De concurrentie is niet moordend, toch een lekker dikke auto!
De kwalificatie van de GP van Duitsland verliep lekker. In het F1-teammanagerspel had ik voorspeld dat Vettel pole zou pakken, terwijl @Jaapiyo zijn geld op Hamilton had gezet. Dat zit mee. Ook lekker is de weersvoorspelling voor morgen op Hockenheim. Er is kans dat het gaat regenen. Eindelijk! Dat is een lekker weekend, te meer omdat het weer in Nederland fantastisch is. Kortom, dit belooft een leuk weekend te worden. Maar voor ondergetekende kan het niet meer stuk. Want, geachte dames en heren, er is zowaar keihard Subaru-nieuws te melden! In Nederland speelt dat merk een rol in de marge. Onder caravan-eigenaren is het een gewaardeerde auto en ook de gemiddelde boswachter kan een Forester waarderen, maar dat was het dan wel.
Dat wil niet zeggen dat het slecht gaat met Subaru. Integendeel, met name in de Verenigde Staten doet het merk het uitstekend. Ook in Japan zijn er nog genoeg mensen die zitten te wachten op een rallyspecial-auto die al jaren niet meer mee doet met het WRC. De WRX STI wordt ook in Nederland verkocht, maar dankzij een hoge CO2 uitstoot en overijverige pennenlikkers bij de fiscus is die auto onbetaalbaar in Nederland.
Dat zorgt ervoor dat Subaru niet eens overweegt de leukste STI’s naar Nederland te halen. Dat is jammer, want de STI die wij ‘kunnen’ kopen, is slechts het tipje van de ijsberg. Het laatste wapenfeit van de Japanners is een speciale editie om het 30-jarige bestaan van STI (Subaru Technica International) te vieren. Ze noemen het resultaat (adem in): Subaru WRX STI Type RA-R. Deze naam komt vaker voorbij bij Subaru en het houdt in dat dit (voorlopig) snelste, lichtste en meest wendbare WRX STI tot op heden is. De WRX STI Type RA-R is de leukste STI om te rijden, aldus Subaru.
De WRX STI Type RA-R heeft 324 pk, dat is 19 pk meer dan de Nederlandse WRX STI heeft. Er is een groter verschil, want de RA-R heeft de ‘EJ20’ onder de kap liggen. Dit is een veel lichtere unit die veel meer toeren aankan. Ook klinkt dit blok aanzienlijk beter. Als kers in de appelmoes is de motor ook nog eens veel beter te tunen. Mocht je plannen hebben voor een recordpoging op de ‘Ring, dan moet je dit blok hebben. De Type-R is zo’n 30 kilogram lichter dan de al niet zware WRX STI S207, ook al zo’n speciaaltje die we in Nederland niet kregen. Tevens is het onderstel grondig aangepast. De RA-R heeft nieuwe dempers en veren, speciaal ontwikkeld voor deze auto. De WRX STI Type RA-R is er alleen voor de Japanse markt en wordt daar vanaf 17 december 2018 leverbaar.
slipstreamer zegt
Als ze deze motor nou eens in de BRZ leggen én naar NL brengen ben ik weer helemaal fan van subaru
Robert zegt
@slipstreamer: en als ik nou eens de staatsloterij zou winnen… Net zo realistisch, denk ik.
Je kunt alleen maar hopen dat er ergens een tuner opstaat die jouw suggestie overneemt.
911targa zegt
@slipstreamer: echt een geweldig voorstel! Mijn vriendin rijdt een dergelijke auto. Gezien mijn Nick, niet direct naar gekeken. Ik vind het ern geweldige auto en kekker sturend.
Nadelen? Vermogen en slome bak. PDK is van andere orde.
tge1 zegt
@911targa: Een echte sportieve rijder prefereert een smeuige handbak. Ik wil geen automaat in een sportauto.
laptom zegt
@tge1: ooit een laatste generatie PDK gereden. Bij voorkeur in een Cayman? Een echte sportieve rijder kan zo auto prima waarderen en op het circuit wil je echt geen handbak. Ben je alleen maar langzamer…
por100 zegt
@911targa: kunnen wij elkaars vriendin ruilen?
Ze mag haar auto meenemen. Geef ik mijn vriendin die van haar mee (gele Opel corsa D – gechipt !!!!!)
viezefreddyw zegt
@slipstreamer: Ga je hem dan wél kopen?
rolov zegt
@slipstreamer: voor een paar duizend leggen ze een supercharger in je brz. Is goedkoper dan dat blok door de Nederlandse regelgeving
desjonnies zegt
Het EJ 20 blok is het blok wat STi onder ander gebruikte voor de GC 8 -zeg maar Colin McRae Impreza- voor de JapaneseDomesticMarket WRX STi’s : Dat type heet EJ20K en het is dus eigenlijk het oer-WRX – STi blok van Subaru.
Een blok dat rete betrouwbaar is mits je onbenulligheden als netjes warm rijden en de motor na zware inspanning nog een een half minuutje laat draaien om de turbo af te laten koelen.
soundgarden zegt
@desjonnies: ik denk niet dat een turbo in een minuut significant afkoelt. Het zit hem meer in het laten bekomen van rpm. Motor uit is stop oliedruk dus circulatie dus smering. Niet handig als indd net gereden hebt en met meteen uitzet. Jesnapttoch!
driver28 zegt
Zelfde EJ20 blok als de classic? Alleen dan met modernere aanbouwdelen ? Als dat blok hetzelfde is wil ik mn classic wel “moderner” maken ?
kees66 zegt
Elke keer als je denkt dat Subaru de limiet heeft bereikt met hoe lelijk je een auto kan maken… weten ze je toch weer te verassen met een NOG lelijker exemplaar…
renegade zegt
@kees66: Tot je er naast staat. Een en al bruutheid. Het geluid van de boxer, ook een en al bruutheid. En dan de rij-eigenschappen met S-AWD en het lage zwaartepunt, een en al…..
notsobig zegt
@kees66: Nog nooit een hedendaagse BMW gezien? En dan met name de X lijn? Die zijn daar nog veel beter in…
Dizono zegt
Ze zijn de spoiler vergeten
hahaha zegt
‘It’s a rod knock life’.
Dutchdriftking zegt
Typisch zo’n wagen waar je over een jaar of 10 een special over maakt en dan zijn we nóg hebberiger!
Yzord zegt
wat is dit nu voor een karige foto gallery?? Landelijke grafkisten folder toont nog meer emotie.
gove zegt
waar is die spoiler,