Subaru had makkelijk een turbo aan de BRZ kunnen schroeven, maar wilde dat niet doen.
Het was een veelgehoorde klacht over de BRZ (en dus de GT86); het gebrek aan vermogen. Natuurlijk is 200 pk meer dan genoeg om lekker mee te kunnen komen met het verkeer, maar van een sportcoupé hadden sommigen toch net iets meer verwacht. Gelukkig komt Subaru deze klanten met de nieuwe BRZ een beetje tegemoet. Deze heeft namelijk een 2,4-liter boxermotor met 231 pk en 250 Nm.
Maar het had eigenlijk nog iets meer kunnen zijn. De FA24-motor in de nieuwe BRZ zit ook in de SUV Ascent. En in de Ascent heeft deze motor een turbo, die onderop het blok zit bevestigd. Waarom koos Subaru er dan voor om deze turbo niet in de BRZ te plaatsen? Tegen Road and Track legt pr-chef Dominick Infante uit waarom.
Er zijn meerdere reden voor, om te beginnen met de zwaartekracht. Of, beter gezegd, het zwaartepunt. Zoals geschreven zit de turbo bij de FA24-motor onderop het blok. Dat betekent dat wanneer Subaru een turbo aan de FA24 zou plakken, het blok hoger in de BRZ zou komen te zitten. En dat zou het zwaartepunt ‘significant’ verhogen, wat volgens Infante het rijgedrag zou verpesten. Tegelijkertijd zou de extra turbo zorgen voor extra gewicht en kosten. Dat terwijl de BRZ een goedkope, lichte, goed sturende sportauto moet zijn, stelt Infante.
Overigens zou er ook een andere reden kunnen zijn voor het gebrek aan een turbo. Daarvoor moeten we kijken naar de Toyota Supra. Deze heeft sinds kort namelijk een tweeliter viercilinder aan boord. Deze levert met 400 Nm een stuk meer koppel dan de nieuwe BRZ, maar qua pk komt het met 258 paardjes aardig dichtbij de nieuwe BRZ. Als Subaru een turbo op die BRZ zou schroeven, dan zou het gat tussen de BRZ (en dus de GT86) en de Supra vrij marginaal worden. Iets waar partner Toyota waarschijnlijk niet op zat te wachten, wat een extra reden voor de turboloze BRZ zou kunnen zijn. Dat betekent dat wie op zoek is naar een BRZ met turbo, net als de voorganger naar een tuner zal moeten gaan.
rolov zegt
Goede uitleg. Supercharger erop en je bent sneller dan de nieuwe supra.
kennone zegt
Gewoon een ej207 er in hangen met dikke hoodscoop voor de intercooler.
fanboy zegt
Of geef gewoon toe dat partner Toyota het niet wil.
okdoei zegt
@fanboy: Ja slim! Dat heeft totaal geen negatieve impact en werkt juist bevorderend.
Want iedereen weet dat het bedrijf waar je mee samenwerkt en je product mee moet gaan verkopen “onder de bus gooien” goed werkt voor de relatie.
tjorque zegt
Ja toch? Is dat niet wat we de afgelopen 4 jaar aan de andere kant van de grote plas zagen als “voorbeeld van hoe het moet”?
???
fanboy zegt
@okdoei: Ja snap ik, maar deze bladvulling is ook niks, dat erom heen draaien.
Onehp zegt
Wees blij dat je nog een atmosferische sportauto kan kopen (als GR86 hopelijk) die geen Porsche is… Wil je turbo is er keuze genoeg… Toevallig zijn die zwaarder en minder leuk om te rijden… Maar wel sneller aan het roodlicht. Voor elk wat wils…
RiKe zegt
Ach 1 troost, al zou de auto naar Nederland komen, in Subaru of Toyota vorm, dan wordt hij toch onbetaalbaar door de BPM. Want dat is iets waar we in Nederland verschrikkelijk goed in zijn, leuke auto’s vermoorden met belastingen
kle500 zegt
@rike: en daarom komt ie ook niet naar Europa.
rolov zegt
@kle500: Europa zelfs niet? Das jammer
saxoke zegt
@rike: in België nekt de cilinderinhoud ‘m. Tot 2050cc is nog leuk qua belastingen (een kleine 500€/jr) maar alles erboven wordt (vind ik) gewoon duur. Gelukkig is dik 300pk uit een 2.0 dus nog goed betaalbaar.
lekbak zegt
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je nu een hele leuke en goede basis hebt om helemaal naar je eigen wens te maken. Deze motor is blijkbaar wel ontwikkeld voor een turbo dus dat zal geen probleem zijn verder. Voor enkele duizenden euro’s meer heb je dus straks gewoon meer vermogen in je brz als je dat persee wilt en als de leveranciers van die kits hun product op de markt hebben.
ghost zegt
Ik snap het wel maar voor Nederland is het gebrek aan een turbo funest voor de verkopen van de auto. Hoge uitstoot grammen per km dus huge BPM, en dus voor zelfde geld ongeacht betere wagens te koop..
lekbak zegt
@ghost: een turbo zorgt niet voor minder uitstoot op papier. Dat werkt alleen als je een kleinere motor gebruikt, niet als je een net zo grote motor pakt en er een turbo op schroeft voor extra vermogen.
ghost zegt
@lekbak: een turbo gaat veel efficiënter om met de vrijgekomen energie dus de uitstoot per km neemt daardoor wel af.
lekbak zegt
@ghost: nee. In het ideale geval zou een turbo enige efficiëntie toe kunnen voegen. In de praktijk kan dat niet.
De enige reden dat turbomotoren zuiniger zijn in de tests is omdat er zo weinig gas word gegeven dat ze eigenlijk functioneren als een atmosferische motor, maar dan een hele kleine. Zodra de turbo op gaat spoelen verhoog je de temperaturen binnenin de motor dusdanig dat je kunstgrepen uit moet halen om te voorkomen dat de motor letterlijk een gesmolten blok aluminium word. Kunstgrepen die stuk voor stuk de efficiëntie een hele hoop nadeliger beïnvloeden dan het minuscule kleine beetje efficiëntie wat een turbo in theorie toe kan voegen.
Wel heb je met hele kleine motoren voordelen van minder massa en minder spoelverliezen. Daardoor kan het zo zijn dat een kleine motor zelfs in de praktijk zuiniger is dan een grote atmosferische motor, maar die gevallen zijn specifiek en zeker niet vanzelfsprekend. Ga je echter een turbo op een motor zetten puur voor extra vermogen (zoals het hier besproken scenario) ga je er zeker niet op vooruit in de tests en in de praktijk ga je altijd meer verbruiken.
denniss00 zegt
Is toch net een mini-RCF zo van de zijkant?
Lekker Makkelijk zegt
Wat een onzin alsof een turbo 50kg weegt lmao
kareljansen zegt
@Lekker Makkelijk: Heb je het artikel wel gelezen? Je blok 10cm hoger plaatsen is iets wat echt wel invloed heeft op de auto..
Lekker Makkelijk zegt
Er zijn meer locaties waar die turbo geplaatst kan worden. Heb jij het artikel wel gelezen?
Onehp zegt
@Lekker Makkelijk ja lekker makkelijk dus…
De uitlaatkrommes liggen onder het blok, dus als de turbo dichtbij het blok ligt (zoals dat hoort voor een oem installatie) is dat eronder dat ie komt te zitten.
Wat mensen vergeten is dat deze een auto een heel laag zwaartepunt heeft dankzij de boxer wat de unieke rijeigenschappen geeft, en ook een lage neus zoals een middenmotor/staartmotor sportsauto (heerlijke zichtbaarheid). Als fabrikant moet je verder ook nog aan voetgangerveiligheid voldoen, dus je mag de motorruimte niet volproppen, dus motor omhoog = motorkap omhoog = totaal ander ontwerp.
lekbak zegt
@Onehp: precies. En een tuner hoeft nergens rekening mee te houden dus dat is een veel makkelijker manier om het vermogen omhoog te krikken. Dat resulteert in een goedkoper en beter product.
ouwedibbes83 zegt
@Lekker Makkelijk: komt er bij een turbo niet ook een intercooler kijken en extra slangen om die koele lucht weer naar t inlaatspruitstuk te leiden. 50kg is veel, maar het is zwaarder dan enkel de turbo unit
mashell zegt
Dit is een nep-Subaru, want een echte Subaru heeft vierwielaandrijving en een Turbo zo dik dat het met een hoofdletter wordt geschreven.