De Subaru WRX Wagon is terug na 14 jaar! En meteen met 275 pk onder de kap!
De originele Subaru Impreza Wagon (ook wel ‘Plus’ genaamd) was een beetje een vreemde eend in de bijt. Het was niet helemaal een volwaardige pakezel, maar aanzienlijk praktischer dan de Impreza-sedan. Het zat een beetje tussen een stationwagon en liftback in. Tegenwoordig noemen we het een ‘Shooting Brake’. Ah, hoe de marketing ons bespeelt!
De Impreza Plus werd van 1993 tot 2007 geleverd. Daarna werd de Impreza een vijfdeurs hatchback en verviel de praktische variant. Er zijn diverse Impreza hatchbacks geweest, maar nooit als snelle WRX (laat staan STI). De WRX staat nu iets meer los van de Impreza. Onlangs werd de nieuwste generatie voorgesteld. Je weet wel, dat hoge model met Outback-esque bumpers.
Subaru WRX Wagon
We hebben de foto’s van de nieuwe Subaru WRX Wagon! Gelukkig, er zijn geen gekke bumpers! Ook staat de WRX Wagon lager op zijn 18 inch wielen. Bij Subaru hadden ze gemist dat de S60 Cross Country toch wel een flop was en kopieerden ze het concept van een hoge crossover-sedan. Je zou zeggen dat dat concept beter past bij een stationwagon. Eh, nee, dat is dus niet het geval volgens Subaru. Heel erg vreemd.
Subaru heeft zich behoorlijk ingehouden als het gaat om grote spoilers en gouden velgen. Sterker nog, de WRX Wagon is behoorlijk incognito, bijna tegen het anonieme aan. Qua motor is het wel genieten, want onder de kap ligt een 2.4 boxer turbomotor. Deze is goed voor 276 pk en 370 Nm.
Echte vierwielaandrijving
Uiteraard is de Subaru WRX Wagon voorzien van ‘echte’ vierwielaandrijving. Geen Haldex-koppeling, maar permanente vierwielaandrijving met een torsen-differentieel. Is het allemaal geweldig? Nee, de transmissie. Subaru is nog altijd fan van de CVT-automaat.
Dat is voor nu de enige mogelijkheid op deze versie. De Subaru WRX Wagon is aangekondigd voor Australië, en wordt op sommige markten als Levorg geleverd. Of de auto naar Nederland komt, is niet duidelijk. Inclusief belastingen zal die iets van 150.000 euro gaan kosten, waardoor het een lastig verhaal wordt.
Tenck zegt
Is dit niet gewoon een Levorg met een ander stickertje op de achterkant?
willeme zegt
@tenckl: Ja ;-)
Dutchdriftking zegt
Wat als er nu een fijne handbak achter zou zitten…
deepep zegt
Staat op de ozzie subaru site dat hij met 6 bak kan…
Robert zegt
Och, je moet maar zo denken, dat als je geen moeite hebt met die ongetwijfeld forse aanschafprijs, je ook weinig moeite zal hebben met het feit dat deze auto wordt geleverd met standaard draaikolk in de tank – best wel een dingetje nu de benzine inmiddels een adviesprijs van boven de 2 euro heeft.
ttr6 zegt
@ willeme: is die € 150 K een typefoutje??? Dat is dan toch een onverkoopbare auto. Ook in BPM-vriendelijke landen waar het misschien nog altijd € 100 K is.
mark997gt3 zegt
150k……pffff. Ik ga eens een garagebox in Duitsland kopen. Dan lekker op Duitse platen gaan rijden. Vriend van mij rijdt al 25 jaar op Belgisch kenteken. Nog nooit problemen mee gehad.
lennertg zegt
“Er zijn diverse Impreza hatchbacks geweest, maar nooit als snelle WRX (laat staan STI)”
Zo ongeveer iedere STi die in Europa verkocht is tussen 2007 en 2013 vergeten we?
sntial zegt
Eindelijk weer een WRX met een lekker kontje! Ik hou van lekkere kontjes!
dijan zegt
sntial ; Heb je de voorkant ook gezien?
sntial zegt
@dijan don’t ruin it
BlauweVolvoS40 zegt
Hahaha, die eerste twee foto’s in het rijtje zijn wel bijzonder. Hetzelfde maar toch anders🤔