Subaru hakt maar liefst 3.050 euro van de nieuwprijs van de BRZ. Dat is het goede nieuws omtrent de lichtvoetige achterwielaandrijver.
Het slechte nieuws is dat de prijsverlaging niet hier, maar in het Verenigd Koninkrijk wordt doorgevoerd. Daar komt het neer op een prijsverlaging van 10%. Subaru zegt dit te doen om het prijsgat met de pas gelanceerde WRX STi groter te maken, en omdat het het kan, doordat de koers van de Japanse yen de laatste tijd flink is gekelderd, waardoor de auto-export plots een stuk meer oplevert, en er dus waar nodig ook gesneden kan worden in de prijzen in andere valuta.
Een cynicus zou hieraan kunnen toevoegen dat een tegenvallende vraag de reden is voor de prijsverlaging, waarmee de auto aantrekkelijker gemaakt zou moeten worden. Het loopt voor zover we kunnen oordelen niet bepaald storm qua verkopen. In Nederland werden dit jaar 3 BRZ funmobielen verkocht, zusje Toyota GT86 noteerde 6 registraties. Het is wel een liefhebbersauto natuurlijk.
We hebben Subaru benaderd met de vraag of er ook voor Nederland een prijswijziging in het vat zit, zodra we antwoord hebben laten we dit weten. Het argument van het prijsverschil met de STI zal in ieder geval niet opgaan, de WRX is er hier vanaf 75.995 euro, de BRZ doet vanaf 38.995 euro. In het VK is het prijsverschil (na de verlaging) tussen de twee slechts 7.500 euro (6.000 GBP).
Update 30-04, 07:00: Subaru Nederland laat weten dat ‘de prijsverlaging van de BRZ een lokale actie in het Verenigd Koninkrijk is en is niet van toepassing in de Benelux‘. U mag dus gewoon de volle mep betalen, of omslachtig een rechtsgestuurd exemplaar gaan importeren.
Rob zegt
Slechts 9 stuks in Nederland, dat is wel erg weinig. Ik had toch wel een bescheiden succesje verwacht. Is ie met 40k misschien toch te duur voor de doelgroep ….
E34M5Touring zegt
@Rob: Ja en hoeveel daarvan zijn dealerdemo’s.
Donder zegt
@Rob: Tja, als je 40k uitgeeft aan een auto, wil je toch niet door de eerste de beste GTI eruit gereden worden?
notsobig zegt
@Donder: Het zou mij aan m’n reet roesten als ik eruit getrokken zou worden door een gti als ik zo’n auto zou bezitten…
Zo’n auto koop je namelijk niet voor de wegen waar je door een gti eruit gereden kan worden (de van A naar B wegen), deze koop je voor de wegen waar de gti’s je in de weg rijden…
Netzoals je een echte offroader niet koopt om er lekker mee over het circuit te rijden, maar om lekker door de modder, heuvels e.d. te ploeteren….
tupperware zegt
@notsobig:
Juist, dit koop je omdat je gek bent van autorijden, niet om indruk te maken bij de plaatselijke Mac.
gop1 zegt
@Rob: Ik zou er graag één willen hebben, maar zelfs als ik het geld zou hebben, zou ik hem niet kopen, omdat ik niet genaaid wil worden door de overheid, wetende dat deze auto zonder belastingen rond de 23k kost.
rijnounsdoor zegt
@gop1: Dan kun je geen enkele auto meer kopen. Death & taxes, de 2 zekerheden in je leven.
gop1 zegt
@rijnounsdoor: 1ste ben ik met je eens, 2e zijn trucjes voor :)
Kvgorp zegt
Er werden toch maar heel weinig BRZ’s gemaakt? 1/10 tov de GT86?
Hupke zegt
Maar 6 GT86’s verkocht in heel NL? Dat kan toch niet.
rijnounsdoor zegt
@Hupke: Dit jaar he, maar inderdaad weinig.
stsv8 zegt
@Hupke: Alleen in 2014. Hij is alweer leverbaar vanaf mei 2012, dus er zullen er zeker meer zijn.
supersim200 zegt
Ik heb er toch al veel meer dan 9 gezien hoor ??
supersim200 zegt
@supersim200: Oh laat maar ik heb weer eens niet goed gelezen..
nielsvanderweiden zegt
Ach ja, de autoliefhebber. Er moeten meer auto’s komen met OMGRWD en als ze er eenmaal zijn kopen ze ze niet. Hetzij omdat ze net een vijfdehands Hyundai Excel kunnen betalen of omdat ze een 14% kar moeten leasen.
Sorry de zuurgraad is wat hoog vandaag ;)
qriss zegt
Enige reden die er voor tegenvallende verkoopcijfers in NL is, is het feit dat de belastingen hier te hoog zijn.
Ik exporteer gemiddeld per maand zo’n 20 complete HKS / Milltek uitlaatsystemen voor BRZ / GT86, veel ondersteldelen, velgen, banden, zelfs turbo en compressorkits naar DE, BE, en FR.
Nederland is qua exotische / sportieve auto’s gewoon compleet naar de kloten door alle belastingen.
Laten we eerlijk zijn, voor de nieuwprijs van zo’n auto, koop je ook een ingevoerde R35 GTR…
Zag vorige week wel 3 GT86’s op 1 dag rijden in het Limburgse, misschien waren het demo-auto’s dat weet ik natuurlijk niet.
E34M5Touring zegt
@qriss: En toch verkopen Renault en VW zat RS en GTI modellen. Die in die price range zitten. Ergens verliest de auto het, zij het op prestaties, praktisch gebruik of looks. Maar men kiest blijkbaar eerder voor een fwd hot hatch dan voor een rwd coupe. Het feit dat jij veel performance parts verkoopt doet mij vermoeden dat het probleem daar zit. En dat 200pk toch net te weinig is. Maar schroef er 50pk bij en hij komt (in ieder geval bij Subaru) in het vaarwater van de WRX modellen. En dat zal niet de bedoeling zijn.
qriss zegt
@E34M5Touring: Goed punt, alleen, dit zijn niet echt performance parts (op de motorische onderdelen na uiteraard). Ik heb veel klanten die het hele onderstel verstevigen, schroefkooi erin, bredere velgen met goede banden, goede 3-weg schroefset en dan de auto puur gebruiken voor op het circuit.
Ik ben het met je eens, meer vermogen mag best wel in die auto, mijn collega heeft mogen rijden op Fuji in een HKS GT86, dan weet je pas wat die auto kan!.
Smaken verschillen maar naar mijn mening is de GT86 / BRZ toch wel een van de mooiere sportwagens van de afgelopen jaren.
Overigens komt Subaru wel met een BRZ STi model heb ik bij onze leveranciers gehoord, maar hierover is nog niks bekend helaas :(
E34M5Touring zegt
@qriss: Misschien moet Toyota hier ook gewoon die mega kale uitv. gaan leveren. Al is de tuning scene hier natuurlijk veel kleiner dan in de US of Duitsland, Japan etc. En ik snap je punt, al vallen dingen als onderstelaanpassingen etc mijns inziens onder performance verbetering. Dr zit nog zoveel potentieel in die auto dat ie misschien wel iets meer had mogen bieden voor die prijs. Had hem 25pk meer gegeven, beetje meer koppel, misschien toch een wat scherper onderstel. Eerlijk is eerlijk, de prijs werkt niet mee. Maar het is niet de hoofdreden van de lage sales denk ik.
qriss zegt
@E34M5Touring: Dit is precies wat ik ook al tegen L&P heb verteld bij de intro van de GT86 op de testbaan van de ANWB in Lelystad. Zonde dat dit echt Japan Only is helaas.
naar mijn mening de reden voor de lage sales:
– Prijs
– Vermogen volgens brochurelezers (want op de weg is het zat, enkel op snelle circuits kom je tekort)
– Synonym Toyota > Saaie muffe hybrides.
– Synonym Subaru > patserbak met gouden velgen en lage restwaarde
Kortom, potentie genoeg, alleen is NL geen land voor deze auto. Een duitser koopt zowiezo minder snel een Jap t.o.v. een duitser, same voor fransozen…
Binnenkort staat een test op de planning met een GT86 met enkel motorische aanpassingen (325PK HKS bolt on compressor, uitlaat, chip op maat), dus wat je zou verwachten als opgefokte straat-auto.
Versus een GT86 met standaard motor, maar wel lichtgewicht en aangepast onderstel.
allebei best of 10 laps op de Nordschleiffe, ben benieuwd maar weet denk ik de uitkomst al.
E34M5Touring zegt
@qriss: Ja t’is er inderdaad geen land voor. In de US loopt ie als Scion best goed geloof ik. Die hebben het geluk dat er een mega aftermarket aanbod is en natuurlijk Scion zelf, die ook dealer af performance parts levert. T’is te hopen dat beide merken het model wel in het gamma houden hier. Er zijn te weinig van dit soort auto’s.
tupperware zegt
@E34M5Touring:
Tja, Nederland is nooit het land geweest waar mensen dit soort auto’s kopen, ongeacht de prijs of prestaties. Hier moet je auto vooral opgaan in de massa en je moet er mee naar de Ikea kunnen en alles gelijk mee kunnen nemen.
Hoe vaak wordt een leuke auto in deze kolommen niet afgezeken omdat hij niet “praktisch” (wat een jeukwoord) is..
sandniggah zegt
@E34M5Touring: Je zou er een moeten huren voor een week dan weet je gelijk hoe duur dat is.
Je vergelijkt een Renault RS met 265 pk met een een auto met 200 pk.
E34M5Touring zegt
@sandniggah: Dat doet een consument ook, omdat ze in dezelfde prijsklasse zitten en het zelfde doel dienen. Ga jij je nou maar is verdiepen in huren en leasen.
toyotafortuner zegt
Wauw. 3x BRZ en 6 x GT86. Da’s weinig :(
En van de prijs van de nieuwe WRX word ik ook niet bepaald blij.
RiKe zegt
En bedankt overheid voor het vermoorden van je eigen economie, waar de auto sector een aanzienlijk deel van uitmaakt.
Iedereen moet gaan rijden in opgevoerde grasmaaiers of opgevoerde gameboys, vervolgens gaat de overheid gillen dat ze niet genoeg ophalen aan accijnzen, verhogen die weer, mensen tanken in het buitenland, werkgelegenheid gaat onderuit, gezinnen in de bijstand….
Ik kan zo nog wel even door gaan maar iedereen snapt hem wel verwacht ik.
Ik zou persoonlijk graag Rutte en kornuiten een handje willen geven en bedanken voor het verkopen van Nederland aan Brussel, en het eigenhandig om zeep helpen van een welvarend export/handel land.
baasbas zegt
@RiKe: pff.. Dit topic gaat over een prijsdaling van een auto en vervolgens komt er een rant over ‘de hoge heren in Den Haag’… Dikke onzin. De cijfers tonen aan dat het bovengemiddeld goed gaat in dit land. Sterker nog, we zijn ook nog eens het gelukkigst! En ja, dat kost belastinggeld…
RiKe zegt
@baasbas: vertel dat maar tegen de stijgende hoeveelheid gezinnen bij de voedselbanken, en werkeloze gezinnen. Er gaat veel te veel geld het land uit terwijl we het hier veel te hard nodig hebben. De regering rekent zich rijk en houdt een illusie hoog voor de massa dat het maar zo goed gaat. Zolang dit allemaal aan de hand is blijf ik klagen over de overheid die ons ooit zo mooie land naar de kloten heeft geholpen.
roppp zegt
Het enige dat ik mij kan bedenken, is het beperkte dealernetwerk van Subaru dat de verkopen parten speelt. Ik kan mij voorstellen dat je liever de Sub uitvoering hebt dan een Toyota.