Qua uiterlijk wijkt ‘ie nauwelijks af van het studiemodel en dus zie je gewoon een nette crossover.
En geniet daar nog maar even van, want heel veel zul je de XV op de Nederlandse wegen waarschijnlijk niet tegenkomen. Volgens Subaru combineert de XV plenty binnenruimte met de veelzijdigheid van een SUV, zonder dat de auto meteen gargantueske buitenmaten kreeg. AWD is uiteraard standaard dus je zult in de modder best een eindje komen met deze Jap.
Het interieur krijgt een 8 inch scherm inclusief infotainment-systeem, dat “interessante informatie” deelt met alle inzittenden. Interessanter nieuws betreft de stijfheid van koets en chassis, die met 70 tot 100 procent zou zijn toegenomen ten opzichte van de huidige Subaru’s. Ook zou de hoeveelheid bodyroll zijn gehalveerd voor een nog betere wegligging.
Verder van belang: de 2.0 boxer is voor 80 procent vernieuwd, de CVT werd bijna 8 kilo lichter en laat zich bovendien handmatig bedienen. We moeten toch eens een artikeltje wijden aan de laatste CVT-trends, want met al die voorgeprogrammeerde verzetten en andere fratsen zijn we het spoor een beetje bijster. De motor levert nu 156 pk en 196 Nm, later komen er ongetwijfeld nog meer motoren bij.
Lang verhaal kort: geen supersexy auto à la Impreza WRX waarmee je de blits maakt. Wel oerdegelijke techniek waar je op kunt vertrouwen.
joost1990_2 zegt
Deze was er al. Is geen geheel nieuw model. Lijkt eerder op een grondige facelift met onderhuidse vernieuwingen.
Esprit_de_Flandre zegt
@joost1990_2: Lijkt op de vorige XV, maar toch heel wat verschillen hoor. Google maar eens de oude XV en vergelijk. Is een behoorlijke evolutie…
dominiekdd zegt
auto bestaat uit 3kwart neus alstublieft zeg….
Tenck zegt
@dominiekdd: Bij Subaru’s hangt het blok ook voor de vooras, ze hebben er allemaal last van.
Ultimora zegt
@Tenck: bij alle andere voorwielaangedreven 4 cil lijn motoren ligt zowel de motor als de bak op de vooras. Bij subaru ligt de motor op de vooras, maar door de boxerconfiguratie op een lager punt. De versnellingsbak ligt achter de vooras (en dus gunstiger). Daarom sturen die Subaru’s enorm neutraal op de limiet.
Ik vind het als Subaru liefhebber een mooie auto :-)
Tenck zegt
@ultimora: Ik zal dan nog eens goed bij mijn eigen Impreza WRX gaan kijken, maar het blok hangt in mijn beleving toch echt voor de vooras :). De assen voor komen uit de versnellingsbak (duh), en de motor ligt daar niet bovenop maar zit nog een stuk naar voren zodat de aandrijflijn netjes in 1 lijn naar achter ligt.
http://thenewswheel.com/wp-content/uploads/2016/06/Subaru-Symmetrical-All-Wheel-Drive.jpg
http://www.subaru.com.mt/assets/files/b6/f770d77fb0441c883b9f59cd86b294.jpg
Dutchdriftking zegt
Het zal in iedergeval heerlijk rijden.
Edge zegt
Ik moest toch echt even de foto’s van de oude erbij nemen om te zien wat er nou zo nieuw aan deze is. Het blijft een draak van een wagen, maar Subaru kennende zal het gewoon prima rijden en zal ‘ie ook op het onverharde zijn mannetje staan.
sracert zegt
Blijft een mooi merk Subaru, nu nog een huis in de bergen.
willeme zegt
Leuk artikel! Ik vind Subaru artikelen altijd leuk om te lezen. Deze is ook weer traditioneel top. Ga ‘em thuis zo even uitprinten en inlijsten!!
mrrallycross zegt
Is wel een beetje tegen de saaie kant hoor
cossiekiller zegt
@mrrallycross: Ja, dat is Subaru. Saaie auto’s om naar te kijken (tenzij een wrx of sti) maar de beste auto waar ik ooit mee gereden heb.
lekbak zegt
Niet eens 200nm uit een 2.0, maar wel 156pk. Wat een waardeloze waardes zeg. 120pk en 225nm laag in de toeren was echt veel nuttiger geweest. Maar dit zal wel weer beter verkopen…