Met wat voor levertijd moet je als particulier rekening houden als je een nieuwe elektrische auto gaat bestellen?
Gisteren werd officieel bekend dat particulieren in aanmerking komen voor subsidie op een elektrische auto. De belangrijkste voorwaarden en spelregels behandelden we gisteren in Nederlandse subsidie elektrisch rijden: zo werkt het.
Aan de hand van een lijst weten we welke elektrische auto’s in aanmerking komen voor de subsidie. Autoblog.nl zocht uit welke van de meest relevante EV’s jij het snelste kunt rijden als je er eentje gaat bestellen.
BMW
- i3 – direct leverbaar
De BMW i3 is al jaren verkrijgbaar op de markt. Dit heeft als voordeel dat diverse dealers uit voorraad kunnen leveren. Ben je niet te kieskeurig op een configuratie kun je meteen instappen in een nieuwe of jong gebruikte i3.
DS Automobiles
- DS 3 Crossback E-Tense – Tijdelijk op voorraad
De marktlancering van de DS 3 Crossback E-Tense was begin dit jaar. De elektrische auto is in de Business-uitvoering verkrijgbaar vanaf 43.840 euro. Dankzij de subsidieregeling kun je een korting krijgen van 83,33 euro per maand op een Private Lease contract. Dit is op basis van 48 maanden / 10.000 km per jaar.
DS Automobiles laat tegenover Autoblog weten dat de Business-uitvoering op voorraad is om aan de eventuele vraag te voldoen. Als de voorraad op is ligt de levertijd, net als de reguliere varianten van de elektrische auto, op enkele maanden. Nu bestellen is een levering in september, verwacht het merk.
Fiat
- 500e – oktober 2020
De aankondiging van de nieuwe Fiat 500e was in maart van dit jaar. Voorlopig zit een levering van de elektrische stadsauto er nog niet in. Fiat verwacht dat de verkoop van de 500e in oktober van dit jaar van start gaat.
Honda
- e – zomer 2020
Honda communiceert leveringen vanaf de zomer. In de autolijst is opgenomen dat zowel de e Advance als de e Base in aanmerking komen voor de subsidie van 4.000 euro.
Hyundai
- IONIQ Electric – enkele weken
- Kona Electric – enkele weken
Hyundai laat tegenover Autoblog.nl weten dat zowel de IONIQ Electric als de Kona Electric ruim op voorraad zijn. Dat betekent dat je met de bestelling van een nieuw exemplaar al binnen enkele weken kunt rijden. Het voordeel voor Hyundai is dat beide auto’s natuurlijk al even op de markt zijn, wat ze een voorsprong geeft op de nieuwkomers.
Kia
- e-Niro – uit voorraad leverbaar
- e-Soul – uit voorraad leverbaar
Naast deze twee nieuwe modellen komt ook de oudere Soul EV als occasion in aanmerking voor de subsidie. Diverse dealers hebben de e-Niro en e-Soul op voorraad. Kia adviseert mensen om contact op te nemen met lokale dealers over de actuele voorraad. Als de e-Soul door zijn voorraad is hanteert Kia een levertijd van 3 á 4 maanden voor het model.
Mazda
- MX-30 – september 2020
De elektrische Mazda MX-30 staat gepland voor een marktlancering in september. Mazda Nederland heeft tegenover Autoblog.nl bevestigd dat wie nu een nieuwe MX-30 bestelt, deze inderdaad in september nog geleverd zal krijgen. Een levertijd van enkele maanden dus voor deze elektrische auto.
MG
- ZS EV – uit voorraad leverbaar
De volledig elektrische MG ZS EV is direct uit voorraad leverbaar. In de Private Lease is de MG er vanaf €377 per maand, exclusief de 83 euro korting vanuit de overheid. Het gaat hier om een periode van 48 maanden.
MINI
- Electric – uit voorraad leverbaar
De elektrische MINI staat bij de dealer en de eerste exemplaren hebben inmiddels een kenteken. Diverse dealers hebben de MINI Electric inmiddels op voorraad en kunnen direct leveren.
Nissan
- Leaf – direct leverbaar
Opel
- Ampera-e – direct leverbaar
- Corsa-e – direct leverbaar, enkele weken levertijd
Opel heeft de Ampera-e op voorraad en kan deze direct leveren bij aanschaf. De nieuwe Corsa-e met 1 fase laden is tevens beperkt op voorraad. Mocht de voorraad op zijn, dan hanteert het merk een levertijd voor deze elektrische auto van 8 tot 12 weken. Opel laat tegenover Autoblog weten dat de Corsa-3 met 3 fase laden in de zomer naar Nederland komt.
Daarnaast zegt Opel dat orders kosteloos geannuleerd kunnen worden wanneer men niet aanmerking komt voor subsidie. De overheid heeft een jaarlijkse budgetcap ingesteld voor aanschafsubsidies die verstrekt gaan worden.
Peugeot
- e-2008 – levering vanaf deze maand
- e-208 – levering vanaf deze maand
De nieuwe elektrische Peugeots arriveren deze maand in Nederland. De levertijd van een nieuwe bestelling is op het moment van schrijven niet bekend, de vraag staat uit bij Peugeot.
Renault
- Twingo ZE – najaar 2020
- Zoe – direct uit voorraad leverbaar
De nieuwe Renault Twingo ZE laat nog even op zich wachten. De elektrische auto komt in het najaar op de markt. De Zoe kun je direct rijden, omdat deze uit voorraad geleverd kan worden. De Twizy komt helaas voor Renault niet in aanmerking voor de aankoopsubsidie omdat het geen volwaardige personenauto betreft.
SEAT
- El Born – najaar 2020
- Mii Electric – uitverkocht voor 2020
De SEAT El Born werd in 2019 voorgesteld. We ruim een jaar na de introductie, maar nog steeds is het model niet gelanceerd op de markt. Mik op een marktintroductie in het najaar van 2020. De Mii Electric is uitverkocht voor 2020, zo laat SEAT weten. Het merk hoopt het bestelssysteem op termijn weer te openen voor orders in 2021.
Skoda
- CITIGOe IV – uitverkocht voor 2020
De situatie van de SEAT Mii Electric is tevens van toepassing op de CITIGOe IV. De elektrische auto is uitverkocht voor dit jaar. Op termijn accepteert het merk orders voor leveringen die in 2021 zullen gaan plaatsvinden.
Volkswagen
- e-Golf – direct uit voorraad leverbaar
- e-Up! – direct uit voorraad leverbaar
- ID.3 – zomer 2020
Zowel voor de uitgaande e-Golf 7.5 als de e-Up! kun je nu terecht bij Volkswagen. Voor de ID.3 moet je langer geduld hebben. De Duitse autofabrikant zegt dat de elektrische auto deze zomer komt.
n0zem zegt
Nog best wat te kiezen zo lijkt het. Mooi overzicht!
flutterby zegt
@n0zem: wel snel zijn, de pot is zo leeg.
jack_abarth zegt
Jammer dat er geen vanafprijzen er bij vermeld staan.
berlinetta zegt
Mijn broer zou in juli een Citigo-e in de private lease krijgen. Vanwege corona wordt dat echter 3/4 maanden later.
sanderp zegt
De MG is overigens erg aantrekkelijk, ben geen fan van de auto maar goedkoop rijden is het wel: voor 23k heb je een prima EV.
boomhauwer zegt
@sanderp: 23000€ is al niet meer veel voor een schoendoos op wieltjes? Wat verdienen jullie wel niet!?
crepito zegt
@boomhauwer: Nieuwe auto’s zijn duur, EV’s nog duurder. Die 23k is zeer netjes. Wel gesponsord door China.
sanderp zegt
@boomhauwer: Vergelijkbare auto op fossiele brandstof is duurder. Alles is relatief ;)
Graafke zegt
@sanderp: inderdaad erg scherpe prijs
rhellema zegt
@sanderp: hoe weet je dat het een prima auto is voor €23.000?
sanderp zegt
@rhellema: Ik zei EV, en volgens reviews van onder meer autoweek was het al een prima EV voor 32k.
wimof zegt
Als je een E-Up! koopt weet je wat je (maar) hebt, maar onderschat hem niet.
goodvibrations zegt
Best wel wat uit voorraad leverbaar valt me op.. (Ondanks corona). Ben benieuwd hoe goed de verkopen gaan.. Ook al is er subsidie.. Een gebruikte LPG auto kost in gebruik niet meer per KM als je redelijk wat kilometers maakt.. Maak je weinig kilometers dan kun je net zo goed toe met een benzine variant.. Gezien de hoge aanschaf prijzen…
timowouters zegt
@goodvibrations: pak die MG. Een enorme auto voor €377-€83=€294 per maand. Succes met een LPG. Auto zoeken voor hetzelfde geld!
Voor dat geld is het een extreem goede deal. Niet de grootste range (300km bruikbaar) maar ruim voldoende voor Nederland
cazzo046 zegt
Moet je wel in zon chinees willen rijden. Nogo voor mij.
florisje zegt
@cazzo046: Voor dat geld moet je niet zo kieskeurig zijn.
goodvibrations zegt
@timowouters: Dacia duster (zelfde kwaliteit) lease je al voor 329.. Bi-fuel(!).. Rijd je goedkoper dan elektrisch.. En heb je geen last van die range.. Ik rijdt wel regelmatig verder dan 300 km.. Bovendien redt je dat niet… Zeker niet in de winter..
Maar ik zei tweedehands.. Een jonge Japanner op LPG kost je minder per maand… En als je weinig rijdt is een prius goedkoper dan 300 euro per maand..
goodvibrations zegt
@goodvibrations: ik rijdt ? paar typos dader excuus ?
dawwg zegt
300km range genoeg voor Nederland ? Kom jij eens ff lekker uit je grachtengordel bubbel bij ons in de echte wereld kijken ….
roadracer zegt
Nissa Leaf?
Escudo zegt
Ik meen dat in het geval van de Kia e-Niro enkel de MY2019 variant op voorraad is, houd dan rekening met een 1-fase lader… (dus niet voor de vlugge Japies)
bierbuik zegt
@Escudo: drommels!
ranja zegt
@Escudo: de Niro en Kona zijn inderdaad de 1-fase modellen.
ty5500 zegt
Best wel goed dat er een maximumbedrg op de subsidie staat. Echt dikke auto’s verkopen zichzelf wel en zo worden de fabrikanten gestimuleerd om toch wat van de prijzen af te schaven.
none zegt
Ja hadden de sukkels bij de overheid vanaf het begin zo moeten doen.
larsdbs9 zegt
De subsidie regeling geldt alleen voor elektrische auto’s tot €45.000. Kies bijvoorbeeld bij de DS3 of de MX-30 voor een luxere versie en je komt hierbij al niet meer in aanmerking.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Tesla?
mashell zegt
Die zijn te duur.
none zegt
Als je kunt kiezen tussen een Tesla en die Honda, en je bent geen taxi chauffeur. Wie kiest er dan een Tesla?
cossiekiller zegt
Ik vind het vreemd dat er nog steeds geen volledig elektrische break leverbaar is…
mashell zegt
Nadeel van zo’n break is dat mensen die helemaal vol gaan stouwen met maxicosi’s, luiertassen, wipstoeltjes, rompertjes en dergelijke en ze dan gaan klagen dat de actieradius tegenvalt. Bovendien is de gezinsauto van nu geen break maar een crossover, dat staat gewoon beter onder de carport.
GH zegt
@mashell: Het blijft persoonlijk, maar nee, dat staat niet beter.
pier zegt
Mee eens, liever een break/station dan een suv.
ty5500 zegt
1000% eens. Jammer dat je gewoon richting crossovers geduwd wordt omdat er altijd minder aanbod in breaks is
cossiekiller zegt
Tja. Nu steken ze die crossover of suv wel vol maxicosi’s en kinderwagens. Maakt weinig verschil.
Misschien dat die Amerikanen nu het licht (lees: breaks) gaan zien, nu ze de RS6 geleverd krijgen… En zal die alsnog populair worden na de monovolume en de suv… Laten we hopen.
Citrofiel zegt
De MG 5 EV komt in 2021, een Roewe Ei5 maar dan ver-MG-d. Dat zou best eens de eerste EV-station kunnen zijn die in Europa leverbaar wordt, als VW niet ineens alle 26 varianten van de ID-reeks uit weet te poepen (geen idee of daar een station bij gepland zit overigens).
utregcity zegt
“Honda communiceert leveringen vanaf de zomer.” Dat is dus over 15 dagen. ?
Citrofiel zegt
De eerste exemplaren staan inmiddels op kenteken, dus zou best eens kunnen.
mustang750supersnake zegt
hmmm.. en nissan?
sanderm3 zegt
Ik rij nu een paar maanden een Suzuki Alto uit 2011. Voor 2500euro gekocht. Ik rij er ongev 1 op 22 mee, mrb en verzekering zijn een lachertje. Moraal van het verhaal: elektrisch rijden incl aanschaf of lease is nog altijd veel en veel duurder dan dit. En ik kom ook overal. En kan overal tanken. Geen laadpaal etc nodig. Nu hoor ik de meeste denken…een Alto pfffff.. Maar het zal je verbazen hoe goed dit nog vooruit komt en is vrij stil, en airco er in, veel hoofdruimte ook. Prima voorlopig zo
maotje zegt
@sanderm3: je vergelijkt een alto van 9 jr oud met een nieuwe ev? Wauwww wel een top vergelijking.
pier zegt
Wel een redelijk goed verhaal vanuit het oogpunt van Jan Modaal. Tuurlijk kan je een nieuwe EV qua kosten niet met een 10 jaar oude tweedehands vergelijken, maar dit is wel hoe heel veel mensen er tegenaan kijken.
jelmer zegt
De allerkleinste van tien jaar terug is goedkoper dan een nieuwe auto: wow!
wimof zegt
Maar hij is er wel blij mee, een heel grote deugd (tegenwoordig).
none zegt
Auto’s gaan gewoon langer mee. Ik heb zelfs het gevoel dat je op het ogenblik beter een auto van 10 jaar oud of zo kan hebben, die hadden meer kwaliteit voor hun geld dan tegenwoordig.
Ik haat dat goedkope gedoe bij bmw om dat tablet display niet netjes weg te werken in het dashboard.
pier zegt
Op de site van VW staat dat de e-up tijdelijk is uitverkocht..
Overigens zou ik die Honda als 2de auto wel willen hebben, leuk ding.
jer81 zegt
EV’s worden binnenkort dus gewoon weer wat duurder. Meer winst voor de fabrikant, consument is hetzelfde kwijt en de schatkist lekt.
Subsidie werkt marktverstorend.
tge2 zegt
De droeve toekomst voor automobiliteit in een notendop. Ik blijf benzine en diesel verstoken met de daarbijhorende geuren en specifieke geluiden. Zoemen identificeer ik met muggen en daar krijg ik jeuk van.
none zegt
Niet zo aanstellen, als je een v12, v10 of misschien een v8 hebt kan ik me dat wel voorstellen. Maar dat geneuzel met minder, wat tegenwoordig ook nog eens voorzien wordt van een fluitketel stelt toch ook niet veel voor.
tge2 zegt
@none: Dat jij dat vindt, zal me worst zijn. Een hitsige viercilinder doet mij nog altijd meer dan een stofzuiger.
Supra1981 zegt
En de Lexus?
jupjupjup zegt
@supra1981: te duur (50k)
none zegt
Ik vind die Honda verreweg de leukste. Echt top dat ding. Als ik bij de overheid had gewerkt had ik alleen subsidie op de Honda gegeven! :P
onlyporscheman zegt
@none: Ik vind het ook een leuk speeltje om te zien, maar nog even de kinder ziektes afwachten, vooral het spiegelloze systeem met de camera’s …
autodidact zegt
En de Polestar 2?
RegnuM zegt
En de Nissan dan? Leaf ook uit voorraad!
mtths1 zegt
Waar is de Nissan Leaf?