In de komende jaren zal Subaru de Impreza en de WRX/STI-modellen los van elkaar gaan ontwikkelen. Nu hebben de performance modellen nog een Impreza-badge, maar vanaf 2013 zullen zij hun eigen platform krijgen. Op deze manier kan Subaru zich met de Impreza volledig focussen op dodelijk saaie, zuinige, ruime volumemodellen, terwijl ze meer de vrije hand hebben om van de WRX/STI weer een beest te maken. Win-win lijkt me.
De aankondiging komt een maand voordat de JDM Impreza in Tokyo wordt voorgesteld (teasersite hier) en er een nieuw ontworpen Impreza op de Amerikaanse markt zal debuteren. Dit luidt het begin van de scheiding tussen Impreza en WRX/STI in. Liefhebbers van Scooby-power (de WRX/STI nemen ongeveer 10 tot 15 porcent van de totale verkopen in beslag) zullen het dus tot 2013 nog eventjes met de huidige generatie Impreza WRX moeten doen.
Zelf (en velen met mij) vond ik de performance-Impreza’s de laatste jaren veels te tam en conventioneel geworden qua uiterlijk. Wellicht kreeg Subaru dit ook door, want door deze actie heeft het bedrijf veel meer de vrije hand om de WRX/STI een eigen, aggresiever gezicht te geven. Wellicht dat ze hun oude bijnaam Pimpreza weer met verve kunnen dragen dan. Veel details zijn er nog niet bekend, maar de STI krijgt in ieder geval een motorblok met 300+ pk, zo veel is duidelijk. (via Automotive News)
Het Subaru-nieuws komt kort nadat aartsrivaal Mitsubishi details over een nieuwe Evo uitlekte. Deze gaat hybride worden, en krijgt misschien zelfs wel diesel-power.
trisx zegt
Weer een nieuw merk op de basis van en bestaandmerk
alloallo zegt
slecht nieuws. De oorspronkelijke kracht van de WRX/STI was de betaalbaarheid. Bij een zelfstandige ontwikkeling gaat dit verloren omdat alle ontwikkelingskosten afgewenteld dienen te worden op een kleine serie.
MLTB zegt
Iets in hetzelfde straatje dus als AMG, BMW Motorsport, Cosworth enz.
EJS zegt
@MLTB:
Voor AMG geldt dat ze alleen de SLS als apart model ontwikkeld hebben, de rest werkt in feite hetzelfde als met de huidige WRX STI.. BMW Motorsport ontwikkeld niks zelf, die tuned in feite normale BMW’s, en Cosworth is niet aan een merk gebonden.. Je punt?
Renesis zegt
@MLTB: Eerder een Nissan Skyline (minus) GT-R verhaal dan wat jij opnoemt.
d15b2 zegt
@Renesis: Zo dacht ik het ook, eerder een apart model dan aftakking. Is eigenlijk STI een bedrijfstak of alleen een badge?
Renesis zegt
@d15b2: STi is een aparte divisie (bedrijfstak)… vergelijkbaar met mazdaspeed, NISMO etc.
desjonnies zegt
Idd wat @alloallo zegt, juist de charme van de Impreza WRX Sti is de underdog rol en de betaalbaarheid.
En zoals ik vaker heb gezegd : Impreza’s moeten lelijk zijn.
De laatste echte “mooie” was de bug-eye, met die grote ronde afgrijslijke koplampen.
Maar in STi uitvoering een beest van een wagen.
Zoals een Impreza Geeg me ooit zei : Wantrouw een mooi model bij de Impreza, al het geld voor de ontwikkeling moet in onderstel, bak en motor geinvesteerd worden.
En de aftermarket onderdelen business is geweldig, de Impreza heeft hetzelfde teweeg gebracht als de oer-Mini in de zestiger jaren.
Gelukkig heb ik er eentje.
Een tweedeurs, ook wel Coupe genoemd.
Naar links stuur omgebouwd door ……..een stel Letse specialisten. En fantastische vaklieden die boys. Doen het voor hun brood.
Nooit in Europa verkocht, alleen 1000 Prodrive’s die een andere configuratie hebben, dan mijn Japanner.
De Impreza gemeenschap op het net is groot, zeer groot en loopt over de gehele wereld heen.
En je kunt letterlijk alles maar dan ook alles kopen om je Red Top engine te tunen.
’t gekke is overigens ook dat je of een Impreza man bent of een Evo man.
Oh, de Evo is geen vijand, er wordt door beide partijen met bewondering naar elkaar gekeken, omdat ze aan elkaar gewaagd zijn.
Alleen die vier cilinder Boxer blaf van een Impreza he, da’s toch wel heel mooi.
Freewarefreak zegt
@desjonnies: Sjonnie, laat eens wat fotootjes zien van je Scooby Left Hand Drive Coupe? Ben ik wel benieuwd naar.. heb de Scooby ook hoog op mijn favorietenlijst staan.
OT: Ik denk een goede ontwikkeling. Dan kunnen ze inderdaad de middelmatigheid weglaten. De Impreza voor de gewone man.. de STI/WRX hardcore sport voor de purist. Ik denk dat het met de “kosten die dan uit de hand zullen lopen” wel mee zal vallen. Ze zullen het ontwikkeltraject ook mee calculeren over de hele batch Impreza’s, dat lijkt mij het meest logisch.
Bovendien is de WRX/STI doelgroep voldoende groot. Vorig jaar bouwde/verkocht Subaru 675.000 auto’s.. er vanuit gaande dat 15% zoals gezegd daarvan een WRX is dan praten we toch over een dikke 100.000 stuks.
Carreza zegt
“Een paar maanden geleden bij het Subaru hoofdkwartier” (gesprek tussen Subaru CEO en hoofd WRX afdeling):
– Onze Impreza is eindelijk klaar voor lancering.
– Hey, wat leuk! Dan kan mijn team gelijk aan een nieuwe WRX beginnen!
– Euhm…
– “Wat?”
– Wel euhm… ik denk niet dat dat gaat lukken…
– Hoezo?
(CEO toont foto van nieuwe Impreza)
– OH NEE, JAKKES! Wat moeten we hiermee nou aanvangen!??
– Precies… er is geen beginnen aan, ontwikkel zelf maar een model, zodat we toch nog iets moois kunnen verkopen!
dustie94 zegt
maar dan wil niemand een gewone impreza meer toch?
dennisr zegt
@dustie94: waarom zou die overige 85% dat nu ineens niet meer willen dan ?
bozewolf zegt
@dustie94: Impreza en Lancer zijn in de basis geestdodend saaie boodschappen auto’s in Japan. De Lancer bestaat al sinds de 70s zelfs en werd ook al opgepept voor rally/racing.
Sinds de 90’s dat beide fabrikanten deze wagens in het WRC inzette zijn ze echt populair/bekend geworden buiten het land v/d rijzende zon.
Dus, die 85% heeft 0,0 behoefte aan een Evo of een STi. Die willen voor 18.000 euro (yen) een auto die het doet en ze van A naar B brengt. Die willen geen rallygeweld.
alloallo zegt
wellicht een wrx uitvoering op basis van de nieuwe subaru coupe?
ErikkNL zegt
Subaru heeft ook door dat het bij Nissan wel goed heeft gewerkt met de Gt-R. Beetje afkijken kan nooit kwaad.
theiz zegt
En dan het model EVO dopen en nummers voor de versies gebruiken?
dennisr zegt
nieuwe modellen is altijd leuk, en hoe meer hoe beter.. kan enkel hopen op een mooi model.. dat is nou niet waar de Impreza (of eigenlijk heel Subaru) om bekend staat
jdmfan zegt
Het schijnt zelfs dat de nieuwe WRX een coupe wordt. Net als vroeger de type-R
daanb zegt
Wat zijn dat toch fantastische auto’s! en dat lawaai, en ook in deze video :D http://www.youtube.com/watch?v=ymITgAMXt7c
Search zegt
Apart ontwikkelen klinkt als een apart prijskaartje, en dat heeft de huidige wrx al, ik zou het zelf slechte zaak vinden als dit betekend dat de wrx nog duurder gaat worden.
Flatfour zegt
Des te exclusiever dus beter.