Breed, laag, en ongetwijfeld retesnel: de vernieuwde Impreza WRX STi is gelanceerd en de specs zijn bekend…
We schreven al over de nieuwe WRX en het ontwerp met de nieuwe kont is niet voor iedereen een vooruitgang. Gelukkig blijft de WRX (ook de STi) ook gewoon als hatchback leverbaar. Wat echter het allerbelangrijkst is aan een Impreza is dat het ding snel is. Looks zijn niet belangrijk in deze klasse, je enige concurrent is immers de Mitsubishi Evo en dat is ook niet bepaald moeders mooiste. Toen de WRX werd gelanceerd was het wachten op de STi. En die is nu in New York gelanceerd.
De Impreza WRX STi krijgt een 2,5 liter viercilinder DOHC turbomotor. Uiteraard is dat een boxer. Deze levert 309 pk en 393 Nm. Dat alles gaat richting wegdek langs 18 inch velgen met 245/40 R18 rubber. Het geheel is 5 millimeter verlaagd. Jazeker, een halve centimeter! En dat allemaal om de handling te verbeteren. De STi wordt ook leverbaar in Plasma Blue Silica, oftewel: blauw dat geschikt is voor goudkleurige velgen en fluoriscerend gele stickers. Uiteraard is ook deze STi voorzien van een behoorlijke spoiler. Zeker het exemplaar op de sedan is weer, ehh, aanwezig. Functioneel? Misschien. Handig met een picknick? Zeker!
Of de WRX STi naar Nederland komt en wat hij dan moet gaan kosten is niet bekend.
MrJones zegt
Godver, dat ding is onwijs bruut geworden!
jp zegt
Vette bak, jammer dat ie zo lelijk is. Tijd dat de Italianen weer eens zo’n rally derivaat gaan maken.
Bart zegt
Functioneel lelijk=mooi!
trambel zegt
ziet er erg goedkoop uit, maar zal ongetwijfeld snel van zijn plek komen.
bij mij tellen de looks in ieder geval wel..
PCCB zegt
Ik vind het een erg lelijke auto zonder uitstraling. Nee, ik pas.
Hupke zegt
Mooi kan je hem niet noemen maar o zo snel.
RBH zegt
4 uitlaten: -1
Achterlichten: -1
Maar verder: +3!
Wat een stoer ding zeg! Heerlijk fout, retesnel, nu nog blauw met gouden velgen. B)
jmulleman zegt
Joepiee Joepiee ik zie dat graag
HDM zegt
En dan zie ik die sedan, en dan had ik zo graag geziend dat díe hier werd verkocht…
FeRaRi zegt
mooi ding :D
EJS zegt
Eindelijk weer als sedan! Doe mij die maar!
AMG Powerrr zegt
Chargespeed bodykit, 1 Jap-style uitlaat, vette turbo (incl. extra modificaties) en dikke velgen! Als WRX STi sedan aub!
JohanCelica zegt
Hij is beter dan de vorige, dat vind ik meer een familie auto
Jantje_555 zegt
het model tot 2007 blijft nog steeds de mooiste maar wat gaat deze geven, 309pk, daar is wat het omdraait, en veel wegligging. Blij dat de sedan terug is, kan niet wachten hem in het echt te zien.
RaKiM zegt
zker vet dat de sedan terug is, weg met die hatchback met zn te kleine spoilers….I like big spoilers and i can not lie
Megakix zegt
Consequent lelijk is niet lelijk….zegmaar…op school noemden we dat dan ‘een doorwerkfout’, en daarvan getuigt de Subaru Impreza immerveel !
Toch is het ‘ergens’ wel een begerenswaardige auto, simpelweg omddattie supergoed rijdt, stuurt, drift en accelereert…kortom, ‘for the good spirit’ zullen we maar schrijven.
RobertJ zegt
Eindelijk weer een sedan. Jammer dat ik hem niet kan betalen, en als ik het kon ik toch waarschijnlijk een andere zou kopen. Desalniettemin een erg gave wagen!
Lan_Evo zegt
Vind de hatchback eigenlijk een stuk mooier/dikker. Sedan ziet er echt niet uit, net een willekeurige Koreanse sedan waar achteraf alles opgeplakt is . Kan zeker niet tippen aan de oude sedans.
HalloHallo zegt
Lijkt wel of de tijd heeft stil gestaan niet echt vernieuwend, maarja alstie maar hard gaat!
Osca zegt
is de Evo de enigste concurent? O.o …….. Skyline Terug AUB
guzmann zegt
Kijk! De stoelen kunnen ook in de sjonnie-stand!! :p
http://www.autoblog.nl/gallery/Subaru/Impreza_WRX_STi_2011/Subaru_WRX_sti_0016.jpg
Stoplichtsprintertje zegt
Dan zou ik toch voor n Evo gaan.
Stukken mooier, sneller, en rijdt net iets beter
toch knap voor n 2.0 liter
Jurrian zegt
@Stoplichtsprintertje: de Subaru heeft een 2.5 liter boxer. de Evo in inderdaad wel 2 liter.
Die sedan voor mij zeker weten, wat een bruut geval, deze kan qua looks weer naast de GT Turbo staan. Hij doet me ook wat denken aan een Evo 6, door de ruige body.
1 april grap zegt
@Jurrian: maar hij is toch afgeleid van een rally-auto, dan is de maximale cilinderinhoud toch 2L?
OT: Ik heb liever de EVO, vind ik net wat mooier en stuurt volgens autojournalisten ook iets beter.
BMWmannetje zegt
Die vier uitlaten vind ik ook echt overdreven… Het lijkt net goedkope tuning dit…
Johan-SV zegt
beter dan die hatchback iig
ze hadden 2 hele dikke uitlaten erop moeten zetten ipv 4 kleintjes
en de bodykit mag iets agressiever
stopwearingpants zegt
WRX’jes hebben altijd een speciaal plekje in ieders hart best vreemd want eigenlijk zijn zo fucking lelijk maar toch ook weer niet
Timmmehhhh zegt
Maar is het nou zo dat ze de sedan alsnog hier gaan leveren of blijft ie alleen voor buiten Europa? Dat had ik nog niet helemaal begrepen. Als ik dan toch een Impreza moest nemen, zou ik voor de ouderwetse sedan gaan.
RSX zegt
Achterkant van de sedan is niet echt mooi … geef mij maar de WRX uit 2006 die was toch het mooiste
tom307 zegt
Plasma Blue Silica, oftewel: blauw dat geschikt is voor goudkleurige velgen en flouriscerend gele stickers.
Haha geweldig beschreven.
OT: ik vind hem best stoer zo, mag wel en 309pk wat moet dfat een lekker geluid voordbrengen.
BaRa zegt
Flouriscerend, he? Misschien bedoel je fluorescerend? Wel kunnen googelen, maar spellingscontrole is te ingewikkeld? ;-)
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
CasperH zegt
@BaRa: heb ik dat echt geschreven?
*verstrooid naar lege fles bacardi kijkt*
Zalion zegt
De 4 uitlaten passen niet goed bij het hele Impreza gebeuren (en al helemaal niet op de hatchback!). Een deel van de “uitstraling” van deze auto’s was juist de dikke enkele rally-uitlaat.
Ben wel blij dat er weer een sedan is. =D
TSI-tje zegt
Die sedan is zoooo veel mooier dan de Hatchback, eindelijk weer een WRX zoals’ie hoort te zijn. Die 4 uitlaten staan wel goed, maar het ‘hoort’ idd één enkele dikke pijp te zijn. dat 4-pijpen-gebeuren hoort in de aftermarket-corner.
GWBoes zegt
Nog geen nieuws over de Cosworth versie? zie hem op meerdere sites al voorbij komen (wel met teaser foto’s)
autoblogger zegt
@GWBoes: inderdaad, teaser foto’s.
paulusrx7 zegt
ja doe maar in het blauw graag wat gele sterren op de zijkant
Activa zegt
Ik wil hem, maar dan wel met een andere koetswerk want deze is bweik….
GT4Ever zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Enkel één probleem: waarschijnlijk heb je voor het zelfde geld ook een Lancer Evo X. En dan had ik het wel geweten :P
GijsSpierings zegt
Die is echt super gaaf, blij dat ze weer een sedan uitbrengen. De achterbumper lijkt trouwens wel op die van ’n M5 zo met die vier uitlaten.
w0o0dy zegt
De sedan past die bodykit toch wel wat beter dan de hatchback. De wielen zijn trouwens erg lekker… weet iemand of die van een bepaalde leverancier komen en beschikbaar zijn in 15/16 inch? En het gewicht erbij zou ik ook leuk vinden, dank!
Bazzl zegt
Hier word ik blij van! Een Impreza hoort een kont te hebben!
Wel erg Lancer look-a-like
MrSneak zegt
Altijd al een vette bak gevonden….al is het meer om wat er onder motorkap ligt.
GWBoes zegt
@ w0o0dy
Volgens mij zie ik ATS op de rand staan (top merk btw) , maar hij staat niet tussen de producten op hun website zal dus wel exclusief OEM zijn.
integralechubasco zegt
er komt ook een 400 pk versie STI in samenwerking met cosworth…
http://carscoop.blogspot.com/2010/03/new-subaru-impreza-sti-cosworth-cs400.html (CARSCOOP)
Autoliefhebber zegt
Ik vind de sedan stiekem zelfs mooier dan de hatchback.
Maar het blijven beide aantrekkelijke karren.
Trevor zegt
Ik las dat die Cosworth versie in 3,7 sec naar de 100 knalt… Daaaaaaaagggg RS4,5,6 Beamers M3,5,6, X5,6 MB AMG uhhh alles? Tja en de kans dat je een snellere lambo of Ferrari oid tegenkomt is natuurlijk minimaal.. Dus denk dat dit dan zo een beetje de (meeste voorkomende)snelste optie gaat worden want andere “hot” hatches komen qua prestaties dan al helemaal niet in de buurt… Ik zou het best leuk vinden om er één bij te hebben maar zakelijk gezien is het voor mij met 40-50 d.km p.jr gewoon niet aantrekkelijk… Ik houdt het dus nog maar even bij een vlotte diesel..
Mr. V8 zegt
Zo’n lelijk hok. Maar zulke lekkere rijkwaliteiten en vooral geluid… Mmmm…
BramS zegt
Hij is goed lelijk. Doet me een beetje denken aan een Kia met spoiler.
lambo4all zegt
4 uitlaten: check
veel te grote spoiler: check
4 deuren: check
wordt een succes!:)
Vanquish zegt
Ik vind ‘m erg gaaf, toppie!
The360box zegt
Achterkant lijkt op dat lelijke ding Scion TC. Ja, ik ben niet echt weg van een Hatch een Sedan maken.
BananaFlip zegt
Dat sedannetje is een beetje vreemd, maar zo’n blauwe (of zwarte) hatchback met gouden velgen is zeker begeerlijk!
Matthijs zegt
kijk, dat ziet er al stukken beter uit
BaRa zegt
@Guzmann: sjonniestand? Dat is toch die zithouding waarbij het hoofd van de chauffeur naar rechts uitwijkt om in de centrumlijn van de auto te eindigen?
Ash zegt
Oh yes eindelijk weer een kont aan de Subaru!
Nijntje_ zegt
Ik ben van mening dat een Rallyafgeleide wagen, zoals de Lancer EVO & de Impreza een kont moet hebben. Echter, voor deze maak ik ’n uitzondering. Deze Impreza is gewoon een stuk lekkerder zonder die kont! De hatch ziet er net wat vlotter uit enzo! & minder tupperware achtig.
laulau zegt
Wow jammer dat we de Sedan niet krijgen dat is echt een BEEST!
Jan zegt
@Osca de skyline de GT-R is nieuwer model ;)
Mooie wagen hoor
EJS zegt
@Jan & Osca:
en die is iets hoger in de markt geplaatst;)
Vas zegt
Kijk, zo hoort een Impreza eruit te zien.
BaySideBlueBoy zegt
In sedan uitvoering zietie er veel sexier uit. Ik wil hem zien in coupe style. Kan iemand voor mij een kont aan deze fotoshoppen. (Sorry voor de lage resolutie)
http://jalopnik.com/assets/resources/2007/10/subaru-wrx-sti-2-door.jpg
THys zegt
Ik kan er niks aan doen maar voor dit soort japanse rally homologie gedrochten kan ik dus echt niet warmlopen.
Ze doen me niets, en ze zijn enorm duur.
Nope.. ik zou hem laten staan.
MRStephan zegt
Dit blijft toch het mooiste model van de Impreza tot nu toe
Search zegt
Ik ben blij dat de sedan weer terug en ik vind hem best mooi, een impreza is ook een beetje een auto die je naar jouw smaak moet bijsleutelen, zo ook mijn 2000 GTT die ik toch het mooiste Impreza model vind. :)
Dimglor zegt
Ik denk normaal bij de Wrx aan de sedan versie, maar bij deze vind ik de hatchback er toch beter uit zien… Dus raar genoeg zou ik van deze de hatchback kiezen….
Canguro zegt
Was net en beetje aan die andere gewend.. ;)
22B/P1 blijven toch de mooisten voor mij, hoor.
Search zegt
@Canguro
22B/P1 zijn idd ook heel cool.
Floc zegt
Ontwerp is echt achteruitgegaan de vorige WRX’en waren allemaal veel mooier zonde.
Matthijs zegt
dat is toch echt de mooiste impreza!
Jeff_Edison zegt
Gaaf..!!
Totaal geen Subaru fan ( meer Vw ) maar zown auto
mag toch echt gezien worden..!!
Toch moet ik zeggen dat ik niet snap wat mensen zien
in de hatchback..?? Dat is toch niet Subaru..!! Daar
hoort een kont aan te zitten.. :D Daarom is het mooi
om deze STI in sedan uitvoering te zien ( hatchback vind
ik dus niet zo ) Zonde dat ik t geld niet heb.. :D
Supremacy zegt
Het blijft een lelijk ding. Oubollig en gedateerd maar dan met wat spoilerwerk. Bij de vorige stonden de heupen gewoon net wat mooier
En de eerste generatie had zijn platte en brede lampenunits wel mee en de fraaie stijlloze ramen. Die derde zijruit bij de huidige sedan maakt het allemaal minder sportief
wsbrfan zegt
@Supremacy: dit is inderdaad de mooiste
q-oekje zegt
de mooiste ooit is de 22b
maar dit is zeker weer een stap in de goeie richting
nu wachten op de sti sc400 3,7 naar de honderd
maar die van mij mag er ook zijn :P
en die van kuipers is gewoon de bom
Mr. Dj M. zegt
Gaaf eindelijk terug zoals het hoord, maar duidelijk is nu wel dat de neus echt ontworpen is voor een hatch. Een grote spoiler op de korte maar brede kont maar de voorkant wat iel. Toch gaaf, dit concept moeten ze gewoon vasthouden voor de STI! 8)
Subaru ik zeg, doe weer een 2 deurs!!
BMW-man zegt
Die achterbumper is gekopieerd van M5 e60!!! Doe mij maar de EVO tien :P
8C_Competizione zegt
Hij ziet er mooier(agressiever) uit als de vorige,
maar ik wordt er niet echt warm van… Nee doe mij maar de EVO als ik moest kiezen.
Quk zegt
Endelijk kwartje viel wat laat is ook een stukkie verder als ie naar japan moet vallen maar dan heb je ook wat.
Nu dat orgel nog onder die kist vandaan 4pijpen past echt niet bij het rally imago hoe je t ook wend of keert.
Iets bescheidener met de voor spatborden en hij is er weer.
En dan is het nog steeds geen Evo 7 maar toch vind het echt een verbetering voor de Scooby. Hadden die andere nooit hoeven maken, of had m een andere naam gegeven.
Maar het is zeker geen Impreza
wsbrfan zegt
haaaa… ik vind deze eindelijk terug echt vetjes, tis van 2006 geleden dat subaru een mooie impreza wrx heeft. als deze uitkomt, wil ik hem zeker eerst in het echt zien (fotos zijn altijd net dat tikkeltje anders) hij ziet er wel ongeloofelijk stoer uit, en ik vind hem echt wel mooi: en integenstelling tot wat de meeste vinden, vind ik de snuit iets minder. en man ben ik blij dat hij eindelijk terug een kont kan krijgen… ik wil hem… later… hopelijk… groetjes een jeugd van belgie