Subaru liet al een maand geleden per ongeluk een aantal foto’s glippen, maar nu zijn op kerstavond ook de officiële plaatjes vrijgegeven. Ook deze wagen zal in Detroit zijn publieksdebuut maken en een paar maanden later bij de dealer staan.
De nieuwe Forester is groter en ruimer dan zijn voorganger en moet volgens Subaru meer op een SUV lijken dan het vorige model. Of dat een verstandige beslissing is, moeten we nog even afwachten. Verder heeft Subaru gesleuteld aan de wegligging verbeterd en is de auto stiller geworden. Onderhuids is meer aandacht besteed aan de veiligheid, want dit is de eerste Forester met standaard tractie- en stabiliteitscontrole. Natuurlijk is ook het vierwielaandrijvingssysteem weer uit het schap getrokken. Om het hele geheel vooruit te krijgen, kan je kiezen uit twee 2.5 boxermotoren, eentje met turbo en eentje zonder.
Update: Grote foto’s HIER.
Subaru Releases First Photos of All-New 2009 Forester Crossover SUV
– All-New Design with Improved Comfort, Space and Utility
– All-New Platform With Sport-Sedan Dynamics
– Standard Vehicle Dynamics Control (VDC)
CHERRY HILL, N.J., Dec. 24 /PRNewswire/ — Subaru of America, Inc. today released the first official photos of the all-new, third-generation 2009 Forester, a total re-design of the award-winning crossover utility vehicle (CUV) that will debut at the 2008 North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit in January. The 2009 Forester, which arrives in Subaru dealerships this spring, builds upon its predecessor’s reputation as an icon of safety, dependability and versatility. The new-generation 2009 model projects a bolder, more SUV-like design and making a major leap in safety technology, comfort, refinement and driving dynamics.
As with all Subaru models, the 2009 Forester comes equipped as standard with Symmetrical All-Wheel Drive. An all-new platform featuring a 3.6-inch longer wheelbase (now 103.0 inches) and double-wishbone rear suspension improves crash-worthiness and at the same time provides crisper handling, a quieter ride and increased interior space and cargo room. The 2009 Forester once again blends positive SUV attributes including a high seating point and interior versatility with passenger car comfort, handling and fuel efficiency.
All Forester models for 2009 feature standard side-curtain airbags with a rollover sensor, and the Vehicle Dynamics Control (VDC) stability and traction control system is standard on all models for the first time. With the Subaru Dynamic Chassis Control Concept (Subaru DC3), Subaru optimized all elements of the Forester’s chassis to deliver a better balance of ride, handling response, quietness and overall traction performance than offered by competitive vehicles. A comprehensive array of elements contributes to that goal, including the new, high-strength body structure, standard Symmetrical All-Wheel Drive, VDC and four-wheel disc ABS brakes with the Brake Assist safety system.
Manual-transmission models also feature Incline Start Assist, which can momentarily prevent the vehicle from rolling backward when being driven away from a stop on an incline.
Even with its bolder exterior and roomier interior, the new 2009 Forester is only about three inches longer than its predecessor, thus retaining the trim exterior packaging cited by Forester owners as one of this model’s most essential features. A robust body structure, heavy-duty raised four-wheel independent suspension system and up to 8.9 inches of ground clearance help make Forester equally adept at negotiating twisty roads and absorbing ruts and bumps.
IMPROVED PERFORMANCE WITH GREATER COMFORT AND VERSATILITY
The 2009 Forester offers naturally aspirated and turbocharged/intercooled 2.5-liter Boxer engines, both revised to provide better low-end and mid-range torque for more responsive everyday performance. New interior materials, including double-stitched fabrics and high-grade plastics, impart a feeling of higher quality. As before, Forester is offered in a wide array of models, with the 2009 Forester 2.5 X offering one of the best values in the crossover SUV segment and the range-topping Forester L.L.Bean Edition offering more luxury without compromising the vehicle’s sporty nature.
The 2009 Forester offers a navigation system for the first time as well as advanced audio system upgrade options. The 2009 Forester comes pre-wired for XM(R) or SIRIUS(R) Satellite Radio. An auxiliary audio input jack enables connection of an iPod(R) or MP3 player.
Alex zegt
Beetje Mitsubishi voorkant.
Wel geslaagd verder! :)
Joske zegt
Ziet er goed uit ja, wat is dat dingtje op die motorkap? Een extra spiegel ofzo? Rechts boven de koplamp.
Imprezzed zegt
Tja, wat moet ik hier van vinden, het nieuwe model zal wel beter zijn, maar het onderscheidende karakter is naar mijn mening met het 2009 model wel verdwenen. Ik zie wat lijnen in van de Toyota Rav4 en de Tiguan (koplampen). Maar het grootste probleem is dat Subaru er met zijn nieuwe versies van zowel de Impreza als de Forester er niet in slaagt een eenduidig familiefront van de neus te maken. Het ziet er niet aantrekkelijk uit en het zal me niet verbazen of Subaru zal na een jaar wel opnieuw een faceliftje tegen aangooien. Kijk maar wat met de Impreza is gebeurd, met de komst van het 2008 model is het de vijfde neus, sinds het model 1999 GT Turbo. De nosejobs van Mister Jackson zijn er niks bij vergeleken. Ik trek het me erg aan want ik rij nu voor het negende jaar in een Impreza, nu in een heerlijk rijdende WRX 2.5 my07, ja , die met de omgekeerde Alfaneus.
Imprezzed
RenesisHP zegt
En nu maar kijken hoelang het duurt voor de auto verouderd is.
RenJie zegt
mijn stem heeft ie niet. Hij is zooo niet 2007/2008… past meer in het oude modellenlijn
Mariette zegt
Kijk, dat vind ik nou een mooie en praktische auto! Lekker hoog en een grote kofferbak maar niet met zo’n ‘foute’ SUV uitstraling.
Greg zegt
extra spiegel = dode hoek spiegel…
Robin zegt
Beetje saai
Mercedes - Jellinek zegt
@Joske
Ja, dat vraag ik mij ook af.
Dat “derde” spiegeltje, of wat het ook is, was het eerste wat ik zag.
Mercedes - Jellinek zegt
Oh, net te laat…
bob zegt
Derde spiegeltje is zo mooi een hulpmiddel voor ‘baseball practise’ :D
gilein b zegt
heel veel autos uit japan hebben toch zo’n extra spiegel??????? althans in azie dan. het is gewoon een extra spiegel. niks meer niks minder. vind het best een mooie auto geworden. beter dan de laatste want die was echt lelijk!!!
Chip zegt
Hij heeft verdomd veel weg van een Saab 9-7x :
mastertjen zegt
de voorkant valt nog gematigd mee
maar da is dan ook al wat erover kan gezegd worden
bob zegt
Zowel de Saab als de Subaru zijn grijs, hebben beide 4 wielen en ramen aan zowel de voorkant als zijkant. Op zich lijken ze dus errug veel op elkaar.
Bliz zegt
De subaru’s worden wel steeds lelijker!
RenesisHP zegt
@Bliz
Zie het maar als een vrouw, op de lange tijd is het innerlijk belangrijker voor een goede relatie.
RenesisHP zegt
tijd moet termijn zijn.
daisy zegt
laat maar komen ieder zijn eigen mening
Chief_S5 zegt
Ziet er strak uit, een enorme vooruitgang als je het vergelijkt met het huidige model. Deze ziet er veel moderner, frisser en stoerder uit. Goed gedaan. :)
slk zegt
Wordt er niet beter op.Modellen worden steeds lelijker en de techniek is gewoon gedateerd.Gaat er dus niet op vooruit.
Saab Forever zegt
Ik vind het maar een grijze muis :S
Geen SUV te bedenken met een suffer uiterlijk….Het zal wel een kwalitatief zeer goede auto zijn maar ook de Koreanen vind ik mooier dan deze. Epica, Sorento en Santa Fé ogen stukken beter.
Edo- zegt
leuke outlander
CitroenFan zegt
Vind um wel aardig, alleen wat RenJie al zei: Niet echt 2007/2008 nee! En dat is jammer, want subaru maakt goede auto’s die oerdegelijk en goed zijn, en dan komen ze met dit. Naar mijn mening lijkt het alsof subaru een beetje de weg kwijt is (kwa design betreft), en daardoor maar inspiratie zoekt bij andere merken, onder andere Mitsubishi, Volkswagen, Toyota en Saab! Hij zou wel heeeel goed moeten zijn, zouden mensen deze auto hoger verkiezen dan een toyo of een mitsu! Ben benieuwd
Jan zegt
ja ik vind de vorige Forester ook wel mooier maar deze is minder schokkend dan de Impreza, alhoewel we ook deze weer gewoon moeten worden.
Dat typisch Japans spiegeltje is wel leuk maar zal niet voor Europa zijn
Trabbi zegt
Die derde spiegel zal wel ’t eerste zijn dat afbreekt als ‘em voldoet aan de eisen voor de voetgangersveiligheid…
Mustang zegt
Ik vind hem erg geslaagd! Alleen de derde spiegel! Lijkt wel als een pukkel op een gezicht.
Citrofiel zegt
De huidige Forester vind ik een symphatieke auto, het is weer eens wat anders, geen SUV iig. Nu het een gewone SUV wordt, vind ik er niet veel meer aan.
Citrofiel zegt
Die derde spiegel zal overigens ongetwijfeld niet in Europa geleverd worden. (tenzij je het echt wilt natuurlijk)
CitroenFan zegt
Die derde spiegel zat ook op de outlander toen die gepresenteert werd! Gaat er dus gelukkig af :P Volgens mij word die spiegel alleen geleverd in Japan ofso? Of het is gewoon voor de sier :P
Thomas zegt
Rav4 zonder “reservewielachterdeur” look
Brakovich zegt
Mooi ding!
c.a.j.van delft zegt
gelukt, weer een subaru vernietigend lelijk gemaakt.
waar is nog een mooie 2003 nieuw te koop of een goede gebruikte.
alles beter dan dit.
ik heb nog wel wat tips voor fuyi heavy imitate.
mijn forester my 98 ben ik direct gaan servicen met 300000 km net ingereden.
niets hapert.gebouwd als een rots,dat kunnen ze.maar modellen ontwerpen.
het lijkt het meest op een chinese imitatie van een taiwanese misser.
Citrofiel evil twin zegt
Waar doet die neus mij aan denken?
Ah ik weet het weer het was de Outlander. :D
mashell zegt
Hoe saai deze ook is. Het is nu wel eindelijk een serieuze SUV ipv zo’n halfbakken verhoogde Volvo 740 als de vorige was.
Trevor zegt
denk toch dat ie zonder “3e” spiegel mooier is… Tja en wat de rest betreft; echt onderscheidend is ie zeker niet… weinig nieuws dus. Of ie het er beter afbrengt dan z’n concurenten in het terrein?? eerst zien dan geloven.. Die hebben namelijk ook allemaal 4wd. Dus dat onderscheid is er ook al een tijdje niet meer.. Verder nog iets anders?? wat blijft er dan over ?? Prijs misschien.. dus ben daar wel benieuwd naar.. en Als laatste nog..waar blijft die diesel!!! (of hybride)
vj zegt
fw Bliz : je hebt geliijk
SWRT zegt
Ziet er heel erg goed uit jammer dat de suv’s van tegewoordig allemaal het zelfde zijn, dat is zoals al eerdere mensen hier laten zien maar weer bewezen.
hammar zegt
sorry heren en dames,
Niet alle suv’s / 4×4 systemen zijn hetzelfde. De visco-haldex koppelingen op o.a. de XC70 grijpen te laat in, de duurdere hydraulische lamelkoppeling op de BMWd doet het veel beter. De Subaru’s hebben altijd een 4-wiel aandrijving en dus dat probleem niet. En hebben desondanks een laag verbruik. Uiteraard is uiterlijk belangrijk, maar de actieve veiligheid nog meer. De enige vraag dus is wordt het een nieuwe Forester benzine, of toch maar de Outback diesel?
Jeaco zegt
Ik vind m in ieder geval een stuk mooier dan de huidige (waar ik zelf overigens in rijd). Ben bang dat de 2.5 al snel richting de 50.000 euro zal gaan; ook de slurptax zal voor de turbo-versie wel geld gaan kosten.
subje zegt
strakke sub….. kom maar op met die XT met alle PKs
imprezafocusastragolf zegt
hoe zit het met die forester en legacy sti?
Ruco zegt
Onlangs een subaru forrester gekocht nieuwste model.
Nou fantastisch, genieten iedere rit van deze auto.
Onze vorige auto was ook een subaru forrester 1999.
Goedkoop in onderhoud en laat je nooit in de steek.
Bunbkelm@ns zegt
Ook net een nieuwe Forester gehaald, Luxery 2.0 automaat, in 1 woord een geweldige fijne en soepel rijdende auto met een zeer goed werkend navigatie systeen van Kenwood. Ik heb hiervoor heel veel verschillende merken gereden maar nog nooit een auto gehad die zo soepel en plezierig reed. Binnenkort komt er voor € 995 een lpg installatie in, onder behoudt van garantie. Ik vind dit een prettig vooruitzicht met de huidige brandstofprijzen en Subaru laat zijn klanten gewoon van deze relatief goedkope brandstof gebruik maken. Sjapoo voor deze Japanners!!!