Het is namelijk bepaald geen slechte auto.
De onthullingen voor de New York International Auto Show 2018 zijn in volle gang, al laten de huidige onthulde auto’s van Toyota, Lincoln, Cadillac en Hyundai denken dat de primeurs alleen crossovers en SUV’s betreffen. Subaru maakt zich er ook schuldig aan en presenteert de nieuwe Forester.
De Forester is in Nederland een beetje de auto die last heeft van de tand des tijds. Vanaf 1997 kregen wij de kleine Japanse SUV, waarbij gelijk de term SUV met een korreltje zout genomen moet worden. Het was in weze een opgehoogde stationwagon met vierwielaandrijving. Concurrentie was er nauwelijks, wat ervoor zorgde dat de Forester het in ons land nog best aardig deed als compacte alleskunner. In 2008 nam een nieuw model het stokje over en die had last van de veranderende markt omtrent SUV’s. De Subaru-kernwaarden – standaard boxermotoren en vierwielaandrijving – bleven, maar de verpakking werd een neutrale SUV zoals er inmiddels een hoop zijn. Dat is de Forester tot in zijn huidige staat gebleven. Nederland valt niet meer voor de Japanse alleskunner. Jammer, doch begrijpelijk.
Elders ter wereld is de auto een succes, met name in de VS wordt men wél warm van de Forester. Daarom is het Amerikaanse debuut op de autoshow van New York een belangrijk moment voor Subaru, en met dat in het achterhoofd lijkt de nieuwe Forester helemaal niet zo radicaal veranderd. Dat is echter op het niveau van styling, onderhuids heeft het merk met de pleiaden vele veranderingen doorgevoerd. En laten we eerlijk zijn, de ‘niet veranderde styling’ valt ook wel mee: het gezonde oog onder ons kan wel degelijk de nieuweling onderscheiden.
Subaru heeft het vooral over de geüpdatete veiligheidssystemen. Niet zozeer op autonoom niveau, maar de Soeb komt met diverse systemen zoals EyeSight Driver Assist en DriverFocus, die beide gericht zijn op het niet afgeleid raken tijdens het rijden. Beide systemen zijn momenteel al leverbaar in de XV, het kleine broertje van de Forester. Zoals al eerder gezegd wijkt Subaru niet af van hun kernwaarden: de 2.5 liter boxermotor verdeelt 182 pk en 235 Nm over alle vier de wielen. Omdat deze cijfers voorlopig alleen voor de VS gelden is er qua transmissie uiteraard sprake van niks behalve een CVT. De bak in kwestie is een automaat met zeven verzetten, die naar wens met schakelflippers aan het stuur bediend kan worden. Ook nieuw zijn twee ‘driving modes’, Intelligent en Sport. Intelligent is gericht op efficiënt en zuinig rijden: Sport geeft de auto wat extra beef.
Tevens zijn er vermoedelijk jaloerse blikken uitgedeeld naar de Cupra Ateca, want de Forester komt nu ook als Sport. Esthetisch betekent dat zwarte accenten, zwarte wielen en een heuse dakspoiler. Een, zoals Subaru het beschrijft, ‘WRX-kuurtje’ gaf hoop op een reïncarnatie van de Forester STi, maar daarmee bedoelden ze Active Torque Vectoring wat WRX heeft ontwikkeld voor de STi Sedan. Dat komt standaard op elke Forester, waardoor de sportieve meerwaarde van de Sport enkel zichtbaar is. Met de nieuwe driving modes voegt Subaru ‘Sport Sharp’ toe aan de Forester Sport. Wordt hij toch nog ietsje sportiever.
Al met al klinkt het als een goede deal. Maar goed, het is gewoon een upgrade ten opzichte van de huidige Forester, die dus weinig verkocht wordt hier. Of de nieuwe Subaru überhaupt wel naar Nederland komt is dan nog maar de vraag. Het zou mij niet verbazen als de Forester uitgezwaaid wordt, maar Subaru staat bekend om hun doorzettingsvermogen dus realistisch gezien krijgen wij de nieuwe Forester ook gewoon in de showrooms. Ben je in de markt voor een midsize-SUV, zet hem dan zeker op je shortlist. Is het niet om de diversiteit, dan is het om de ‘anders en toch gewoon’-gedachte.
marklevinson zegt
Heb meer respect voor het endeloze proberen van Subaru om voet aan de grond te krijgen n NL dan hun modellen.
marc94 zegt
@marklevinson: ik denk niet dat ze daar heel erg mee bezig zijn. Er is hier geen markt voor een off road gaande, niet zuinige, doch zeer duurzame betrouwbare auto. 2.5 liter turbo boxer met slechts dit vermogen gaat lang mee maar is co2 technisch niet heel Nederlands. En die awd heb je voor die 2 keer sneeuw en blaadjes op de oprit ook niet nodig.
e28forever zegt
@marc94:
Staat er dan ergens dat er een turbo op zit?
182 pk lijkt me eerder een waarde voor een atmosferisch blok.
marc94 zegt
@e28forever: nee je hebt gelijk. Ik link subaru automatisch een 2.5t aan Subaru. Maar het zal grotendeels hetzelfde blok zijn met de helft van het potentiële vermogen. Blok heeft niks te lijden en zal in theorie erg lang mee gaan.
rolov zegt
@marc94: in de praktijk nog meer
marc94 zegt
@marklevinson: begrijp me niet verkeerd overigens. Ik ben een groot fan, mis mijn soeboeboe nog dagelijks.
moveyourmind zegt
@marklevinson: Ik heb nog meer respect voor de mensen die geen Subaru kopen en daarmee op wintersport over een besneeuwd bergweggetje durven te rijden of met een zware caravan erachter naar een verre vakantiebestemming durven te gaan.
Dat zijn pas echte avonturiers.
thefmanl zegt
Tja wat kan ik zeggen, die neus is…. anders
nasty zegt
@thefmanl: iets wat je dan bij audi dan weer niet kan zeggen
rollingstoned zegt
@thefmanl: heeft wel wat weg van een nijlpaard. Of zo.
dunhozzie zegt
Typisch, dit is weer een prachtig voorbeeld van een auto die hier compleet kapot gemaakt wordt door de overheid. En niet past in het koopgedrag van de kudde volgende massa. Waardoor hij in de lease nooit interessant wordt (afschrijving).
Zonde, want het is een prima werkpaard. En ik heb persoonlijk een zwak voor knollen(paarden)
stgp zegt
@dunhozzie: laat je vriendin het niet horen ;-)
lebeaunl zegt
@dunhozzie: je bedoelt dat Subaru, in tegenstelling tot het gros van de fabrikanten, pertinent weigert hun produkten (op papier althans) schoner te maken? De heffing gaat over de gemeten uitstoot en die zou Subaru zelf in de hand moeten hebben. Zet er een accupakketje en hulpmotortje bij desnoods om een paar km op elektrisch af te leggen en de bpm zal drastisch lager zijn. Kortom, de regels gelden voor een ieder, alleen weigert Subaru volgens die regels ‘te spelen’. Tsja, dan moet je ook niet miepen als de heffingen hoog uitvallen.
lekbak zegt
@lebeaunl: Dit is theoretisch geneuzel. Je auto zo ontwikkelen dat die goed uit de test komt heeft niks te maken met de uitstoot in de praktijk. Subaru’s stoten marginaal meer uit omdat ze permanent 4×4 hebben maar verder zijn ze even schoon/vervuilend als alle andere auto’s. Het grote verschil is dat Subaru’s nog wel prettig zijn in de omgang omdat die geen rijbeleving kostende onzin uithalen om door die tests te komen. Ook zijn ze ouderwets betrouwbaar omdat ze hun eigen motoren niet kapot laten gaan om door die tests te komen (verkeerde olie voor minder weerstand, kleine zwaar geblazen motoren die veel te laag in de toeren worden gehouden door automaten etc).
toyotafortuner zegt
Absoluut geen verkeerde auto. Maar de handjevol exemplaren die er op geel komen, zullen vast allemaal van de importeur zijn
robert110 zegt
Lijkt mij een prima auto. Het is alleen zo jammer dat Subaru overal een CVT in hangt. Dat maakt al die auto’s in een klap totaal oninteressant.
poes zegt
@robert110: een cvt rijdt best lekker hoor. Even wennen, naar heerlijk soepel. En lekker Stil op de snelweg.
bmwfreak038 zegt
@poes: lekker stil? Niet Subaru waardig dus. Die ronkende boxers moet je horen.
Tenck zegt
@bmwfreak038: Als je de Subaru roffel bedoelt: alleen de turbo motoren klinken zo. Dat komt omdat de turbo motoren een spruitstuk hebben met ongelijke afstanden tot waar ze samenkomen (Unequal Length Header). Bij de NA motoren is dit niet het geval en hoor je geen roffel. Totdat je daar ook een UEL onder hangt.
granlusso zegt
@robert110: Snap wat je bedoelt. Maar als je de auto puur op comfort rijdt, gaat het prima. Hard gasgeven hoeft niet, en als je in een noodgeval hard moet gasgeven (bijvoorbeeld om snel in te voegen op de snelweg bij verkeerd inschatten), dan lijkt het me niet dat het loeien van de motor door de CVT nu zo erg is dat het de hele auto ongewenst maakt.
haroldt zegt
Tijdloze auto met een super fijne motor en een super 4x4syst.. de cvt bij de 2018 outback gereden Top!
kennone zegt
Als ze hier nou de 3.6 boxer in lepelen of de 2.5turbo en het uiterlijk iets sportiever maken, dan word het nog wel wat
meneer zegt
@kennone: nee hoor, dan wordt het nog niks
kennone zegt
@meneer: de STI modellen waren anders toch behoorlijk dik!!
moveyourmind zegt
De Forester is gewoon de Toyota Landcruiser Light…
De concurrentie mag nog van geluk spreken dat Subaru niet net zulke goede designers in huis heeft als de ingenieurs die er werken.
mopar70 zegt
@moveyourmind: Precies dat.
rolov zegt
@moveyourmind: in de rest van de wereld rijden ze er gewoon in he. Australië Amerika.
moveyourmind zegt
@rolov: Dat klopt. Misschien dat mijn reactie niet helemaal duidelijk is, maar ik wist geen betere vergelijking te maken dan met de Landcruiser.
Vanwege de oerbetrouwbare, doordachte en bewezen techniek waar je ook onder zware omstandigheden van op aan kunt… En inderdaad, in Australië en Amerika zijn ze er gek op, en terecht.
jack_abarth zegt
Wat is het nut van een CVT met vervolgens 7 versnellingen/standen? Waarom ligt er dan niet een gewone automaat in met een koppelomvormer of dubbele koppeling?
meneer zegt
@jack_abarth: zodat als je behoefte hebt aan sportief schakelen (of functioneel schakelen uiteraard), dit ook kan, en in 95% van de tijd heb je dus een optimaal efficiente motor zoals dat werkt met een CVT
kenner zegt
Er rijdt in de buurt van Rhoon een prachtige Forester STi rond. Precies zo horen ze te zijn
mark997gt3 zegt
Tja, weinig vernieuwend. Interieur had ook 5 jaar geleden op de markt kunnen komen. Exterieur lijkt ook meer op een facelift dan op een nieuw model.
Jochen zegt
Hij oogt ‘moeilijk’ in vele opzichten.
realhustler zegt
Issue is de roverheid, en dat Subaru niet de middelen heeft om echt modern te zijn. Dus vast een goede auto, maar niet vooruitstrevend in verbruik, ergonomie, interieur geluidsniveau.
En met de vlakke wegen hier blijft alleen betrouwbaar en degelijk over. Dus vermoedelijk te duur om een verstandige aankoop te zijn. Ze zullen hier wel zeldzaam blijven.
noosaheads zegt
@realhustler: Roverheid…
willeme zegt
@realhustler: nee hoor. Dat valt wel mee. Europa is gewoon geen belangrijke markt voor Subaru. In het het Thuisland, Oceanie en de VS doen ze het uitstekend. In Europa in de alpenlanden.
Subaru bouwt andere auto’s dan andere fabrikanten. Het zijn duurzame werkpaarden. Alles moet altijd werken. Er moet een flinke kar achter kunnen. Ze moeten mishandeld kunnen worden. Onder alle omstandigheden moeten ze het altijd doen.
Dus wat doe dan: je contreert je op de techniek. Dashboardkniffelen of 0-100 tijden zijn irrelevant.
Het lijkt te werken. Op markten waar mensen ECHT afhankelijk zijn van hun auto, verkoopt Subaru nog behoorlijk goed. In Nederland, met zijn vlakke landschappen, vochtige weersomstandigheden en uitstekende wegen komen de voordelen van zo’n Subaru niet snel tot zijn recht.
dirkv zegt
Technisch één van de beste in zijn klasse!
dirkv zegt
Maar dat zijn alle Subaru’s.
retsok zegt
Ik scroll zo even wat omlaag over de homepage. Met pijn in mijn hart aanschouw ik het SUV nieuws. Wat een enorme vreselijke hoeveelheden. De kleine coupe liefhebber is op sterven na dood, gezien de huidige producties/verkopen. Ik besef me dat ik een beetje melodramatisch klink, maar het is droevig gesteld met de toekomstige occasion markt…
retsok zegt
@retsok: wellicht misplaatst onder een subaru artikel, want van hun kan ik het nog hebben, een verse forester. Ik bedoel gewoon de tsunami van vreselijke SUV hokken in het algemeen waar het nieuws mee gevuld wordt.
chimaera zegt
@retsok: Dan is dit toch wel een van de weinige SUV’s die nog echt SUV waardig is. Hij rijdt heerlijk, stuurgedrag is messcherp, en je kunt ‘m de bochten ingooien zonder dat íe een krimp geeft. 5 meter later knal je ‘m met 50 km/h een veld in en ’t doet ‘m niks.
In tegenstelling tot die voorwielaangedreven 1.0 driecilinder SUV’s (hoe de fuck wil je daarmee het veld doorkomen?) is dit wel nog een ekte ;)
hammerman zegt
Niet verkeerd, maar ik zou toch een voorkeur hebben voor de vandaag voorgestelde nieuwe Toyota RAV4.
Mooie kleur groen, past wel bij een FORESTer… ;-)
ikleesookoverautos zegt
Jammer dat er geen STi versie komt. En dat er geen hoodscoop op zit.
bmwfreak038 zegt
Die neus lijkt uit verhouding, de kont wil nog wel.
haroldt zegt
Met de flippers schakelen is in de bergen nodig. Verder bij een. CVT is voordeel ninder slijtage van de bak. Mij heeft de cvt overtuigt
hbk62 zegt
Al dat gepraat over een lelijk uitziende auto die je hier toch nooit zult zien??