Dat klinkt in elk geval heel erg goed: Subaru kondigt een zwikje elektrische auto’s aan.
Het is altijd leuk om bij reünies te zijn. Even checken hoe je oude vrienden, collega’s en klasgenoten het doen. Omdat het tegenwoordig als een afgang wordt gezien om te zeggen dat het niet zo goed gaat, vertellen we niet we doen maar wat we gaan doen.
“Ja, ik ben nu met bla bla bla bezig en in een vergevorderd stadium met inversteerders en we zijn nu op zoek naar een geschikte locatie”, En dat betekent dan “Ja, ik ben bijna blut en probeer geld te lenen van mijn ouders terwijl ik bij hen op de zolder slaap”. Kijk, en dat is bij autofabrikanten niet anders. Die leggen niet de nadruk op wat ze maken, maar wat ze gaan maken in de toekomst. Op één of andere manier denken ze dat dat relevanter voor ons is.
Elektrische auto’s van Subaru
Vandaag is het Subaru dat voor ons de meest wilde plannen heeft. Het merk bouwt op dit moment niet heel veel auto’s en de meeste van die auto’s zijn niet zo heel erg interessant voor het gros van de Nederlanders. Maar daar komt dus verandering in, want Subaru komt met niet één, niet twee maar maar liefst drie nieuwe elektrische auto’s! En nee, dan tellen ze de Solterra niet mee, die is er immers al.
Subaru was aanvankelijk bezig met een enkele EV naast de Solterra, maar dat worden er dus drie. Subaru bevestigt dat de ontwikkeling is versneld. Nu is dat – net als op een reünie – enorm niets zeggend. Want als je heel erg traag bent met de EV-transitie, is alles een versnelling.
400.000 EV’s per jaar
Het is natuurlijk geweldig voor de natuur dat er drie nieuwe elektrische auto’s bijkomen. Uiteraard willen de Japanners niet overdrijven met efficiency, dus is er besloten dat alle drie de auto’s crossovers zullen zijn. Het is niet zo dat ze bij Toyota drie elektrische modellen lenen en daar een eigen logo op zetten. Nee, Subaru gaat ze zelf ontwikkelen én zelf bouwen. In twee fabrieken worden – per fabriek – 100.000 elektrische auto’s gebouwd in 2025. Tegen 2028 moeten dat in totaal 400.000 elektrische Subaru’s zijn per jaar.
Dat het merk deze plannen heeft, is natuurlijk geweldig nieuws. Het is alleen wel een beetje laat, allemaal. Precies vorig jaar kwam de Solterra op de markt (een Subaru-kloon van de Toyota bZ4X). Sindsdien zijn er dik 50 van verkocht. Ook zijn het nog altijd plannen, tot zover gebeurt er nog niet heel erg veel en het duurt ook nog wel eventjes voordat de plannen gerealiseerd zijn. Maar hey, het klinkt wel ambitieus.
Meer lezen? Dit zijn 9 gruwelkijk lelijke kunstwerken op een rij!
Wolflow zegt
Het klinkt helemaal niet goed, enorm slecht zelfs.
Elk elektrisch hok is er een te veel
Thieuke zegt
Ik heb zo het idee dat het allemaal Toyota klonen zullen zijn. Die komt ook met een hele zwik aan elektrisch geweld, en Subaru lift vrolijk mee. Niet erg verder hoor.
chrisvis zegt
“…het is natuurlijk goed voor de natuur…”. Tuurlijk kijk maar eens naar wat een verrijking dit is voor de natuur in landen waar de grondstoffen ontgonnen worden. De ramp met de Exxon Valdez is er klein bier tegen, maar wij denken dat we de planeet aan het redden zijn hier in Europa, en die idioten in Brussel geven er voor de werkgevers nog een serieus belastingsvoordeel voor ook. (Voor de Belgische lezers moet je maar eens kijken op vtm go naar de reportage van telefacts over de energietransitie….we zijn echt goed bezig en electrisch is de weg vooruit🫣)
maotje zegt
Nee de natuur knapt op met die rampen met ietankers en boorplatform op zee. De afgedankte olie putten in midden amerika zijn ook goed voor de natuur ivm vervuimg van bodem grondwater en oppervlakte water met aardolie.
mashell zegt
Hoeveel miljard kost het ook al weer om in Nigeria de troep van Shell en ENI op te ruimen? Laten we ons niet wijs maken dat oliewinning schoon is. Ook de bauxiet mijnen voor aluminium motorblokjes zijn geen fijne werkplekken.
Maar als we nuchter kijken naar het rendement en dan zien dat twee derde van de energie in een liter olie niet in de aandrijving terecht komt maar in warmte, vibraties en geluid wordt omgezet dan is het duidelijk, de toekomst is elektrisch.