Niet alleen in Los Angeles worden auto’s onthuld vandaag, ook in Tokyo is er actie! Subaru onthulde er de Levorg vannacht. En ja, dat is echt hoe het ding heet: Levorg.
Subaru wilde met de Levorg een auto ontwikkelen die elke klant tevreden zou stellen middels rijplezier en “peace of mind” zoals ze het zelf verwoorden. De Levorg moet beide bieden en is ontworpen als “samensmelting van stijl en functionaliteit” oftewel: het moet er allemaal leuk uitzien maar eigenlijk is het vooral belangrijk dat de bagageruimte groot en goed toegankelijk is.
Er zijn twee boxer DIT krachtbronnen met directe injectie en turbo beschikbaar, een 1.6 en een 2.0 variant. Beide motoren komen er als GT en GT-S, waarbij de 2.0 DIT GT-S dus het topmodel wordt. De uitvoering met 1.6 levert 170 pk en 250 Nm koppel bij een gemiddeld verbruik van 1:17,4 en weegt 1540 kilo. De 2.0 DIT GT-S weegt 30 kilo meer en is goed voor 300 pk en 400 Nm koppel. Desondanks zou een gemiddeld verbruik van 1:13,2 haalbaar zijn. Zowel de 1.6 als de 2.0 worden gekoppeld aan een Lineartronic bak waarbij de 2.0 een speciale Sport-Lineartronic met sportmodus krijgt. Vierwielaandrijving is standaard op alle modellen, zoals we van Subaru gewend zijn. De buitenmaten van deze Japanner zijn 4,690 × 1,780 × 1,485.
De auto werd pas nog aangekondigd als concept maar het ziet er allemaal uit als een productierijpe Legacy-opvolger, Subaru meldt dan ook dat dit ding in de lente van 2014 rondrijdt, pre-orderen kan vanaf januari. Wat vinden we ervan?
toyotafortuner zegt
Chapeau, Subaru! Dat is echt een hele mooie wagen die ze hebben gemaakt!
Echt wauw!
umadbrah zegt
@toyotafortuner: Alleen die naam, dat geluid maak ik ongeveer wanneer ik net wakker wordt en me even uitrek.
mout zegt
Een Subaru waarbij je eigenlijk alleen bezwaar kunt hebben tegen de type-naam. Geweldig!
Een voorbehoud: ‘peace of mind’ slaat vooral op degelijkheid, en in Subaru-interieurs betekent dat tot nu toe meestal een subtiele mix van traanplaat en Duplo-plastic.
pkgek zegt
Ik vind ‘m een beetje rare japanse trekjes hebben en daardoor niet mooi…
Waarom in de voorbumper een vierkant knipperlicht boven een ronde mistlamp?? Integreer ’t gewoon in de koplamp units…
en waarom een chrome raamlijst alleen tot en met ’t achterportier??
Anders is leuk, raar niet…
Esprit_de_Flandre zegt
@pkgek: Ze moeten toch nog iets kunnen faceliften over een paar jaar…
autogek123 zegt
Ik begrijp niet dat Subaru nog maar 1 auto verkoopt. Zit niets spannends/aparts tussen.
agera zegt
@autogek123: Dit is nou een auto die je blindelings kunt aanschaffen zonder naar het design te kijken. Je begrijpt het pas als je hem meegemaakt hebt.
Esprit_de_Flandre zegt
@autogek123: Een Up, Polo, Golf of Passat is ook niet spannend of apart, en verkoopt toch goed…
nibor zegt
Voorkant ziet er aardig uit, maar de achterkant is weer typisch Japans. Vreemd kijkende achterlichten, heeft Toyota bij de laatste modellen ook last van.
nibor zegt
@RRenault: Weet iemand trouwens of die motoren turbo motoren zijn? Moet haast wel, maar wordt niet genoemd.
syliaca zegt
@RRenault: Er zijn twee boxer DIT krachtbronnen met directe injectie en turbo beschikbaar. Staat er wel?
julez zegt
De voorkant doet me denken aan een van de eerste Impreza’s! Maar voor de rest, beetje saaie auto eigenlijk..
flippert zegt
Star Wars blijft inspireren kennelijk.. Soort robot, wat een schreeuwerig gedrocht om te zien dit. Eerst alleen maar met ontwerpen komen die in de nineties al achterhaald zouden zijn en dan ineens weer dit.. Rare jongens, bij Soebaroe..
E34M5Touring zegt
Vind hem best mooi. Jammer dat Subaru er een handje van heeft bij elk nieuw design een totaal andere filosofie te hanteren. Waardoor je elk modeljaar weer een totaal andere auto hebt. Hierdoor lijken voorgaande modellen meteen echt oud. Hopen dat ze deze lijn doortrekken door de rest van het gamma. Geen eenheidsworst maar wel een iets langere houdbaarheidsdatum. Dit staat hem prima en die WRX concept van laatst was gewoon mooi. Nou nog een paar eco torretjes voor snelle handel. Dan is er weer flink budget voor de kanonnen.
eklasse zegt
@E34M5Touring: deze lijkt anders ook vers uit 1990.
E34M5Touring zegt
@eklasse: Ik vind hem minder oudbollig dan de vorige. Het zal nooit Pininfarina worden maar dat hoeft ook niet.
notsobig zegt
@E34M5Touring: Dan creëer je juist eenheidsworst! En gaan de nieuwe modellen al oud uit zien voor ze uit zijn… Zie de Duitste concurrenten maar…
E34M5Touring zegt
@notsobig: Ik bedoelde de lijn in z’n algemeenheid, niet identieke modellen die, op de grootte na, niet te onderscheiden zijn. Maar maak z’n opvolger straks nou is een beetje in lijn van de vorige ipv het model totaal nieuwe styling te geven. Heeft ook een positief effect op je restwaarde. En zorgt dat je huidige klanten niet het gevoel krijgen gelijk een oud model te rijden. Ik vind het echt een leuk merk. De serie tussen, zeg, 99 en 2007 vind ik leuke auto’s. Zowel de Legacy als de Impreza en Forrester. Daarna is het meer per modeljaar experimenteren, kijken of het aanslaat. En aan de sales te zien (in ieder geval in NL) werkt dat niet. Die Hatchback Impreza is aanzienlijk minder verkocht dan de serie die ik noemde. En toen was er niet eens een diesel optie. Had die sedan lijn meer doorgetrokken (waar ze zelf ook achter kwamen en snel een sedan de markt op slingerden) en er was meer uit te halen geweest. Denk ik.
notsobig zegt
@E34M5Touring: Ik hoop dus dat ze dit juist nooit zullen doen. Laat ze lekker vernieuwen, i.p.v. vast houden aan één ontwerp en dat een beetje bij spijkeren… Houd het lekker ontwerp lekker fris! Vind dat juist een groot plus punt van de japanse merken…
Als je naar de 2e handse prijzen van een 2007 Legacy gaat kijken zit het met de restwaarde ook goed!
Verder ben ik het eens wat betreft de hatchback Impreza, dat hadden ze niet moeten doen… Wat een miskleun was dat. Maar ik waardeer wel dat ze durven te veranderen!
notsobig zegt
@notsobig: – 1x lekker…
E34M5Touring zegt
@notsobig: Jawel maar tussen vragen en krijgen zit een groot verschil. Ik heb enkele Subaru’s in de showroom gehad, courante modellen met lage km standen etc. Allen goeie prijs geboden want zowel internet als autotax (taxatieprogramma) schalen die dingen hoog in. Helaas blijven ze wel vaak lang staan. De boxer motor is gewoon niet zuinig helaas en door 4wd zijn ze vrij zwaar en dus ook duur. Dat schrikt mensen die het niet nodig hebben gewoon af. Een 2007 Impreza station. 2.0R (165pk) met mooie wielen, airco. noem het allemaal maar op. Ding had 45k gelopen, marktconform geprijsd, 2j gestaan. In een van de meest caravandichte gebieden van NL. En ja, design is natuurlijk heel persoonlijk. Wat het ook wordt, t’is te hopen dat ze lekker blijven. Al was het maar om de WRX-STI modellen.
Design_Driven zegt
Best aardig, kleine puntjes van kritiek. Voorkant een beetje over designed, wielen staan wel erg ver naar binnen (een paar spacers gaan wonderen doen) en was het chroom op bij de achterdeuren?
numpty zegt
Niet om te ‘ouwehoeren’ maar… Ik vind deze een stuk mooier/sportiever/stoerder dan hun ‘ultieme sportieveling’, de WRX, die onlangs geïntroduceerd werd door dit merk.
Deze auto heeft wél mooie lijnen, een agressief front en de juiste verhoudingen. Netjes Subaru, ga alsjeblieft op -deze- weg verder. ALSJEBLIEFT !!
Simpson zegt
Niet gek, alleen de naam komt een beetje “resistance is futile” over, maargoed, what’s in a name, zullen we maar zeggen
premiumleaserijder zegt
Wow, vind hem stukken mooier dan de nieuwe impreza! Hopelijk komt deze ook in NL beschikbaar.
glashelder zegt
Van opzij niet slecht, maar verder moet ik de azijnpissers dit keer gelijk geven. De enige echt mooie Legacy is het model 2007. maar die is dan ook echt heel mooi, nog steeds. Overigens belachelijk duur in de handel.
desjonnies zegt
@glashelder:
Belachelijk duur in de handel = gewilde en goeie wagen.
Ben blij voor Subaru, deze eigengereide en tegendraadse dwars liggende boxer bouwers, ze blijven loyaal aan zichzelf.
Ik vind het ergens jammer dat ze nu aan design doen, de Impreza’s van het kahki korte broeken dragen spillebenen ANWB leden caravantrekkers register waren de mooiste saaie modellen die ze ooit gebouwd hebben.
En daar dan gewoon Wereld Rallye Kampioen mee worden.
En omhelsd worden door de Britten, die de Impreza legende tot grote hoogte hebben gedragen.
Zal binnenkort maar weer eens wat bouten en moeren aan de WRX STi gaan schroeven.
agera zegt
@desjonnies: Alleen al vanwege de WRX STi kun je een zwak krijgen voor Subaru.
ej20g zegt
@agera: met een MY’06 WRX STi is mijn passie begonnen. Dus inderdaad, je hebt volledig gelijk.
agera zegt
@ej20g: Ik weet nog hoe fanatiek ik de rallysport bekeek juist vanwege de WRX-STI, als het goed is wordt vandaag de nieuwe WRX onthuld.
jaapiyo zegt
Yikes wat een frontoverhang…Met standaard AWD kan deze lelijkheid toch voorkomen worden zou je zeggen. Verder een beetje generiek Japans design, snap de positieve reacties niet zo. En dan moet je inderdaad nog hopen dat het interieur niet zoals bij de XV en Forester recht uit midden jaren ’90 komt.
Nee ik vond het ooit wel een apart merk (zo midden jaren ’90) met een paar leuke modellen en natuurlijk de WRX (STi) maar ze zijn diep gezakt wat mij betreft, sowieso voor de Europese markt zijn de modellen gewoon niet meer verkoopbaar.
Alleen de naam is episch.
jaapiyo zegt
@jaapiyo: Oh ja die BRZ die mag er wel zijn natuurlijk, ontschoot even aan mijn gedachten (heb ‘m toch in mijn hoofd zitten als Toyota al heeft Subaru veel van de ontwikkeling gedaan).
Alles met RWD en een hoogtoerig atmosferisch blok verdient natuurlijk eeuwige steun van de echte autoliefhebber.