Op de dag dat de Bentley Bentayga werd aangekondigd liep ik toevallig de Bentley showroom binnen, daar stond de telefoon letterlijk roodgloeiend. De orders waren niet bij te houden, ondanks de consensus dat het niet echt een knappe auto is.
De 911R was er officieel nog niet eens, maar was al wel helemaal uitverkocht. Bij nieuwe Ferrari’s en Lamborghini’s gebeurt hetzelfde, bij het eerste gerucht moet je er direct bij zijn en anders kun je je knip trekken om een productieplaats over te nemen. Hoe knap is het van Tesla dat ze zoveel orders voor de nieuwe Model 3 hebben binnengeharkt?
Ja, het is knap
Het zijn normaal gesproken vooral exoten, die de laatste jaren ook nog eens een uitstekende belegging bleken te zijn. De Model 3 wordt juist geen exoot, maar het betaalbare broertje van Model S en Model X. Wat dat betreft is het echt knap dat Tesla zo’n ontzettende buzz rond de lancering wist te creëren.
Tesla is geen gevestigd merk met dealers op iedere straathoek, het merk bestaat amper 20 jaar. Feitelijk is dit hun derde auto, dus we kunnen niet zeker weten dat het “wel goed” zit. Dat is een verschil met BMW die zoveelste generatie 3-serie eruit gooit, daar gaat het echt niet meer mis. Tesla moet het nog steeds wel even waar maken.
Nee, dat is wat subsidie doet
Herinner je de Outlander PHEV nog? Niemand had nog maar een meter kunnen rijden en Mitsubishi noteerde al 10.000 orders! Nog even voor de duidelijkheid: in een normaal jaar verkochten de Japanners in Nederland zo’n 3.500 auto’s. Van de hele range, die uit nog veel meer dan alleen de Outlander bestaat. De redenen: MIA, KIA, VAMIL en 0% bijtelling zorgden ervoor dat een Outlander een beetje ondernemer geen rochel kost.
Als je vorig jaar nog een Passat GTE wilde, dan kreeg je van de dealer een A4’tje onder je neus. Daarop stond dat prijs, specificaties en levertijd nog niet bekend waren. Of je even wilde tekenen onderaan, iets wat massaal gebeurde.
Voor diegenen die denken: “das war einmal, de automarkt is nu weer normaal”. Think again, want ook in Nederland heeft een volledig elektrische auto voorlopig nog 4% bijtelling. Aanschafbelasting zit er niet op en er zijn her en der ook nog wat subsidiepotjes die leeggeplukt kunnen worden. Vandaar dat er al een Nederlandse leasemaatschappij aankondigde 400 stuks van de Model 3 te gaan bestellen.
Ook in de Verenigde Staten is het niet anders. Iedere Tesla koper heeft nu nog recht op een Federal Tax Credit van $7500,- en sommige staten hebben nog eens $2500,- gratis-geld in de aanbieding voor elektro-kopers. Echterrrrrr… en hier komt ie dan. Die 7.500 dollar is er alleen voor de eerste 200.000 auto’s die een fabrikant verkoopt. Medio 2018 zal Tesla dat cijfer gaan halen en dus hebben de eerste Model 3 kopers nog net even subsidie. Laten we wel wezen: 7.500 pop korting op een auto met een prijs van 35K dollar, dat is absoluut de moeite waard.
Kortom: subsidies werken! Meer subsidies voor iedereen!
cadrez zegt
Das netjes.
roppp zegt
@cadrez: 1 april
fijnkonijn zegt
@roppp: intussen een kwart miljoen reserveringen. Is niet echt een grapje ;-)
Wereldprestatie trouwens. Geen automerk, EVER, heeft iets vergelijkbaars losgemaakt.
En over subsidie gesproken. Hier in Zwitserland krijgen we geen subsidie. Het volle pond moeten wij dokken. En Tesla verkoopt hier toch als een malle. In het betreffende prijssegment méér als Benz, BMW, Audi en Porsche samen. Murica kicking German ass… ;-)
janmetdelangeachternaam zegt
Het is hun 4e auto, je bent de roadster vergeten volgens mij
willeme zegt
@janmetdelangeachternaam: Feitelijk is dit hun derde auto. Feitelijk. De Tesla Roadster was een gewoon een Lotus Elise met elektromotor ;-). Leuk, maar de Model S, X en 3 zijn van de grond af Tesla producten.
powerrrr zegt
@willeme: Feitelijk is dit hun vierde productie auto. Feitelijk: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors#Car_models
willeme zegt
@powerrrr: Feitelijk wel ja:
https://en.wikipedia.org/wiki/Glider_(automobiles)
kjeld zegt
@willeme: Als ik het zelfde roep over de Hennessy Venom GT dan krijg ik altijd commentaar ?
willeme zegt
@kjeld: Daarbij is er wel meer gedaan dan alleen een andere motor. Tesla heeft alleen de motor erin gelepeld, Lotus heeft de auto’s aangeleverd (alles werd in Hethel gebouwd, behalve de motor).
Bij de Venom GT zijn ze véél rigoreuzer te werk gegaan ;-)
pramm zegt
@willeme: de batterij kwam ook niet van lotus
JanJansen zegt
De kwaliteit zal me een zorg wezen. De subsidie is waarschijnlijk vele malen hoger dan de duurste reparatie. Tenminste als die reparatie al niet onder de garantie valt.
scaglietti612 zegt
@JanJansen: Heb op mijn Rio ook nog een 3-tal jaar te gaan voordat mijn garantie verlopen is. Echter hoop ik echt dat ik die nooit hoef aan te spreken, want betalen of niet het blijft miserie. :)
noreplacementfordisplacement zegt
Tsja brandstofauto kan zn biezen pakken. Met wat er de laatste jaren geproduceerd is was het de mooiste uitsmijter die je je kan wensen :’)
scaglietti612 zegt
@noreplacementfordisplacement: En ook in de lagere segmenten komen de komende jaren volwaardige vervangers van benzine-wagens en dat terwijl de prijzen snel zakken naar de ICE-varianten. Volgend jaar de Opel Ampera-e of Bolt met een bereik van 320km en 200pk, Hyundai I20 EV variant komt ook binnenkort uit en vanaf 2020 volgt de genadeslag met de opvolger van de Nissan Leaf namelijk de Nissan IDS die volgens Nissan een bereik van 600km zal hebben (theoretisch natuurlijk) en zou zeker niet meer kosten dan de huidige leaf.
Het enigste wat een grote doorbraak kan vertragen is dat de overheden de verkopen van ev niet kan bijbenen met de opbouw van voldoende infrastructuur.
noreplacementfordisplacement zegt
@scaglietti612: Pfff echt jammer..
knipperlichtje zegt
Ik heb het gevoel dat de hype ook flink aan de verkopen bijdraagt. Het is zelfs op het nieuws dat Tesla een nieuwe auto heeft aangekondigd, dat haalt zelfs een nieuwe S-klasse niet.
stfu zegt
@knipperlichtje: en dat terwijl Tesla alleen via social media wat reclame maakt en geen ‘gelekte’ foto’s of teasers de wereld ingooit. Heel tof!
Rick-dos zegt
Tesla is de Apple iPhone van de auto industrie. Niemand weet waarom je het eigenlijk wil hebben maar omdat iedereen er één heeft moet jíj er natuurlijk ook één hebben. En om helemaal hip te zijn dan moet je natuurlijk als eerste zo’n ding hebben. Wat doe je dan? Ga je voor de winkel liggen (for fuck sake!) om als eerste één te kunnen bestellen. Probeer dan nog maar met een pokerface de onderhandelingen in te gaan.
Dat alles gezegd hebbende ben ik van mening dat dit tot nu toe het mooiste model is van Tesla.
Edge zegt
@Rick-dos: Nja, het helpt natuurlijk ook dat, zoals in het artikel aangegeven staat, je allerlei subsidies of belastingvoordelen krijgt op zo’n Tesla. Als mensen ergens geld kunnen besparen zijn ze er natuurlijk ook als de kippen bij.
Rick-dos zegt
@Edge: Een iPhone kun je ook met subsidie kopen. Het helpt maar we weten allebei dat dat niet de reden is dat mensen voor de winkels liggen om als eerste zo’n ding te hebben.
Zoals hierboven al opgemerkt is, er wordt zelfs een nieuwsitem aan geweid dat er mensen in de rij stonden bij de Tesla dealer in Amsterdam. Het is vooral de hype. Dat er subsidie opzit is mooi meegenomen.
Rick-dos zegt
@Rick-dos: geweid….uhuh…
pramm zegt
@Edge: in Nederland zit er geen subsidie op. Wel bijtelling voordeel en geen wegenbelasting, maar dat laatste zal waarschijnlijk al wel zijn opgeheven wanneer deze auto op de markt komt, en mensen met een leaseauto zullen geen aanbetaling doen op een auto die ze over 2 jaar misschien zullen kunnen gaan leasen.
lekkaah zegt
@Rick-dos: Klopt, hij headhunt ook personeel van Apple vandaan (er werken dus gewoon ex Apple medewerkers) en je zou kunnen stellen dat hij apple’s marketinggedrag ‘kopieert’.. Zie alleen al de “Tesla Store” op de PC hooft.. LOL!
Dus idd, die Musk is briljant.
Rick-dos zegt
@lekkaah: Dat is hij zeker. Begrijp mij niet verkeerd; het is geen aanval op Tesla of Musk, want zijn visie en ideeën juich ik alleen maar toe, het is eerder mijn onbegrip voor mensen die voor een telefoon, en nu zelfs voor een auto, voor de winkel gaan liggen om te kunnen roepen dat ze de eerste zijn.
Kapitalisme out of control.
lekkaah zegt
@Rick-dos: Helemaal mee eens, vandaar spaarpotlesjes invoeren vanaf de kleuterschool :)
dafmaf zegt
@lekkaah: Techniek en marketing zijn twee totaal verschillende dingen hoor. Daarbij: marketing begint met een goed product. Rotzooi verkopen lukt niet met de beste marketing.
w0o0dy zegt
@dafmaf: zegt de naam McDonald’s je iets? Loom? Telsel? PRINCESS? Allemaal rotzooi maar het verkoopt
dafmaf zegt
@w0o0dy: Als je met Telsel, Tel Sell bedoelt, dan bevestig je precies mijn punt. Niemand koopt een vernieuwde abcruncher als de zijne stuk is. Je laat je eenmaal verleiden en klaar, naar de kringloper en de vrijmarkt. Princess is rommel, niemand die daar aan twijfelt en McDonald’s, tja, beetje gezochte vergelijking.
Het geld dat Apple uitgeeft aan marketing is een fractie van wat Samsung uitgeeft, absoluut en procentueel, het valt echt wel mee dat mensen alleen door de marketing een iPhone kopen
stfu zegt
@Rick-dos: onderhandelen? Dat kan bij Tesla niet!
dafmaf zegt
@Rick-dos: Als dat zo was zouden de meeste iPhone-gebruikers geen iPhone meer nemen als ze aan een nieuwe toe waren. In werkelijkheid is de berkentrouw van Apple groter dan bij elk ander merk.
scaglietti612 zegt
@Rick-dos: ‘Ga je voor de winkel liggen (for fuck sake!)’ Fantastisch deze reactie, vind het zelf ook volstrekt belachelijk.
Wees slim en wil je echt iets hebben wacht dan nog eventjes totdat je gewoon binnen een paar maanden na bestelling ééntje voor je deur hebt staan.
Moest ik deze Model 3 echt willen hebben dan wacht ik gewoon tot de 2de lichting wanneer de hype gezakt is en de kinderziekten eruit zijn.
kemp86 zegt
@Rick-dos: Tesla doet niet aan onderhandelingen :).
nathanael zegt
Over die 115.000 pre-orders wordt verder niets meer gerapt.
Blijft toch leuk een Tesla…
martijn11 zegt
Dat is wel erg lekker, 115.000 preorders
Dutchdriftking zegt
Ach ja, het is gewoon een goede auto voor een goede prijs. En met enorme korting is hij nog bereikbaarder. Als er een merk is die precies op tijd kwam dan is het toch wel Tesla. Uitstekend gedaan.
postzegel zegt
@dutchdriftking: Ik wacht wel op een Model 2 ofzo,. Tesla in formaat Polo ofzo… Als die op 25.000 Euro uitkomt.. dan kan VW de E-up! helemaal niet meer kwijt ( met z’n range van krap 100 km, en z’n prijs van 25.000 euro.. )
Dutchdriftking zegt
@postzegel: Ik dacht dat die voor de bijtelling een prijs heeft van 25.000 maar dat je als particulier alleen kan leasen? En voor de zomermaanden krijg je dan 3 weken ‘gratis’ een grotere vakantie auto met een normale motor. Het idee is niet eens heel raar. Als je dagelijks onder de 100km blijft (zoals 90% van de particulieren) kan het dus prima uit. Maar volgens mij wil het idee gewoon niet aanslaan. Daar zal de Tesla niets aan veranderen.
postzegel zegt
@dutchdriftking: Ik heb serieus interesse in die E-up gehad, tot de prijs 2x boven die van een normale benzine up uit bleek te komen. En het bereik ook nog bedroevend is: 130 km opgave, 80 in de praktijk. Een Eco-up ( op aardgas/groengas) heeft een veel beter bereik ( 350+ km in de praktijk) , kost de helft, en is verder net zo goed een krap koekblik.
De E-up is trouwens inderdaad vooral lease-gericht in Nederland, maar ze zijn ook gewoon te koop hoor; zie gaspedaal.nl,meestal gaat t om Demo’s of ex-lease ofzo, maar ver onder de 20.000 rond voor een 2e handsie ga je voorlopig nog niet vinden. Wel fijn dat de accu gewoon ‘van jezelf’ is, en je dus geen maandelijkse huur-kosten hebt zoals Renault dat doet.
De Tesla Model 3 zal duurder zijn, maar groter en met een fatsoenlijk bereik, geschikt voor snelladen, en ja, dat trekt mensen wel over de streep. Ohja, wellicht ook nog eens, net als de Model S, grateloos opladen?
Zo jammer dat ik partikulier ben en dus niet tot de doelgroep behoor.
slickrick zegt
@postzegel: who THE fuck wants to ride in à UP ??? En al helemaal een eco-up, dat is toch wel het hoogtepunt van gierigheid…
postzegel zegt
@slickrick: niet gierig. Milieu en portemonnee bewust. Liever stapte ik altijd op de fiets naar t werk. Hou ik voor de vrije tijd méér geld over voor meer benzine, banden en andere auto-onderdelen. Of wilde je zeggen dat jouw achterbank, kofferbak en al het vermogen boven de 75pk echt noodzakelijk zijn tijdens de rit van huis naar werk en terug?
slickrick zegt
@postzegel: ik vind het wel lekker om elke dag 300pk onder mijn rechter voet te hebben, naar de supermarkt, de bouwmarkt of op en neer naar Duitsland. Niet omdat het moet, maar omdat het kan….. Maar met jou redenatie kan je ook met water en brood onder de brug gaan slapen, want meer heb je toch niet nodig toch om in leven te blijven ?
rulefollower zegt
@postzegel: Tja, de e-up wordt hier in Zwitserland al gedumpt met 46% korting:
http://www.autoscout24.ch/de/d/vw-up-kleinwagen-2015-vorfuehrmodell?allmakes=1&fuel=16&index=83&page=2&sort=price_asc&st=2&vehid=3502910&vehtyp=10&returnurl=%2fde%2fautos%2falle-marken%3fallmakes%3d1%26fuel%3d16%26page%3d2%26sort%3dprice_asc%26st%3d2%26vehtyp%3d10%26r%3d5
postzegel zegt
@rulefollower: De E-load-up! is, anders dan een E-up! een kleine bestelwagen. Lichte vracht zo u wilt,. Geen achterbank dus, en in Nederland niet zo interessant, want gewoon betalen voor geel kenteken, aangezien de eisen in Nederland voor ‘grijs’ of ‘lichte vracht’ of ‘LKW-zulassung’ compleet anders zijn dan in België, Duitsland en waarshcijnlijk ook Zwitserland.
rulefollower zegt
@postzegel: Wel handig om een range extender mee te vervoeren.
lekbak zegt
Uiteraard werken subsidies (en belastingen). Zonder die combinatie had nu niet het halve land zonnepanelen op het dak en stonden er niet van die afzichtelijke windmolens in het ijsselmeer. Dan had het halve land nog steeds gerookt, hadden we bijna allemaal in een dikke V8 gereden.
Echter ben ik het niet met de stelling eens dat tesla zo’n succes is door subsidies. Het zijn auto’s die aantrekkelijk zijn vormgegeven, ze hebben moderne techniek die werkt, ze rijden voor 99% van de mensen lekkerder dan reguliere auto’s en ze hebben een hippe status. Die ene procent is dan een stugge autoblogger die gewoon blij wordt van alle (!) verbrandingsmotoren, en daardoor een tesla maar niks vind.
stfu zegt
@lekbak: ik ben het eens helemaal met je eens Lekbak ;)
lekbak zegt
@stfu: zullen we het vandaag dan maar niet hebben over of dit de oplossing is voor het milieuprobleem? Dan blijft dat ook zo ;-)
boomhauwer zegt
@lekbak: je vergeet de manuele versnellingsbak…
rulefollower zegt
@lekbak: Welke subsidie zit er dan op zonnepanelen voor op je eigen dak?
flutterby zegt
@rulefollower: geen btw en je mag elke kWh die je levert in de zomer en overdag 1 op 1 verrekenen met wat je in winter of avond van het net trekt.
rulefollower zegt
@flutterby: Deels mee eens. Echter de btw is gekomen omdat de belastingdienst meende dat er btw afgedragen moest worden (onder EU druk). Dan gelden wel de regels zoals die voor elke kleine ondernemer gelden.
Voor wat betreft de saldering. Dat is zeker ook aan het schuiven. Echter de NL overheid heeft inmiddels wel begrepen dat ze niet zomaar kunnen schuiven (onbetrouwbare overheid) en er komt zeker een soort overgangstermijn. In verschillende landen zie je dat er op basis van de aangesloten hoeveelheid kwp een heffing opgelegd gaat worden. Vergeet ook niet dat het niet voor niets is dat alle zonnepanelengebruikers gedwongen worden naar een slimme meter.
lekbak zegt
@rulefollower: er zijn in het verleden aantrekkelijke regelingen geweest voor het plaatsen van die dingen. Daarbij is er nog subsidie aan te vragen als je het met bijvoorbeeld je wijk in een energie coöperatie doet.
Ook heb je natuurlijk zwaar belaste stroom in Nederland die mensen stimuleert om dergelijke maatregelen te treffen. Immers gaan subsidies en (als excuus van de overheid) stimulerende belastingen hand in hand.
slickrick zegt
@lekbak: ooh nee, Tesla heeft 5 miljard dollar aan subsidies ontvangen van de USA overheid. Voor de ontwikkeling van hun auto’s , zonder dat geld waren ze nooit van de grond afgekomen. Ze maken trouwens nog steeds verlies, maar de toekomst ziet er wel goed uit voor ze….
lekbak zegt
@slickrick: dat is de reden dat ze bestaan. Dat is geenzins de reden dat de auto’s die ze maken zo gewild zijn. Immers is subsidie beslist geen garantie voor succes.
ricksmits zegt
@lekbak: kan me ergens iets ophalen dat ik ooit een artikel las dan met tijdens de zware tijden van de crisis tesla een overheidslening jaren voortijdig al terugbetaalde..
sjeemsbond zegt
115.000 pre-orders wereldwijd of rijd half nederland in zo’n electrisch hok?
postzegel zegt
@sjeemsbond: Wereldwijd neem ik aan.. En ook al was het alleen Nederland: Er rijden 7 miljoen auto’s rond in Nederland… dus 115.000 maakt nog laaang niet half nederland. Tenzij 6 miljoen 8 honderd 85 duizend nederlanders hun auto massaal naar de sloop brengen.. .dan weer wel.
tvl1995 zegt
@postzegel: Volgens die berekening rijdt heel Nederland dan in een Model 3 ;)
postzegel zegt
@tvl1995: Nee, d’r helft. Tenzij de resterende Nederlanders de niet Tesla model 3 rijders gaan inruilen op een model 3 ;-)
oxymoron zegt
“Kortom: subsidies werken! Meer subsidies voor iedereen!”
Wie betaalt eigenlijk al die subsidies? Dat zijn toch de belastingplichtigen? Deels is het dus een sigaar uit eigen doos, deels en lastenverzwaring. En dan was er ook nog het begrip ongeoorloofde staatssteun; daar hoor je bij deze subsidies nooit iemand over.
scaglietti612 zegt
@oxymoron: Valt mij nu erg op van kopers die de afgelopen maanden een ev gekocht hebben en daarmee 5000eur subsidie hebben gekregen. Wel velen zijn nu plots erg arrogant geworden en op sommige facebook-pagina’s maken ze andere uit die niet meteen een ev of zonnepanelen kan/wil kopen dat ze anti-milieu zijn. Dat die mensen gewoon toegeven dat het om het geld te doen is en niet voor het milieu, niemand die het hun kwalijk zal nemen (gratis geld slaat niemand af :) ).
parker zegt
Subsidie = gratis geld, lagere bijtelling = minder IB afdragen. De auto’s worden dus niet gesubsidieerd, de berijders dragen alleen wat minder IB af van reeds verdiend loon dan voorheen – maar de belastingdruk is toch al hoog genoeg bij die groep dus prima dat zij dit voordeeltje wél toucheren en handophoudend Nederland níet..
scaglietti612 zegt
@parker: In Belgie werkt het anders. Je moet eerst de EV of waterstof-wagen aankopen voor de volle prijs inc. btw. Wanneer ie op kenteken staat moet je dan de papieren doorzenden naar dat bureau die dan 5000 eur. stort op je rekening. Volgend jaar en de jaren daarop worden de subsidies verlaagt tot 2020 dan is het gedaan.
parker zegt
@scaglietti612: klopt, in Frankrijk werkt het ook zo. Dat is wel een echte subsidie: een pure cash-out voor de staat. Duitsland overweegt hetzelfde, met nog wat aanvullende voordeeltjes
scaglietti612 zegt
@parker: En de geschiedenis leert ons ook dat de subsidies vroeg of laat tegen je tanden slaat. Vroeger kreeg je subsidies voor diesels,lpg-wagens, zonnepanelen, etc… Nu betaal je extra belastingen op omdat het opeens niet meer milieu-vriendelijk is. Zal ook zo zijn met de EV, vroeg op laat zul je daar ferm belastingen op mogen betalen. Als iedereen elektrisch zal rijden dan verliezen de landen hun inkomsten op brandstoffen, wat in feite een soort km-heffing is. Ze zullen dat wel compenseren door de km-heffing in te voeren voor personenwagens, maar dan verliezen ze de inkomsten op BIV en jaarlijkse wegentax. Gevolg: extra tax voor wie zijn wagen thuis oplaad, km-heffing, extra btw bij aankoop, wie zal het zeggen.
Ben daarom altijd wat sceptisch als het om subsidies gaat. :( Vertrouwen in de overheden is al jaren geleden volledig verdwenen. Wie weet wat er nog zal komen.
ghost zegt
Ik vind het niet indrukwekkend!
Met subsidie van overheden kan iedereen dit binnen harken. Van mij mag de overheid dan ook stoppen met deze nutteloze lobby. Dat houdt het wel zo leuk voor iedereen.
sracert zegt
Subsidies wat een scheldwoord, corruptie moet door vloeien
hehe zegt
Na het zien van de presentatie toch maar overstag. Een voorbestelling geplaatst en wat aandelen gekocht. Zo ben ik of wat geld kwijt of krijg ik misschien een auto voor weinig ;-)
slickrick zegt
@hehe: ja ik ben ook serieus geïnteresseerd in deze Tesla, heb een proefrit aangevraagd voor de huidige model S om wat tijd met de verkoper te spenderen en info in te winnen. Ik heb al vaker in de huidige Teslas gereden maar vind het interieur toch een stuk minder ivm een BMW 5, of Audi A6. Ben een beetje bang dat die model 3 een budget interieurtje krijgt
fit4fun zegt
Inmiddels 180.000 pre-orders:
https://twitter.com/elonmusk/status/715934657720639488
ericd zegt
@fit4fun: Al ruim voorbij de 230.000 volgens engadget.
BartJ zegt
Als subsidie helpt, dan was de subsidie goed bedacht. Dat is namelijk heel het idee achter het geven van subsidie.
Los daarvan is subsidie niet het hele verhaal. Ik had nooit een auto kunnen ontwerpen en uitwerken die dankzij de subsidie een succes zou worden. En dat deel van het verhaal is minstens zo van belang.
Net zoals goede marketing van een slecht product, van het slechte product een succes maakt. Goede marketing maakt echter van een goed product wel een groter succes, dan het zonder die marketing zou zijn.
BartJ zegt
Herstel:
*Net zoals goede marketing van een slecht product, van het slechte product geen succes kan maken.