Meteen maakt men gebruik van de beschikbare subsidie op een elektrische occasion.
Handen bij de knoppen. Sinds vorige week is het weer mogelijk om subsidie van 2.000 euro aan te vragen voor een elektrische occasion. Het potje was eigenlijk leeg, maar plots kwam er nog eens 23,1 miljoen euro beschikbaar voor de rest van 2024 om te gebruiken.
Dat hebben Nederlandse particulieren geweten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) maakt in een update bekend dat er in een tijdsbestek van vijf dagen al voor zo’n 3,4 miljoen euro aan subsidie is uitgekeerd. Er is nu nog ruim 19,7 miljoen euro beschikbaar.
Met dit tempo is het potje voor het einde van het jaar alweer op. Nu de subsidie weer beschikbaar is gesteld gaat het naar verwachting tijdelijk hard. Het is de komende periode aankijken of de populariteit blijft en of de pot inderdaad zo snel leegraakt als het nu gaat.
De oorspronkelijke pot was in juli van dit jaar op. De koek leek op voor subsidie voor een elektrische occasion, totdat bekend werd dat er sinds vorige week weer subsidie aangevraagd kon worden. De 23,1 miljoen euro extra subsidie is afkomstig van niet-gebruikt geld van de SEPP-subsidie regeling uit 2023, toen het potje voor een nieuwe EV niet opraakte in dat jaar.
Nieuwe EV
Voor een nieuwe elektrische auto is er nog 21 miljoen euro subsidie beschikbaar. Deze pot gaat een stuk langzamer en het is nog maar de vraag of deze opraakt voor het einde van 2024. Dit jaar is er 36,9 miljoen euro verstrekt aan subsidie op een nieuwe EV.
Gebruikte EV
Een elektrische occasion tussen de 12.000 en 45.000 euro komt in aanmerking voor 2.000 euro subsidie. Daarmee is het pech voor al die Model 3’s uit 2019 die nu op de markt verschijnen. De cataloguswaarde van die auto’s is meestal rond de 49.000 euro of meer, waardoor deze auto’s niet in aanmerking komen.
pomoek zegt
Begrijp ik nu dat voor de subsidie voor de aankoop van een tweedehands EV er wordt gekeken naar de oorspronkelijke catalogusprijs?
Richmond zegt
Ja want als je een Tesla die te koop staat voor 30k (maar nieuw 100k) dan heb je blijkbaar meer geld te besteden dan als je een Nissan Leaf koopt ofzo die nieuw minder dan 40k kostte, maar nu 25k kost. Krom beleid
Roskampies zegt
Zo te lezen wel. Hoe was de reactie ook alweer, ohja: Bizar…
Robert zegt
“Sinds vorige week is het weer mogelijk om subsidie van 2.000 euro aan te vragen voor een elektrische occasion.
(…)
De oorspronkelijke pot was in juli van dit jaar op.”
Wat zul je er een zure smaak in de mond aan hebben overgehouden, als je net in augustus je tweedehands EV hebt afgerekend. Twee ruggen
te veel betaaldmisgelopen…Autokenner zegt
Dus? Niet alles en iedereen hoeft maar andermans belastinggeld te krijgen.
louisvdd76 zegt
Je kunt dan nu gewoon subsidie aanvragen nog.
a_buis zegt
Dus de prijs van de occasion ev is zojuist met 2k gestegen, feest bij de handelaren
Richmond zegt
De azijn was lekker?
a_buis zegt
Pure logica waarde Richmond
DeWitteCondor zegt
Wel heel apart ook dat je je keuze dus kennelijk laat afhangen van een subsidie van 2k. Hoe schraal.
exclusivecarspotter zegt
Ik denk dat er een aantal particulieren die net naast de pot hebben gepist in juli, alsnog de aanvraag hebben ingediend…
kwakmare zegt
Oprechte vraag; ik zie erg wisselende om standen bij bijvoorbeeld iD.4 occasions in gelijke prijsklasse (~€30K).
Bij een benzine zocht ik meestal een auto rond de 80.000km. Wat is een goede km stand bij zo’n elektronische auto om nog jaren mee verder te kunnen met 15k km per jaar?