Wouter voelde zich een middagje Colin McRae. In een originele Subaru Impreza.
Een rallykanon voor de straat. Nee, wacht voordat je in de lach schiet! Natuurlijk zagen de echte rallyauto’s er nog anders uit. Maar de familieband is duidelijk. Door het feit dat de Subaru Impreza GT Turbo een homologatie-special is, zijn er een aantal bijzonder details op de auto te vinden.
De grote verstralers waren nodig voor de avond etappes. De luchthapper op de motorkap voor extra pk’s en de spoiler achterop was voor extra downforce.
Destijds was het mode om je 555 (in het blauw) met de gouden wielen te bestellen. Deze Impreza is juist zo ingetogen mogelijk samengesteld. En dat maakt hem des te meer geschikt om er nog steeds onopvallend mee door het straatbeeld te gaan.
Alleen zichtbaar voor de kenners. Mooi was het misschien niet. Maar nu geven juist die details de Impreza GT Turbo zijn unieke karakter.
erik64 zegt
Wouter zou best een goede autoverkoper zijn…….
audicoupe84 zegt
Ahhh……. eigen toko promoten mag, zie wel dat er nog niet veel geboden wordt. Was het maar een blauwe met gouden velgen 555
911targa zegt
Helemaal met je eens! Volgens mij kosten die nieuw toen 49.999 florijnen, Gewoon toen nieuw moeten kopen en in blijven rijden. Heb je 30 jaar plezier gehad en geen afschrijving.
hermankarton zegt
Nee de prijs was toen 55.555,55 gulden echt waar :-)
marc94 zegt
@audicoupe84: volgens mij is het altijd GT Turbo geweest. 555 is/was alleen een sigarettenmerk.
saxoke zegt
@marc94: 555 was een “speciale” editie. Gewoon eentje met een 555 plakkertje op.
hermankarton zegt
Volgens mij zat er toen geen airco op voordat geld. Ik herinner me dat hij verder vrij kaal was.
1000bochten zegt
Klopt. De 555 had geen airbag en geen ABS om de prijs te drukken. De reguliere GT Turbo had wel airbags en ABS. Airco was een optie waarvoor je moest bijbetalen en zowel te krijgen op de GT Turbo als op de 555. Ik heb momenteel zelf een GT Turbo en had hiervoor een 555. Die ABS en airbags zijn toch wel lekker als je vrouw er in de winter mee op pad gaat… Oja en de mijne is uiteraard blauw met gouden velgen ;-)
Robert zegt
Zelden was zó een lelijke auto toch zó begeerlijk. Gaaf hoor.
tmenges zegt
@RRRobert: dit is ook 1 van de weinige auto’s die mooier wordt van dikke bupers en spoilers. Als je een standaard 1.6je rijden springen de tranen je in de ogen zo lelijk.
gromit zegt
@rrrobert, nou hij is zelfs op leeftijd nog mooier dan een Honda Civic van 2020… ?
ronaldotour zegt
De huidige eigenaar heeft hem sinds 14 juli in bezit, dan was het wel een korte bevlieging.
Toen wist hij ook al hoeveel auto’s hij in bezit had
frank2b zegt
Niks aan te doen. Geen ontkomen aan…. Kopen!
911targa zegt
Ik zou voor de vroegere exemplaren gaan, met de elegantere kofferbak. Maar: deze is ook leuk,
vaakbenjetebang zegt
@911targa: zijn er twee verschillende kofferbakken? Is me nooit opgevallen. Eens wat plaatjes zoeken dan maar.
1000bochten zegt
Naar mijn weten zit er geen verschil in de kofferbak. Wel in het dashboard, de grill en de motorkap overigens.
woertquattro zegt
De luchthapper heeft echt een functie Wouter en is zeker niet voor de sier
saxoke zegt
Een 18jarig kereltje dat 14jr later (in 2012) de Dakar zou winnen met een truck had een blauwe 555 versie met de goudkleurige wielen. Hij kwam er regelmatig mee rond de rotonde gedrift bij m’n ouderlijk huis. Schitterende auto vind ik dat, nu nog steeds
1000bochten zegt
Gerard de Rooy? Leuke anekdote. Overigens heb ik er ook nog wel eentje, over de nummer 2 in Dakar 2012: Hans Stacey. Die reed eind jaren ’90 rally’s in een Impreza en was ook aanwezig op een testdag op het Daf circuit. Ik mocht toen meerijden met hem in een gewoon straat Impreza. Sindsdien ben ik volledig onder de indruk van die auto. Ongelofelijke stuurmanskwaliteiten ook overigens, want met 120 km/u tussen paaltjes door zigzaggen over het gras vond ik echt bizar!
rob5nismo zegt
Dit is 1 van de mooiste modellen impreza. Na die rare koplampen zijn ze qua design achteruit gegaan
tttijn zegt
Een van mn guilty pleasures samen met de vorige generaties Mégane RS coupés:)
cossiekiller zegt
@Wouter Dit is de originele plaats van de intercooler (top mount), dus die luchthapper heeft wel degelijk (veel) nut.
Op de rallyversies daarentegen waren er exemplaren bij die de intercooler naar de voorbumper verhuisden. Dan heb je die luchthapper niet meer nodig. Maar dan lieten ze die motorkap wel op de auto staan.