Kijk, dat is nog eens schoon nieuws.
Als er één merk in Nederland het traditioneel lastig heeft, is het Subaru wel. Het merk is niet bezig om de laatste paar CO2’s er theoretisch af te schaven in de WLTP cyclus.
Aan de ene kant is dat heel erg gaaf, want ze concentreren zich juist op het maken van degelijke stationwagons en hatchbacks die zo lang mogelijk mee moeten gaan. Aan de andere kant betekent dat Subaru zijn auto’s mondjesmaat verkoopt in Nederland. Dat gaat volgend jaar nog erger worden, dus voor hen die dit jaar een onoverwinnelijke auto op de oprit wensen, is er goed nieuws.
Subaru introduceert namelijk de Forester e-Boxer, op basis van de nieuwe Subaru Forester. Omdat in Nederland de Subaru’s volgend jaar duurder worden, heeft de importeur gelobbyd om een deel van de eerste Forster e-Boxers te bemachtigen. Ze zijn nu al in het land en je kunt ze aanschaffen tegen het scherpe tarief van 43.995 euro. Daarvoor krijg je een compleet uitgerust exemplaar met automaat, vierwielaandrijving en EyeSight.
De Forester e-Boxer is een hybride met een elektromotor en een boxermotor. Volgens Subaru is deze motor zuiniger dan ooit, zo’n 11% zuiniger dan zijn voorloper (zonde hybridetechniek). Het is overigens géén plugin, de accu wordt door de boxermotor opgeladen. Dit houdt ook in dat er geen zware accu’s mee aan boord hoeven. Volgens Subaru moet je wel snel zijn, want die prijs van 44 mille geldt dus tot 31 december 2019, een dag later is de prijs aanzienlijk hoger. Hoeveel hoger, zegt Subaru niet.
toyotafortuner zegt
Hoe graag ik t Subaru ook graag gun om in NL betere verkopen te noteren, denk ik dat t leeuwendeel van de verkochte wagens op naam van de importeur zullen staan…
haroldt zegt
@toyotafortuner: in Tirol hier niet. Hier verkopen ze erg goed. Heb zelf ook een nieuwe Outback .
susp1cious zegt
@haroldt: in Tirol hebben Subaru’s ook een doel. King of the road met de 4×4 als het hard sneeuwt. Kunnen andere 4×4’s niet tegenop.
mashell zegt
@toyotafortuner: dat zou slim zijn want dan kunnen ze ook na 1.1.2020 nog tegen de goede prijs verkocht worden.
moveyourmind zegt
Toch wel jammer, maken ze zulke goede auto’s met onberispelijke techniek, hangen ze er een uitlaat onder die al roest als ze hem van de boot afrijden…
https://www.autoblog.nl/gallery/Subaru/forester_e_Boxer_2019/subaru-forester-e-boxer-2019-012.jpg
Hopelijk hebben ze verder niet bezuinigd op de techniek om mooiere materialen in het interieur toe te kunnen passen.
bisazza zegt
@moveyourmind: als ik het interieur vanaf foto’s moet beoordelen stamt dat ook uit 2013
moveyourmind zegt
@bisazza: Je hebt helemaal gelijk.
Maar het gekke is dat dat bij Subaru als één van de weinige merken helemaal niks uitmaakt. @desjonnies omschreef het ooit heel mooi: “als je een Subaru op de brug zet en naar de techniek kijkt zie je waarom er geen geld meer over was voor design.”
Daarom is het ook zo jammer van die uitlaat.
Ook jammer van @desjonnies trouwens. Mis zijn mooie reacties en geweldige anekdotes.
E550 zegt
@moveyourmind: waar is hij eigenlijk ? Vond zijn reacties ook altijd wel iets toe te voegen.
moveyourmind zegt
@e550: Geen idee, zou het leuk vinden als hij weer eens iets van zich liet horen.
poekoek zegt
Waarom is de prijs op 1 januari een stuk hoger?
Esprit_de_Flandre zegt
@poekoek: Subsidies die wegvallen?
mastemaker zegt
@poekoek: BPM gaat weer eens omhoog…
arias zegt
Subaru’s gaan als warme broodjes over de toonbank in Canada, VS en Australië. Er mooie auto’s en jongeren hier in Canada willen allemaal een WRX. In Europa moet
Subaru het hebben van Oostenrijk, Zwitserland en Zweden. Voor de rest worden ze nauwelijks verkocht in andere Europese landen
Esprit_de_Flandre zegt
@arias: Niet toevallig noem je allemaal landen met bergen, sneeuw en/of woestijnen. Dat doen ze zichzelf aan. Als ze in de rest van Europa willen populair worden, moeten ze een stoer SUV’tje op de markt zetten met FWD en 110pk. Maar dat is beneden Subaru…
jpsienen zegt
Mooie shoot! En dat in ons Hollandsche poldertje
ghini zegt
Blijft jammer dat de Forrester een SUV is geworden..
burkkemp zegt
Automatische stop bij stilstaan van forester slaat nergens op. Ik betwijfel dan ook of deze aanpassing wel effectief is.
Over hier genoemde uitstekende rechniek….dat geldt dan niet voor de wiellagers, al 2 moeten laten vervangen. Subaru Garage beweert dat dit normaal is. Eerste bij ca 60000 km, 2e bij ca 85000… Ik rij nogal normaal en trek niets zwaars. Ik vind dit nogal teleurstellend… Tus wel een lekkere en ruime auto. Dat wel.
RiKe zegt
Subaru, 1 van de merken met een grote gun factor, veel lol mee kan beleven, betrouwbare techniek, om vervolgens volledig vermoord te worden door onze Nederlandse belastingen. Zo jammer…