
Deze Subaru Solterra EV kan in Nederland wél een hit worden.
Subaru bouwt onnoemelijk goede auto’s over het algemeen. Als het gaat om betrouwbaarheidsstatistieken en tevredenheidsonderzoeken staan ze altijd hoog geplaatst. Maar ja, veelal ligt het brandstofverbruik (op papier) ietsje hoger, waardoor de auto in Nederland (waar de vraagprijs afhankelijk is van het verbruik) bij voorbaat kansloos is.
Maar eindeijk is er dan een Subaru die het roer om kan gooien! De auto in kwestie is de Subaru Solterra EV, de eerste geheel elektrische crossover van het merk. Omdat het een Subaru is, heeft de auto standaard vierwielaandrijving. Dat komt door een compacte elektrische motor op de voor- én achteras van beide 107 pk.

Prestaties Subaru Solterra EV
Gecombineerd heb je 214 pk tot je beschikking. Van 0-100 km/u sprinten in dit 2.020 kg zware apparaat duurt 7,7 seconden. Uiteraard is het vierwielaandrijvingssysteem voorzien van AWD X-Mode dat moet zorgen voor extra stabiliteit op diverse soorten ondergrond.
De batterij is een is 71,4 kWh groot lithium-ion accupakket. Volgens de WLTC die in Japan geldt kun je daarmee 460 km halen. Houd er wel rekening mee dat de WTLC dichter bij de oude NEDC zit qua opgaven dan de huidige WLTP die wij hanteren, maar 350 km op een accu moet lukken. Snelladen kan tot 150 kW. Subaru zegt dat je de Solterra EV in een halfuurtje van bijna leeg naar 80% kunt laden.
Afmetingen
Om een idee te krijgen van de auto, de Subaru Solterra EV is 4,69 meter lang, 1,86 meter breed en 1,65 meter hoog. Dat is 10 centimeter langer, 6 centimeter breder en 8 centimeter lager dan de Subaru Forester. Mocht de Solterra je een beetje bekend voorkomen, dan kan dat. De auto is samen ontwikkeld met Toyota. Hun versie, de Toyota bz4x, werd al een tijdje geleden onthuld. Een verschil is dat dat model wél met voorwielaandrijving te verkrijgen is.
De auto die je op de foto’s ziet, is het Japanse model (JDM). We verwachten niet dat de Europese Subaru Solterra EV enorm zal afwijken. Aangezien elektrische auto’s fiscaal veel interessanter zijn, is de prijs hopelijk wat meer in lijn met dat van de concurrentie. De Amerikaanse versie wordt komende week nog onthuld. Wanneer de Europese versie komt, is niet bekend.
Het lijkt wel een Toyota!
Het bericht gelezen ?
@larsmolema12345: het is een toyota
Vind de oto er erg goed uitzien. Spex zijn ook wel okee. De prijs zal bepalen of het een werkbaar alternatief is.
Alle plastiek in carroserie kleur en ik ben het eens!
Toch knap gedaan van Subaru. Als je het design van die bZ4X ziet, denk je “it can’t get any worse”, maar dan krijgt Subaru het met licht aangepaste lampen en een andere bumperpartij toch voor elkaar om er iets lelijkers van te maken. Of ja, lelijkers, dat geldt vooral voor het front. Aan de achterkant vind ik het inspiratieloos, met die achterlichten die qua vorm wel heel erg lijken op die van de Polestar 2
Ik hou niet van cross-overs, niet van elektrisch, en het design vind ik ook al niet geslaagd. Maar ik vind hem toch cool. En dat enkel en alleen omdat het een Subaru is. Slaat natuurlijk nergens op, maar is wel zo. Zo zie je maar weer hoe goed marketing werkt. Zelfs als de rally al vijfentwintig jaar geleden is afgelopen.
350 km in de praktijk is wel erg weinig hoor. Bij een stadsautootje zou ik dat nog wel oke vinden, maar dit is gewoon een gezinsauto. Dan zou je toch minimaal 500 km actieradius in de praktijk mogen verwachten.
Spannender qua lijnen dan wat er doorgaans bij Subaru in de showroom staat. Wel duidelijk te zien dat hij samen met Toyota is gemaakt. Ik vraag me wel af hoe dat stuur en het display daarachter in de praktijk combineren. Stuur lijkt op de foto’s te klein om er doorheen te kijken, maar het lijkt ook niet op die oplossing die Peugeot heeft met de hoge opstelling van het scherm. Of van VW met het scherm op de stuurkolom.
Hamvraag is natuurlijk: hoe zwaar mag de caravan zijn?
Dus Toyota Bz kan ook een succes worden in NL? Of begrijp ik dat verkeerd?
Die grille lijkt wel bizar veel op die van een Mach-E
Welke grille? :+
Ik dacht eerst dat het om een nieuwe polestar ging. Helaas zit de laadklep op de verkeerde plek, valt hij voor mij gelijk al af.
Die dichte voorkanten,ik kan er niet aan wennen. In de jaren ’70 van de vorige eeuw woen auto’s zo’n 700KG. Dan had je een middenklasser,Opel C-Kadett. Het plaatwerk is sindsdien alleen maar dunner geworden maar met alle nutteloze rompslomp wegen auto’s tegenwoordig ruim 3 keer zoveel.
Wat een gedrocht…
Vind hem niet mooi, maar ze zijn in ieder geval niet vergeten om een paar panelen van wat lak te voorzien. Dat maakt hem al beter dan de Toyota
Vind en wel mooi net als de Toyota.. ben benieuwd naar de prijzen.
Gril ziet eruit als de kin luchtinlaatklep van mijn Schubert helm
Welkom bij de eenheidsworsten
Teringjantje wat lelijk! Afgrijselijk toyota design maar dan nog lelijker gemaakt.
Wat an sich toch wel een prestatie is. Hoop dat ik ‘m weinig ga tegen komen.