Of je even 11.000 euro wil aftikken voor een beurt op je Subaru Impreza WRX STi: het overkwam iemand echt.
Clichés zijn er vaak omdat er een kern van waarheid in zit, maar je moet je er niet op verkijken. Zo is de claim ‘Japanse auto’s zijn altijd betrouwbaar’ een gevaarlijke. Ja, er zijn Japanse oerproducten die eens per 300.000 km een oliewissel prima kunnen hebben (maar vaker is niet af te raden), maar over het algemeen heeft elke auto goed onderhoud nodig, ook Japanners. Sterker nog: er zijn Japanse producten die iets meer zorg nodig hebben en niet perse over zich af roepen dat ze makkelijk in de omgang zijn wat betrouwbaarheid betreft. De boxermotoren van Subaru bijvoorbeeld: dat is wel een bijzonder type motor wat op bepaalde punten bijzondere aandacht nodig heeft. Hallo, koppakkingen.
Beurt van 11.000 euro
Als jij echter genoeg aandacht besteedt aan het onderhoud en ook je olie- en vloeistofwissels goed bijhoudt, dan kan elke auto flink wat aan. Ook Subaru’s. Over het algemeen gesproken hoeft een beurt voor een goed onderhouden Subaru niet veel spannender te zijn dan die van elke andere auto. Ga even na hoe veel jij betaald hebt voor je laatste beurt en bedenk dan dat iemand gevraagd werd om even 17.000 Canadese dollars af te tikken voor een beurt. Dat is meer dan 11.000 euro. Koekoek!
De auto in kwestie was dus een Subaru Impreza WRX STi uit 2009, een hatchback. Handig om te weten: de eigenaar liet de auto door een derde partij (niet een dealer) inspecteren. Het gaat om een ‘prima onderhouden’ auto uit 2009 met 217.000 kilometer op de teller die volgens de eigenaar geen gebreken vertoont. De eigenaar stelt het dan ook als vraag: is dit normaal? Nou, nee. Waar komt dan die megalomane kostenpost vandaan? Welnu, daarvoor hebben we het bonnetje.
Arbeidskosten
Zoals je ziet verstond de garage onder ‘inspectie’ vooral ‘vervang alles’. Dat is bijna niet overdreven. Ook de bedragen in kwestie, niet eens perse de arbeidskosten alleen, lijken wel erg overdreven. Zo wordt er 189 dollar per uur (126 euro) gevraagd aan arbeidskosten. Dat maakt al een kostenplaatje van 3.000 dollar voor de vering alleen: 1.300 dollar voor de onderdelen, 1.700 dollar voor het monteren.
Reaguurders die het bonnetje onder de loep genomen hebben komen ook met voorbeelden van dat de vis duur betaald wordt bij deze garage. 1.000 euro voor een set remschijven en remblokken is wel erg veel, en dan moeten ze nog voor 190 dollar per uur gemonteerd worden (ondergetekende heeft voor datzelfde net 330 euro voor betaald INCLUSIEF montage). Het meest in het oog springend is wellicht nog wel de accu, die heeft 500 dollar gekost met gewoon het uurtarief erboven op voor de montage, alsof een accu vervangen meer is dan twee minuten werk. Bovendien zijn er zaken dubbel gerekend, zo heeft de garage tot twee keer toe de koelvloeistof vervangen. Uiteraard beide met het reguliere uurloon er overheen. De bevestigingsonderdelen voor de stabilisatorstangen voor 1.100 dollar is ook niet niks. Uiteraard exclusief montage. De echte kenners bemerken zelfs dat er voor bepaalde onderdelen ook nog eens verkeerde vloeistoffen of niet aan te raden onderdelen gebruikt zijn. Dus het vakwerk van deze garage valt ook nog te betwisten.
Te veel?
Deze beurt voor de Subaru Impreza WRX STi kan betekenen dat de auto echt wellicht in een ietwat gebruikte staat was, maar ons bekruipt ook het gevoel dat niet alles van dit lijstje ook echt nodig was. Laat staan dat alles dus ook nog eens met een ridicuul uurloon wordt afgetikt. Aangezien het gaat om een bonnetje lijkt het erop dat het werk al gedaan is. De poster op Reddit gaat contact opnemen met de garage om te zien of er nog een speld tussen te krijgen is, maar het lijkt erop dat deze beurt van 11.000 euro niet voor herhaling vatbaar is.
Robert zegt
Een uurloon van bijna 190 Canadese dollar, da’s 123 euro per uur. Plus de 13% aan Canadese belastingen er bij rekent deze garage dus 139 euro per uur. Ik weet dat sommige merkdealers in Nederland dit ook vragen (en da’s precies de reden waarom ik daar al jaren niet meer kom voor het reguliere onderhoud), maar het blijft bizar. Zeker als je dit vergelijkt met andere technische sectoren waarin mensen werken met een vergelijkbaar opleidingsniveau.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Van het uurloon van de dealermonteur moet ook de directeur, directiesecretaresse, serviceadviseur, administratiemedewerker, hr medewerker, receptioniste, gastvrouw/heer, magazijnmedewerker, werkplaatsinrichting, gereedschappen, huur, nuts voorzieningen, internet abonnementje, boodschappen, schoonmakers, enz. betaald worden. Maar het is inderdaad een belachelijk nog tarief.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de showroom, want je wilt als je je nieuwe bolide gaat uitzoeken wel ontvangen worden in een glazen paleis met die hele dure koffie die gemaakt wordt door een barista en vervolgens te woord worden gestaan door een te jonge verkoper met de haartjes strak in het gelid, in een te klein pak met gespschoenen er onder.
Robert zegt
@sirdrinksalotofpetrol: ik heb in een bedrijf gewerkt van ca. 200 FTE, waarbij de buitendienstmonteurs op pad gingen met een bus van en halve ton, met daarin nog eens een dikke anderhalve ton aan gereedschappen en meet- en testapparatuur. Die monteurs werden vakinhoudelijk helemaal intern opgeleid, wat inhield dat ze pas na drie tot vijf jaar volledig zelfstandig aan het werk konden. Monteurs die voor bepaalde kennis ook elk half jaar opnieuw examens moesten afleggen. Monteurs die werd aangestuurd door een organisatie waarbij ook de overhead ca. een derde van het totaal aantal FTE’s bedroeg. En waar desondanks één uur arbeidsloon voor 56 euro in de calculaties stond, en voor 75 euro in regie-opdrachten.
Dat die merkdealers dus doodleuk het dubbele durven te vragen voor een monteur die qua niveau echt niet hoger zal worden aangeslagen, is ronduit absurd. Sterker nog, in laat mijn auto onderhouden door een universeel autobedrijf (gelieerd aan Bosch Car Service, sinds een jaar of tien). En die rekent vergelijkbare, laat ik het maar ‘eerlijke’ uurlonen noemen, net als die werkgever die ik zojuist heb aangehaald.
kennone zegt
Heb zelf de snelle concurrent gereden waar ik wel een aantal keer een mooie rekening van de garage heb gekregen. Maar dit bedrag had ik nog nooit voorbij zien komen, zelfs niet alle rekening en de aanschaf bij elkaar. Sterker nog. Had er bijna 4 voor kunnen kopen toen! Ja zeker, denk de enige jongen op aarde die ooit maar €3000,- voor een goed rijdende Mitsubishi Lancer Evolution III met een jaar lang APK heeft betaald.
joosstra zegt
Beun de Haas is blijkbaar geëmigreerd naar Canada. Overigens staat er Invoice Estimat(ion), dus ik denk dat het een offerte is. Dat blijkt ook als je naar de post van de eigenaar van de Subaru op Reddit kijkt. De reparaties zijn nog niet uitgevoerd.
Otua zegt
Het vervangen van de accu kostte $400, niet $500.
Desalniettemin, dit zijn bizarre bedragen. Bijna 200 dollar per uur rekenen, de monteur zelf krijgt er hooguit 20 voor
bobje zegt
Voor dergelijke uurtarieven hoef je dus niet meer de advocatuur in en 120 uur per week te werken als je ook als automonteur €200,- per uur kunt vragen om een accu te vervangen 🤣
Richmond zegt
De automonteur krijgt het niet, het bedrijf
bobje zegt
Dan kun je dat als ZZp-monteur ook vragen
lennertg zegt
De titel van het document staat duidelijk estimate, het is dus een offerte. Maakt het niet er natuurlijk niet goedkoper op.
Zie je vaker in Amerika, je gaat met een auto bij de dealer langs met voor een offerte, zij schrijven dan alles op wat volgens hun vervangen moet, en hopen dan dat jij zo dom bent om ja te zeggen…