geannuleerd maar uitgesteld. Dat ligt anders voor de restaurants, die zullen straks geen inhaalgedrag zien.
kminne zegt
De leasetermijnen van bestaande auto’s worden momenteel juist grootschalig verlengd, maar uiteindelijk zullen er inderdaad weer nieuwe auto’s worden besteld. Minder dan voorheen wellicht, maar het stopt niet.
sudbina zegt
“Het herstarten van de auto-industrie zal als een motor van algeheel economisch herstel functioneren”
Wat een onzin. Het herstarten van horeca, kappers, scholen, sportclubs etcetera; dat zal wat doen. De auto-industrie, zeker in Nederland, is onbeduidend als je het vergelijkt met de rest wat plat ligt.
En het subsidiëren van een nieuwe auto kopen? Nee dank je, niet alleen gaat het grootste deel daarvan direct naar het buitenland, maar het effect op de reële economie is ook verwaarloosbaar.
bennyyy zegt
Mooi moment om de BPM af te bouwen.
bartsss zegt
De lease rijders, waar de meeste nieuwe autos heen gaan, en bij wie het contract af liep in de corona tijd. Die gaan nu gewoon weer een nieuw contract aan. De auto industrie heeft niks te lijden hoor. De grote dealers al helemaal niet!! Laat ze dat geld wat anders subsidie zou zijn maar in de zorg, veiligheid en onderwijs stoppen. Of als er toch subsidie moet komen dan maar in de verduurzaming van Nederland.
petroldrinker zegt
Wat een onzin, er word al genoeg gedaan aan de verduurzaming, we zijn al braafste kind vd klas, nog meer hoeft absoluut niet, laat de rest maar eerst stappen nemen
tttijn zegt
Subsidie op een lekker koud biertje ook prima
mashell zegt
Met minder mensen op het terras, dat daardoor toch nog gemakkelijk vol te krijgen is en langere loopafstanden voor de bediening heeft de horeca voldoende excuus het biertje nog weer een stukje duurder te maken.
ericd zegt
Kijk om je heen, er zijn al veel teveel auto’s. De meeste staan 95% van de tijd niks te doen, buiten geparkeerd een plek in beslag nemend ter grootte van een kleine kinderkamer. De toekomst van automobiliteit is het intelligenter omgaan met bestaande middelen: vervoersmiddelen, energie, ruimte, tijd onderweg. Belastingbetalers zijn er niet om de industrie die zichzelf in een precair pakket heeft gebracht door overcapaciteit en minimale marges, uit de brand te helpen. Hetzelfde geldt voor de luchtvaartindustrie. Volgend jaar kloppen ze weer aan. Overheidssteun wordt een gebed zonder eind.
RiKe zegt
@ericd: Wat stel je voor als oplossing?
petroldrinker zegt
“‘moet ik een nieuwe auto kopen” nee maar ik wil niet anders dan een nieuwe auto kopen, moet wel eerst mijn M3 weg zijn waar helaas momenteel geen enkele reactie op komt
petroldrinker zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
arias zegt
En ik doodleuk mijn nieuwe BMW X3 ophalen in februari, niet wetende dat er mogelijk subsidies komen op nieuwe auto’s??♂️…. Maar er zouden inderdaad wel subsidies moeten komen om de verkoop te stimuleren. Daarnaast kan je zo ook proberen oude diesels van de weg te halen, en bijvoorbeeld hogere subsidies geven op plug-in hybrides. Goed voor de portomonnee en zijn de klimaatgekkies ook weer een stuk blijer
kminne zegt
Het met gemeenschapsgeld subsidiëren van privaat bezit van luxe goederen is een inderdaad een volslagen achterlijk plan. The problem with socialism is that you eventually run out of other people’s money. (Margaret Thatcher)
ericd zegt
Overigens wees iemand op Twitter er op dat een schroot;programma ten koste gaat van de garagebranche die het juist moet hebben van op de weg houden van bestaande auto’s.
RiKe zegt
BPM vermoord de markt samen met de uitstoot belasting. Sloop dat er af en men KAN weer eens een auto kopen, nu zijn de auto’s krankzinnig duur gemaakt om gaten in de begroting te dichten die je ook kan dichten door minder uit te geven aan kansloze dingen/regimes.
TimoBac zegt
Een subsidie gaat geen èèn consument over de streek trekken in deze tijden. Een steeds groter deel van ons wagenpark bestaat uit leaseauto’s (zakelijk & private) en daar is de subsidie niet voor bedoeld. Wij rijden hier ook lekker nog een paar jaar door, niks mis met een 6 jaar oude auto.