
Een potje zelfreflectie op een schitterende zondagavond
Je houdt ervan of niet: Subaru’s. Het is een vreemd fenomeen. Het is namelijk een kleine zelfstandige fabrikant dat met een beperkt modellengamma behoorlijk succesvol is. In Nederland is het merk populair bij een kleine groep caravan-bezitters en boswachters, maar het speelt een rol in de marge. In eigen land (Japan) en met name in de VS is het merk wel zeer succesvol, ondanks het feit dat ze lelijk zijn. En Subaru heeft wat lelijks op de weg gebracht:
Want naast praktisch onverwoestbaar zijn Subaru’s veelal het netvlies flink aan het tarten. Denk aan de B9 Tribeca, de GD-generatie van de Impreza en de huidige STI (alhoewel ondergetekende ze wel kan waarderen). Toppunt was nog de Impreza Casa Blanca, een designspeciaaltje dat gewoon te bestellen was in Japan… Kortom, het zijn lelijke auto’s.
Althans, dat laatste stelt Subaru zelf. Matt Whery, product planning én designmanager bij Subaru legt het uit: “Voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf is Subaru van plan om design als competitief voordeel te zien. Subaru’s zijn fantastische auto’s, maar niet zozeer moeders mooiste. Het is de bedoeling om vanaf nu het design een stuk aantrekkelijker te maken.”
Goed punt. Zet maar eens een Subaru Outback of STI op de brug en bekijk de auto van onderen. Dan zie je waar het geld naartoe is gegaan. Maar de koetswerken kunnen beter. Auto’s lijken steeds meer op elkaar omdat de eisen betreft veiligheid, zuinigheid en mode ook allemaal hetzelfde zijn. Daar kan Subaru een voordeel halen, want de technische layout is afwijkend. Whery geeft ook aan dat het vooral gaat om klanten binnen te halen die voorheen afknapten op het rudimentaire uiterlijk van een Subaru. Hij beseft ook dat niet alleen het koetswerk beter moet, maar ook het interieur. Daar voorspelt Whery dat Subaru de entertainment-unit beter wordt, onder andere.
Hopelijk weet Whery ook de afdeling financiën en marketing over te halen. Want Subaru weet af en toe best mooie concepts te maken. De designstudie voor de WRX was een ongelooflijk bruut apparaat:
Op een af of andere manier wisten ze dit ervan te maken. Gelukkig rijdt het uitstekend, volgens deze rijtest. (via: wardsauto.com)
WRX concept. Een van de vetste designs… Ooit!
Naast die CXF destijds van Jaguar, zijn er maar weinigen die zo af zijn.
Helaas.. Slechts een concept.
Ik kan ze wel waarderen.
Tja de beste auto’s zijn eigenlijk nooit de mooiste.
@robert110: ik vind de E46 zelf best mooi…
@robert110: Alfa 159 man. Prachtig en zeer betrouwbaar!!!!!!!!!
@fmgarcia:
Dat zijn de allerbeste ..
Want als er iets kapot gaat of slijt is het de schuld van Opel ..
Zelfs roest is ineens een typisch Opel kwaaltje ..
@lincoln: Sterker nog.. met een Opel 159 opc trek je iedere caravan zo door de Alpen naar Ascona ‘Zwitserland’. Of een 2008QV met fietsenrek.. Heerlijk zo’n break af en toe..
Subaru’s van de laatste 10 jaar vind ik best strak. Vooral de huidige Outback vind ik erg geslaagd!
Zou er graag eentje hebben, het lijken me heerlijke auto’s voor de wintersport!
@granlusso:
Volvo XC70 is op alle fronten een betere oplossing ..
Enne .. hoe vaak per week ga jij op wintersport ??
@lincoln: De XC70 is op benzinevlak niet interessant. De Subaru met z’n viercilinders wel. Bovendien is het eens wat anders dan de zoveelste XC70, al vind ik dat ook een mooie auto.
De V90 Cross Country heeft wel aantrekkelijke benzinemotoren, alleen die is stukken duurder nog.
En wat betreft die wintersport: 1 tot 2x per jaar, en ik heb gewoon een 4WD tik.
@granlusso:
Aandrijflijn bij subaru is na 5ton idd nog steeds feilloos strak als nieuw ..
Echt wonderbaarlijk ..
Merk ook niet dat het koppelarme blokken zijn ..
Blijven aartslelijke hokken ..
@lincoln: Oh dat zag ik eerlijk gezegd als enige nadeel, dat gebrek aan koppel. Maar heb er nooit mee gereden, dus ik kan er niet over oordelen :)
@granlusso:
Bizarre is dat je niet eens hoog in de toeren hoeft te klimmen om vooruit te komen ..
Zuipen kunnen ze echter wel aardig ..
@lincoln: Oh oké, dat scheelt dan weer, alleen ben ik wel bang dat je dan het typische ‘geloei’ van de CVT hoort… Haha en wat dat verbruik betreft, heeeeel rustig rijden dan maar.
T is zwaar smaakgevoelig.
De B9 Tribeca had imho alleen een awkward neus.
De Casa Blanca was t gevolg van Japanners en hun retrofetish.
GD Impreza, idem aan B9 Tribeca
Huidige WRX: alleen aan zijn standaard pijpen kan ik niet wennen.
Ik heb eigenlijk met de Impreza Hatch nog t meeste moeite, alhoewel ik t ook wel zie als een (soort van) poging een meer internationaal publiek te trekken.
K heb er zeker geen moeite mee als Subaru zich meer gaat focussen op design. Op t huidige design heb ik zelf niks te klagen.
De hawkeye Impreza is de mooiste Subaru tot nu toe.
Maakt dus geen reet uit ..
Moet toch plaatwerk op ..
En het moet ontworpen worden ..
Dus maak er in het vervolg wat leuks van ..
Want het is niet duurder/goedkoper ofzo ..
Zo lelijk dat ze toch weer knap worden. Vooral de laatste generatie Legacy (nu Levorg) was zo eentje. Gigantisch schip en toch een dijk van een wagen.
Maar qua interieurs lopen ze toch nog 15 jaar achter. Dat lijkt ze écht niet te lukken.
Kan iemand een nieuwe Japanse auto opnoemen die er niet 10 jaar oud uitziet ??
@lincoln:
Civic.
@desjonnies: Grappig dat je die auto opnoemt. Ik vind de nieuwe Civic juist verouderd ogen, alsof ‘ie zo uit 2005 kan komen. Kan wellicht ook komen door de vrij uitbundige styling die enigszins van het Fast & Furious-tijdperk lijkt afgekeken.
@lincoln: mazda 6.
@lincoln: Hilux
@lincoln: Toyota CH-R
@lincoln: prius
@lincoln: al een aantal reacties, maar ik wacht nog steeds af…
@davelepeef:
Kom boef .. we geven het maar op ..
Lexus GS
Hoop niet dat ze qua design nu dichter bij andere fabrikanten komen te staan. Een beetje eigenzinnigheid en variatie kan geen kwaad.
De lelijkste modellen met de meest onmiskenbare sound.
De zwaarst opgefokte standaard STI motoren, die gewoon niet kapot gaan.
Subaru is misschien wel het laatst overgebleven betaalbare individualistisch ingestelde automerk.
Alle anderen zijn overkeden of ge-Peugeotisseert.
@desjonnies:
Fuji heavy industries maakt een jaarlijkse omzet van rond de 25 miljard dollar ofzo ..
Geen hele grote speler ..
Maken wel een 10% winst !!
Gezonde toko ..
@desjonnies: betaalbaar in elk land, behalve in Nederland. Ik las net nog eens de rijtest van de WRX STI waarnaar werd gelinkt ( → correcte url; redactie, fix die url in het artikel trouwens ff), en ik schrok werkelijk van deze alinea:
In België kost de WRX STI iets meer dan 40 mille. In Nederland is de kale prijs 34.251 euro. Daar komt bij: 34.551 euro aan BPM (met dank aan de hoge CO2-uitstoot) en 7.193 euro aan BTW. Inderdaad: voor een WRX STI met gele platen, betaal je meer belasting dan dat Subaru er iets aan verdient…
…en dat was dus het prijsniveau van 2014. Ouch!
Ik heb volgens mij ooit eens @desjonnies eens wat moois horen zeggen. Subaru steekt een hele zak geld in hun nieuwe auto’s. Puike onderstellen, uitstekende motoren, bijzonder sterk en zeer betrouwbaar. En wanneer de koets aan de beurt is is het geld op.
@viezefreddyw: die zinsnede gebruikte hij in het bovenstaande artikel nog weer, zie vierde alinea.
Een waarheid als een koe, overigens, die uitspraak.
@RRRobert: Ook ik moet wel eens het hele artikel lezen zo blijkt. Dank!
@viezefreddyw: zo’n stelling verdient het om gewoon nog eens extra in het voetlicht te worden gezet, toch?
Wat interieur betreft was het dash van de GT Turbo vele malen mooier dan de daar op volgende modellen…
Omwille van de techniek wil ik Subaru’s mooi vinden, maar het lukt me gewoon niet. Vind het design, behalve bij de vorige generatie Legacy dan, een te grote afknapper. Meer geld richting de designafdeling lijkt mij dan ook goed besteed.
De huidige Levorg en Forester vind ik toch zeker niet gek, al zie je er maar 3 per jaar…
Zo lang het maar geen designer bakken worden zoals de huidige generaties Mercedes. Een Subaru hoort er uit te zien als een auto die gemaakt is door engineers zonder smaak.
Ze kennen renault nog biet denk ik, huidige generatie niet meegerekend..
De Legacy Spec-B vind ik gewoon een mooie auto net als de Levorg, niks lelijks aan. Subaru is gewoon onderdeel van Toyota dus niets bijzonders in de huidige overlappende en napapagaaiende auto tijd. :)
@sracert: Subaru is een kleine zelfstandige fabrikant. Staat letterlijk zo in het artikel.
Lexus valt onder Toyota.
Het is ‘de fabrikant’, dus:’een kleine … fabrikant, DIE …’!
Ik kan Subaru’s altijd wel waarderen. Hoop alleen dat ze niet een “familie” gezicht designen zodat ze allemaal op elkaar gaan lijken.
Is dat eerste plaatje niet een Mitsuoka? Die zijn altijd lelijk.
Toch bouwt Subaru niet alleen hele goede lelijke auto’s. De Outback is wat mij betreft al jaren een van de mooisten in z’n klasse. De zeldzame XV is erg charmant. En die klassieke minicampertjes zijn fantastisch!
Die Subaru’s zijn in Zwitserland aardig populair in de landelijke gebieden (want 4×4). Ze worden hier ook wel boeren-audi’s genoemd.
Heb zelf nog een bloebeye WRX gehad tot enkele jaren geleden. Beste auto die ik ooit had. Alleen wordt je door elke vrouw uitgelachen die je tegenkomt met die mega spoiler en ‘wrat’ op de motorkap.
Ach, mijn karakter was sterker dan dat…
Vond de SVX toch écht een mooie auto:
[img]https://static.cargurus.com/images/site/2008/01/04/14/39/1992_subaru_svx_2_dr_ls_awd_coupe-pic-20483-640×480.jpeg[/img]
Die nieuwe zijn inderdaad niet echt mooi