Dit zijn de betere kerstcadeau’s.
Het is het nieuwste en hipste segment: de ‘betaaldare’ high performance crossover. Hoog zitten voor mensen met een actieve levensstijl en vooral heel erg veel haast. In eerste instantie mochten we de snelle crossovers van de premium merken verwelkomen. Nu druppelen de eerste exemplaren van de normale merken binnen. Denk aan de Cupra Ateca, Ford Edge ST en Skoda Kodiaq RS. Allemaal verse non-premium crossovers met bovengemiddeld potente motoren en stoere badges. Daar komt nu een merk bij: Subaru! Het Japanse merk heeft vandaag namelijk de eerste beelden vrijgegeven van de Forester STI.
Nu is Subaru er al langer ‘bij’. Sterker nog, de Subaru Forester STI mag gerust de grondlegger van het genre genoemd worden, want ze bouwen dit type auto al sinds 2000, het jaar dat de eerste Forester STI het levenslicht zag. Toen was het nog een echte niche, met een kleine, maar fanatieke aanhang. Het is leuk voor het kleine Subaru dat de auto’s die ze bouwen eindelijk populair gaan worden. Over de motor geeft Subaru nog weinig prijs, alleen dat er een e-Boxer aandrijflijn in de nieuwe Forester STI zit. In de hybride-versie van de XV is er een elektromotor aan een atmosferische 2.0 boxermotor gehangen. Wellicht dat ze er voor de gelegenheid een turbo opgeschroefd hebben.
Maar er is meer goed nieuws! Subaru heeft namelijk ook de doeken getrokken van de Impreza STI. Het is voorlopig een concept, maar wel een hele gave. De auto is voorzien van een splitter, sideskirts, grote velgen en een nieuwe achterbumper met een centrale dubbele dubbele uitlaat. Verder is het dak gespoten in een afwijkende kleur. Bijzonder frivool voor een snelle Impreza. Ook hierbij is het niet bekend wat er onder de kap ligt. Het zou ons niet verassen als het een 2.5 viercilinder boxer turbomotor is, alhoewel het echt tijd begint te worden voor een schonere krachtbron. Dan is ‘ie bij ons niet zo stervensduur.
Van beide auto’s is het nog even koffiedik kijken van wat de productiekansen gaan worden. Die Forester STI lijkt wel een zekerheid te zijn, het is een populair segment en de techniek is voorhanden. Van de Impreza STI zou het ook goed mogelijk zijn. De WRX STI begint alweerop leeftijd te raken en het hele ‘rally-auto’ voor de straat is een bijna uitgestorven segment. Een ‘gewone’ 300 pk sterke Impreza STI lijkt hier goed bij aan te sluiten. Subaru heeft er namelijk een gewoonte van gemaakt om de lekkerste varianten alleen op de thuismarkt aan te bieden.
duderuud zegt
Laat de Impreza maar komen! Wel graag met schonere motor aub (zoals eerder aangegeven) want hij kost nu ruim 4 keer zoveel dan het eerste model ?
notsobig zegt
Impreza STI zou misschien leuk zijn met een ander naampje en een wat lager dak.
De Impreza STI moet in mijn ogen gewoon een sedan zijn met dikke achter vleugel, luchthapper en liefst bredere wielkasten en uiteraard een potente boxermotor en vierwielaandrijving…
ikleesookoverautos zegt
@notsobig: in het blauw met goudkleurige velgen.
RiKe zegt
Als ze al naar Nederland komen dan zal dit rond de €100.000,- gaan kosten dankzij onze belasting idioterie. Dit soort auto’s zijn toch veel fijner dan die gekke kleine driepitter schoenendozen die hier door onze strot geduwd worden omdat de rest (nieuw) praktisch onbetaalbaar is voor de gewone burger
mashell zegt
@rike: fijn? De eerste Impreza STI was een succes omdat deze goedkoop en razendsnel was, dat deze luid, dorstig, primitief en oncomfortabel was namen de jongens die de wagen kozen voor lief want het was immers rally auto. Maar een fijne auto voor elke dag was het zeker niet. Dat soort dingen doet een Golf of BMW 1 serie met drie cilinder gewoon veel beter.
notsobig zegt
@rike: Dat weet je nog niet, aangezien er nog niks bekend is wat er onder de kap komt… Stel dat hij hybride wordt kan het meevallen.
Dutchdriftking zegt
Tja, zonder die belachelijke C02 regels zou je die Impreza denk ik best veel zien. Nu kiest de koper in dit segment een Golf R/Audi S3. Ook leuk, maar zo’n Jap is stiekem gaver.
dawwg zegt
@dutchdriftking: Leuker, maar te duur. De Meeste sjonnies hebben geen geld om 80K voor een nieuwe sjonnie-bak te betalen; lease-sjonnies kiezen dan inderdaad voor een R of S3 of M of AMG omdat dat toch iets ‘representiever’ bij de klant staat dan een blauwe taartschep met gouden velgen. Eeuwig zonde, maar wel de realiteit… En tweedehands veel te populair in het buitenland, dus voordelig importeren is er ook niet bij .
aalt zegt
Die Impreza zou een leuke ‘aanvulling’ zijn naast mijn huidige 2018 Impreza… of als de opvolger van Levorg komt deze STI bestellen en huidige Impreza op de nieuwe Levorg inruilen :)
dawwg zegt
@aalt: Ik droom juist van een Forester STI; maarja, ik rijd teveel snelweg KMs om hem als primaire auto te nemen en heb al een (getunede) R53 Cooper S voor het weekend- en circuit-gummen (iets waar de Forester weer iets minder in is); dus dat laat helaas weinig ruimte over in het totaal-plaatje, maar als jij goede STI contacten heb, houd ik me stiekem toch aanbevolen :)
aalt zegt
@dawwg: de Forester is voor Brussel gewoon niet handig, Impreza daar in tegen niet te klein en niet te groot ;)
Ga begin van het nieuwe jaar even polshoogte nemen bij mijn dealer, ben zelf ook benieuwd en ze hadden mij al gezegd dat er nog wat ‘leuks’ aan zat te komen…. who knows!
aalt zegt
@dawwg: En een Cooper S is ook niet verkeerd voor de weekenden ;)
cossiekiller zegt
Als de Impreza sti een soort van break wordt, ben ik verkocht!
sudbina zegt
Ben ik nou de enige die afknapt op die afgeplatte wielkasten?
flik2punt0 zegt
Zo n snelle SUV is altijd lachen. Zeker als die verlaagd is